مقایسه گلکسی A55 با گلکسی A35

گلکسی A35 در برابر گلکسی A55؛ بهترین میان‌رده ۲۰۲۴ سامسونگ کدام است؟

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
گلکسی A55 یا گلکسی A35؟ برای یافتن بهترین میان‌رده‌ی ۲۰۲۴ سامسونگ، تا انتهای این مقاله با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

میان‌رده‌های سامسونگ همیشه برای طیف وسیعی از کاربران جذاب بوده‌اند. ولی در این میان مدل‌هایی هم هستند که ارزش خرید چندان بالایی ارائه نمی‌کنند و به‌نظر می‌رسد سامسونگ هیچ تلاشی برای بهبود آن‌ها نه فقط نسبت به رقبا که درمقایسه‌با نسل‌های قبل نیز نمی‌کند.

گلکسی A55 و گلکسی A35 میان‌رده‌های جدید سامسونگ هستند که درمورد ارزش خرید آن‌ها و برتری‌شان به یکدیگر، اختلاف نظر زیادی وجود دارد. اگر شما هم قصد خرید یکی از میان‌رده‌های جدید سامسونگ را دارید و نمی‌دانید کدام‌یک انتخاب مناسب‌تری است، در این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A55 و گلکسی A35 بیشتر از اینکه تفاوت داشته باشند، به هم شبیه‌اند. بخشی از این شباهت، به طراحی مربوط می‌شود؛ چرا که هردو مدل از فریم تخت و زبان طراحی جدید سامسونگ موسوم‌به Key Island بهره‌مند شده‌اند. همان‌طور که در مقاله بررسی گلکسی A55 خواندید، Key Island برجستگی نسبتاً بزرگی در سمت راست گوشی است که کلیدهای پاور و تنظیم صدا را میزبانی می‌کند و احتمالاً بیشتر باب میل خود سامسونگ باشد تا کاربران.

فریم پلاستیکی گلکسی A35
بخش key island روی فریم گلکسی A55

مهم‌ترین تفاوت کلیدی دو میان‌رده‌ی جدید سامسونگ به فریم گوشی‌ها مربوط می‌شود. در گلکسی A55، سامسونگ به‌سراغ فریم فلزی رفته، ولی درمورد گلکسی A35 به همان فریم پلاستیکی موجود در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده روی آورده است. البته این موضوع شاید بیش از A55 به نفع A35 باشد؛ چون با وزن ۲۰۹ گرمی، حدوداً ۴ گرم از گلکسی A55 سبک‌تر است.

جدای از بحث فریم، تفاوت عمده‌ای در بخش طراحی گوشی‌ها به‌چشم نمی‌آید. هر دو گوشی از بدنه‌ای شیشه‌ای و گواهی IP67 برای مقاومت دربرابر آب و گردوغبار بهره می‌برند، جای‌گیری ماژول‌های دوربین‌شان کاملا شبیه به هم است و حتی در زمینه‌ی رنگ‌بندی نیز تفاوتی ندارند؛ هردو مدل، در رنگ‌های مشکی، آبی یخی، بنفش یاسی و زرد لیمویی روانه‌ی بازار شده‌اند.

نمایشگر

گلکسی A55 و گلکسی A35 هردو از نمایشگر ۶٫۶ اینچی OLED با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کنند. براساس ادعای سامسونگ میزان روشنایی آن‌ها در بهترین حالت به ۱۰۰۰ نیت می‌رسد؛ ولی بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که روشنایی A55 در حالت خودکار به ۱۵۰۰ نیت و روشنایی A35 در حالت خودکار به ۱۴۷۰ نیت خواهد رسید. از طرفی، هردو گوشی از +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کنند و هنگام پخش محتوای HDR روشنایی آن‌ها از این میزان هم بالاتر رفته و به محدوده‌ی ۱۹۰۰ نیت نزدیک می‌شود.

گلکسی A35 از نمای جلو
نمایشگر گلکسی A55

سامسونگ برای محافظت از صفحه‌نمایش هردو گوشی میان‌رده‌اش سنگ‌تمام گذاشته و به سراغ +Gorilla Glass Victus رفته است که حداقل روی کاغذ، بسیار مقاوم‌تر از دیگر محافظ‌ها ظاهر می‌شود. به‌طورکلی در بخش نمایشگر و حداقل در زمینه‌ی روشنایی، کفه‌ی ترازو اندکی به سمت گلکسی A55 سنگینی می‌کند، اما در مجموع، اختلاف معناداری بین دو مدل دیده نمی‌شود.

سخت‌افزار و عملکرد

هردو گوشی جدید سامسونگ به تراشه‌های Exynos همین شرکت مجهز شده‌اند. گلکسی A35 با تراشه‌‌ی Exynos 1380 متشکل از ۴ هسته‌ی Cortex-A78 و ۴ هسته‌ی Cortex-A55 در بخش CPU، همراه شده است و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G68 MP5 آن را همراهی می‌کند. نکته‌ی جالب اینکه همین تراشه را سال گذشته، در A54 هم دیده بودیم و خبری از تراشه‌ی جدید در دل A35 نیست. در مقابل، گلکسی A55 از نسل جدید تراشه‌ی A35 یعنی Exynos 1480 استفاده می‌کند که در بخش گرافیک، از ماژول Xclipse 530 بهره می‌گیرد. با تمام تفاسیر، مقایسه‌ی تراشه‌های دو نسل پی‌درپی، خالی از لطف نخواهد بود.

مقایسه‌ی عملکرد گلکسی A55 و گلکسی A35

محصول/بنچمارک

تراشه

Geekbench 6

GPU Vulkan

CPU Multicore

CPU Single Core

گلکسی A55

Exynos 1480

۴۱۴۵

۳۴۸۲

۱۱۷۰

گلکسی A35

Exynos 1380

۳۰۲۱

۲۹۵۰

۱۰۲۷

تمام نتایج به دست آمده در جدول، حاصل آزمایش‌های زومیت است

براساس تست‌های زومیت، در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای CPU تفاوت چندانی بین دو مدل دیده نمی‌شود؛ اما در پردازش‌های چندهسته‌ای، بهبود عملکرد تقریباً ۲۰ درصدی A55 مشهود است. باوجود تفاوت نسبتا محسوس در عملکرد چندهسته‌ای CPU، نکته‌ی قابل توجه، برتری حدودا ۴۰ درصدی Exynos 1480 در پرداش‌های گرافیک-محور است.

درواقع، Exynos 1480 اولین تراشه‌ی میان‌رده‌ی سامسونگ محسوب می‌‌شود که به گرافیک Xclipse 540 مبتنی بر جدیدترین معماری AMD یعنی RDNA 3 مجهز شده است.

از آنجایی که گلکسی A55 (فعلا) تنها میان‌رده‌ی سامسونگ است که با ۱۲ گیگابایت رم وارد بازار می‌شود، برای کاربرانی که به مقدار رم اهمیت زیادی می‌دهند، گزینه‌ی جذاب‌تری خواهد بود. به‌جز نسخه‌ی مجهز به رم ۱۲ گیگابایتی، تفاوت دیگری بین کانفیگ‌های دو گوشی وجود ندارد و هردو در نسخه‌های ۱۲۸ گیگابایت | ۶ و ۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت | ۸ گیگابایت روانه‌ی بازار می‌شوند.

نرم افزار و رابط کاربری

در بخش نرم‌افزار هم تفاوت خاصی بین دو مدل مشاهده نمی‌کنیم. هردو مدل به رابط کاربری One UI 6.1 مبتنی‌بر اندروید ۱۴ متکی هستند و در زمینه‌ی نرم‌افزار و رابط کاربری انتظارات را برآورده می‌کنند. هردو گوشی تا چهار سال به‌روزرسانی سیستم عامل و پنج‌ سال آپدیت امنیتی، دریافت خواهند کرد.

رابط کاربری گلکسی A35
عکاس: هادی غنی‌زادگان / زومیت

دوربین

باوجود چینش یکسان در مجموعه‌ی سه‌گانه‌ی دوربین، تفاوت‌هایی بین ماژول‌های عکاسی A35 و A55 مشاهده می‌کنیم.

گلکسی A55 از یک دوربین اصلی با حسگر ۵۰ مگاپیکسلی و ابعاد 1/1.56 اینچی استفاده می‌‌کند. دوربین اصلی به فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) نیز مجهز شده است. دوربین اولتراواید از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با ابعاد 1/3.06 اینچی و درنهایت، دوربین ماکرو با حسگر ۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

عکاسی با گلکسی A35
عکاسی با گلکسی A55

در سوی دیگر، دوربین اصلی گلکسی A35 نیز از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی با 1/1.96 اینچی استفاده می‌کند که فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) و لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) نیز برای آن در نظر گرفته شده است. تفاوت اصلی بین دو گوشی، در دوربین اولتراواید خود را نشان می‌دهد و حسگر ۸ مگاپیکسلی A35، حداقل بازی مگاپیکسل‌ها را به A55 واگذار می‌کند. دوربین ماکرو نیز از همان حسگر ۵ مگاپیکسلی همراه شده است.

همان‌طور که در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید، گستره‌ی دینامیکی در عکس هر دو گوشی چنگی به‌دل نمی‌زند؛ چون جزئیات خاصی از بیرون اتاق و پشت پنجره حفظ نشده است. البته سناریویی که برای عکاسی انتخاب کرده‌ایم واقعا چالش‌برانگیز است و در این شرایط خاص، نمی‌توانیم خرده‌ی خاصی به گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ وارد کنیم.

هادی غنی زادگان در دفتر زومیت
گلکسی A55
هادی غنی زادگان در دفتر زومیت
گلکسی A35

با نگاهی دقیق‌تر به تصاویر می‌توان متوجه شد که رنگ پوست هادی در عکس A35 بهتر از A55 به‌نظر می‌رسد؛ ولی هردو در زمینه‌ی نزدیک‌کردن رنگ پوست به واقعیت ناموفق عمل کرده‌اند. البته در عکس گرفته‌ شده با گلکسی A55 جزئیات صورت هادی نیز بهتر از گلکسی A35 ثبت شده‌‌اند.

برش عکس گلکسی A55 و گلکسی A35

در روشنایی روز، عکس‌های ثبت‌شده با دو گوشی تفاوت چندانی باهم ندارند ولی اگر بزرگ‌نمایی را بیشتر کنیم می‌توان متوجه شد که گلکسی A55 جزئیات کولر را کمی بیشتر از A35 به تصویر کشیده است.

دوربین گلکسی A55 در روشنایی روز
گلکسی A55
دوربین گلکسی A35 در روشنایی روز
گلکسی A35
مقایسه‌ی دوربین گلکسی A55 و گلکسی A35 در روشنایی روز

در حالت عکاسی نایت‌ مد، A55 نتوانسته است تعادل نورهای ساختمان را در پس‌زمینه‌ی تاریک به‌درستی ثبت کند و نورها به تعبیری در کل عکس پخش شده‌اند. این انتشار نور در تمام بخش‌های تصویر به‌نوعی باعث Over Exposure شده و بالانس نوری تصاویر را به‌هم ریخته است.

دوربین گلکسی A55 در شب
گلکسی A55
نورپردازی خطی در نمای بیرونی ساختمان
گلکسی A35
مقایسه‌ی دوربین گلکسی A55 و گلکسی A35 در شب

در مجموع و با در نظر داشتن سناریوهای مختلف، نمی‌توان گفت که عملکرد عکاسی یکی از گوشی‌ها بر دیگری برتری دارد. شاید این موضوع را بتوانیم به‌عنوان نقطه ضعفی برای گلکسی A55 به‌حساب بیاوریم، چرا که به‌عنوان مدل رده‌بالاتر، انتظار عملکرد درخشان‌تری در مقایسه با A35 از آن داشتیم.

در نهایت به دوربین‌های سلفی می‌رسیم. دوربین سلفی گلکسی A55 از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی 1/2.74 اینچی با پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری استفاده می‌کند که در پس لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است. درمقابل، گلکسی A35 از دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی با حسگر 1/3.06 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری بهره می‌برد. ضمنا بد نیست اشاره کنیم که دوربین سلفی، دوربین اصلی و اولتراوید، امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را نیز در اختیار قرار می‌دهند.

باتری

گلکسی A55 و گلکسی A35 هردو به باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۲۵ وات مجهز شده‌اند که نسبت به مدل‌های سال گذشته، تغییر یا پیشرفت خاصی را نشان نمی‌دهند.

عمر باتری گلکسی A55
عکاس: محمد مردانه / زومیت

در تست‌های متداول زومیت، شارژدهی گلکسی A55 در حالت کاربری روزمره ۱۳ ساعت و ۴۸ دقیقه و شارژدهی گلکسی A35 تقریباً ۱۲ ساعت و ۷ دقیقه به‌دست آمده است. هرچند هردو گوشی از ظرفیت باتری مشابهی بهره می‌برند، A55 از نظر شارژدهی اندکی بهتر ظاهر می‌شود که این موضوع، می‌تواند به مدد تراشه‌ی بهینه‌تر و به‌روزتر باشد.

شاید بد نباشد به این نکته هم اشاره کنیم که در جعبه‌ی هر دو گوشی، خبری از آداپتور شارژ نیست و باید به‌صورت جداگانه برای تهیه‌ی آن اقدام کنید.

جمع‌بندی

به‌نظر می‌رسد با مقایسه‌ی مستقیم گلکسی A55 و گلکسی A35، ابزار لازم را برای پاسخ دادن به این سوال مهم که «کدام گوشی ارزش خرید بالاتری دارد»، در اختیار داریم. اگر برتری‌های گلکسی A55 مثل فریم فلزی، تراشه‌ی جدیدتر و عملکرد بهتر در پردازش‌های گرافیک‌محور و البته ۱۲ گیگابایت رم برایتان اهمیت دارد و با صرف هزینه‌ی بیشتر هم مشکلی ندارید، گلکسی A55 گزینه‌ی معقولی برایتان خواهد بود. باید اشاره کنیم که برتری‌های ذکر شده، به‌قدری نیست که اختلاف قیمت چند میلیونی A55 با A35 را توجیه کند.

در شرایطی که برتری‌های A55 برایتان مزیت خاصی محسوب نمی‌شود، معقولانه‌تر این است که با صرف هزینه‌ای کمتر به‌سراغ گلکسی A35 بروید؛ چراکه دو مدل در جنبه‌های زیادی مثل عکاسی، نمایشگر و حتی عملکرد سخت‌افزاری شباهت زیادی به یکدیگر دارند. از طرفی، فریم فلزی و حتی تفاوت عملکرد پردازنده‌ها شاید برای کسی که به‌دنبال یک گوشی میان‌رده‌ی کارراه‌انداز است، چندان به‌چشم نیاید.

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
6.6 اینچ1080x2340 پیکسل
50/8/5 مگاپیکسلسلفی 13 مگاپیکسل
6/8 گیگابایت رمExynos 1380
5000 میلی‌آمپر ساعتشارژ سریع 25 وات
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55
6.6 اینچ1080x2340 پیکسل
50/12/5 مگاپیکسلسلفی 32 مگاپیکسل
6/8/12 گیگابایت رمExynos 1480
5000 میلی‌آمپر ساعتلیتیوم یونی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات