آیا تصمیم اپل برای استفاده از 5G به‌جای نمایشگر ۱۲۰ هرتز در آیفون 12 منطقی است؟

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
بر اساس آخرین شایعه‌ها، آیفون ۱۲ نمایشگر ۱۲۰ هرتز ندارد و اپل مجبور شده است برای استفاده از 5G، نرخ نوسازی زیاد را کنار بگذارد. دلیل چیست؟ آیا همه‌چیز به عمر باتری مربوط می‌شود؟
تبلیغات

جان پراسر، افشاگر مورد اعتماد صنعت موبایل که تمرکز ویژه‌ای روی افشای اطلاعات مربوط به اپل دارد، در توییتر حاضر شد تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ که تا ساعاتی دیگر به‌صورت رسمی رونمایی می‌شوند، دردسترس ما قرار دهد. آن‌طور که جان پراسر و بسیاری دیگر از افشاگران می‌گویند، اپل قصد دارد جدیدترین گوشی‌های هوشمند خود ازجمله پرچم‌دارش یعنی آیفون ۱۲ پرو مکس (Apple iPhone 12 Pro Max) را با نمایشگر مجهز به نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۶۰ هرتز به بازار عرضه کند.

دلیل این موضوع چیست؟ چرا در روزگاری که اکثر شرکت‌ها در دستگاه‌های رده‌بالای خود سراغ نمایشگرهای ۹۰ و ۱۲۰ هرتز رفته‌اند، اپل همچنان قصد دارد از نمایشگر ۶۰ هرتز استفاده کند؟ طبق ادعای پراسر، دلیل واضح است. آیفون‌های نسل جدید قرار است مجهز به مودم 5G باشند. کنار هم ‌قرار گرفتن این دو المان (یعنی نمایشگر ۱۲۰ هرتز و مودم 5G) فشاری بیش از حد به باتری می‌آورد و قطعا شارژ آن خیلی زود خالی می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، جان پراسر افشاگردی مورد اعتماد است. از ۱۰ خبر فاش‌شده‌ی اخیر او درباره‌ی اپل، ۹ مورد کاملا صحیح یا بسیار نزدیک به واقعیت از آب درآمدند و همین موضوع نشان می‌دهد پراسر به منابعی قابل ‌اتکا در اپل دسترسی دارد. همین موضوع باعث می‌شود درباره‌ی بهره‌مندی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ از نمایشگر ۶۰ هرتز تقریبا مطمئن باشیم.

پراسر نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتز را به باتری نسبت می‌دهد؛ بااین‌حال اگر اپل در جریان برگزاری مراسم امشب بگوید نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتز به‌دلیل ارائه‌ی عمر باتری بهتر است، صداقت کامل به‌خرج نداده. دلیل مطرح کردن این ادعا چیست؟ امروزه گوشی‌های اندروید متعددی در بازار موجود هستند که ضمن داشتن نمایشگر ۱۲۰ هرتز می‌توانند به شبکه‌ی 5G متصل شوند؛ این گوشی‌ها بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند. 

آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 از نمای جلو و پشت رنگ مشکی رندر غیررسمی

اپل برای رفتن به سراغ استفاده از نمایشگر ۶۰ هرتز در نسل جدید گوشی‌های سری آیفون، دلیل خاصی برای خود تعریف کرده است که هیچ ارتباطی به عمر باتری ندارد. شمار درخور توجهی از گوشی‌های اندروید مجهز به نمایشگرهای دارای نرخ نوسازی بالا، سیستمی تحت عنوان «نرخ نوسازی متغیر» دارند. این سیستم باعث می‌شود در زمان‌هایی که به نرخ نوسازی زیاد نیاز نیست، نرخ نوسازی نمایشگر کاهش پیدا کند تا درنهایت عمر باتری بهتری ارائه شود.

درواقع سیستم نرخ نوسازی متغیر باعث می‌شود المان‌های مختلف رابط کاربری و اپلیکیشن‌های بهینه‌شده با نرخ نوسازی زیاد اجرا شوند؛ در همان حال دیگر بخش‌ها باعث کاهش نرخ نوسازی نمایشگر به ۶۰ هرتز می‌شوند. اپل قطعا از دانش و منابع کافی برای تزریق کد مربوط به نرخ نوسازی متغیر به سیستم‌عامل iOS برخوردار است؛ بااین‌حال این شرکت نمی‌تواند به‌همین سادگی کنترلر نمایشگر تهیه کند.

اگر اپل نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتز را در آیفون ۱۲ به عمر باتری نسبت دهد، صداقت کامل به ‌خرج نداده است

اپل پنل نمایشگر گوشی‌های خود را از سامسونگ خریداری می‌کند؛‌ زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهند سامسونگ امروزه بهترین پنل‌های OLED کوچک خوش‌قیمت را در دنیا تولید می‌کند. تقریبا تمامی شرکت‌های دیگری که از نمایشگر سامسونگ در گوشی‌هایشان استفاده می‌کنند، چنین دلیلی دارند. حتی نسخه‌های قدیمی و ارزان‌تر نمایشگرهای OLED سامسونگ کیفیت بسیار خوبی دارند؛ به‌‌همین دلیل اکثر شرکت‌ها نمی‌خواهند در حوزه‌ی تولید نمایشگر ورود کنند. این شرکت‌ها سراغ کنترلرهای طراحی‌شده توسط سامسونگ می‌روند که کیفیت بسیار مناسبی دارند.

اپل نمایشگرهای OLED را از سامسونگ می‌خرد و سپس تغییراتی روی آن‌ها اعمال می‌کند تا کیفیت‌شان بیش‌ازپیش بالا رود و به استانداردهای مد نظر شرکت کوپرتینویی برسند. اپل رنگ‌ها را تقویت می‌کند، فناوری تغییر رنگ پویا بر اساس محتوا را که به‌صورت اختصاصی توسعه داده است به نمایشگر اضافه می‌کند و سپس نمایشگرِ نهایی را در گوشی‌هایش استفاده می‌کند. اپل برای عملی کردن این کار به کنترلر سخت‌افزاری اختصاصی نیاز دارد؛ اما توانایی ساخت آن را ندارد.

رندر غیررسمی آیفون 12 اپل / Apple iPhone 12 از کنار و پشت و جلو رنگ مشکی

احتمالا اپل تاکنون نتوانسته است راهی برای ساخت ۶۰ میلیون کنترلر نمایشگر پیدا کند که بتوانند با قابلیت‌های متنوع iOS سازگار باشند و نرخ نوسازی زیاد را مدیریت کنند. اپل در آینده‌ای که فاصله‌ی زیادی با آن نداریم توانایی انجام این کار را پیدا خواهد کرد؛ بااین‌حال فراموش نکنید که این کنترلرها باید در تعداد کافی تولید شوند و قطعا به برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارند. 

سامسونگ در حوزه‌ی تولید قطعات سخت‌افزاری نیز فعالیت می‌کند؛ بنابراین زیرساخت‌های لازم برای تولید ۶۰ میلیون یا تعداد بیشتری از کنترلرهای تخصصی را دارد. شرکت‌های دیگر نظیر وان پلاس که گوشی‌هایی با نرخ نوسازی بالا می‌فروشند، نیازی به تهیه‌ی ۶۰ میلیون واحد از هیچ قطعه‌ای ندارند؛ زیرا میزان فروش گوشی‌هایشان به اپل نمی‌رسد. 

چرا اپل از نمایشگر ۱۲۰ هرتز و مودم 5G به‌صورت هم‌زمان استفاده نمی‌کند؟

در نظر داشته باشید که هرچه نرخ نوسازی بیشتر باشد، درصد بیشتری از شارژ باتری مصرف می‌شود؛ به‌خصوص در نمایشگرهایی که تراکم پیکسلی زیاد دارند؛ بااین‌حال هنوز راه‌هایی وجود دارد که با اتکا بر آن‌ها می‌توان افزایش مصرف انرژی را جبران کرد. شرکت‌ها همواره می‌توانند باتری پرظرفیت‌تری درون گوشی‌هایشان قرار دهند.

به‌احتمال زیاد یکی از دلایل عملی نشدن استفاده از مودم 5G و نمایشگر ۱۲۰ هرتز در آیفون ۱۲، مشکلات زنجیره‌ی تأمین باشد. البته از آن‌جایی که اطلاعاتی رسمی دردست نداریم، بهتر است فعلا مصرف بیش از حد باتری را به‌عنوان دلیل اصلی عنوان کنیم. اپل احتمالا هرگز در مراسم خود به دلیل نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتز اشاره نمی‌کند.

اپل قطعا در مراسم Hi, Speed به دلیل نبود نمایشگر ۱۲۰ هرتز در iPhone 12 اشاره نخواهد کرد

عده‌ی زیادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی تمایل دارند بگویند کاربران اپل هیچ اطلاعاتی درباره‌ی صنعت فناوری ندارند و هرچه اپل به آن‌ها بگوید می‌پذیرند و برای بقیه نقل می‌کنند. این ادعا تا حدی درست است؛ بااین‌حال همین ادعا را می‌توان به کسانی که گوشی‌های اندروید، تلویزیون، لپ‌تاپ یا وسایل الکترونیکی دیگر می‌خرند تعمیم داد.

اکثر افراد تا حد مشخصی درباره‌ی فناوری اطلاعات دارند؛ اما اطلاعات‌شان تخصصی نیست. قطعا افرادی پیدا می‌شوند که اطلاعات زیادی داشته باشند. شکی نداریم شمار در خور توجهی از خوانندگان زومیت می‌دانند هر بخش از مشخصات فنی دستگاه‌ها به چه معنی است؛ بااین‌حال همه‌ی کاربران این‌گونه نیستند.

می‌دانید تمامی کسانی که علاقه‌مند به دنیای فناوری هستند از چه چیزی آگاهی دارند؟ اینترنت 5G. این افراد ممکن است ندانند امروزه چند استاندارد برای فناوری 5G تعریف شده است، حتی ممکن است ندانند نسخه‌ی سریع‌تر 5G در حالت عادی پوشش‌دهی کمتری نسبت ‌به نسخه‌ی دیگر 5G و حتی شبکه‌ی LTE دارد. حتی ممکن است بسیاری از افراد مطلع نباشند که این شرایط ممکن است تغییر کند و گوشی هوشمند 5G عرضه‌شده در سال ۲۰۲۰ با شبکه‌ی 5G ارائه‌شده در سال ۲۰۲۲ سازگاری نداشته باشد.

بااین‌حال همه می‌دانند که 5G در راه است و این شبکه پیشرفته‌تر از 4G است. در بسیاری از مناطق دنیا، روند پیاده‌سازی شبکه‌ی 5G آغاز شده و مردم می‌دانند که می‌توانند به‌زودی به آن دسترسی پیدا کنند. به‌همین دلیل در بازاری مثل آمریکا، بهره‌مندی گوشی‌ها از مودم 5G در نقش برگ برنده‌ی آن‌ها ظاهر می‌شود.

نمایشگر و پنل پشتی آیفون 12 پرو اپل / Apple iPhone 12 رنگ طلایی رندر غیررسمی

درکنار این‌ها قطعا بسیاری از مردم توانایی تمییز دادن نمایشگر ۶۰ هرتز را از نمایشگر ۱۲۰ هرتز دارند و درک می‌کنند که تماشای نمایشگر ۱۲۰ هرتز لذت‌بخش‌تر است. مطمئن باشید ویدئوها هیچ‌گاه نمی‌توانند به‌طور کاملا دقیق حس کار با نمایشگر ۱۲۰ هرتز را به شما منتقل کنند و باید حتما از نزدیک با چنین نمایشگری کار کنید. روی کاغذ یا در مقاله‌ای که وب‌سایت‌ها می‌نویسند، عبارت «این گوشی از نمایشگر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند» هرگز نمی‌تواند همچون «سرعت اینترنت شما با 5G بیشتر خواهد بود» روی کاربر اثر بگذارد. می‌توان گوشی هوشمند باکیفیتی با نمایشگر ۶۰ هرتز و بدون شبکه‌ی 5G تولید کرد؛ بااین‌حال نمایشگر ۶۰ هرتز و نبود 5G، باعث بد شدن گوشی‌های هوشمند نمی‌شوند. 

همچون بسیاری از شرکت‌ها، اپل همواره در تلاش است قابلیت‌هایی در گوشی‌هایش قرار دهد که باعث منتقل شدن حس لذت به کاربران شود، اگر اپل به‌هر دلیلی نتواند نمایشگر ۱۲۰ هرتز را کنار مودم 5G قرار دهد، باید سراغ مشخصه‌ای برود که به فروش بیشتر آیفون‌ها منتهی می‌شود. 

اپل قصد دارد چهار گوشی جدید معرفی کند و قطعا این گوشی‌ها در تعداد فراوان به بازار عرضه خواهند شد. شکی نداریم تقریبا تمامی کسانی که آیفون‌های جدید را تهیه می‌کنند، حتی در صورت اطلاع از برخی کمبودها، عاشق گوشی خواهند شد. ازطرفی دیگر، کسانی که به‌جای اهمیت دادن به برند، سراغ گوشی‌های مجهز به به‌روزترین قابلیت‌ها می‌روند، می‌توانند همچنان گوشی‌های ۹۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز مجهز به شبکه‌ی 5G را تهیه کنند و از کار با این دستگاه‌ها (که قطعا در حد خودشان برخی کمبودها دارند) لذت ببرند. در فاصله‌ی دو سال از امروز، هر دو دسته از افرادی که درباره‌شان حرف زدیم به تمامی قابلیت‌ها و مزیت‌ها دسترسی پیدا خواهند کرد؛‌ زیرا تجربه نشان داده است شرکت‌ها به‌محض دیدن ایده‌ای عالی، شروع به کپی کردن آن در سریع‌ترین زمان ممکن می‌کنند. 

این مقاله را به‌ هنگام تماشای رویداد رونمایی آیفون ۱۲ به‌خاطر داشته باشید. زومیت امشب ساعت ۲۰:۳۰ به‌وقت تهران، مراسم Hi, Speed را به‌صورت زنده پوشش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات