نمایشگرهای G-Sync HDR انویدیا در ماه آوریل از راه میرسند
انویدیا با رونمایی از نمایشگرهای G-Sync HDR در رویداد CES 2017 توجه بسیاری را به خود جلب کرد. این نمایشگرهای 4K HDR با روشنایی ۱۰۰۰ نیت و نرخ نوسازی فوقالعادهی ۱۴۴ هرتز در کنار فناوریهای Dot Enhancement Film کوالکام و فناوری G-Sync انویدیا، میتوانند جام مقدس دنیای نمایشگرهای PC باشند. با این حال، جابهجا کردن مرزهای فناوری کار سادهای نیست؛ از این رو نمایشگرهایی که پیشبینی میشد در تابستان ۲۰۱۷ از راه برسند، هنوز راه خود را به بازارهای جهانی نیافتهاند؛ اما ظاهرا این وضعیت بهزودی تغییر خواهد کرد. ظاهرا انویدیا در جریان گردهمایی رویداد GDC به وبسایت انندتک اعلام کرده است که از عرضهی نخستین نمایشگرهای 4K با فناوری G-Sync HDR در ماه آوریل «اطمینان» دارد؛ البته منابع دیگر نیز از عرضهی مانیتورهای یادشده در بازهی زمانی مشابه خبر میدهند.
تاکنون دو نمایشگر Predator X27 ایسر و ROG Swift PG27UQ ایسوس با رزولوشن 4K و فناوری G-Sync HDR رونمایی شدهاند و مشخصات فنی این دو نمایشگر تا حدود زیادی یکسان است و در حال حاضر اطلاعاتی چندانی در خصوص قیمت مانیتورها یا تاریخ عرضهی هیچکدام از مدلهای یادشده در دست نیست؛ اما باتوجه به دشوار بودن توسعهی نمایشگرهای 4K G-Sync میتوان برچسب قیمتی بسیار بالایی را برای آنها انتظار داشت.
در حال حاضر مشخص نیست در خصوص عرضهی نمایشگرهای اولتراواید G-Sync HDR در ماه آوریل اطلاعاتی منتشر نشده است؛ این نمایشگرها که برای نخستین بار در ماه مه ۲۰۱۷ معرفی شدهاند از مشخصات فنی مشابه نمایشگرهای 4K بهره میبرند؛ با این تفاوت که در قالب نمایشگرهای خمیدهی ۳۵ اینچی و با رزولوشن ۱۴۴۰×۳۴۴۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۱:۹ عرضه خواهند شد. پیشتر انتظار میرفت که این نمایشگرها تا پیش از پایان سال ۲۰۱۷ روانهی بازار شوند؛ اما این موضوع عملی نشد. نمایشگرهای BFGD انویدیا با ابعادی مشابه تلویزیون و فناوری G-Sync HDR نیز برای عرضه در تابستان ۲۰۱۸ برنامهریزی شدهاند.
اما مسئلهی اصلی توانایی پشتیبانی کارتهای گرافیک کنونی از نمایشگرهای G-Sync HDR است. در حال حاضر حتی کارت گرافیک فوقالعاده قدرتمند GTX 1080 Ti در رزولوشن 4K و حالتی که تنظیمات گرافیکی بازیهای مدرن روی بالاترین حالت ممکن خود هستند، توانایی ارائهی نرخ حدودی ۶۰ فریم بر ثانیه دارند؛ اما احتمالا برای دستیابی به نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی نمایشگرهای 4K G-Sync HDR، به دو کارت گرافیک GTX 1080 Ti نیاز خواهید داشت.
با این حال ممکن است معماری آتی انویدیا برای پردازندههای گرافیکی موسوم به Volta، راه رهایی از مشکل یادشده باشد. معماری ولتا در حال حاضر در کارتهای حرفهای محدودی نظیر Tesla V100 و Titan V به کار رفته است؛ اما بنچمارکها حکایت از آن دارند که Titan V با وجود بهره بردن از سختافزار مبتنی بر هوش مصنوعی، در اجرای بازیها، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بهتر از GTX 1080 Ti عمل میکند.
انویدیا برنامههای خود برای رونمایی از نسل بعدی کارتهای گرافیک عادی با معماری ولتا را اعلام نکرده است؛ اما در جریان رویداد GDC اعلام کرد که فناوری RTX برای بهبود عملکرد بیدرنگ DirectX Raytracing تنها در سختافزارهای مبتنی بر معماری ولتا در دسترس خواهد بود؛ بنابراین میتوان امیدوار بود که انویدیا کارتهای گرافیک عادی خود با توانایی پشتیبانی کامل از نمایشگرهای G-Sync HDR در آیندهی نزدیک معرفی کند.