DxOMark قابلیت بزرگنمایی و افکت بوکه را به سیستم امتیازدهی خود اضافه می‌کند

جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
DxOMark در حال تست پروتکل جدیدی برای سیستم امتیازدهی خود است که قابلیت‌ بزرگنمایی و افکت بوکه نیز در آن تاثیر دارند.
تبلیغات

اگر می‌خواهید بدانید که دوربین گوشی هوشمندتان چقدر خود عمل می‌کند، مسلما باید سری به امتیازات وب‌سایت DxOMark بزنید. این وب‌سایت درحال حاضر عمیق‌ترین بررسی‌ها را روی دوربین گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهد. طی پنج سال گذشته، دوربین‌ گوشی‌های هوشمند پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و به همین دلیل آزمایشگاه DxOMark نیز در حال اعمال یک به‌روزرسانی بزرگ در سیستم تست خود است. امروزه دوربین گوشی‌های رده‌بالا قابلیت‌های جدیدی مثل بزرگ‌نمایی اپتیکال و افکت بوکه (محو شدگی پس‌زمینه‌ی سوژه) را به کاربران ارائه‌ می‌دهند و DxOMark نیز تصمیم گرفته است تا این ویژگی‌ها روی امتیاز نهایی عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند موثر واقع شوند.

دوربین آیفون 7 / گلکسی اس 8 / یو 11 / جی 6 /پی 10

دی‌ایکس‌او مارک از سال ۲۰۱۲ تاکنون تمام گوشی‌های هوشمند را بر اساس یک پروتکل مشابه بررسی کرده است. در این پروتکل برای ثبت امتیاز نهایی عملکرد دوربین گوشی، مواردی مثل اکسپوژر، کنتراست، رنگ، فوکوس اتوماتیک، بافت، نویز، مصنوعات و فلش در نظر گرفته می‌شوند. نتایج بررسی‌های این آزمایشگاه با جزئیات کاملی ارائه شده‌ و سپس امتیاز جداگانه‌ی عملکرد دوربین در هر بخش مشخص می‌شود. در نهایت بالاترین امتیاز برای یک دوربین گوشی در شرایطی که تمام استانداردهای دی‌ایکس‌او مارک را در حد کامل داشته باشد، عدد ۱۰۰ خواهد بود. در لحظه‌ی نوشته شدن این مطلب، دوربین گوشی هوشمند اچ‌تی‌سی یو ۱۱ با کسب امتیاز ۹۰ در بالاترین جایگاه لیست دی‌ایکس‌او مارک قرار دارد.

کلمنت وایارد، مدیر بخش کنترل کیفیت تصاویر دی‌ایکس‌او مارک در گفتگو با دیجیتال ترندز در این رابطه می‌گوید:

شما می‌توانید تمام گوشی‌های هوشمندی را که در فاصله‌ی بین سال ۲۰۱۲ تا حالا بررسی شده‌اند، با یکدیگر مقایسه کنید؛ زیرا تمام این گوشی‌ها بر اساس یک پروتکل مشابه مورد تست قرار گرفته‌اند، اما فناوری طی پنج سال اخیر با سرعت زیادی پیشرفت کرده است و به همین دلیل ما باید تغییراتی را در پروتکل خود اعمال کنیم.
mobile camera

برای درک این تغییر کافی است تا نگاهی به دو گوشی هوشمند آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس داشته باشیم. از آنجا که در پروتکل قدیمی دی‌ایکس‌او مارک مواردی مثل دوربین دوگانه در نظر گرفته نمی‌شود، امتیاز دو گوشی مورد اشاره یکسان اعلام شده و این در حالی است که آیفون ۷ پلاس به سیستم دوربین دوگانه مجهز شده و قابلیت‌هایی مثل بزرگ‌نمایی اپتیکال دوبرابر و افکت مصنوعی بوکه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و آیفون ۷ از این دو ویژگی بی‌بهره است. حال با در نظر گرفتن پروتکل جدید دی‌ایکس‌او مارک، امتیاز گوشی هوشمند آیفون ۷ پلاس ۸۸ اعلام شده که نسبت به امتیاز ۸۵ آیفون ۷ و در نتیجه دوربین این محصول در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد.

DxOMark معتقد است که اعمال این تغییرات در سیستم امتیازدهی ضروری بوده است؛ زیرا امروزه تقاضای عموم کاربران برای قابلیت‌هایی مثل بزرگ‌نمایی باکیفیت و افکت بوکه در دوربین گوشی‌های هوشمند در حال افزایش است و فناوری پیشرفته‌ی زمان حاضر می‌تواند این تقاضا را برآورده کند. ترکیب مواردی مثل پردازنده‌های قدرتمند، سیستم‌های دوربین دوگانه، سنسورهای بهبودیافته و ترفندهای زیرکانه‌ی نرم‌افزاری باعث شده است تا تصویربرداری با گوشی‌های هوشمند وارد مرحله‌‌ای جدید شود.

اتیان شوارتز، معاون ارشد فروش و بازاریابی، و راهکارهای کسب‌و‌کار دی‌ایکس‌او مارک، در این‌ رابطه می‌گوید:

از همان اوایل شروع عکس‌برداری با موبایل، شرکت‌های فعال در این حوزه از جمله نوکیا، سامسونگ و دیگر کمپانی‌ها همگی یک درخواست مشابه داشته‌اند. درخواست این کمپانی‌ها فراهم آمدن شرایطی بوده که قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال و افکت محوشدگی پس‌زمینه‌ی سوژه‌ی تصاویر را در گوشی‌های هوشمند ارائه دهند. حال پس از چند سال، این خواسته محقق شده است.
دوربین آیفون 7 پلاس

دی‌ایکس‌او مارک علاوه‌بر در نظر گرفتن قابلیت‌ بزرگ‌نمایی اپتیکال و افکت بوکه، موارد دیگری مثل کیفیت تصویربرداری در شرایط کم‌نور را نیز به پروتکل جدید خود اضافه کرده است. آزمایشگاه دی‌ایکس‌او مارک همچنین یک المان حرکتی به مجموعه تست‌های خود اضافه کرده است تا در شرایطی که عکاس و سوژه در هنگام ثبت تصویر حرکت می‌کنند، دنیای واقعی با دقت بالاتری مد نظر قرار گیرد.

دی‌ایکس‌او مارک در تست جدید خود، تعداد ۱۵۰۰ عکس و بیش از ۲ ساعت ویدیو با گوشی‌های هوشمند ثبت خواهد کرد. جزئیات مربوط به بررسی دوربین هر گوشی در یک گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای ارائه می‌شود که در آن امتیاز جداگانه‌ی دوربین برای هر عمکلرد به‌طور جداگانه توضیح داده شده است. امتیازاتی که بر اساس سیستم تست قدیمی دی‌ایکس‌او ثبت شده‌اند، همچنان در یک فرم آرشیو شده در دسترس قرار خواهند داشت. شایان ذکر است که از امروز به بعد تمام گوشی‌های هوشمند بر اساس پروتکل جدید دی‌ایکس‌او مارک بررسی خواهند شد.

در حال حاضر فقط تعداد کمی از گوشی‌های بررسی شده بر اساس پروتکل قدیمی دی‌ایکس‌او مارک، با پروتکل جدید این آزمایشگاه نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. دی‌ایکس‌او این تست جدید را روی گوشی‌های هوشمند اچ‌تی‌سی‌ یو ۱۱ (امتیاز ۹۰)، گوگل پیکسل (امتیاز ۹۰)، اپل آیفون ۷ (امتیاز ۸۵)، اپل آیفون ۷ پلاس (امتیاز ۸۸)، سامسونگ گلکسی اس ۶ اج (امتیاز ۸۲)، آیفون ۶ (امتیاز ۷۳) و نوکیا ۸۰۸ (امتیاز ۶۱) انجام داده است.

وایارد در ادامه‌ی توضیحات خود گفت:

گوشی‌هایی که ما تست کرده‌ایم در سیستم رتبه‌بندی قدیمی‌مان جز بهترین‌ها بوده‌اند و حالا پس از انجام تست‌ جدید، این دستگاه‌ها همچنان جزء بهترین گوشی‌های موجود از نظر دوربین به‌شمار می‌روند. گوشی‌ هوشمند گوگل پیکسل و اچ‌تی‌سی یو ۱۱ قبلا جزء بهترین نمونه‌های موجود بودند و حالا بر اساس نتایج تست جدید، همچنان عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. در مورد آیفون ۷ پلاس، وجود قابلیت‌هایی مثل افکت بوکه و بزرگ‌نمایی اپتیکال باعث خواهد شد تا کیفیت تصاویر به میزان قابل توجهی بهبود یابد و ما معتقدیم که این موارد روی تجربه‌ی کاربر نیز مؤثر واقع خواهند شد. امتیاز دستگاه‌های قدیمی‌تر مثل آیفون ۶ یا نوکیا ۸۰۸ با توجه به نتایج تست‌ جدید ما، سقوط قابل توجهی داشته‌ است، زیرا دوربین به‌کار گرفته شده در این دو محصول از ویژگی‌هایی مثل بزرگ‌نمایی اپتیکال یا افکت بوکه بی‌بهره‌ بوده‌اند و فوکوس خودکار نیز در این دو دستگاه سرعت بسیار کمی دارد.

دی‌ایکس‌او مارک طی روزها و هفته‌های آتی، امتیازهای جدید تعدادی دیگر از گوشی‌های هوشمند را نیز منتشر خواهد کرد؛ اما در حال حاضر گوشی‌ هوشمند اچ‌تی‌سی یو ۱۱ با کسب امتیاز ۹۰ در کنار گوشی هوشمند گوگل پیکسل، در صدر جدول امتیازات این آزمایشگاه قرار گرفته‌اند. در واقع باید اشاره کنیم که امتیاز اچ‌تی‌سی یو ۱۱ بر اساس تست جدید دی‌ایکس‌او یک واحد افزایش داشته است. با توجه به اینکه به زودی شاهد معرفی آیفون‌ جدید و نیز مدل جدید گوشی پیکسل گوگل خواهیم بود، باید دید که در آینده دوربین این دو محصول چه امتیازاتی را بر اساس پروتکل جدید دی‌ایکس‌او مارک به‌دست خواهند آورد.

نظر شما در مورد تغییرات اعمال شده در سیستم امتیازدهی دی‌ایکس‌او مارک چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات