۱۹ مهر: سالگرد مرگ جیمز پرسکات ژول

شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۲۵ سال پیش در چنین روزی جیمز پرسکات ژول فیزیکدان بزرگ انگلیسی از دنیا رفت. او نخستین کسی بود که رابطه‌ی میان کار و گرما و اثر گرمایی جریان الکتریکی را مورد بررسی قرار داد. یکای کار و انرژی را به افتخار او ژول برگزیده‌اند.
تبلیغات

۱۲۵ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۱ اکتبر ۱۸۸۹ جیمز پرسکات ژول فیزیکدان بزرگ انگلیسی که در زمینه کار و انرژی تحقیقات بسیاری انجام داده است دیده از جهان فروبست.

جیمز پرسکات ژول در تاریخ ۲۴ دسامبر سال ۱۸۱۸ در انگلستان و در یک خانواده ثروتمند دیده متولد شد. جیمز از سنین پایین به آزمایش‌های علمی و یادگیری به شدت علاقه مند بود. در کودکی شیفته نیروی الکتریسیته شده بود و با ساخت وسایل مختلف به همراه برادرش سعی در استفاده از نیروی آن را داشت حتی شیطنت‌های کودکانه سعی می‌کرد به اطرافیان شوک الکتریکی وارد کند.

چند سال بعد وارد کارخانه پدر شد تا در آنجا مشغول به کار شود. به‌دلیل مشغله‌های کاری کمی از انجام آزمایش‌های علمی فاصله گرفت تا اینکه در حدود سال ۱۸۴۰ تصمیم گرفت تا در مورد تعویض موتورهای بخار کارخانه با موتورهای برقی بررسی‌های لازم را انجام دهد. جیمز ژول در بررسی‌های خود برای اینکه بتواند اقتصادی‌ترین طرح را انتخاب کند حساسیت بسیار شدیدی به خرج داد و همین حساسیت منجر شد تا ایده‌ای به ذهنش خطور کند که پنجره جدیدی در علم فیزیک باز کند.

ژول

جیمز ژول با تحقیقات و بررسی خود توانست قانون اول ژول را در سال ۱۹۴۱ کشف کند، این قانون مشخص می‌کرد که عبور جریان الکتریسیته از رسانا موجب ایجاد گرما می‌شود. ژول برای نشان دادن این موضوع که گرما شکلی از انرژی است، آزمایش‌های فراوانی انجام داد. آزمایش‌های ژول و چند دانشمند دیگر، یکی از قانون‌های اصلی علم به نام «قانون پایستگی انرژی» را به وجود آورد. این قانون بیان می‌کند که «انرژی در واکنش های فیزیکی و شیمیایی خلق و نابود نمی‌شود بلکه از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود».

جیمز پرسکات ژول در سال ۱۸۴۸ مقاله‌ای را منتشر می‌کند و در آن به نظریه جنبشی گازها می‌پردازد، که در آن سرعت حرکت مولکول‌های گازها را تخمین زده است. چند سال بعد جیمز پرسکات ژول و فیزیکدان اسکاتلندی ویلیام تامسون (۱۹۰۷ – ۱۸۲۴ م‌، که بعداً‌ به لرد کلوین مشهور می‌شود) در‌می‌یابند که اگر به گازی اجاز‌ی انبساط داده شود، دمای آن افت می‌کند به این ترتیب اولین فکر و ایده برای ساختن یخچال به وجود می‌آید وسیله‌ای که در حال حاضر به شکل گسترده از صنایع گرفته تا خانه‌های افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و توانسته است تحولی بزرگ در صنایع غذایی و زنجیره تامین مواد غذایی ایجاد کند.

سرانجام جیمز پرسکات ژول بعد از یک عمر تحقیق در خصوص انرژی در تاریخ ۱۱ اکتبر سال ۱۸۸۹ و در ۷۰ سالگی فوت کرد. به پاس خدمات این دنشمند بزرگ که زیربنای مفاهیم بزرگی را در علم فیزیک بوجود آورد یکای کار و انرژی به افتخار وی ژول برگزیده شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات