بررسی قیمت اپلیکیشن‌های موبایل از ابتدا تا کنون؛ چرا اکثر آن‌ها رایگان هستند؟

شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
مطالعه 3 دقیقه
اپلیکیشن‌های موبایل نسبت به برنامه‌های ویندوز و مک، قیمت بسیار پایین‌تری دارند و اغلب رایگان هستند. اما مسلما در پس  قیمت گذاری آن‌ها سیاستی نهفته است و توسعه دهندگان با اهدافی خاص، به چنین شیوه‌ای روی آورده‌اند. در این مقاله با استناد به گزارشات موسسه آماری Flurry، به بررسی این موضوع می‌پردازیم.
تبلیغات

هیچ توسعه دهنده و برنامه نویسی، بدون درآمد و سرمایه، نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. بنابراین مطمئنا از برنامه‌های رایگان نیز می‌شود پول در آورد. بسیاری از فروشندگان و صاحبان سرویس‌های حقیقی یا مجازی، به ارائه برنامه‌های رایگان می‌پردازند تا علاوه بر معرفی، تبلیغ  و فروش محصول یا خدمات خود، از آن به عنوان پلی ارتباطی با مشتری استفاده کنند.

در حالت دیگر، با برنامه سازانی طرف هستیم که یا از طریق گنجاندن تبلیغات دیگر کمپانی‌ها در اپلیکیشنشان کسب درآمد می‌کنند یا از طریق فروش سکه و الماس مجازی، به روش  خریدهای درون نرم افزاری.

تحقیقات فلوری بر روی 350000 اپلیکیشن، نشان می‌دهد که مردم، با وجود تمام نارضایتی‌ها از وجود تبلیغات، دانلود اپلیکیشن‌های رایگان به خرید نسخه‌های پولی 0.99 دلاری را ترجیح می‌دهند. در این تحقیق هر دو بازار اپ استور و گوگل پلی مورد ارزیابی قرار گرفته بودند.

در حال حاضر، شاهد کاهش قیمت اپلیکیشن‌ها و افزایش تعداد برنامه‌های رایگان و روی آوردن برنامه نویسان به فروش محصولات یا کسب درآمد، از دورن خود برنامه هستیم.

Chart 1-resized-600

به طور مثال، به بازی Gods Amoung Us: Injustice اشاره می‌کنم که کاملا رایگان است، اما برای دستیابی به شخصیت‌های جدید و افزایش قدرت مبارزانتان، ناگزیرید مبالغ قابل توجهی را هزینه کنید. تحقیقات نشان می‌دهند که اکثر کاربران عادی که تنها به دنبال اپلیکیشنی جذاب هستند، به خریدهای بالای 6 دلار روی خوشی نشان نمی‌دهند، اما در عوض ممکن است پول بسیار بیشتری را از درون خود برنامه به جیب توسعه دهندگان سرازیر کنند.

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که بهای میان‌گین برای خرید برنامه‌های هر پلتفرم نشان داده شده است. اپ‌های آیپد از آیفون گران‌ترند، و اندروید به طور متوسط ارزان‌ترین اپلیکیشن‌ها را در بازار خود جای داده است.

chart 21-resized-600

در مقایسه با کاربران iOS، دارندگان تلفن‌ها و تبلت‌های اندرویدی چندان رغبتی به خرید اپلیکیشن‌های مورد نیازشان ندارند و ترجیح می‌دهند از نسخه‌های رایگان استفاده کنند. در نتیجه در برابر تبلیغات، صبر و حوصله‌ی بیشتری هم دارند.

 در حال حاضر، بخش عمده‌ی اپ استور، یعنی صد ها هزار اپلیکیشن گوناگون، حتی یکبار هم دانلود نشده‌اند. پس باید در نظر داشت که تعداد بالای توسعه دهندگان هر پلتفرم و بازار فوق‌العادی رقابتی آن، برنامه‌نویسان و طراحان اپلیکیشن‌ها را بر آن داشته تا در قیمت گذاری برنامه‌هایشان قدری کوتاه آمده و هزینه‌های به مراتب کم‌تری از مشتری دریافت کنند. . این موضوع می‌تواند با مورد استقبال قرار گرفتن و دانلود میلیونی برخی برنامه‌ها جبران شود.

یکی از نتیجه‌های مهمی که می‌توان از این تحقیق حاصل کرد، گرایش شدید غالب کاربران به برنامه‌ها و بازی‌های رایگان است، چرا که در دنیای موبایل و با وجود صدها هزار اپلیکیشن، کاربران تا برنامه‌ای را کاملا نپسندیده و مورد آزمایش قرار نداده باشند، نخواهد خرید، حتی اگر با دنیایی از تبلیغات رنگارنگ مواجه شوند.

شما اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را می‌خرید، به صورت کرک شده نصب می‌کنید یا از نسخه‌های رایگان استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات