نگاهی به ۵ فناوری فوکوس خودکار در دوربین گوشی‌ های‌ هوشمند

یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تولیدکنندگان گوشی‌های‌ هوشمند در سال‌های اخیر از روش‌های مختلفی برای فوکوس خودکار در دوربین محصولات خود استفاده کرده‌اند. فوکوس خودکار به روش تشخیص فاز، لیزر، مادون قرمز و تمرکز روی پیکسل (Focus Pixels) از جمله‌ی این روش‌ها است. در ادامه به بررسی پنج فناوری مورد استفاده برای فوکوس خودکار خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این روز‌ها تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند از فناوری‌های متنوعی به منظور پیاده‌سازی فوکوس خودکار در دوربین محصولات خود استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان به سامسونگ اشاره کرد که در گلکسی S8 از فناوری Dual Pixel برای  تشخیص فاز بهره برد. همچنین باید به فناوری فوکوس لیزری خودکار ال‌جی، فوکوس خودرکار مادون قرمز در وایب‌شات لنوو و همچنین به فناوری اختصاصی فوکوس خودکار سونی در گوشی‌های‌هوشمند اکسپریا اشاره کرد.

اما کدامیک از این فناوری‌ها در مقایسه با دیگری کاربردی‌تر است؟ به واقع نمی‌توان پاسخ صریحی برای این پرسش یافت، چراکه هر یک از فناوری‌های مورد نظر برای تحقق فاکتور خاصی در عکاسی توسعه یافته‌اند و هر یک دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و نحوه‌ی کارکرد هر یک از فناوری‌ها خواهیم پرداخت.

۱. فوکوس خودکار تشخیص فاز

سامسونگ با عاریه گرفتن این فناوری از دوربین‌های DSLR، این روش برای فوکوس خودکار را همراه با گلکسی S5 روانه‌ی بازار کرد. برخلاف فناوری فوکوس براساس کنتراست که از نقاط روشن و تاریک برای تشخیص تصویر و فوکوس استفاده می‌کند، فناوری تشخیص فاز امکان فوکوس سریع‌تر و تشخیص بهتر اشیا موجود در تصویر را فراهم می‌کند که این موضوع عملکرد بهتر دوربین را در محیط‌های کم نور به ارمغان می‌آورد. در ویدئوی زیر می‌توانید سرعت فوکوس به روش تشخیص فاز را در مقایسه با روش قدیمی‌تر به وضوح ببینید. سنسور تشخیص فاز، تنظیمات مناسب برای لنز را تشخیص داده و از این‌رو تصویر براساس تنظیمات اعمال شده توسط سنسور تشخیص فاز ثبت می‌شود.

۲. فوکوس خودکار Focus Pixel

آیفون 7

اپل با اعمال تغییراتی روی فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز، روش جدیدی را با عنوان Focus Pixel ایجاد کرده که از این روش می‌توان در آیفون 6 و آیفون 6 پلاس اپل در عکاسی استفاده کرد. در این روش نور وارد شده به سنسور از طریق لنز نقطه‌ای را که باید روی آن فوکوس شود، مشخص می‌کند. این روش بسیار پیچیده است، اما نتیجه‌ی آن فوکوس سریع‌تر و بهتر در مقایسه با گذشته است. 

۳. فوکوس خودکار لیزری

ال‌جی برای اولین بار از این فناوری در گوشی‌هوشمند خود، جی3 استفاده کرد. برای استفاده از این فناوری باید یک فرستنده‌ نیز در کنار سنسور دوربین در پشت گوشی‌هوشمند قرار گیرد. برای درک بهتر فناوری لیزر مورد استفاده در این روش بهتر است به مترهای لیزری مورد استفاده در صنایع ساختمانی اشاره کنیم که از آن برای محاسبه‌ی فاصله استفاده می‌کنند. ال‌جی نیز تقریبا فناوری مشابهی را در پرچمدار خود، جی3 بکار برده است. فرستنده‌ی مورد استفاده در جی3 امواجی را از خود ساطع می‌کند و سپس با استفاده از اطلاعات دریافت شده از اشیا محیط که براساس پرتوهای بازتابیده شده دریافت کرد، فوکوس را انجام می‌دهد. این فناوری اکنون در پرچمداران هواوی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو نیز به کار می‌رود.

۴. فوکوس خودکار با مادون قرمز

 لنوو در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل یکی از سورپرایزهای خود را پیش روی علاقمندان به گوشی‌های‌هوشمند قرار داد. این کمپانی چینی از گوشی‌هوشمند خود که در واقع یک محصول توسعه یافته حول یک دوربین فوق‌العاده قوی است، با عنوان وایب‌شات رونمایی کرد. این گوشی‌هوشمند که در ساخت آن از آلومینیوم و شیشه استفاده شده، از وجود یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با لرزش گیر اپتیکال و فلاش سه رنگ بهره می‌برد. فناوری بکار رفته در وایب‌شات لنوو تا حدودی شبیه به فناوری مورد استفاده توسط ال‌جی است، با این تفاوت که لنوو سرعت فوکوس را در گوشی خود به میزان دو برابر بالا برده است.

۵. فوکوس به روش دوربین دو گانه

اچ‌تی‌سی وان M8

با بهره‌گیری از دو ماژول لنز جداگانه، پیش‌تر گوشی‌های‌هوشمندی مانند وان M8 اچ‌تی‌سی و Honor 6 Plus هوآوی، از برتری محسوسی در مورد فوکوس خودکار برخوردارند. همچون دوربین‌های لایترو، کاربران در Honor 6 Plus قادرند میزان گشودگی لنز و همچنین فوکوس در تصویر را پس از ثبت آن انتخاب کنند. با استفاده از دو ماژول لنز در کنار هم، یکی از سنسور‌ها تصویری تخت را با عمق کم ثبت می‌کند و سنسور دوم عمق نمای مورد نظر را به تصویر می‌کشد و از این‌رو کاربر می‌تواند روی هر کدام از اشیا و سوژه‌های نزدیک فوکوس کند. با این حال این فناوری در درازمدت نتوانست به سرعت و دقت سیستم‌های فوکوس خودکار پیشرفته‌ای مانند Dual Pixel برسد و اکنون دوربین دوم بیشتر برای درک عمق میدان و ایجاد جلوه‌های بوکه به کار می‌رود.

فناوری Image Plane Phase Detection سونی

سونی در سنسور ۲۱ مگاپیکسلی IMX230 خود برای اولین بار از فناوری Image Olane Phase Detection برای فوکوس خودکار استفاده شده است. این فناوری از دوربین‌های بدون آینه با قابلیت تعویض لنز به عاریه گرفته شده است. با توجه به قابلیت تشخیص ۱۹۲ نقطه در زمان فوکوس، با استفاده از این سنسور می‌توان تصاویر بسیار شفافی را از سوژه‌های در حال حرکت با استفاده از گوشی‌هوشمند ثبت کرد. 

نظر شما در خصوص فناوری فوکوس خودکار به کار رفته در انواع گوشی‌های هوشمند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات