عرضه دو گوشی‌هوشمند مبتنی بر اوبونتو تاچ در سال جاری تایید شد

پنج‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
مطالعه 3 دقیقه
قبلا نیز شایعه شده بود که Meizu در حال ساخت گوشی با سیستم عامل اوبونتو است اما این بار موضوع فراتر از شایعه است. شرکت کنونیکال که پشتیبان سیستم‌عامل مبتنی بر گنو/لینوکس اوبونتو است امروز رسما تایید کرد که تولیدکننده چینی Meizu در میان اولین کمپانی‌هایی است که در اواخر سال جاری گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اوبونتو تاچ را روانه بازار خواهند کرد. کمپانی دیگری که بصورت رسمی گوشی‌های هوشمند اوبونتو را تولید خواهد کرد، شرکت اسپانیایی bq است که دومین فروشنده بزرگ گوشی‌های آنلاک و مقرون به‌صرفه در اسپانیا محسوب می‌گردد.
تبلیغات

برای شروع، اولین دستگاه‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اوبونتو بصورت جهانی از طریق فروشگاه‌های آنلاین Ubuntu.com و وب‌سایت دو تولیدکننده bq و Meizu در دسترس خواهند بود اما در زمینه صدور این دستگاه‌ها انتظار می‌رود در مرحله اول تنها بازارهای از پیش‌ تعیین شده‌ای هدف قرار گیرند. هنوز صحبتی در خصوص مشخصات این دستگاه‌ها به میان نیامده است و به نظر می‌رسد کنونیکال ترجیح می‌دهد اطلاعات بیشتر را در سینه‌ی خود حفظ کند؛ اما گفته می‌شود که با« آخرین سخت‌افزارهای روز» در گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل آزاد اوبونتو مواجه خواهیم بود. با این وجود شایعاتی در این خصوص وجود دارد که گوشی هوشمند مورد انتظار از Meizu نسخه مشابهی از آخرین محصول مبتنی بر اندروید این کمپانی خواهد بود که از یک صفحه‌نمایش 5.1 اینچی با پردازنده هشت هسته‌ای مبتنی بر ARM Cortex-A15 با همراهی 3 هسته پردازش گرافیکی و دو گیگابایت رم است. اطلاعات به‌خصوصی نیز درباره دستگاه تولیدی توسط bq در دست نیست اما انتظار می‌رود این گوشی از تکنولوژی دو سیم‌کارت بهره برده و مبتنی بر یکی از دستگاه‌های اندرویدی این شرکت باشد که برای اجرای اوبونتو تغییر یافته است.

اوبونتو در حال حاضر بدلیل محبوبیت جالب توجه سیستم‌عامل دسکتاپ خود که به سفارش دولت چین یک نسخه اختصاصی آن (اوبونتو کیلین) در اختیار شهروندان و سازمان‌های چینی قرار گرفته است از خوشنامی مناسبی در بازار این کشور برخوردار است که می‌تواند زمینه‌ساز محبوبیت پلتفرم موبایل این کمپانی نیز باشد. همچنین یکی بزرگترین اپراتور موبایل چین یعنی China Unicom حامی و عضو گروه مشاوران اوبونتو تاچ است بنابراین جای تعجبی باقی نمی‌ماند اگر بازار چین یکی از بازارهای اصلی مورد هدف کنونیکال در مرحله اول عرضه دستگاه‌هایش باشد.

همچنین صحبتی در خصوص قیمت‌گذاری این دستگاه‌ها نیز به میان نیامده و برای دست یافتن به اطلاعات بیشتر بایدهمچنان منتظر بمانیم.می‌توان امیدوار بود که با آغاز کار کنگره جهانی موبایل شاهد اطلاعات بیشتری در این خصوص از سوی کمپانی توسعه‌دهنده اوبونتو یا شرکای تجاری آن باشیم.

شرکت ها و اپراتورهای مخابراتی از جمله ورایزون، T Mobile، وودافون، three group، داتچ تله‌کام هلند، پرتغال تله کام و Telstra نیز پشتیبانی خود را از سیستم‌عامل اوبونتو برای گوشی‌های هوشمند اعلام کرده اند اما هنوز مشخص نیست که این حامیان، چه زمانی به صورت مستقیم نسبت به ارائه گوشی‌های هوشمند اوبونتو اقدام خواهند کرد. مدیر بخش بازاریابی و فروش شرکت Meizu می‌گوید:

کاربری زیبا همراه با محیط چشم نواز اوبونتو، با تلاش ما برای ارائه یک تجربه کاربری ساده و خلاقانه در یک راستا قرار دارد. این همکاری، برای ما فرصتی را ایجاد خواهد کرد که با استفاده از آن بتوانیم یک دستگاه به‌واقع متفاوت و اغواکننده را که حامی استراتژی ما در خصوص ارائه دستگاه‌های‌مان به چین و نیز در سطح بین‌المللی باشد تولید نماییم.

مارک شاتلورث، بنیان گذار و مدیرعامل کنونیکال چنین بیان می‌دارد:

اوبونتو قادر است که قدرت را به دستان شرکای ما بازگردانده و پلتفرمی فوق‌العاده را به مصرف‌کنندگان معرفی کند. این پلتفرم از قالب سنتی آیکن‌های ردیف شده برنامه‌ها در iOS و اندروید خارج شده و تجربه‌ای پویا و پرمحتوا را برای همگان به ارمغان می‌آورد.

شاتلورث تصریح می‌کند که دوستی با این دو تولیدکننده با این تفکر صورت گرفته است که دستگاه‌های اولیه اوبونتو باید توسط شرکت‌های مشتاقی که در حیطه بازارهای در حال توسعه و نوظهور تخصص دارند تولید شود و در ادامه همین روند موجبات همکاری‌های بیشتر با تولیدکنندگان مطرح‌تر می‌گردد.  در فضایی که انحصار دو سیستم‌عامل و چند تولیدکننده خاص بر بازار سایه افکنده است چنین استراتژی بطور قطع می‌تواند روش مناسبی برای شکستن فضای موجود و ایجاد یک پایه برای جامعه کاربری و توسعه‌دهندگان پلتفرم باشد. علاوه بر این دو تولیدکننده که اولین گوشی‌های هوشمند اوبونتو را طی سال جاری روانه بازار خواهند کرد، انتظار می‌رود که در سال 2015 شاهد تولیدکنندگان و شرکای سخت‌افزاری بیشتری برای پلتفرم موبایل اوبونتو باشیم که طیف وسیع‌تری از دستگاه‌ها را وارد بازار نمایند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات