تویوتا و فرناندو آلونسو؛ قهرمان لمانز ۲۰۱۸

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
دو خودروی هیبرید تیم تویوتا در کنار فرناندو آلونسو و ۵ هم‌تیمی او، دور اول مسابقه ۲۴ ساعته لمانز را با پیروزی پشت سر گذاشتند.
تبلیغات

تیم تویوتا با دو خودروی هیبرید TS050 و ۶ راننده بااستعداد، سرانجام عنوان قهرمانی باارزش مسابقه ۲۴ ساعته لمانز را کسب کرد. دو خودروی این شرکت ژاپنی با شماره‌های ۸ و ۷ جایگاه اول و دوم را به‌دست آوردند تا تویوتا، پس از مزدا در سال ۱۹۹۱، دومین خودروساز ژاپنی پیروز در مسابقه ۲۴ ساعته لمانز باشد.

لمانز / Lemans 2018

به‌دلیل اینکه تویوتا تنها خودروساز بزرگ کلاس LMP1 بود، دور اول مسابقه ۲۴ ساعته لمانز ۲۰۱۸ میدان جنگ دو خودروی این شرکت و درواقع فرصت ارزشمند فرناندو آلونسو برای رسیدن به رؤیای تمام رانندگان حرفه‌ای جهان بود. آلونسو که برای اولین بار بود در لمانز شرکت می‌کرد، با ثبت سریع‌ترین دور در زمان‌گیری، رانندگی طاقت‌فرسای شبانه و عملکرد فوق‌العاده‌ی کازوکی ناکاجیما هم تیمی خود، سرانجام مقام قهرمانی لمانز را در کارنامه درخشان خود وارد کرد. در طول تمام مسابقه دو خودروی تویوتا در حال رقابت بودند. این رقابت نزدیک با تخلف بوئمی هم تیمی آلونسو و جریمه‌ی ۶۰ ثانیه‌ی خودروی شماره ۸ جذاب‌تر شد. رانندگی شبانه‌ی آلونسو و سپس عملکرد مثال زدنی ناکاجیما، پس از ۱۶ ساعت خودروی شماره ۸ را دوباره به مقام اول رساند. انحراف خودروی شماره ۷ هنگام رانندگی خوزه ماریا لوپز هنگامی که تنها ۳ ساعت با پایان مسابقه مانده بود، کمک بیشتری به آلونسو و هم‌تیمی‌هایش کرد.

لمانز / Lemans 2018

در پایان ۲۴ ساعت تلاش تیمی فوق‌العاده، خودروی شماره ۸ تویوتا با رانندگی ناکاجیما و ۲ دور اختلاف با خودروی شماره ۷ از خط پایان عبور کرد تا این برند ژاپنی برای اولین بار پس از ناکامی‌های سال ۲۰۱۶، به مقام قهرمانی لمانز دست یابد. آلونسو راننده‌ی تیم فرمول یک مک‌لارن، پس از عبور ناکاجیما از خط پایان گفت:

حس فوق‌العاده‌ای دارم. اصلاً به تماشای خودروی تیم خودم عادت ندارم چون معمولاً خودم پشت فرمان آن هستم. مسابقه‌ی نزدیکی بود؛ دو خودرو در بیشتر اوقات با اختلاف یک دقیقه رقابت می‌کردند.

آلونسو با پیروزی در لمانز و گرن‌پری موناکو، در یک قدمی بالاترین عنوان غیررسمی راننده‌های مسابقه موسوم به «تاج سه‌گانه موتوراسپرت» یا Triple Crown قرار دارد. برای کسب این عنوان، آلونسو باید در مسابقه ایندیاپولیس 500 هم عنوان اول را کسب کند تا پس از گراهام هیل، راننده‌ی افسانه‌ای بریتانیا، دومین راننده‌ی تاریخ باشد که این عنوان را به‌دست می‌آورد. البته این راننده‌ی پرطرفدار اسپانیایی سال گذشته در مسابقات ایندیاپولیس 500 شرکت کرد و پیشتاز مسابقه بود، اما به‌دلیل نقص فنی پیشرانه‌ی خودرو، مجبور به کناره‌گیری شد.

آلونسو در مورد مسابقات ایندیاپولیس 500 سال گذشته گفت:

سال گذشته برای کسب قهرمانی در مسابقات ایندی شرکت کردم. در یک قدمی پیروزی بودیم اما فرصت را از دست دادیم. امروز در لمانز هم وقتی پیشتاز بودیم نگران اتفاقی مشابه ایندی 500 بودم.
لمانز / Lemans 2018

پس از تویوتا، مقام‌های دوم و سوم مجموع و کلاس LMP1 به دو خودروی تیم سوئیسی ربلیون ریسینگ (Rebellion Racing) رسید. علاوه بر آلونسو، جنسن باتن قهرمان سابق مسابقات فرمول یک نیز برای اولین بار در لمانز شرکت می‌کرد. باتن به اندازه‌ی آلونسو موفق نبود و در پایان پس از ۳۱۵ دور با نقص فنی خودرو مواجه شد و از مسابقه کنار رفت. در کلاس خودروهای LMP2 تیم روسی G-Drive Racing، کلاس LMGTE Pro تیم پورشه و کلاس LMGTE Am تیم آلمانی دمپسی-پروتون به مقام اول رسیدند.  بر اساس آمار کلی مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، تام کریستنسن راننده‌ی دانمارکی با ۹ دوره قهرمانی و ۶ دوره قهرمانی پیاپی بهترین راننده و پورشه با ۱۹ قهرمانی و ۶ قهرمانی پیاپی بهترین تیم تاریخ مسابقات لمانز هستند.

تویوتا سومین تیم ژاپنی تاریخ مسابقات ۲۴ ساعته لمانز است که به مقام قهرمانی دست پیدا می‌کند. فراموش نکنیم که قهرمانی تویوتا در کلاس LMP1 امسال، تقریباً مشابه قهرمانی آئودی و پورشه در اوایل دهه ۲۰۰۰ و اواخر دهه ۱۹۷۰ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات