بررسی فبلت دو سیم‌کارته Xperia T2 Ultra سونی

شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
مطالعه 25 دقیقه
اکسپریا تی 2 اولترا یکی از بهترین فبلت‌های میان رده از سوی کمپانی ژاپنی است که در این مقاله به بررسی نقاط قوت و ضعف آن می‌پردازیم.
تبلیغات

بازار میان‌رده‌ها!‌ اینجا همان جایی است که آینده بسیاری از برندهای بزرگ را رقم می‌زند. برندهایی که دیگر تنها فکر و ذکرشان تولید یک پرچمدار جدید با مشخصات فنی خیره‌کننده نیست. بلکه بازی عوض شده و این بار قواعد تازه آن، حضور میان‌رده‌هایی با قدرت و بازدهی بالا را طلب می‌کند.

سونی که یکی از پیشگامان در تولید محصولات با قیمت مناسب و کیفیت و بازدهی مطلوب به شمار می‌رود، یک میان‌رده دیگر را به بازار فرستاده. میان‌رده‌ای که اگر چیزی بیشتر از پرچمداران نباشد،‌ چندان هم از آن‌ها عقب‌ نیست.

این روزها بازار تلفن‌های هوشمند دو سیم‌کارته داغ‌تر از پیش شده است. بازاری که شاید تا چند سال پیش به ندرت در آن خبری از گوشی‌های هوشمند یافت می‌شد؛ این روزها از هر چند مدل میان‌رده، می‌توان یک مدل دو سیم‌کارته نیز پیدا کرد. شاید نیاز این روزهای گیگ‌های تکنولوژی یا کاربرانی که نیازمند دو تلفن‌هوشمند هستند، به بازار میان‌رده‌ها و حتی پرچمداران دو سیم‌کارته رونق بخشیده است. 

گوشی سونی، هر چند نام میان‌رده‌ها را یدک می‌کشد، اما دست کمی از یک تلفن‌‌هوشمند با امکانات مناسب ندارد. از سخت‌افزار نسبتاً قدرتمندی که در قلب آن می‌تپد گرفته تا کیفیت دوربین عکاسی تا صفحه‌نمایش IPS LCD با رزولوشن نسبتاً مناسب، جلوه بهتری را به آن بخشیده است. اما آیا همه‌ این‌ها می‌تواند دل خریداران تلفن‌های هوشمندی که در انبوهی از مدل‌های رنگارنگ و برندها و نام‌های بزرگ محاصره شده‌اند، فتح کند؟‌ این سؤالی است که تلاش می‌کنیم پاسخش را در بررسی خدمتتان ارائه کنیم. 

طراحی

شاید یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید یک تلفن‌هوشمند جدید، طراحی آن باشد. طراحی دلچسب می‌تواند دل هر ببینده‌ای را برباید. تلفن‌هوشمند جدید سونی نیز هرچند از طراحی تکراری بهره می‌برد، اما هنوز جذاب به نظر می‌رسد و با همان نگاه اول می‌توان تلاش مؤثر در طراحی مناسب را در آن تشخیص داد. در واقع «اکسپریا T2 اولترا» به نوعی نسخه کوچک‌تر فبلت پرچمدار سونی یعنی اکسپریا Z Ultra است؛ همان بدنه باریک و بزرگ که این بار به جای صفحه‌نمایش ۶.۴ اینچ یک صفحه‌نمایش کوچک‌تر ۶ اینچی را در خود جای داده است.

اکسپریا T2 Ultra Dual تنها ۷.۷ میلی‌متر ضخامت دارد و از نظر ظاهری بسیار شبیه به Z2 Ultra است؛ اما بدنه آن برخلاف شیشه‌ ضد‌خش بکار رفته در اکسپریا Z2 Ultra، از جنس پلاستیک ساخته شده است. البته سونی از پلاستیک سخت و نسبتاً مقاومی در این تلفن بهره برده و آن را به نوعی طراحی کرده است که به سادگی نمی‌توان آن را با تلفن‌های شیشه‌ای این شرکت، تمیز داد. به هر حال از آنجایی که این تلفن در شاخه میان‌رده‌ها جای می‌گیرد، سونی نیز تلاش نموده با حفظ جلوه ظاهری، تا جای ممکن از قطعاتی در آن استفاده کند که قیمت کلی محصول کاهش یابد.

در قسمت عقبی دستگاه،‌ دوربین 13 مگاپیکسلی Xperia T2 به همراه فلاش LED، مسئولیت ثبت خاطرات و لحظات شما را در قالب تصویر بر عهده دارد. در سمت راست بدنه پشتی، میکروفون دوم دستگاه مسئولیت کاهش نویز‌ها و سروصداها را در هنگام مکالمات بر اساس الگوریتم کاهش نویز وفقی برعهده می‌گیرد. در وسط دستگاه نیز لوگوی سونی با رنگ طوسی بر روی بدنه سفید خودنمایی می‌کند و اندکی بالاتر از آن لوگوی NFC چشمک می‌زند. در پایین‌ترین قسمت از بدنه پشتی، امضای اکسپریا بر روی دستگاه حک شده و بلندگوی باریک و عریض طوسی رنگ نیز در زیر آن به چشم می‌خورد. 

در قسمت جلویی دستگاه، حاشیه‌های باریک و اندک که در سمت چپ و راست مسئول محافظت از صفحه‌نمایش غول پیکر 6 اینچی هستند، زیبایی و ظرافت بخصوصی به آن بخشیده‌اند. در بالا و پایین دستگاه البته دیگر خبری از ظرافت و باریکی که در قسمت‌های کناری دیده می‌شد، نیست. در عوض با دو حاشیه بزرگ و بلااستفاده روبرو هستیم که هر چند لطمه چندانی به زیبایی دستگاه نمی‌رسانند، اما اگر هم نبودند،‌ اصلا جای خالیشان احساس نمی‌شد و در عوض کار‌کردن با این فبلت غول‌پیکر آسان‌تر می‌شد.

حاشیه قسمت بالا لوگوی سونی، دوربین دوم با سنسور 1.1 مگاپیکسلی، بلندگو، سنسور حساس به نور برای تنظیم نور صفحه‌نمایش و در کنار آن، چراغ LED برای اعلام وضعیت فبلت دیده می‌شود. در عوض جای تعجب دارد که قسمت پایینی هیچ چیز بخصوصی به غیر از یک میکروفون عریض برای ضبط صدا را در خود جای نداده است. سونی با باریک‌‌کردن حاشیه سمت راست و چپ صفحه‌نمایش، موجب افزایش جذابیت و زیبایی T2 شده است.

مشخصات فنی تلفن Xperia T2 Ultra Dual

  •  صفحه‌نمایش ۶ اینچ با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و تراکم ۲۴۵ پیکسل در اینچ
  • حافظه رم ۱ گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی ۸ گیگابایت به همراه درگاه میکرو SD تا ۳۲ گیگابایت
  • دوربین ۱۳ مگاپیکسل با فلاش LED
  • سیستم‌عامل اندروید ۴.۳
  • پردازنده Snapdragon 400 با چهار هسته ۱.۴ گیگاهرتز مبتنی بر معماری Cortex A7 و گرافیک Adreno 305
  • باتری 3,000 میلی آمپر ساعت
  • بلوتوث ۴، رادیوی FM، وای فای دو بانده 802.11 a/b/g/n و NFC
  • ابعاد ۱۶۵.۲ در ۸۳.۸ در ۷.۷ میلی‌متر
  • وزن ۱۷۱ گرم

بهتر است نیم‌نگاهی به گوشه‌های دستگاه داشته باشیم. فبلت میان‌رده سونی تنها 7.7 میلی‌متر ضخامت دارد؛ ضخامتی که خود گویای باریک‌تر شدن دستگاه نسبت به مدل‌های مشابه در سال گذشته است. دورتادور دستگاه از پلاستیک پلی‌کربنات ساخته شده؛ اما از نظر ظاهر شبیه به فلز به نظر می‌رسد.

بررسی فبلت دو سیم‌کارته Xperia T2 Ultra سونی

در  سمت راست دستگاه، همان زبان طراحی سونی که این روزها دیگر در تمامی محصولات از میان‌رده تا پرچمدار و حتی بعضی پایین‌رده‌ها دیده می‌شود،‌ خودنمایی می‌کند. در این قسمت، دکمه  پاور معروف سونی و جک استاندارد 3.5 میلی‌متری هدفون دیده می‌شوند. اندکی بالاتر در همین سمت، درگاه ورودی دو سیم کارت دیده می‌شود و اندکی پایین‌تر از دکمه پاور، دکمه‌های کاهش/افزایش حجم صدا خودنمایی می‌کنند. دکمه شاتر، نیز در پایین‌ترین قسمت در همین سمت راست، امکان عکاسی با دوربین سونی که در ادامه کیفیت آن را بررسی خواهیم کرد، فراهم می‌آورد. 

در سمت چپ نیز، تنها پورت USB جای داده شده است و بدین ترتیب فضای کاملاً خالی در اختیار قسمت بالا و پایین Xperia T2 قرار گرفته است.

در حاشیه‌های پایینی صفحه‌نمایش هیچ خبری از دکمه‌های لمسی نیست و تمامی سه دکمه اصلی در صفحه‌نمایش و به عنوان جزئی از سیستم‌عامل قرار گرفته‌اند. این موضوع منتقدین و مشوقین خاص خود را دارد و نمی‌توان از آن به عنوان نکته‌ای منفی یا حتی مثبت یاد کرد. قضاوت در این رابطه را به خودتان واگذار می‌کنیم.

به طور کلی، بدنه T2 Ultra Dual به گونه‌ای است که همه چیز یکپارچه به نظر می‌رسد و همین موضوع سبب شده تا بر ظرافت و زیبایی آن افزوده گردد. همچنین انحنای ایجاد شده در لبه‌ها علاوه بر بهبود جلوه ظاهری موجب شده است تا دستگاه بسیار خوش‌دست‌تر گردد و ارگونومی آن بهبود یابد. با این حال کار‌کردن با این تلفن غول‌پیکر همچون دیگر فبلت‌ها، آسان نیست. 

بررسی فبلت دو سیم‌کارته Xperia T2 Ultra سونی

هرچند بلندگو در قسمت پشت دستگاه جای گرفته، اما نیازی به نگرانی برای قرار‌گرفتن دست بر روی آن‌ها نیست؛ چرا که اندازه بزرگ تلفن و قرار‌گرفتن بلندگوها در پایین‌ترین نقطه، سبب شده تا امکان قرار‌گرفتن انگشتانتان بر روی بلندگوها به حداقل برسد.

در نهایت لازم است به این نکته اشاره کنیم که تلفن اکسپریا T2 Ultra برخلاف Z Ultra، ضد آب و ضد‌ گردو‌غبار نیست. با این حال سونی پوشش‌های مربوط به درگاه‌های ورودی و خروجی را حفظ نموده تا ظاهر یکپارچه تلفن حفظ شود که شاید به زحمت باز و بسته‌کردن آن تمام می‌شود.

نمایشگر

 بسیاری از منتقدین و کاربران حرفه‌ای، غول ژاپنی را بخاطر صفحه نمایش بعضی از مدل‌های پرچمدار یا رده متوسط از لحاظ کیفیت رنگ و زاویه دیده مورد سرزنش قرار داده و بدان خرده می‌گرفتند که کیفیتی که انتظار آن را می‌کشند، در این محصولات دیده نمی‌شود. اما سونی طی چند مدل اخیر خود، چه در تلفن‌های پرچمدار و چه محصولات شاخه میان رده نشان داده که عزم خود را برای مقابله و برطرف سازی اشکالات صفحه نمایش برطرف ساخته است. 

بررسی فبلت دو سیم‌کارته Xperia T2 Ultra سونی

تلاش سونی در T2 Ultra به وضوح بر منتقدین و کاربران نمایان است. هر چند صفحه نمایش 6 اینچی رزولوشنی برابر 720 در 1280 پیکسل دارد و چگالی پیکسل 245 پیکسل در هر اینچ است.  هرچند از نظر رزولوشن و تراکم پیکسلی این صفحه نمایش قادر به رقابت با تلفن‌های هوشمند رده بالا نیست اما از آنجایی که صفحه نمایش آن از نوع IPS LCD است دقت بالایی در نمایش رنگ‌های طبیعی دارد و زاویه دید آن نیز وسیع است. اگر از زوایای مختلف به صفحه نمایش نگاه کنید، رنگ‌ها به شکل قابل قبول و بدون بهم‌ریختگی رایج در پنل‌های TFT قابل مشاهده خواهند بود.

در این قسمت، تکنولوژی‌های معروف سونی که این روزها خود یک برند محسوب می‌شوند، در Xperia T2 Ultra استفاده شده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به Mobile Bravia Engine 2 اشاره کرد که در نمایش طبیعی‌تر رنگ‌ و افزایش کیفیت صفحه نمایش تاثیر گذار است. این همان موتور پردازش تصاویر است که در تلویزیون‌های رده بالا سونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تکنولوژی Triluminos نیز در بهبود صفحه نمایش این فبلت نقش دارد.

در کل برای یک تلفن میان‌رده صفحه نمایش ۶ اینچی بکار گرفته شده در Xperia T2 Ultra نمره قبولی را می‌گیرد و صرفنظر از رزولوشن پایین، زاویه دید بسیار خوبی را ارایه می‌کند و همچنین شدت روشنایی آن آنقدر خوب است که حتی در زیر نور خورشید نیز، متون و تصاویر بصورت واضح قابل مشاهده باشند.

 نرم افزار

فبلت اکسپریا T2 Ultra سونی از سیستم‌عامل اندروید ۴.۳ بهره می‌برد و هنوز دقیقا مشخص نیست چه زمانی بسته بروز رسانی به اندروید ۴.۴ برای آن عرضه خواهد شد. کلیه امکانات اختصاصی سونی که در پرچمداران این شرکت همچون Xperia Z و Z Ultra در این تلفن نیز وجود دارند.

نرم افزارهای اختصاصی که تاکنون در مدل‌های پیشین وجود نداشته باشد، در این فبلت دیده نمی‌شود و  همه چیز را در بررسی‌های گذشته زومیت زیر تیغ نقد برده‌ایم. در این بخش مختصر توضیحاتی از بخش‌های اصلی ارائه می‌کنیم و برای اطلاعات بیشتر از بررسی بعضی از اپلیکیشن‌ها شما را به مطالعه بررسی تلفن‌های هوشمند Xperia Z1 Compact و Xperia M  ارجاع می‌دهیم.

رابط کاربری سریع و روان

scr xperia t2 01 zoomit

در تجربه‌ چند روزه‌ای که داشتیم ، به طور کلی می‌توان رابط کاربری سونی را خیلی روان و سریع ارزیابی کرد. کاربر در اجرای اپلیکیشن‌های سبک و سنگین یا مرور صفحات وب با مشکل روبرو نخواهد شد اما هنوز قدیمی بودن رابطه کاربری که بی‌شباهت به رابط‌های کاربری سال ۲۰۱۲ نیست، بسیاری از کاربران را ناامید می ‌کند.

ظاهر قدیمی و قابلیت‌های اختصاصی

scr xperia t2 02 zoomit

شکل و شمایل قدیمی، آیکون‌های گرد که با آیکون سایر اپلیکیشن‌ها همخوانی ندارند، در کنار امکانات اختصاصی محدود، همه چیز همان رنگ و بوی سابق محصولات سونی را دارد و هیچ تغییر بخصوصی در این بخش شما را شگفت زده نخواهد کرد. با این حال اگر از مشتریان قدیمی سونی نیستید، می‌توان به برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری اختصاصی سونی اشاره کرد که می‌تواند شما را با امکانات‌ تازه‌ای آشنا سازد. 

پشتیبانی کامل از زبان فارسی

scr xperia t2 04 zoomit

رابط کاربری سونی به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و می توان زبان کل سیستم، شامل منوها را نیز به زبان فارسی تغییر داد. کیبورد سونی همچنین دایره لغات گسترده‌ای را در دل خود جای داده است که با کوچکترین اشاره ده‌ها کلمه که کاربردهای زیادی دارند به شما پیشنهاد داده می‌شود. 

نرم‌افزارهای پیش‌فرض کاربردی

scr xperia t2 05 zoomit

ابزارهایی چون واکمن برای پخش موسیقی، شماره‌گیر، اپلیکیشن آب‌وهوا، اپلیکیشن Pixlr Express که به طور پیش‌فرض در T2 Ultra نصب شده و... چندان تغییری به خود ندیده‌اند و برای مطالعه بیشتر درباره آنها می‌توانید به مقالات بررسی Xperia Z1 و Xperia Z Ultra در زومیت مراجعه کنید.

چندوظیفگی و ویجت‌های معلق

scr xperia t2 03 zoomit

رابط کاربری سونی دارای سه دکمه نرم‌افزاری Back، Home و Recent است. وقتی کلید چندوظیفگی Recent را می فشارید، در پایین برنامه‌های باز شده اخیر، لیستی به نمایش در می‌آید که در واقع ویجت های معلق رابط کاربری سونی هستند. با وجود آن که تعداد ویجت‌های قابل استفاده محدود است، اما مطمئناً به چندوظیفگی کمک بزرگی می‌کنند و مثلا کاربر می‌تواند در حالی که یک اپلیکیشن ویرایش عکس را باز کرده، با استفاده از این ویجت‌ها یک وب‌سایت و یک ماشین حساب را هم‌زمان، به صورت معلق باز کرده و با هر سه در آن واحد کار کند. همچنین امکان نصب چند نرم‌افزار دیگر از طریق گوگل پلی وجود دارد.

اپلیکیشن Sketch

scr xperia t2 06 zoomit

نرم‌افزار Sketch به کاربر امکان ثبت ایده‌های خلاقانه بصری و نقاشی‌کشیدن با استفاده از ابزارهای متنوع را می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای گوناگون نقاشی و طراحی، ایده‌های خلاقانه خود را ثبت کنید. همچنین با وجود صفحه نمایش غول پیکر 6 اینچی، استفاده از این برنامه نسبت به سایر محصولات سونی، لذت بخصوصی به همراه دارد. 

Smart Connect و قابلیت‌های اجتماعی

scr xperia t2 07 zoomit

Smart Connect اپلیکیشن سونی برای اتصال دستگاه‌های جانبی مثل ساعت هوشمند این کمپانی است که پیش‌تر مورد بررسی زومیت قرار گرفت. اتصال می‌تواند از طریق بلوتوث یا NFC صورت پذیرد. سونی همچنین دو اپلیکیشن شبیه به Shazam را برای تشخیص ویدیویی در حال پخش یا صدای در حال پخش ارایه کرده است.

Sony Select: فروشگاه اختصاصی سونی

scr xperia t2 08 zoomit

این نرم‌افزار، به مانند یک ویترین برای برنامه‌ها و بازی‌هایی است که سونی استفاده از آن‌ها را به کاربرانش توصیه می‌کند. در این اپلیکیشن شما می‌توانید از ده‌ها بازی و برنامه جدید و جذابی که سونی آن‌ها را برای کاربرانش برگزیده است مطلع شوید. 

باطری

با افزایش اندازه صفحه‌نمایش و به طبع آن افزایش میزان وبگردی‌ها و استفاده‌های رنگارنگی که این‌ روزها دنیای کاربری تلفن‌های هوشمند را شکل داده است، وجود یک باطری قدرتمند بسیار ضروری به نظر می‌رسد. سونی برای چاره‌اندیشی از مصرف بی‌شائبه انرژی باطری 3000 میلی‌آمپر بر ساعتی را در تلفن هوشمند خود به خدمت گرفته است. اما آیا 3000 میلی‌آمپر بر ساعتی می‌تواند در مقابل این همه مصرف انرژی به میزان لازم مقاومت کند و کاربران پرمصرف را راضی نگاه دارد؟ 

بررسی فبلت دو سیم‌کارته Xperia T2 Ultra سونی

جواب شما را با تست باطری که در مدت بررسی اجرا کرده‌ایم، می‌دهیم. فبلت 6 اینجی سونی در آزمایش معمول زومیت موفق شد تا به مدت ۸ ساعت و ۱۰ دقیقه فیلم HD را در حالتی که شبکه‌های ارتباطی خاموش شده بود و همچنین نور صفحه بر روی 50 درصد تنظیم شده بود، به صورت بی‌وقفه پخش نماید.

برای شارژ کامل دستگاه نیز مدت ۳:۳۰ ساعت زمان لازم دارید تا بتوانید از تمام قوای باطری در استفاده طولانی بهره‌مند شوید. فبلت ۶ اینچی Xperia T2 Ultra در وب گردی و استفاده روزمره حدود ۸ ساعت دوام می‌آورد. بدین ترتیب فبلت جدید سونی می‌تواند نگرانی شما را از بابت یک‌روز استفاده متوسط از دستگاه برطرف سازد.

دوربین

یکی از برگ‌برنده‌های خانواده اکسپریا در تلفن‌های هوشمند رده بالا یا متوسط این شرکت، کیفیت مناسب دوربین و علی‌الخصوص اپلیکیشن پرکاربرد و پرامکانات دوربین است. فبلت T2 Ultra نیز از این قابلیت مستثنی نیست و در جایگاه خود امکانات ویژه بسیاری دارد. البته، با این وجود، کیفیت عکاسی با دوربین یک مدل میان رده را نمی‌توان با یک تلفن هوشمند پرچمدار مقایسه کرد. بنابراین اگر از فبلت خودتان توقع کیفیت تصاویری خارق‌العاده و با جزئیات بالا نداشته باشید، T2 Ultra شما را در دریای ناامیدی رها نخواهد کرد. 

بررسی فبلت دو سیم‌کارته Xperia T2 Ultra سونی

برای شروع عکاسی، دکمه شاتر را نگاه می‌داریم تا اپلیکیشن دوربین دیافراگم را به رویمان باز کند. کیفیت تصاویر دوربین 13 مگاپیکسلی در نور کافی کاملا قابل قبول به نظر می‌رسد. ولی اگر فضایی که در آن قصد تصویربردرای دارید با مشکل عدم وجود نور کافی روبرو باشد، کیفیت چندان قابل قبولی را نخواهید دید. در صورت استفاده از فلاش نیز، تصاویر با نور سفید رنگ فلاش شسته می‌شوند و تغییرات محسوسی در رنگ‌ها به وجود خواهد آمد.

همچنین امکانات متنوعی از جمله HDR،‌ تثبیت تصویر و لرزش گیر دست و همچنین قابلیت تصویربرداری پانوراما و تنظیم فوکوس که عصای دست بعضی از علاقمندان به عکاسی محسوب می‌گردد در اپلیکیشن دوربین گنجانده شده است. نرم افزار دوربین T2 حتی قابلیت‌های تلفن‌های پرچمدار امروزی مانند تغییر میزان فوکوس بر روی سوژه و میزان مات شدن پس زمینه را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند با این فبلت میان رده تصاویر حرفه‌ای را خلق کند.

camera t2

در ادامه شما را به تماشای تصاویری که به کمک دوربین 13 مگاپیکسلی Ultra T2 ثبت شده است دعوت می‌کنیم:

قدرت و بازده

قدرت و بازدهی که از فبلت‌ها انتظار می‌رود، کار را برای مدل‌های میان رده سخت می‌کند. غالب کاربران از فبلت‌ها انتظار مشخصات و ویژگی‌هایی رویایی از جمله آخرین پردازشگر موجود در بازار تراشه‌ها، گرافیک قدرتمند و موارد مشابه، دارند. اما فبلت‌های میان رده جایی در این رویاپردازی‌ها ندارند و قرار نیست که در همه آن‌ها شاهد به خدمت گرفته شدن تراشه اسنپ‌دراگون 800 یا بالاتر باشید. در عوض اگر تمرکز خود را بر روی یک فبلت میان رده که قیمت قابل قبول و توجیه‌کننده‌ای داشته باشد، هستید، باید اندکی از زرق و برق‌های اینچنینی فاصله بگذرید. 

تراشه‌ای که سونی در فبلت میان رده خود استفاده کرده است Snapdragon 400 است که این تراشه خود شامل یک پردازشگر چهارهسته‌ای با فرکانس کاری  1.4 گیگاهرتز  با معماری Cortex A-7 به همراه پردازشگر گرافیکی Adreno 305 و 1 گیگابایت حافظه RAM است.

شاید در نگاه اول این مشخصات و اعداد و ارقام اندکی دلسرد کننده باشند، خصوصا که این روزها نام‌های جدید از جمله Snapdragon 801 یا تراشه‌هایی با پردازشگر 64 بیتی، بازار را به سمت خودسوق داده است. اما باز هم تایید می‌کنیم که تراشه اسنپ‌دراگون 400 که در سال میلادی گذشته معرفی و عرضه شد و هنوز هم در بسیاری از مدل‌های میان رده جدید به کار می‌رود،توانایی بسیاری دارد که می‌تواند شما را ساعت‌ها با فبلتتان سرگرم کند. 

 برای اینکه قدرت و بازدهی فبلت جدیدتان بیشتر از پیش برایتان ملموس شود، بخشی از حافظه داخلی 8 گیگابایتی Ultra T2 را با بازی‌های سنگین گرافیکی و بازی‌های سبک‌تر درگیر کردیم و مدتی را برای تست میزان کارآیی پردازشگر در اجرای بازی‌ها و همچنین امور چندوظیفگی صرف کردیم. استفاده از صفحه نمایش با رزولوشن 720p باعث شده تا پردازنده Snapdragon 400 به خوبی و بدون افت و تاخیر محسوسی در عملکرد فبلت، بازی‌ها را اجرا کند.

این بدین معناست که سونی تلاش نموده تا تجربه نرم و روان مشابه فبلت‌های رده بالا را در T2 Ultra میسر کند. همچنین از سوی دیگر سری به بخش چند وظیفگی زدیم و همان طور که انتظار می‌رفت، استفاده همزمان از چند برنامه یا فرمان،‌ در فبلتتان در صورتی که فرمان‌هایی که انرژی زیادی را طلب می‌کنند نباشند، مزاحمتی را برایتان به وجود نخواهند کرد. 

طبق روال همیشه بنچمارک‌های مختلف را برروی این محصول نیز اجرا کردیم و نتایج زیر حاصل شد:

تلفن / تبلت

AnTuTu 3

AnTutu 4

Linpack

Single / Multi

Quadrant

GLB 2.7

HD Egypt (FPS)

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

 

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

 25

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

 26

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

25

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

 -

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 94.9/142.3

4254

 26

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

24

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

23

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

23

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

 

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

 

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

 

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

 

2,062

18,730

 

LG Optimus G

18,214

220.6/604.8

7,024

 

2,012

14,130

 

Hyundai T7

14,826

 

3,870

 

1,491

11,937

 

Xperia Z

19,549

230/630

8,029

 

2,280

16,020

 

HTC One

23,931

301.59/694.2

12,289

 

2,399

25,390

 

Xperia TX

11,310

 

5,810

 

2,350

9,240

 

Padfone 2

22,092

611.0 Multi

7,950

 

2,490

18,185

 

Nexus 4

17,980

54.0 / 213.0

4,902

 

1,342

14,240

 

اسپیکر

 با کمک اسپیکرهای بزرگ و عریضی که بخش اعظم از قسمت پایینی در بدنه پشتی را به خود اختصاص داده‌اند، می‌توانید موزیک‌های خود را با کیفیت مناسب پخش کنید، ولی اگر انتظار صدای بلند یا صدایی که براحتی در مکان‌های شلوغ و وسیع قابل شنیدن باشد، دارید،‌ اولترا تی‌2 شما را دلسرد خواهد کرد. 

همچنین اپلیکشن موزیک اختصاصی سونی، واکمن که پیش از این آن را در Xperia M مورد بررسی قرار داده‌ایم امکانات بسیاری را در زمینه پخش موزیک و صدالبته در قالب یک رابط کاربری مناسب قرار می‌دهد. 

جمع بندی

اکسپریا T2 Ultra یک فبلت میان‌رده با ظاهری جذاب، بدنه‌ای باریک و سخت‌افزاری قابل قبول است. اما از آنجایی که این فبلت در شاخه فبلت‌های میان رده قرار می‌گیرد سونی نیز سعی نموده با حفظ ظاهر فبلت پرچمدار خود تا جای ممکن از قطعات ارزان‌تری در ساخت این محصول بهره ببرد تا قیمت نهایی آن کاهش یابد. این فبلت به پردازنده متوسط، بدنه پلاستیکی به جای شیشه، لبه‌های پلی‌کربنات به جای فلز و صفحه نمایش 720p به جای 1080p مجهز شده است. اما هیچ‌کدام از این‌ها باعث نشده است تا وقتی اکسپریا T2 Ultra را در دست می‌گیرید حس یک کالای ارزان قیمت و کم‌کیفیت به شما انتقال شود.

اکسپریا T2 Ultra هم زیباست و هم خوش‌ساخت اما قرار نیست انتظار یک محصول پرچمدار را از آن داشت. این تلفن احتمالا با قیمت مناسبی روانه بازار کشور خواهد شد اما از قلم دیجیتال پشتیبانی نمی‌کند و برخلاف اکسپریا Z Ultra از قلم‌های عادی نیز نمی‌توان برای یادداشت برداری در آن بهره برد. در واقع اکسپریا T2 Ultra امکانات فبلت‌ها مانند نرم‌افزارهای اختصاصی طراحی و یادداشت برداری با امکانات متنوع را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و بیشتر شبیه به یک تلفن غول‌پیکر است که کاربران علاقمند به صفحه نمایش‌های بزرگ را هدف قرار داده است، افرادی که قصد دارد از تلفن خود برای وب‌گردی، تماشای ویدیو، مطالعه کتاب و دیگر قابلیت‌های مرتبط با محتوا بهره ببرند اما بودجه‌شان نیز اجازه نمی‌دهد تا به سراغ فبلت‌های مطرحی همچون گلکسی نوت یا اکسپریا Z Ultra بروند.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا، بدنه باریک
  • کیفیت ساخت قابل قبول
  • باطری 3000 میلی‌آمپر ساعتی و دوام مناسب آن برای یک روز استفاده
  • پردازنده قوی در رده میان‌رده‌‌ها
  • دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با امکانات نرم‌افزاری متنوع
  • رابط کاربری روان و ساده

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از قلم دیجیتال
  • رزولوشن پایین نمایشگر
  • رابط کاربری قدیمی

در تهیه این مقاله مسعود یوسف نژ‌اد، سیامک احدی مشارکت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات