برنامه‌ی نوکیا برای گوشی‌های ویندوز فونی لومیا در سال 2013

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۲
مطالعه 5 دقیقه
نوکیا جدیدترین گوشی‌های خانواده‌ی لومیا را در کنگره جهانی موبایل رونمایی کرد. بسیاری از مشتریان امیدوار بودند که نوکیا یک لومیای 41 مگاپیکسلی پیورویو را هم رونمایی کند و یا حداقل یک تبلت ویندوزی معرفی کند. اما خبری از این محصولات نشد. در ادامه می‌خواهیم به برنامه‌ی نوکیا در سال جاری بپردازیم و ببنیم چه محصولاتی از خط تولید این کمپانی بیرون می‌آید.
تبلیغات

در سال 2013 محصولات متنوعی از خانواده‌ی لومیا وارد بازار می‌شوند. مشخص است که نوکیا با رونمایی از 12 لومیا با قیمت‌های مختلف می‌خواهد امکانات و قابلیت‌های گوشی‌های رده اول را در گوشی‌های معمولی‌تر هم قرار دهد و سهم بیشتری از بازار را به دست آورد. در حال حاضر سری لومیا کامل و گسترده است و مایکروسافت همچنان باید به نوکیا کمک کند تا محبوبیت بیشتری به دست آورد.

هنوز پرچم‌دار گوشی‌های نوکیا لومیا 920 است که در اوایل ماه نوامبر یا به عبارت دیگر 4 ماه پیش رونمایی شد. همین گوشی بود که موجب بالا رفتن فروش نوکیا شد و بالاترین رقم فروش در چند فصل اخیر، یعنی 4.4 میلیون دستگاه به دست آمد. البته کمبود موجودی موجب شد که رکورد فروش نوکیا تا حدی کم شود. استفن ایلاپ مدیر عامل کمپانی نوکیا علت کمبود موجودی را در دوراندیشی و محتاطانه عمل کردن این کمپانی خلاصه می‌کند، در واقع نوکیا نمی‌خواست بیش از حد گوشی تولید کند و ضرر بدهد.

موفقیت در این است که در فصل آتی، فروش ویندوز فون نسبت به بلک‌بری بیشتر باشد.

در فصل آتی شاهد فروش دو گوشی جدید لومیا 520 و 720 هستیم. اما در همین بازه‌ی زمانی رقیب بزرگی به نام بلک‌بری هم وارد صحنه می‌شود و برای کسب عنوان سوم رقابتی نفس‌گیر آغاز خواهد شد. در واقع فعلاً رتبه‌ی اول و دوم در اختیار اندرویدی‌ها و آیفون‌های اپل است و حالا برای عنوان سوم باید یکی از دو اکوسیستم ویندوز فون مایکروسافت و بلک‌بری 10 انتخاب شوند. بنابراین پر واضح است که سرنوشت خانواده‌ی لومیا به این رقابت وابستگی زیادی دارد.

فروش بلک‌بری در سال گذشته مرتباً کاهش یافته و این در حالی است که سهم ویندوز فون در عرض 1 سال تقریباً دو برابر شده است. افزایش سهم ویندوز فون بیشتر به خاطر محصولات سال 2012 نوکیا بوده و همچنان شاهد پرچم‌داری این کمپانی فنلاندی در فروش محصولات ویندوز فونی هستیم.

اطلاعات به دست آمده از شرکت AdDuplex که 215 مورد از نرم‌افزارهای ویندوز فون را زیر نظر گرفته، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری نوکیا در بخش گوشی‌های متوسط و رده پایین، علت افزایش سهم این کمپانی در بازار گوشی‌هاست. در واقع گوشی‌های لومیا 710، 800 و 610 محبوب‌ترین گوشی‌های ویندوز فونی در سراسر دنیا هستند. اخیراً لومیا 520 و 720 با قیمت پایین‌تری مهرفی شده‌اند که احتمالاً درآمد نوکیا و سهم ویندوز فون در بازار گوشی‌ها را افزایش خواهند داد. ویندوز فون در 2 سال گذشته رشد کندی را تجربه کرده و گاهاً با معرفی محصولات رده اول، سهم آن افزایش کوچکی داشته است اما حالا نوبت نوکیا است که با معرفی گوشی‌های رده اول و جالب، سهم ویندوز فون را افزایش دهد.

به زودی چند لومیای رده اول در دنیای گوشی‌ها پدیدار می‌شوند.

برنامه‌ی نوکیا این است که چند لومیای جدید و پیشرفته را در ماه‌های آتی رونمایی کند. در حالی که دو گوشی لومیا 520 و 720 برای بخش متوسط و پایین بازار در نظر گرفته شده‌اند، چند گوشی درجه یک هم برای بخش بالای بازار وارد میدان می‌شوند. احتمالاً گوشی‌های درجه یک نوکیا برای اپراتورهای مختلف به صورت انحصاری عرضه شوند. شایعات حاکی از آن است که لومیا پیورویو با دوربین 41 مگاپیکسلی یکی از اعضای جدید خانواده‌ی لومیا خواهد بود و نام رمز آن نیز EOS است. این گوشی منحصراً برای اپراتور خدمات تلفن همراه AT&T عرضه می‌شود. گوشی جدید دیگری به نام لومیا 928 نیز منحصراً برای اپراتور وریزون تولید خواهند شد که نام رمز آن لیزر است. محصول انحصاری دیگری که برای اپراتور T-Mobile رونمایی می‌شود، کت‌واک است که جانشین لومیا 920 می‌باشد اما به جای بدنه‌ی پلی‌کربناتی، از بدنه‌ی آلومینیومی استفاده می‌کند. مشخص است که برنامه‌ی نوکیا برای عرضه‌ی گوشی‌های رده اول کاملاً جدی است و تلاش خود را روی پلتفرم ویندوز فون متمرکز کرده است.

مایکروسافت همچنان برای معرفی ویندوز فون و تجربه‌ی کاربری آن تلاش و تبلیغ می‌کند و سال 2013 مهم‌ترین سال برای آزمایش این پلتفرم جدید است. اگر ویندوز فون بیش از 10 درصد سهم بازار را به دست آورده و مقام سوم را از آن خود کند، مایکروسافت هم با خیالی راحت روی سیستم عامل متمرکز می‌شود نه سازندگان نرم‌افزار. در حال حاضر بازی‌ها و نرم‌افزارهای محبوب زیادی وجود دارد که برای رقبای ویندوز فون عرضه شده اما در مورد ویندوز فون فقط قول‌هایی داده شده است. با وجود اینکه مایکروسافت در آینده برای عرضه‌ی آپدیت‌های کوچک و منظم برنامه‌ریزی کرده و این آپدیت‌ها امکانات ویندوز فون را افزایش می‌دهند، اهمیت نرم‌افزارها به مراتب بیشتر است و حتی ممکن است انتخاب مشتری را تغییر بدهند. نوکیا از آپدیت‌های ویندوز فون بهره‌مند می‌شود اما نرم‌افزارها مسأله‌‌ی مهم دیگری هستند که باید مایکروسافت به فکر آن باشد.

جمع‌بندی

ویندوز فون هنوز هم در جایگاه خوبی قرار نگرفته و مایکروسافت به کمک سازندگان نرم‌افزار نیاز دارد تا اکوسیستم جدید خود را به سمت محبوبیت پیش ببرد اما سازندگان نرم‌افزار هم بر اساس محبوبیت یک اکوسیستم و فروش آن فعالیت می‌کنند. تا زمانی که سهم ویندوز فون از بازار گوشی افزایش پیدا نکند، سازندگان نرم‌افزار هم روی آن سرمایه‌گذاری زیادی نخواهند کرد.

سال 2013 سالی است که ویندوز فون باید سهم بیشتری از بازار بدست آورده و مایکروسافت هم با عرضه‌ی آپدیت‌های خوب خود، کارایی و محبوبیت آن را افزایش دهد. ویندوز فون 8 برای نشان دادن تفاوت مایکروسافت و رقبای بزرگش، ستون محکمی بوده اما مشکل نقاط ضعف و کمبود‌های آن هم باید حل شود.

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف ویندوز فون، اطلاع‌رسانی‌ها هستند که نسبت به اندروید ضعیف بوده و در حد سفارشی‌سازی‌های کلی است. ایکس‌باکس موزیک یکی از قابلیت‌های خوب ویندوز فون 8 است اما مدیریت لیست‌های پخش روی گوشی و دستاپ باید بهتر شود. امکانات ساده‌ای مثل قفل کردن چرخش صفحه، فضای جداگانه برای اطلاع‌رسانی‌ها و پخش صدا یا تصور، پشتیبانی از فولدر در نرم‌افزارها و یک قابلیت جستجوی کلی مثل جست‌وجوی ویندوز 8 باید به این سیستم عامل جدید اضافه شود.

نوکیا مسئول تولید سخت‌افزار و افزایش فروش گوشی‌های ویندوز فونی است و مایکروسافت هم باید برای بهینه کردن و افزایش امکانات پلتفرم خود بکوشد. ویندوز فون برای موفقیت به تلاش و کوشش هر دو کمپانی نیاز دارد.

نظر شما در مورد همکاری نوکیا و مایکروسافت برای بهتر کردن وضعیت ویندوز فون چیست؟ آیا بالاخره ویندوز فون رتبه‌ی سوم در بازار گوشی را به دست می‌آورد؟ آیا نوکیا باز هم به رتبه‌ی اول تولیدکنندگان گوشی دست خواهد یافت یا سراغ پلتفرم دیگری می‌رود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات