دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا

مقایسه دوربین گلکسی S24 اولترا با آیفون ۱۵ پرو مکس؛ تقابل بهترین‌ها

سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
مطالعه 18 دقیقه
گلکسی S24 اولترا یا آیفون ۱۵ پرو مکس؟ پرچمدارهای سامسونگ و اپل در میدان عکاسی و در تقابل با یکدیگر چه حرف‌هایی برای گفتن دارند؟
تبلیغات

با عرضه‌ی گلکسی S24‌ اولترا، رقابت پرچمدارهای دوربین‌محور بازار وارد فاز جدیدی شد و احتمالاً شما هم مثل ما هیجان‌زده‌اید تا تقابل غول‌های سامسونگ و اپل را در میدان عکاسی نظاره کنید.

در مقاله‌ی پیش‌رو در بیش‌از ۲۰ سناریو، به مقایسه دوربین گلکسی S24 اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس دو مورد از بهترین گوشی های بازار می‌پردازیم و در هر سناریو، نقاط ضعف و قوت دوربین هر گوشی را بیان می‌کنیم؛ پس در ادامه همراه زومیت باشید.

شما می‌توانید برای خرید آیفون ۱۵ پرو مکس یا سایر دستگاه‌های اپل، به فروشگاه اپل‌یونیک مراجعه کنید.

پیش‌از آنکه عکس‌ها و ویدیوهای گلکسی S24 اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس را کنار هم قرار دهیم و کیفیت‌شان را مقایسه کنیم، بهتر است به مشخصات فنی دوربین دو گوشی نگاهی بیندازیم.

مشخصات فنی دوربین‌ها

سامسونگ و اپل با دوربین گوشی‌های هوشمندشان به‌دنبال رسیدن هدفی یکسان هستند؛ اما راهکار سخت‌افزاری متفاوتی را دنبال می‌کنند. هر دو گوشی دوربین اصلی چند ۱۰-مگاپیکسلی دارند و با دوربین تله‌فوتوی ۵ برابری‌شان، بزرگ‌نمایی‌های دو رقمی را نیز روی کاغذ ممکن می‌کنند.

دوربین اصلی آیفون ۱۵ پرو مکس از حسگری ۴۸ مگاپیکسلی با ابعاد 1/1.28 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتری استفاده می‌کند که روی سیستم لرزش‌گیر تصویر sensor-shift قرار دارد. دوربین اصلی در مقابل خود لنزی ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم F/1.8 می‌بیند و از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند.

عکاسی با آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S24 اولترا در باغ کتاب

ابتدا تصور می‌شد که دوربین اصلی گلکسی S24 اولترا از حسگر به‌روزشده‌ی HP2X استفاده کند؛ اما حداقل براساس اطلاعات فعلی، دوربین اصلی مانند گذشته از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 سامسونگ با پیکسل‌های ۰٫۶ میکرومتری و ابعاد 1/1.3 اینچ استفاده می‌کند. هر ۱۶ پیکسل مجاور، رنگ یکسانی را ثبت می‌کنند و تصویری با پیکسل‌های ۲٫۴ میکرومتری و ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیکسل را تشکیل می‌دهند. HP2 در کنار فوکوس خودکار لیزری از تمام ۲۰۰ میلیون پیکسلش در فرآیند تشخیص فاز بهره می‌گیرد و در پسِ لنز معادلِ ۲۳ میلی‌متری با دیافراگم f/1.7 قرار دارد.

دوربین اولتراواید آیفون ۱۵ پرو مکس از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و 1/2.55 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری به‌همراه لنز ۱۳ میلی‌متری با میدان دید ۱۲۰ درجه و دیافراگم F/2.2 استفاده می‌کند. از سوی دیگر به‌لطف سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel، امکان عکاسی ماکرو از فواصل نزدیک نیز با این دوربین وجود دارد.

دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۴ اولترا از ماژول IMX564 سونی با ابعاد 1/2.55 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر در برابر لنزی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید عریض ۱۲۰ درجه‌ای قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اولتراواید از فوکوس خودکار برای ثبت عکس‌های ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند.

عکاسی با دوربین گلکسی S24 اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس

دوربین اولتراواید آیفون ۱۵ پرو مکس از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و 1/2.55 اینچی با پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری به‌همراه لنز ۱۳ میلی‌متری با میدان دید ۱۲۰ درجه و دیافراگم F/2.2 استفاده می‌کند. از سوی دیگر به‌لطف سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel، امکان عکاسی ماکرو از فواصل نزدیک نیز با این دوربین وجود دارد.

سامسونگ دوربین تله‌فوتوی ۱۰ برابری را از کهکشانی‌اش کنار گذاشته است و اکنون در گلکسی اس ۲۴ اولترا از دوربین تله‌فوتوی ۵ برابری استفاده می‌کند. این دوربین از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی IMX854 سونی قدرت می‌گیرد که با استفاده از فیلتر رنگی Quad-Bayer و تجمیع اطلاعات هر ۴ پیکسل مجاور، عکس‌ها را با ابعاد ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌کند. حسگر در پسِ لنز پریسکوپی با دیافراگم F/3.4 قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین از فوکوس خودکار PDAF و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بهره می‌برد.

گلکسی S24 اولترا دوربین تله‌فوتو ۳ برابری مجزایی نیز دارد که از از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX754 سونی با ابعاد 1/3.52 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری بهره می‌برد. مقابل دوربین تله‌فوتوی ۳ برابری اس ۲۴ اولترا لنز ۶۹ میلی‌متری با دیافراگم‌های f/2.4 قرار دارد و از لرزش‌گیر اپتیکال به‌همراه فوکوس تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند.

مقایسه ویدیویی

تماشا در یوتیوب

در مقاله‌ی پیش‌رو مقایسه‌ی دوربین را در چهار دسته‌ی کلی عکاسی در روز، عکاسی در شب، فیلم‌برداری سینماتیک و فیلم‌برداری 4K انجام می‌دهیم.

عکاسی در روز

در بخش عکاسی در روز سراغ سناریوهای متنوعی رفته‌ایم، از عکاسی با شرایط نوری چالش‌برانگیز و بزرگ‌نمایی گرفته تا عکاسی پرتره، سلفی و عکاسی از محیط‌های داخلی، همگی باعث می‌شوند تا دیدی کلی از رفتار دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی اس ۲۴ اولترا در فضاهای روشن به‌دست بیاوریم.

دوربین اصلی در روز

در عکس زیر از همان نگاه نخست متوجه می‌شویم که گلکسی اس ۲۴ اولترا عکس روشن‌تری را ثبت کرده؛ اما آیفون ۱۵ پرو مکس ابرها را با رنگ‌های واقعی‌تری به نمایش در آورده است. در مجموع عکس گلکسی خوشایندتر به‌نظر می‌رسد.

اگر به سطح زمین توجه کنید، متوجه خواهید شد که گلکسی جزئیات بیشتری را از بافت کاشی‌های روی زمین به‌تصویر کشیده است.

در عکس زیر، رفتاری را از گلکسی می‌بینیم که عمدتا در عکس‌های آیفون با آن برخورد داریم: رنگ‌های گرم! در نمای کلی عکس، آیفون برنده‌ی بازی است، به تفاوت رنگی مشکی خودرو و کابین قرمز موجود در پس‌زمینه دقت کنید.

اگر بخواهیم ریزبینانه‌تر بررسی کنیم، بخش‌های از عکس آیفون جزئیات بیشتری دارد؛ به‌عنوان مثال عبارت‌های «استریت میلز» و «ذرت مکزیکی» در عکس آیفون واضح‌تر دیده می‌شوند؛ اما سامسونگ با روشن‌کردن سایه‌ها توانسته است جزئیات آن را بهتر به‌نمایش بگذارد؛ مثلا به بافت چوپ در ستون موجود میان کابین قرمز و خاکستری نگاهی بیندازید.

در عکس دونات‌ها، رنگ‌های گلکسی خوشایندتر به‌نظر می‌رسند و نویز عکس نیز کمتر است.

چنانچه به جزئیات شمع و پاستیل‌ها توجه کنید، باز هم متوجه می‌شوید که عکس گلکسی اس ۲۴ اولترا جزئیات بیشتری دارد.

عکس‌های ۵۰ و ۴۸ مگاپیکسل

حسگر ۴۸ مگاپیکسلی آیفون می‌تواند عکس‌هایی با وضوح بومی ۴۸ مگاپیکسل ثبت کند، در سوی دیگر میدان نیز گلکسی با اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین می‌تواند عکس‌هایی با وضوح بومی ۲۰۰ مگاپیکسل یا وضوح ۵۰ مگاپیکسل بگیرد. برای مقایسه‌ی عادلانه‌تر سراغ مقایسه‌ی عکس ۴۸ مگاپیکسلی آیفون و عکس ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی رفتیم.

در برشی که از عکس من مشاهده می‌کنید، گلکسی چه به لحاظ ثبت جزئیات، چه رنگ‌ها، با اختلاف چشمگیری، دست بالاتر را دارد.

دوربین اولتراواید در روز

در عکس‌های اولتراواید زیر، عکس‌ها به‌لحاظ دمایی، کم‌وبیش یکسان هستند؛ اما رنگ‌های گلکسی اندکی روشن‌تر [نه لزوما واقعی‌تر] به‌نظر می‌رسند. با نگاهی به ابرها هم متوجه می‌شویم که عکس آیفون گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری دارد.

نمای فوق عریض از باغ غذای تهران
برش عکس اولتراواید اس ۲۴ اولترا در برابر آیفون ۱۵ پرو مکس ۲

با بزرگ‌نمایی در عکس و نگاهی به وضعیت کاشی‌های روی زمین، متوجه می‌شویم که آیفون توانسته است جزئیات بیشتری را از کاشی‌ها به‌تصویر بکشد.

در عکس زیر وضعیت نوری بسیار چالش‌برانگیزی وجود دارد، گوشی‌ها هم باید جزئیات سایه‌ها را به‌تصویر بکشند، هم جزئیات ناحیه‌ی پرنور فضای بیرون را نشانمان دهند.

در نگاه نخست، آسمان اغراق‌شده‌ای را در عکس گلکسی و ستون‌های اعوجاج‌یافته در عکس آیفون به چشم می‌آید. ضمن اینکه کنتراست بالاتر در عکس آیفون باعث می‌شود تا جزئیات کف زمین در عکس آن بیشتر باشد.

نمای فوق عریض از داخل باغ کتاب تهران

با بزرگ‌نمایی روی عکس‌ها، به‌نظر می‌رسد که عکس گلکسی نویز بیشتری دارد، این موضوع باعث شده تا جزئیات سقف ناخوشایندتر باشد و از طرف دیگر به گلکسی کمک کرده است تا جزئیات بیشتری را از سطح ستون به‌نمایش بگذارد.

بزرگ‌نمایی 5x در روز

در عکس‌های ۵برابری زیر در همان نگاه نخست، تمایل آیفون به گرمی را مشاهده می‌کنیم. رنگ‌های گلکسی واقعی‌تر به‌نظر می‌رسند.

کنتراست بالاتر به‌همراه تلاش کمتر برای حذف نویز باعث شده است تا آیفون جزئیات بیشتری را به تصویر بکشد؛ به بافت کف زمین و لاستیک اتوبوس دقت کنید.

بزرگ‌نمایی 10x در روز

در عکس‌های ۱۰برابری زیر که با کراپ دیجیتال روی تصویر دوربین‌های ۵برابری هر دو گوشی به‌دست آمده‌اند، آیفون رنگ‌های گرم‌تر و کنتراست بالاتری دارد.

اگر به سقف اتوبوس دقت کنید، متوجه خواهید شد که گلکسی با روشن‌کردن بیش‌از حد سوژه، بخشی از جزئیات سقف را از دست داده است.

بزرگ‌‌نمایی 25x در روز

در عکس‌های ۲۵برابری زیر رنگ‌های اشباع‌تر و کنتراست بالاتر گلکسی، بیش‌از آیفون جلب توجه می‌کند.

با بزرگ‌نمایی روی عکس‌ها نیز متوجه می‌شویم که عکس گلکسی کم‌نویزتر و تمیزتر از عکس آیفون است.

در عکس‌های زیر، کنتراست بالاتر تصویر سامسونگ و جزئیاتی که از کوه‌ها به‌تصویر می‌کشد، خوشایندتر هستند.

اگر دقت کنید، دوربین آیفون اصلا متوجه وجود دکلی در سمت چپ تصویر نشده است!

پرتره دوربین اصلی در روز

در عکس‌های پرتره‌ی 1x زیر، آیفون رنگ پوست من و لباسم را واقعی‌تر ثبت کرده و افکت بوکه را نیز با دقت بالاتری پیاده کرده است [به حاشیه‌های لباس توجه کنید].

گلکسی اس ۲۴ اولترا در ثبت جزئیات چهره، دست بالاتر را دارد. اگر بخواهم یکی از این عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک بگذارم، به‌دلیل فُرم طبیعی‌تر سَر و جزئیات چهره، عکس گلکسی اس ۲۴ اولترا را انتخاب می‌کنم.

پرتره 5x در روز

در عکس پرتره‌ی ۵برابری زیر گلکسی اس ۲۴ اولترا هم از نظر رنگ پوست، هم رنگ لباس‌ها، هم پیاده‌سازی افکت بوکه، دست بالاتر را دارد؛ عکس آیفون تمایل زیادی به گرمی دارد.

آیفون جزئیات چهره و فرم سَر را بهتر و واقعی‌تر از گلکسی به تصویر کشیده است.

در عکس‌های زیر حتم دارم که محو جزئیات سبیل و رنگ بدن آقا/خانم گربه در تصویر ثبت‌شده با گلکسی خواهید شد!

گذشته از بحث رنگ‌ها و جزئیات، گلکسی توانسته افکت بوکه را با دقت بالاتری پیاده کند [به گوش‌های گربه توجه کنید].

سلفی در طول روز

در عکس سلفی زیر گلکسی رنگ لباسم را واقعی‌تر از آیفون ثبت کرده است؛ اما رنگ پوستم در عکس آیفون واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد.

از نظر جزئیات نیز گلکسی دست بالاتر را دارد و توانسته است بهتر از آیفون، چهره‌ام را به تصویر بکشد.

عکاسی در شب

عکاسی در تاریکی جذابیت‌های خاص خود را دارد؛ اما هم‌زمان گوشی را نیز دچار چالش‌های فراوانی می‌کند. حال باید دید که تازه‌ترین پرچم‌داران سامسونگ و اپل چه عملکردی در این زمینه دارند.

دوربین اصلی در تاریکی

در نمونه‌های زیر، عکس گلکسی روشن‌‌تر است و گوشی نیز تمایل بیشتری برای متعادل‌سازی روشنایی منابع مصنوعی نور داشته؛ اما عکس آیفون با کنتراست بالاتر و جزئیات بیشترش، خوشایندتر به‌نظر می‌رسد.

با بزرگ‌نمایی روی عکس‌ها می‌توان متوجه شد که آیفون جزئیات بیشتری را از نمای ساختمان ثبت کرده است.

در نمونه‌های زیر، عکس گلکسی روشن‌تر است و تمایل زیادی به گرمی دارد؛ رنگ‌ها در عکس آیفون واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد و کنتراست بالاتری را نیز در این عکس شاهد هستیم.

با بزرگ‌نمایی روی عکس‌ها، متوجه دو نکته می‌شویم: گلکسی با کاهش شدت روشنایی منابع مصنوعی نور، آن‌ها را متعادل کرده و از طرف دیگر با تلاش برای حذف نویز، بخشی از جزئیات ریز عکس از جمله جداره‌ی کولر را از دست داده است.

دوربین اولتراواید در تاریکی

در عکس‌های دوربین اولتراواید، آیفون تمایل بیشتری به گرمی نشان می‌دهد. با نگاهی به کف زمین هم متوجه می‌شویم که جزئیات عکس گلکسی بیشتر است.

بخش‌هایی از جزئیات پیچیده‌ی تصویر از جمله جداره‌ی کولر، باز هم در عکس گلکسی اس ۲۴ اولتر از دست رفته است؛ اما کلیت تصویر در عکس این گوشی خوشایندتر به‌نظر می‌رسد.

بزرگ‌نمایی 5x در تاریکی

در عکس ۵برابری زیر، گلکسی عکس را روشن‌تر از واقعیت و رنگ گل‌ها را اغراق‌شده‌تر به تصویر می‌کشد.

با بزرگ‌نمایی روی تصویر متوجه می‌شوید که آیفون در مجموع، عکس پرجزئیات‌تری را ثبت کرده است.

در عکس‌های ۵برابری زیر که در فضایی بسیار تاریک ثبت شده‌‌اند، با وجود تلاش‌های بسیار، گلکسی موفق با فوکوس‌کردن نشد.

ناکامی گلکسی در فوکوس‌کردن باعث شده تا نیازی به توضیح راجع‌به برتری‌ها و ضعف‌ها نباشد؛ تصویر گویا است!

بزرگ‌نمایی 10x در تاریکی

در عکس ۱۰برابری زیر که در استودیوی زومیت و صرفا یک نور استودیویی ثبت شد، آیفون به هیچ‌وجه موفق به فوکوس‌کردن نشد.

باز هم تصویر گویا است و نیازی به توضیح اضافات نیست!

پرتره 5x در تاریکی

در عکس پرتره‌ی ۵برابری زیر که در تاریکی کوچه‌های جردن ثبت شد، با وجود تلاش‌های مکرر، آیفون موفق به تشخیص سوژه نشد.

با اینکه رنگ و روی عکس آیفون واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد؛ اما عملکرد بهتر گلکسی در تشخیص سوژه باعث می‌شود تا عکس آن خوشایندتر باشد.

در عکس‌های زیر که شب‌هنگام در دفتر زومیت ثبت شد، آیفون نوردهی واقعی‌تری دارد؛ اما رنگ‌های گلکسی به‌مراتب بهتر است.

گذشته از بحث نوردهی و دقت رنگ‌ها، سطح جزئیات چهره‌ی هادی در عکس گلکسی بسیار بالاتر است.

فیلم‌برداری

متأسفانه به‌دلیل محدودیت‌های آپارات، موفق به آپلود ویدیوها در این پلتفرم نشدیم؛ اما چنانچه ابزار تغییر آی‌پی داشته باشید، می‌توانید ویدیوها آپلودشده در یوتیوب را در همین مقاله تماشا کنید.

فیلم‌برداری سینماتیک

در ویدیوهای سینماتیک، آیفون عملکرد بهتری در تفکیک سوژه از پس‌زمینه به‌نمایش می‌گذارد و ویدیوی نهایی‌اش خوشایند‌تر به‌نظر می‌رسد.

تماشای ویدیوی سینماتیک در یوتیوب

فیلم‌برداری 4K

در نمونه‌ی زیر که با وضوح 4K و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط شده‌اند، هر دو گوشی در مواجهه با روشنایی آسمان، دچار تغییر در کنتراست می‌شوند. هر دو ویدیو جزئیات بسیار بالایی دارند؛ اما وجود تکان‌هایی [Jitter] در ویدیوی آیفون، باعث می‌شود تا ترازو به سود گلکسی سنگینی کند.

تماشای ویدیوی 4K30 در یوتیوب

در ویدیوی زیر که با شرایط نوری بسیار چالش‌برانگیزی ثبت شده است، هر دو گوشی از نظر جزئیات عملکرد کم‌وبیش مشابهی دارند؛ اما رنگ‌های آیفون کمی اغراق‌شده هستند و در سوی دیگر، گلکسی نیز حین حرکت از سایه‌ها به سمت روشنی، در حفظ مقدار صحیح اکسپوژر دچار مشکل می‌شود.

تماشای ویدیوی 4K30 با شرایط نوری چالش‌برانگیز در یوتیوب

در مقاله‌ی پیش‌رو سعی کردیم تا عملکرد دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی اس ۲۴ اولترا را در مجموعه‌ی متنوعی از سناریوها مقایسه کنیم و باید بگویم که برخلاف آنچه تصور می‌کردم، پرچم‌دار سامسونگ فراتر از انتظار ظاهر شد. اختلاف عملکرد دو گوشی کمرنگ‌تر از گذشته شده است، در عصر حاضر که عمدتا عکس‌ها را در ابعاد کوچک و بر بستر شبکه‌های اجتماعی به‌اشتراک می‌گذاریم، تفکیک عکس‌های آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی اس ۲۴ اولترا برای انتخاب یک برنده، بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد.

در پاره‌ای از سناریوها، آیفون با الگوریتم محافظه‌کارانه‌اش در قبال نویز عکس‌ها، دست بالاتر را در زمینه‌ی ثبت جزئیات ریز دارد؛ در پاره‌ای از سناریوها سامسونگ عملکرد دقیق‌تری را در ثبت رنگ‌ها و حفظ گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها به‌نمایش می‌گذارد. در پاره‌ای دیگر نیز نقاط ضعف و قوت گوشی‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌توان برنده‌ای را تعیین کرد.

دیدگاه شما درباره‌ی عملکرد دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی اس ۲۴ اولترا چیست؟ آیا گوشی سامسونگ را برنده‌ی میدان می‌دانید یا به‌نظرتان گوشی اپل پیروز رقابت پرچم‌داران است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات