نقش کدامیک از آیفون‌های اپل در سه‌ماهه‌ی چهارم 2013 پررنگ‌تر بوده است؟

سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۱
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی اپل امروز گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی چهارم سال 2013 را منتشر ساخت که علی‌رغم ثبت رکوردهای خارق‌العاده‌ای برای اپل در این گزارش، یکی از تلفن‌های‌هوشمند این کمپانی که در سال 2013 به بازار عرضه شد، انتظارات میراث‌داران استیو جابز را برآورده نساخته است. تلفن‌هوشمند مورد بحث آیفون 5C است که به‌دلیل بالا رفتن فروش و استقبال از آیفون 5S در سایه قرار گرفته است.
تبلیغات

اپل در گزارش خود به جزئیات میزان فروش این دو تلفن‌هوشمند نپرداخته است و فقط به ذکر این نکته اکتفا کرده که آیفون 5C سهم اندکی در درآمد حاصل از فروش تلفن‌های‌هوشمند در سه‌ماهه‌ی چهارم دارد. می‌توان با استناد به این سخنان به این نتیجه رسید که کمپانی اپل در سال جاری میلادی تلفن‌هوشمندی با قاب پلاستیکی به بازار عرضه نخواهد کرد.

براساس گفته‌های تیم‌کوک، مدیرعامل کمپانی اپل، رشد فروش آیفون‌ در بازار آمریکای شمالی به اندازه‌ی سایر نقاط جهان شاهد افزایش چشم‌گیری نبوده است. وی علت این امر را ارزیابی و پیش‌بینی نادرست و متضاد با واقعیت برای آیفون 5S عنوان کرده است. از دیگر موارد قابل ذکر که می‌توان به عنوان دلایل کاهش اسقبال از آیفون در بازار آمریکا عنوان کرد، باید به تغییر سیاست‌های اپراتور‌های مخابراتی اشاره کرد که مدت مورد نیاز برای بروزرسانی تلفن‌های‌هوشمند را افرایش داده‌اند.

تیم‌کوک عنوان کرد که اپل انتظار برابری و موازنه‌ی فروش دو مدل از تلفن‌های‌هوشمند عرضه شده در سال 2013 را داشته است، اما برخلاف پیش‌بینی‌های انجام شده شاهد استقبال بیشتری از پرچمدار خود، آیفون 5S بوده است که می‌توان عمده‌ترین دلیل ان را وجود حس‌گر اثر انگشت در آیفون 5S برشمرد.

کوک اظهار کرد که ایجاد تعادل در چرخه‌ی عرضه و تقاضای آیفون یکی از اهداف این کمپانی است که بسیار بیشتر از افزایش تقاضای یکباره برای آیفون 5S مفید است چراکه افزایش بیش از اندازه‌ی تقاضا برای این محصول موجب کمبود در برخی قطعات در چرخه‌ی تولید خواهد بود.

هرچند جزئیاتی از میزان فروش هر دو تلفن‌هوشمند در گزارش مالی اپل ارائه نشد، اما به‌نظر می‌رسد فروش آیفون 5C‌ بسیار ناامید کننده و دور از انتظار بوده است، به طوری که می‌توان نسبت فروش یک به دو را برای فروش تلفن‌های‌هوشمند آیفون در نظر گرفت. اپل در برخی کارخانه‌های تولیدکننده‌ی آیفون 5C، چرخه‌ی تولید را برای تولید آیفون 5S تغییر داد تا قادر به نیاز بازار باشد.

اپل امروز اعلام کرد که در سه ماهه‌ی چهارم سال 2013 میلادی 51 میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده است که در مقایل میزان 47.8 میلیون دستگاهی سال گذشته، رشد قابل ملاحظه‌ای را شاهد بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات