چرا سامسونگ رزولوشن دوربین اصلی گلکسی اس 8 را ارتقاء نداد

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سامسونگ به دلایل مختلفی از ارتقاء رزولوشن دوربین پشتی گلکسی اس ۸ خودداری کرده است.
تبلیغات

گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس از مجموعه‌ قابلیت‌هایی متنوع و جدید برخوردارند. به‌عنوان مثال می‌توان به صفحه‌نمایشی  اشاره کرد که از نسبت ابعاد جدید و حاشیه محدود بهره می‌برد. در کنار این ویژگی، پردازنده جدید و دستیار دیجیتال مدرن نیز در پرچم‌دارهای جدید سامسونگ ادغام شده‌ است. با وجود این،  آپدیت نشدن دوربین اصلی این دو پرچم‌دار، نکته‌ای قابل توجه و البته عجیب به نظر می‌رسد.

عاصف اقبال شاف از وب‌سایت SamMobile مدعی شده است که گلکسی اس ۸ از تراشه‌های پردازش تصویر جدیدی بهره‌مند می‌برد؛ اما شاید در نگاه اول مزایای استفاده از این تراشه به چشم نیاید. این به‌روزرسانی حتی ممکن است به بهبود عکس‌برداری در نور کم منجر شود؛ اما حتی در صورتی که تفاوت فاحش دیگری هم در بهبود کیفیت تصاویر به ثبت رسیده وجود داشته باشد، این موردی است که سامسونگ در رویداد رونمایی از گلکسی اس ۸ اشاره‌ای به آن نداشته است.

به نظر می‌رسد تصمیم سامسونگ برای تغییر ندادن رزولوشن دوربین اصلی، کمی عجیب به نظر می‌رسد. این در حالی است که در طول چند سال گذشته، همان‌طور که از دیگر رقبای حوزه تولید گوشی‌ هوشمند شاهد هستیم، سامسونگ همواره بهبود دوربین گوشی‌های هوشمند خود را در دستور کار قرار داده است. در چهار رویداد رونمایی گذشته، سامسونگ چیزی بین پنج تا هفت دقیقه از زمان مراسم‌های رونمایی را به ارائه توضیحات در خصوص قابلیت‌های جدید دوربین گوشی‌های هوشمند خود اختصاص داده که این مدت برای مراسمی که معمولا بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است، امری چشمگیر به‌حساب می‌آید. نکته قابل توجه اینکه سامسونگ در رویداد رونمایی از گلکسی اس ۸ تنها دو دقیقه به ارائه توضیحات در خصوص قابلیت‌های دوربین پرچم‌دارهای جدید خود یعنی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس اختصاص داد.

دوربین اس 8 1

دو دقیقه زمان به قابلیتی اختصاص یافت که بعد از نبرد با تم مشخصات سخت‌افزاری در دهه ۲۰۰۰ میلادی، یکی از قابلیت‌های ویژه و نکات تأثیرگذار در افزایش میزان فروش گوشی‌های هوشمند بوده است. بدون شک، سامسونگ روندی متفاوت در مقایسه با کنفرانس‌های خبری سال‌های گذشته که در آن تمرکز ویژه‌ای بر دوربین پرچم‌دارها و قابلیت‌های آن‌ها داشته، در پیش گرفته است.

به‌عنوان مثال در رویداد رونمایی از گلکسی اس ۴ در سال ۲۰۱۳ که در Radio City Music Hall برگزار شد، تمرکز ویژه‌ و حتی می‌توان گفت بیش از حد استانداردی بر قابلیت‌های دوربین این محصول سامسونگ بود.

در نظر داشته باشید که دوربین گلکسی اس ۷ سامسونگ از کیفیت بالایی بهره‌مند است، در برخی زمینه‌ها امکان رقابت با آیفون ۷ و گوگل پیکسل دارد و حتی در برخی موارد، از این دو پرچم‌دار پیشی گرفته است. همین امر باعث شده سامسونگ تمرکز خود را بر قابلیت‌هایی بگذارد که به نظر مسئولان این شرکت برای کاربران اهمیت بیشتری دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به استفاده از صفحه‌نمایش بزرگ و زیبا در این دو پرچم‌دار و همچنین بهینه‌سازی ویژه قابلیت‌های سخت‌‌افزاری گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس اشاره کرد. در این بخش هیچ خرده‌ای نمی‌توان به سامسونگ گرفت؛ زیرا ساختار ظاهری گلکسی اس ۸ در مقایسه با محصولاتی نظیر آیفون ۷، طرحی جدید و همراه با نوآوری به‌حساب می‌آید. علاوه بر این، سامسونگ با ارائه بیکسبی این فرصت را فراهم کرده است که شانس خود را در بازار داغ دستیارهای دیجیتال نیز بیازماید.

علاوه بر این، می‌توان موضوع را از این زاویه بررسی کرد که سامسونگ با عرضه گلکسی اس ۷ مجهز به دوربین باکیفیت، حالا تصمیم گرفته است دوربین مهم‌تر پرچم‌دار جدید خود، یعنی دوربین جلوی گوشی را به‌روزرسانی کند.

گلکسی اس ۸ از دوربین سلفی با سنسور ۸ مگاپیکسلی بهره‌مند شده که در بخش فوکوس خودکار، قابلیت تشخیص چهره را بهبود داده است. این امر، گامی چشمگیر در ارتقاء دوربین ۵ مگاپیکسلی گلکسی اس ۷ به‌حساب می‌آید؛ زیرا این سنسور، همین حالا یکی از بهترین‌های موجود در بازار است.

فلسفه ویژه‌ای در توجیه تصمیم سامسونگ برای استفاده از ماژولی با رزولوشن مشابه دوربین گلکسی اس ۷ در پرچم‌دار جدید این شرکت وجود دارد. برای پی بردن به این فلسفه کافی است نگاهی به بازار دوربین‌های DSLR یا دوربین‌های بدون آینه داشته باشید. همین ترکیب در بازار گوشی‌های هوشمند سامسونگ پیاده‌سازی شده است تا حداقل برای یک تا دو سال، رقابت در سطحی مشخص قرار بگیرد و پس از آن وارد دور جدیدی شود.

دوربین اس 8 2

در حال حاضر تمامی گوشی‌های هوشمند سطح بالای بازار از سنسور ۱۲ یا ۱۳ مگاپیکسلی در بخش پشتی گوشی بهره‌مند شده و دیافراگمی با مشخصات f2.0 یا سطح بالاتر دارند و اکثر آن‌ها از لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برند. به این ترتیب، کاربران دغدغه کیفیت پایین عکس نخواهند داشت؛ زیرا تمام این محصولات، کیفیت درخوری ارائه می‌دهند. این رقابت تا حدی تنگاتنگ است که انتخاب گوشی هوشمندی با بهترین کیفیت دوربین را سخت و حتی غیرممکن ساخته است.

این سیاست، در نهایت به نفع کاربران است؛ اما نکته جذاب این روند آن است که شرکت‌های برتر حوزه تولید گوشی‌ هوشمند باید به دنبال راهکاری باشند تا قابلیت‌هایی متمایزی ارائه دهند. به‌عنوان مثال، اپل تصمیم گرفته است دوربین دومی به قسمت پشتی آیفون ۷ پلاس اضافه کند و با ارائه سخت‌افزاری متنوع و جدید، قابلیت‌های ویژه‌ای پیش روی کاربران قرار دهد. گوگل از قدرت تیم نرم‌افزاری خود استفاده کرده است تا پیکسل را به ارائه قابلیت‌هایی فراتر از آنچه سنسور و لنز این محصول در حالت عادی ارائه می‌دهد، قادر سازد.

سامسونگ هم احتمالا مسیری مشابه گوگل در دستور کار قرار داده است. یکی از مواردی که سامسونگ بر آن تأکید ویژه‌ای دارد، آن است که دوربین گلکسی اس ۸ می‌تواند خروجی مشابه آنچه در قالب فعال‌سازی حالت HDR پلاس در سری پیکسل پیش رویتان قرار می‌گیرد، شبیه‌سازی کند. در این ترکیب، پرچم‌دار سامسونگ با لمس کلید شاتر می‌تواند چند عکس را به ثبت برساند و بهترین ترکیب‌ موجود را در خروجی و در قالب یک تصویر واحد، در اختیار شما قرار دهد.

این قابلیت، مزیت ویژه‌ای در هنگام عکس‌برداری در نور کم در اختیار کاربران گوگل پیکسل قرار می‌دهد. با وجود این مشخص نیست که سامسونگ هم توان محاسباتی مشابه آنچه توسط گوگل ارائه شده است، پیش روی طرفدارانش قرار خواهد داد یا نه؟!

در گذشته، سامسونگ از سری نوت به بهترین وجه ممکن استفاده می‌کرد تا پیشرفته‌ترین قابلیت‌ها را پیش از پیاده‌سازی در پرچم‌دار جدید خود، عرضه کند. سامسونگ در فرایند عرضه نوت ۷ نتوانست تجربه خوبی به ثبت برساند؛ اما این احتمال وجود دارد که نوت ۸ بتواند تکنولوژی‌های بدیع و جذابی در بخش دوربین ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات