مقایسه پیکسل 7a با گلکسی A54 و شیائومی ۱۳ لایت

پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
کاربر درحال کار با پیکسل 7a گوگل
پیکسل 7a، میان‌رده‌ی جدید گوگل با دوربین توانمند و تجربه‌ی نرم‌افزاری خوشایندش می‌تواند جایگاه میان‌رده‌های محبوب بازار را به‌خطر بیندازد.
تبلیغات

جدیدترین میان‌رده گوگل با نام پیکسل 7a پس از افشاگری‌های بسیار سرانجام در رویداد Google I/O 2023 رونمایی شد. دستگاهی که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به تراشه پرچمدار تنسور، دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، حافظه پرسرعت UFS 3.1 و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم اشاره کرد.

اما پیکسل برای تبدیل شدن به بهترین گوشی میان‌رده بازار رقبایی چون گلکسی A54 و شیائومی ۱۳ لایت را بر سر راه خود دارد. مدل‌هایی قدرتمند و پرطرفدار از جانب کره‌ای‌ها و چینی‌ها که درحال‌حاضر بهترین گزینه در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار به‌شمار می‌روند. با مقایسه اولیه این سه مدل همراه زومیت باشید.

طراحی و نمایشگر

پیکسل 7a از ظاهری مشابه برادر بزرگ‌تر و پرچمدار خود یعنی پیکسل ۷ استفاده می‌کند. دوربین‌ها در یک برآمدی فلزی قرار گرفته‌اند که لبه سمت راست دستگاه را با دیگر سمت آن پیوند می‌دهد. فریم دستگاه نیز کاملا از آلومینیوم ساخته شده است اما اهالی مانتن‌ویو برای پنل پشت همانند سال گذشته، پلاستیک را برگزیده‌اند.

در سوی دیگر میدان، گلکسی A54 برای اولین بار همانند شیائومی ۱۳ لایت از ترکیب شیشه و پلاستیک برای پنل پشتی و فریم خود استفاده می‌کند. ازسوی دیگر استفاده از زبان‌طراحی سری S23 در نماینده سامسونگ،‌ ظاهر دستگاه را تا حد زیادی به مدل‌های پرچمدار نزدیک کرده است. البته هردو مدل به‌دلیل استفاده نکردن از فلز در ساختار دستگاه در پله‌ای پایین‌تر از پیکسل ‌7a قرار می‌گیرند.

گوگل همانند سامسونگ به مقاومت دستگاه دربرابر نفوذ مایعات نیز توجه ویژه‌ای کرده و محصول خود را به IP67 مجهز کرده است؛ درحالی که نماینده شیائومی تنها دربرابر پاشش آب مقاوم خواهد بود.

پیکسل 7a درکنار پیکسل بادز

نکته منفی طراحی پیکسل 7a و گلکسی A54 را می‌توان حاشیه‌های اطراف نمایشگر دانست. بخشی که شیائومی ۱۳ لایت با نسبت صفحه‌نمایش به بدنه ۸۹ درصد، در آن فرمان‌روایی می‌کند. نماینده‌های شیائومی و سامسونگ برای محافظت از صفحه نمایش از گوریلا گلس ۵ استفاده می‌کنند درحالی که گوگل برای میان‌رده خود نسخه سوم از این شیشه محافظ را برگزیده است.

گوگل برای اولین بار در سری گوشی‌های Xa خود از نمایشگر ۹۰ هرتز استفاده کرده است که باتوجه به بهره‌مندی رابط کاربری Pixel UI از انیمیشن‌های نرم، تجربه استفاده کاربر از اندروید را وارد فاز جدیدی خواهد کرد. اما رقیبان به ۹۰ هرتز بسنده نکرده‌اند و با مجهز کردن میان‌رده‌های خود به نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی، تجربه‌ای مشابه با پرچمداران را دراختیار کاربر می‌گذارند.

شاید بتوان ادعا کرد که شیائومی ۱۳ لایت درمیان دیگر رقبا از نمایشگر پیشرفته‌تری استفاده می‌کند؛ این دستگاه علاوه‌بر نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز، از پنل ۱۲ بیتی و حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیتی استفاده می‌کند که کمتر می‌توان نظیر آن را در مدل دیگری پیدا کرد و در گلکسی A54 و پیکسل 7a نیز وجود ندارد.

رنگ سفید پیکسل 7a

بالاترین چگالی پیکسلی به گوشی پیکسل 7a تعلق می‌گیرد که به‌دلیل ابعاد کوچک‌تر نمایشگر درمقایسه با دو مدل دیگر حاصل شده است. درنظر داشته باشید که از نظر وضوح تصویر، نماینده گوگل از وضوح برابری با شیائومی ۱۳ لایت بهره می‌برد.

دوربین

انتظار داشتیم تا گوگل در پیکسل 7a از همان حسگرهای خانواده پیکسل ۷ استفاده کند اما این اتفاق نیفتاد و شاهد استفاده از مجموعه‌ای کاملا متفاوت هستیم. دوربین اصلی و اولتراواید دستگاه به‌ترتیب وضوحی ۶۴ و ۱۳ مگاپیکسلی دارند و دوربین سلفی نیز از حسگری با وضوح ۱۳ مگاپیکسل به‌همراه لنز واید بهره می‌برد.

درحال‌حاضر نمی‌توان میان پیکل 7a، شیائومی ۱۳ لایت و گلکسی A54 برنده‌ی نهایی را اعلام کرد؛ چراکه با سابقه درخشان گوگل در زمینه الگوریتم پیشرفته پردازش تصویر، حتی با حسگری کوچک‌تر از رقبا نیز می‌تواند عکس‌هایی بهتر و باکیفیت‌تر ثبت کند. ازاین‌رو برای تصمیم‌گیری نهایی باید تا زمان عرضه عمومی دستگاه منتظر بمانیم.

کاربر درحال کار با پیکسل 7a گوگل

از منظر ابعاد حسگر دوربین اصلی، رتبه اول به نماینده شیائومی اختصاص پیدا می‌کند و با قرار گرفتن پیکسل 7a در رده دوم، جایگاه آخر به میان‌رده کره‌ای‌ها اختصاص پیدا می‌کند. شیائومی ۱۳ لایت پیش‌ازاین ثابت کرد که با تکیه به حسگر بزرگ‌تر خود می‌تواند عکس‌هایی به‌مراتب بهتر از گلکسی A54 ثبت کند. بنابراین ساکن مانتن‌ویو برای برتری در این زمینه راه دشواری را درپیش خواهد داشت.

عملکرد

شرایط در بخش سخت‌افزار و قدرت خام تراشه برای رقیبان پیکسل 7a بسیار دشوار می‌شود؛ زیرا این دستگاه به‌علت بهره‌مندی از نسل دوم تراشه تنسور گوگل، قدرتی فوق‌العاده را با خود به‌همراه دارد. با بااینکه تراشه Snapdragon 7 Gen 1 موجود در شیائومی ۱۳ لایت با فاصله‌ای ۱۰ تا ۲۰ درصدی بهتر از اگزینوس ۱۳۸۰ ظاهر می‌شود اما تراشه پیکسل 7a به‌دلیل ماهیت پرچمدار خود تا ۳۰ درصد قدرتمندتر از تراشه کوالکام ظاهر می‌شود. این‌درحالی‌است که فاصله در عملکرد گرافیکی به بیش از ۱۰۰ درصد می‌رسد!

درنظر داشته باشید که تمامی برتری‌های ذکر شده بدون درنظر قدرت بالای هوش‌مصنوعی نسل دوم تنسور به‌دست آمده است. ازاین‌رو به‌راحتی می‌توان Tensor G2 را قدرتمندترین تراشه میان دو رقیب دیگر معرفی کرد. تراشه‌ای که منبع قدرت ویژگی‌های فوق‌العاده هوش‌مصنوعی در پیکسل 7a خواهد بود.

تمامی رنگ‌های پیکسل 7a

علاوه‌بر موارد ذکر شده، پیکسل 7a با دسترسی به رم ۸ گیگابایتی در مدل پایه، درمقایسه با گلکسی A54 و شیائومی ۱۳ لایت که هردو در مدل پایه از رم ۶ گیگابایتی استفاده می‌کنند، عملکرد بسیار بهتری درزمینه چندوظیفگی خواهد داشت.

باتری و شارژ

پیکسل‌ها عموما از باتری حجیم بهره نمی‌برند اما پیکسل 7a بااینکه محصولی ارزان‌قیمت‌تر از پیکسل ۷ است، از حجم باتری مشابه با آن استفاده می‌کند. باتری ۴۳۸۵ میلی‌آمپرساعتی این مدل درمقایسه با باتری‌های ۴۵۰۰ و ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی نماینده شیائومی و سامسونگ تا ۱۲ درصد حجم کمتری دارد؛ اما باتوجه به ویژگی‌های هوش‌مصنوعی اندروید امید می‌رود تا حداقل یک روز کاری پرمشغله را به‌اتمام برساند.

سرعت شارژ ۲۰ واتی دستگاه نیز احتمالا برای عده زیادی از کاربران ناکافی باشد؛ چراکه باتری شیائومی ۱۳ لایت در همین بازه قیمتی با حداکثر قدرت ۶۷ وات شارژ می‌شود که طبق گفته شیائومی می‌تواند ظرفیت کامل باتری را درطول مدت ۴۰ دقیقه شارژ کند.

اما خوشبختانه گوگل درکنار چنین کاستی‌هایی، با مجهز کردن پیکسل 7a به شارژر بی‌سیم ۱۸ واتی، برتری خود نسبت رقیبان را حفظ کرد.

نرم‌افزار

راز اصلی محبوبیت گوشی‌های پیکسل در دو مورد نهفته است: اندروید خالص و پشتیبانی نرم‌افزاری بلند مدت. درحقیقت تا پیش از اعمال سیاست‌های جدید سامسونگ درزمینه به‌روزرسانی ۴ ساله برای سری میان‌رده گوشی‌های گلکسی، این گوگل بود که حرف اول را می‌زد. اما حتی با این شرایط نیز گوگل با پشتیبانی ۳ ساله از گوشی‌های پیکسل، بعد از سامسونگ در پله بعدی قرار می‌گیرد و شیائومی را بازنده رقابت می‌کند.

پیکسل 7a
پیکسل 7a
پیکسل 7a
پیکسل 7a

رابط‌کاربری اندروید در گوشی‌های پیکسل که به‌صورت غیررسمی Pixel UI شناخته می‌شود، یکی از بهترین تجربه‌های اندروید را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. جایی که انیمیشن‌های نرم و بدون نقص اندروید ۱۴، در تمامی مراحل استفاده از دستگاه، حس قدرت، سرعت و رضایت از محصول خریداری شده را منتقل می‌کند.

برتری‌های Pixel UI در همین‌جا تمام نمی‌شود و گوگل با تعبیه یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت رم و نرم‌افزارهای پس‌زمینه، فاصله خود تا دو پوسته مطرح دیگر یعنی One UI و MIUI را فرسنگ‌ها فاصله داده است.

درانتها شما به‌ما بگویید که در بازه قیمتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار، کدام مدل را به‌عنوان گزینه خریدی بهتر انتخاب می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات