نمای بدنه‌ی پیکسل 8a

بررسی گوگل پیکسل 8a؛ رویایی در دوردست

جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 26 دقیقه
با اطمینان می‌توان گفت که گوگل طلسم را شکسته و حالا گوشی‌هایی می‌سازد که شرافتمندانه در نبرد سنگین دنیای موبایل حضور می‌یابند.
تبلیغات

در بازاری که به عقیده‌ی اغلب کاربرانش به مرز اشباع‌شدن رسیده است، چگونه باید ایده‌ی محصولی تازه از برندی جدید را مطرح کرد؟ شیائومی و سامسونگ هر سال برای هر بازه‌ی قیمتی چندین نماینده معرفی می‌کنند، شرکت‌های چینی مانند موتورولا (که تحت مالکیت لنوو قرار دارد)، اوپو و ریلمی بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت و اقتصادی را کنترل می‌کنند و بازار اصلی گوشی‌های پرچم‌دار هم در اختیار اپل و سامسونگ قرار دارد. به جز این‌ها، باید تعداد بسیار زیادی شرکت کوچک‌تر چینی را هم در نظر بگیرید که همگی برای تصاحب سهمی از بازار پرسود موبایل تلاش می‌کنند.

گوگل با پشتوانه «پولِ بینهایت» سرانجام به یک مدعی در دنیای موبایل تبدیل شده است

اگر شما مدیر یک شرکت کوچک انگلیسی باشید که بودجه‌ای محدود در اختیار دارد و باید برای هزینه‌کردن پوند به پوند آن به‌دقت برنامه‌ریزی کند، با کمی خوش‌شانسی به «ناتینگ» تبدیل خواهید شد که طراحی متفاوت را در قلب تفکراتش قرار داده و اتفاقا تا اینجا موفق هم بوده است؛ اما اگر گوگل باشید چطور؟ اگر «رمزِ پولِ بینهایت» را در اختیار داشته باشید و حتی دور ریختن چندین میلیارد دلار پول هم تهدیدی برای آینده‌ی کمپانی بزرگتان به حساب نیاید، چطور وارد رقابت ساخت گوشی هوشمند متفاوت خواهید شد؟ این همان ایده‌ی پشت سر گوشی‌های پیکسل به حساب می‌آید.

تا سال ۲۰۲۱ و معرفی پیکسل ۶، هیچ کدام از پیکسل‌های قبلی (و حتی گوشی‌های سری نکسوس که به‌نوعی اجداد پیکسل‌ها به شمار می‌روند) رویکرد روشنی نداشتند. با اینکه گوگل تلاش می‌کرد گوشی‌هایی با قیمت مناسب و سخت‌افزار آبرومند تولید کند؛ اما نه تبلیغات گوشی‌هایش و نه حجم تولیدشان به اندازه‌ای نبود که بتوان جدی‌شان گرفت؛ گویی مدیران ساکن مانتین‌ویو هم عجله‌ای برای رسیدن به رقبا نداشتند و صِرف اینکه نامی از آن‌ها در گوشه‌ای از بازار دیده شود برایشان راضی‌کننده بود؛ اما معرفی تراشه‌های تنسور همه‌چیز را تغییر داد.

تماشا در یوتیوب

پس از چندین سال تلاش و شکست‌های مالی پی‌درپی، گوگل سرانجام هویتی را یافت که همواره به‌دنبالش بود و توانست پیکسل‌ها را به «هوشمند‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیا» تبدیل کند؛ دستاوردی که به کمک «تنسور» و پشتوانه‌ی عظیم گوگل در حوزه‌ی هوش مصنوعی ممکن می‌شد؛ البته این مسیر هم به سادگی طی نشد. هرچند پیکسل ۶ (و پیکسل ۶ پرو) مشکلات نرم‌افزاری زیادی داشتند؛ اما دست‌کم زبان طراحی جدید، خاص و پرطرفدار گوگل برای گوشی‌های پیکسل را به همه‌ی کاربران دنیا شناساندند. خانواده‌ی پیکسل ۷ نقاط ضعف نسل قبلی را برطرف کردند و با معرفی خانواده‌ی پیکسل ۸، گوگل هم صاحب نامی درخشان، پرطرفدار و البته جدی در دنیای گوشی‌های هوشمند شد.

گوشی پیکسل 8a گوگل از سوی فروشگاه نیک‌دیجی برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

پس از بررسی پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو، حالا نوبت به آخرین عضو این خانواده یعنی پیکسل 8a رسیده تا زیر ذره‌بین زومیت قرار بگیرد. با بررسی پیکسل 8a همراه زومیت باشید.

شاید این روزها مهم‌ترین نکته درباره گوشی‌های هوشمند، طراحی و ظاهر آن‌ها باشد. به هرحال با محصولاتی روبه‌رو هستیم که سخت‌افزار بسیار شبیه به هم یا یکسانی دارند و در بیشتر موارد، همین طراحی آن‌ها است که باعث جذب‌شدن کاربران می‌شود. خوشبختانه گوگل در مراحل ساخت گوشی‌های پیکسل این نکته‌ی مهم را به‌خوبی رعایت می‌کند.

پیکسل 8a از همان زبان طراحی آشنای گوگل استفاده می‌کند که یا باید از آن متنفر باشید یا خلاقیت مهندسان این شرکت را تحسین کنید. المان اصلی پیکسل 8a، برجستگی دوربین است که از زمان پیکسل ۶ تا به حال، کلاه‌های به‌یادماندنی گروه موسیقی «Daft Punk» را یادآوری می‌کنند.

به‌شخصه فکر می‌کنم طراحی متفاوت پیکسل از طرفی به اندازه‌ای خاص است که گوشی‌های پیکسل را بین سایر رقبا کاملا متمایز کند، و از طرف دیگر، المان بیش از حد اغراق‌شده‌ای ندارد که پس از مدتی کاربران را از دیدنش پشیمان کند؛ اما شاید کاربرانی هم نتوانند با طراحی پیکسل 8a ارتباط برقرار کنند.

لوگوی گوگل روی بدنه پیکسل 8a
ابعاد پیکسل 8a در دست
درگاه تایپ سی در پیکسل 8a
دکمه‌های فیزیکی پیکسل 8a

افزایش محسوس انحنا در لبه‌های گوشی، تفاوت اصلی طراحی پیکسل 8a با نسل‌های گذشته گوشی‌های پیکسل به‌حساب می‌آید. پیکسل ۶، پیکسل ۷ و حتی پیکسل ۸ لبه‌های تیزتری داشتند، اما انحنا در 8a کاملا به چشم می‌آید.

پنل پشتی از جنس پلاستیک ساخته شده است؛ اما بافت بسیار ریزی هم روی آن حس می‌شود. این بافت در کنار مات‌بودن رنگ‌های به‌کاررفته برای پیکسل 8a، باعث می‌شود کاربر حس خوبی از کار کردن با گوشی داشته باشد. پیکسل جدید در چهار رنگ سفید، مشکی، آبی و سبز عرضه می‌شود که دو مورد آخر سایه‌های بسیار خوش‌رنگی از طیف‌های آبی و سبز به نظر می‌رسند و رنگ‌های کلاسیک مشکی و سفید هم استانداردهای یک گوشی بدون ریسک را رعایت می‌کنند.

گوگل به‌خوبی درک کرده است که برای داشتن برندی مورد اعتماد، نباید هویت‌سازی را فراموش کند

پنل پشتی و نمایشگر پیکسل 8a که با پوشش شیشه‌ای گوریلاگلس ۳ محافظت می‌شود، توسط فریمی آلومینیومی در بر گرفته شده‌اند که یک بار دیگر، بر بالابودن کیفیت ساخت گوشی تاکید می‌کنند. گوگل پیکسل 8a از استاندارد IP67 هم پشتیبانی می‌کند و قادر به مقاومت در عمق یک متری آب به‌مدت ۳۰ دقیقه است.

یکی از نکاتی که بلافاصله پس از شروع کار با پیکسل 8a متوجه خواهید شد، واکنش فیزیکی گوشی به لمس دکمه‌ها و آیکون‌های مجازی یا همان Haptic Feedback است. این بازخورد معمولا به‌کمک یک موتور لرزشی ایجاد می‌شود و در حالت کلی، گوشی‌های گران‌قیمت‌تر از موتورهای قوی‌تر با الگوی بهتری برای ایجاد بازخورد استفاده می‌کنند.

شاید بتوان گفت قبلا بهترین نمونه از هپتیک فیدبک در گوشی‌های آیفون دیده می‌شدند؛ اما در سال‌های اخیر کمپانی‌های دیگر هم به اهمیت این ویژگی پی برده‌اند. Haptic Feedback در پیکسل 8a در مقایسه با نسل قبلی، قوی‌تر و در اصطلاح «کلیکی‌تر» به‌نظر می‌رسد و کاربران سخت‌گیر را راضی خواهد کرد.

نگاهی به وزن و ابعاد پیکسل 8a و مقایسه‌ی آن‌ها با پیکسل ۸ می‌تواند نشانه‌‌ی خوبی از اختلاف قیمت ۲۰۰ دلاری دو دستگاه باشد. با وجود استفاده از بدنه‌ی پلاستیکی، پیکسل 8a با وزن ۱۸۸ گرم، روی ترازو یک گرم سنگین‌تر از پیکسل ۸ دیده می‌شود. از سوی دیگر با داشتن ضخامت یکسان، پیکسل 8a حدود ۲ میلی‌متر بلندتر و ۲ میلی‌متر عریض‌تر از برادر بزرگترش اندازه‌گیری می‌شود؛ اما صفحه‌نمایشی کوچکتر از پیکسل ۸ برایش در نظر گرفته شده (۶٫۱ اینچ در برابر ۶٫۲ اینچ) است.

نمایشگر گوشی پیکسل 8a
مقایسه بدنه پیکسل ۸ با پیکسل 8a

حاشیه‌های نسبتا عریض نمایشگر می‌تواند در همان نگاه نخست، گوشی ارزان‌تر را مشخص کند. درحالی‌که نسبت نمایشگر به بدنه در گوشی‌های هم‌قیمتی مانند شیائومی 13T پرو به مرز ۸۸ درصد می‌رسد، در پیکسل 8a به حدود ۸۱ درصد محدود می‌شود؛ در حقیقت، اصلا به استفاده از ماشین‌حساب هم نیازی نیست. فقط نگاهی به حاشیه‌های پررنگ اطراف صفحه‌ی پیکسل 8a به‌خوبی نشان می‌دهد که این پارامتر هرگز جزو اولویت‌های گوگل در ساخت گوشی نبوده است.

به عقیده‌ی من، باید گوشی‌های ۶٫۱ اینچی را به‌عنوان خوش‌دست‌ترین گوشی‌های هوشمند انتخاب کنیم. صفحه‌ی ۶٫۱ اینچی نه بیش از حد بزرگ است که کنترل کردنش به‌سختی انجام شود و نه آن‌قدر کوچک به‌نظر می‌رسد که همیشه احساس کنید باید برای استفاده از گوشی یک ذره‌بین هم خریداری کنید. خوشبختانه پیکسل 8a هم از نمایشگری ۶٫۱ اینچی و OLED استفاده می‌کند و از این بابت، در کنار آیفون ۱۵ (و با ارفاق گلکسی S24) می‌تواند به عنوان کاندیدای خوش‌دست‌ترین گوشی‌ها انتخاب شود.

وضوح نمایشگر پیکسل 8a

نمایشگر پیکسل 8a از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند که البته از نوع LTPO نیست و فقط بسته به اپلیکیشن در حال اجرا، بین دو حالت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز تغییر می‌کند. به گفته‌ی گوگل، حداکثر روشنایی صفحه به ۲۰۰۰ نیت می‌رسد؛ هرچند در آزمایش‌های زومیت، توانسته است به اعداد بالاتری هم دست پیدا کند.

عملکرد نمایشگر پیکسل 8a در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پیکسل 8a

۱

۹۲۵

۲۳۵۰

(HDR)

۹۹ درصد

۱٫۱

۸۵ درصد

۲٫۹

--

--

پیکسل ۸

۲

۱۲۲۸

۲۲۰۰

(HDR)

۹۷٫۹ درصد

(Natural)

۰٫۸

۸۴٫۳ درصد

(Adaptive)

۲٫۸

۸۱٫۱ درصد

(Adaptive)

--

پیکسل ۸ پرو

۲٫۱۹

۱۱۶۵

۱۹۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۹۸ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

--

--

گلکسی S24 پلاس

۰٫۸

۵۸۷

۲۹۶۵

(HDR)

۹۵٫۶ درصد

(Natural)

۳٫۲

۸۳٫۳ درصد

(Vivid)

۴٫۶

۸۱٫۲ درصد

(Vivid)

--

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

شیائومی ۱۴ پرو

۲٫۱۵

۸۲۷

۳۰۰۰

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۲٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۹

--

--

آیفون ۱۵ پرو

۲٫۲۱

۱۰۵۲

۱۹۴۷ (HDR)

۹۹٫۷

۱٫۰

--

--

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

در حالت دستی، بیشینه‌روشنایی نمایشگر پیکسل 8a به مرز ۹۳۰ نیت می‌رسد؛ اما با قراردادن تنظیمات روشنایی به‌صورت خودکار، این عدد تا ۲۰۳۰ نیت هم افزایش پیدا می‌کند. همچنین در صورت پخش محتوای HDR، می‌توانید تصاویری با حداکثر روشنایی ۲۳۵۰ نیت هم ببینید که عملکردی بسیار درخشان برای یک گوشی میان‌رده به‌حساب می‌آید.

دقت رنگ صفحه‌نمایش پیکسل 8a‌ شاید به اندازه‌ی حداکثر روشنایی آن درخشان نباشد. پوشش ۹۹ درصدی فضای رنگی sRGB با خطای میانگین ۱٫۱ عملکردی کاملا قابل تحسین به‌شمار می‌رود؛ اما پوشش‌دهی ۸۵ درصدی فضای رنگی DCI-P3 با خطای نزدیک به ۳، زمانی که آن‌ها را با اعداد به‌دست‌آمده در بررسی پیکسل ۸ پرو مقایسه کنیم، به‌خوبی تفاوت نمایشگر به‌کاررفته در گوشی میان‌رده و پرچم‌دار را مشخص می‌کنند.

تماشای فیلم روی پیکسل 8a

انتقاد دیگری که می‌توان در بخش نمایشگر به پیکسل 8a داشت، ۸‌بیتی بودن پنل نمایشگر آن و در نتیجه، توانایی نمایش ۱۶ میلیون رنگ است. شاید بدون در نظر گرفتن رقبا این استاندارد چندان هم بد نباشد؛ اما زمانی که گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت‌تری مانند پوکو X6 پرو با پنل ۱۲ بیتی و توانایی نمایش ۶۸ میلیارد رنگ را در نظر بگیریم، نمی‌توانیم به گوشی گوگل نمره‌ی قبولی بدهیم.

پیکسل 8a از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کند. کانال اصلی اسپیکرها در لبه‌ی پایینی فریم قرار دارد و اسپیکر مکالمه نیز به‌طور هم‌زمان نقش کانال دوم مجموعه‌ی دوتایی اسپیکرهای گوشی را ایفا می‌کند. حجم و شفافیت صدای دستگاه شبیه به پیکسل ۸ و رضایت‌بخش است؛ اما در سطحی پایین‌تر از دستگاهی مثل ناتینگ‌فون ۲ قرار می‌گیرد؛ به‌ویژه از نظر شدت صدا و تولید صدای بیس.

تراشه‌ی تنسور G3 به‌کاررفته در پیکسل 8a، همان نمونه‌ای است که در قدرتمندترین مدل خانواده، پیکسل ۸ پرو هم نقش قلب تپنده‌ی دستگاه را ایفا می‌کند؛ تراشه‌ای که با لیتوگرافی ۴نانومتری سامسونگ تولید می‌شود.

ترکیب یک هسته‌ی پرقدرت Cortex-X3 با فرکانس ۳ گیگاهرتز، ۴ هسته‌ی میانی Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۴۵ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A51 با فرکانس ۲٫۱۵ گیگاهرتز، پردازنده‌ی مرکزی (CPU) تراشه‌ی G3 را تشکیل می‌دهند؛ علاوه‌بر بازطراحی CPU با دستورالعمل‌های ARMv9، فرکانس هسته‌ها نیز افزایش یافته است.

تراشه‌ی نسل‌سومی تنسور از پردازنده‌ی گرافیکی ۱۰ هسته‌ای Mali-G715 شرکت آرم استفاده می‌کند که درمقایسه‌با نسل گذشته، پیشرفت محسوسی تجربه می‌کند و اکنون از رهگیری پرتو نیز پشتیبانی می‌کند. در دل G3، پردازنده‌ی امنیتی Titan M2 گوگل و یک واحد اختصاصی برای پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی نیز وجود دارد.

عملکرد سخت‌افزاری پیکسل 8a در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

پیکسل 8a

Tensor G3

۱۳۵

۶۴۰۴

۱۷۶۳

۴۳۸۴

۶۰

۴۰

پیکسل ۸

Tensor G3

۱۳۸

۵۷۱۷

۱۵۶۹

۴۱۰۳

۵۷

۳۷

پیکسل ۸ پرو

Tensor G3

۱۳۱

۵۸۵۴

۱۷۶۶

۴۵۵۴

۶۳

۳۷

شیائومی 13T پرو

Dimensity 9200 Plus

۱۲۱

۷۱۹۷

۱۲۹۲

۳۵۹۱

۷۵

۶۲

ناتینگ‌فون ۲

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۵۵

۶۷۴۶

۱۴۱۵

۳۹۵۹

۶۰

۵۱

گلکسی S23 FE

Exynos 2200

۸۸

۹۸۷۴

۱۶۰۸

۴۰۱۴

۵۵

۳۸

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با وجود استفاده از تراشه‌ی یکسان در پیکسل ۸ پرو و پیکسل 8a، به‌نظر می‌رسد درست‌مانند آنچه در بررسی پیکسل ۸ نیز تجربه کرده بودیم، گوگل عملکرد تراشه‌‌ی G3 را گوشی ارزان‌تر محدود کرده است و به‌همین دلیل پیکسل 8a، کمی ضعیف‌تر از پیکسل ۸ پرو ظاهر می‌شود؛ البته این ضعف عملکردی بیشتر به عملکرد CPU مربوط می‌شود و عملکرد در بازی‌ها چندان تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد.

مادامی‌که پیکسل 8a را به‌عنوان یک گوشی مستقل ارزیابی کنیم، عملکرد آن معقول به‌نظر می‌رسد؛ اما به محض آوردن سایر گوشی‌ها به معادله، بازی برای میان‌رده‌ی گوگل اندکی دشوار می‌شود. در محدوده‌ی قیمتی پیکسل، گوشی ناتینگ‌فون ۲ و شیائومی 13T پرو، بیش‌از ۵۰ درصد عملکرد بهتری در بازی‌ها به‌نمایش می‌گذارند؛ هرچند که عملکرد روزمره‌شان براثر استفاده از CPU ضعیف‌تر، چندان در سطح پیکسل نیست.

گوگل در هر دو نسخه‌ی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی پیکسل 8a از ۸ گیگابایت رم LPDDR5X استفاده کرده است که باعث جا ماندن گوشی از رقبا خواهد شد؛ به عنوان مثال، رقیب هم‌قیمت این گوشی یعنی شیائومی 13T پرو، در حالت پایه از ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بهره می‌برد و ۱۲ گیگابایت رم در اختیار دارد.

نکته‌ی بعدی که باعث جاماندن پیکسل 8a از رقیب چینی خواهد شد، استفاده از حافظه‌‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1 برای این دستگاه است؛ درحالی‌که شیائومی 13T پرو از ماژول بسیار پرسرعت‌ترِ UFS 4.0 استفاده می‌کند.

عملکرد فضای ذخیره‌سازی پیکسل 8a

مدل گوشی / سرعت

سرعت خواندن (MB/s)

سرعت نوشتن (MB/s)

پیکسل 8a

۱۲۵۴٫۹۰

۱۷۱٫۶۴

پیکسل ۸

۱۴۷۱٫۲۶

۲۵۵٫۱۱

گلکسی S24

۱۶۲۰

۸۳۰

باید پذیرفت که مهندسان گوگل تاکنون برای رقابت با تراشه‌های قدرتمند کوالکام و مدیاتک برنامه‌ای نداشته‌اند و در عوض، تمرکز خود را روی هوش مصنوعی قرار داده‌اند. طبق ادعای گوگل، پیکسل 8a درمقایسه‌با گوشی‌های نسل قبلی مجهز به تنسور G2، در پردازش‌های یادگیری ماشین ۲ برابر سریع‌تر و در ارائه‌‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد، ۱۵۰ برابر توانمندتر ظاهر می‌شود. همچنین TPU جدید که مسئولیت انجام پردازش‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشین را برعهده دارد، هم پیشرفت‌ کرده است؛ البته هیچ یک از این اطلاعات دلیلی بر ناتوانی پیکسل 8a در اجرای اپلیکیشن‌ها یا بازی‌های پرطرفدار نیستند.

بازی کردن با گوشی پیکسل 8a

پیکسل 8a می‌تواند Call of Duty Mobile را با تنظیمات گرافیکی Very High و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند که چیزی کمتر از انتظار نیست؛ اما در بازی‌های سنگین‌تری مانند Genshin Impact، در صورت استفاده از تنظیمات Very High، نرخ فریم به کمتر از ۴۰ فریم‌برثانیه می‌رسد و شاهد لگ‌های شدید در زمان اجرای بازی هستیم. هرچند می‌توان با استفاده از گرافیک Medium، دست‌کم از شدت لگ‌ها کم کرد.

داغ‌شدن گوشی در استفاده‌های سنگین، موردی است که در سال‌های گذشته، گوشی‌های پیکسل با آن دست به گریبان هستند؛ متأسفانه این مشکل در تجربه‌ی کاربری پیکسل 8a نیز به‌چشم می‌‌آید؛ به‌عنوان مثال در سناریوهایی مثل استفاده‌ی هم‌زمان از اینترنت سیمکارت و ابزار تغییر IP یا استفاده‌ی مداوم از اپلیکیشن دوربین، بدنه‌ی گوشی به‌طور محسوسی داغ می‌شود.

دوربین گوشی‌های پیکسل همیشه به ثبت عکس‌های باکیفیت مشهور بوده‌اند و پیکسل 8a هم از همین الگو پیروی می‌کند. در این گوشی شاهد استفاده از آرایش دوتایی دوربین‌ها هستیم که یکی از آن‌ها را دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی و دیگری را دوربین اولتراواید ۱۳ مگاپیکسلی تشکیل می‌دهند.

پیکسل‌ها همیشه دوربین‌های بسیار خوبی داشته‌اند و پیکسل 8a هم ناامیدمان نمی‌کند

دوربین اصلی پیکسل 8a از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی IMX787 ساخت سونی با ابعاد 1/1.73 اینچی و پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری استفاده می‌کند که در پسِ لنزی عریض با دیافراگم f/1.9 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. دوربین اصلی از فوکوس خودکار تشخیص فاز و فیلتر رنگی Quad-Bayer بهره می‌برد. به سبک سایر گوشی‌های پیکسل، این دستگاه هم از زوم ۲ برابری بدون افت کیفیت پشتیبانی می‌کند که بدون وجود لنز تله‌فوتو به دست می‌آیند.

عکاسی با گوشی پیکسل 8a

عکس‌های ثبت‌شده با دوربین پیکسل 8a در یک کلام بسیار عالی هستند. به‌لطف استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و تراشه‌ی مجهز به واحد پردازش هوش مصنوعی، می‌توانید تصاویری با وضوح و کنتراست بالا، جزئیات دقیق، نویز بسیار کم و گستره‌ی دینامیکی عالی ثبت کنید. رنگ‌ها در عکس‌های پیکسل 8a بسیار به شرایط واقعی نزدیک هستند و تنظیم سفیدی هم تقریبا همیشه موفقیت‌آمیز عمل می‌کند.

عملکرد بسیار عالی دوربین اصلی با افت محسوس شارپنس در تاریکی هم ادامه دارد؛ البته این تعریف را باید در مقیاس گوشی‌های میان‌رده در نظر بگیرید؛ زیرا همان‌طور که در ادامه نیز مشاهده خواهید کرد، گوشی اقتصادی گوگل، در تاریکی، بازی جزئیات و شارپنس را با اختلاف زیادی به برادرش، پیکسل ۸ می‌بازد.

عکس‌های شب پیکسل 8a به خودی خود، حاوی جزئیات بسیار زیاد و دقیقی هستند، نویز کمی در آن‌ها به چشم می‌خورد و گستره‌ی دینامیکی هم به خوبی پوشش داده می‌شود. شاید بتوان گفت تصاویر کمی روشن‌تر از شرایط واقعی ثبت می‌شوند که برای حالت عکاسی در شب چندان عجیب نیست.

هرچند کاربران معمولا انتظار خاصی از دوربین اولتراواید گوشی‌ها ندارند؛ اما این دوربین در پیکسل 8a عملکرد خوبی به‌نمایش می‌گذارد. جزئیات عکس‌های ثبت‌شده با دوربین اولتراواید دقیق دیده می‌شوند و رنگ‌ها هم نمودی از شرایط واقعی هستند. نکته‌ی مثبت دیگر درباره دوربین اولتراواید، توانایی پردازش عالی تصویر در زاویه‌های بسیار باز است که معمولا باعث خمیدگی در گوشه‌های تصویر می‌شود؛ اما چنین اتفاقی در عکس‌های پیکسل 8a دیده نمی‌شود.

پیکسل 8a از دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. عملکرد دوربین سلفی هم چیزی کمتر از انتظاراتمان از یک گوشی با برند پیکسل نیست. تصاویر جزئیات بسیار خوبی به‌خصوص در محیط‌های پرنور دارند و می‌توانید روی پوشش‌دهی فضای بیشتر برای گرفتن سلفی‌های گروهی هم حساب باز کنید. در محیط‌های کم‌نور کیفیت عکس‌ها هم با افت روبه‌رو می‌شوند که چندان عجیب نیست؛ اما از الگوریتم‌های هوشمند گوگل انتظار داشتیم در ایجاد افکت بوکه کمی بهتر عمل کنند.

نمونه عکس سلفی پیکسل 8a از یک مرد جوان خوشحال در محیط روشن بیرونی با افکت بوکه
نمونه عکس سلفی پیکسل 8a از یک مرد جوان در محیط کم‌ نور داخلی با دیوارهای قرمز
نمونه عکس سلفی پیکسل 8a از یک مرد جوان در محیط کم نور بیرونی

برای مقایسه، شاید بد نباشد از نزدیک به تفاوت‌های عکس‌های ثبت شده با دوربین پیکسل 8a و پیکسل ۸ نگاهی داشته باشیم.

پیکسل 8a
نمونه عکس پیکسل ۸
پیکسل ۸
نمونه عکس کراپ شده پیکسل 8a
پیکسل 8a
نمونه عکس کراپ شده پیکسل ۸
پیکسل ۸

از لحاظ ثبت گستره دینامیکی و ایجاد تضاد بین نقاط تیره و روشن عکس، هر دو گوشی تقریبا یکسان عمل می‌کنند. حتی در حالت کلی هم می‌توان به یکسان بودن عکس‌ها رای داد؛ اما با زوم کردن مشخص می‌شود حسگر و پیکسل‌های بزرگ‌تر دوربین در گوشی پیکسل ۸ باعث ثبت دقیق‌تر جزئیات می‌شوند.

نمونه عکس پیکسل 8a
پیکسل 8a
نمونه عکس پیکسل ۸
پیکسل ۸
نمونه عکس کراپ شده پیکسل 8a
پیکسل 8a
نمونه عکس کراپ شده پیکسل ۸
پیکسل ۸

در محیط داخلی و نور اندک، جزئیات پیکسل 8a به‌طور محسوسی کمتر از عکس ثبت‌شده با پیکسل ۸ هستند؛ اما رنگ‌ها تقریبا یکسان ثبت شده‌اند.

نمونه عکس پیکسل 8a
پیکسل 8a
نمونه عکس دوربین سلفی پیکسل ۸ از یک مرد جوان در محیط داخلی و تاریک با دیوار قرمز
پیکسل ۸
نمونه عکس کراپ شده پیکسل 8a
پیکسل 8a
نمونه عکس کراپ شده پیکسل ۸
پیکسل ۸

در مقایسه با دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی در پیکسل 8a، پیکسل ۸ از دوربین سلفی ۱۰٫۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. هر دو دوربین می‌توانند تصاویر سلفی بسیار باکیفیتی ثبت کنند؛ اما باز هم باید امتیاز ثبت جزئیات بیشتر را به دوربین پیکسل ۸ داد.

گوگل از باتری با ظرفیت ۴۴۹۲ میلی‌آمپرساعت در پیکسل 8a استفاده می‌کند که ۱۰۰ میلی‌آمپرساعت ظرفیت بیشتری از نسل قبل دارد. با توجه به تراشه‌ی بهینه‌تر گوشی نسبت به نسل قبل، می‌توان انتظار عملکرد بهتری هم از آن داشت. پیکسل 8a در تست کاربری روزمره‌ی زومیت موفق به ثبت رکوردی در حدود ۱۲ ساعت شد و در تست ویدیو معیار هم عدد ۲۰ ساعت را به ثبت رساند که هر دو قابل قبول به نظر می‌رسند.

عمر باتری پیکسل 8a در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

پیکسل 8a

۶٫۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۴۹۲

۲۰:۰۰

۱۲:۰۰

پیکسل ۸

۶٫۲ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۷۵

۱۶:۳۰

۱۲:۳۸

پیکسل ۸ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل

۵۰۵۰

--

۱۱:۱۲

شیائومی 13T پرو

۶٫۶۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۱۲ × ۱۲۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۳۹

۱۰:۴۹

ناتینگ‌فون ۲

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۴۱۲ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۲۵:۵۰

۱۴:۵۸

گلکسی S23 FE

۶٫۴ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

--

۹:۱۱

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با نگاهی به بنچمارک‌ها باید گفت عملکرد باتری پیکسل 8a با وجود داشتن کم‌ترین ظرفیت باتری، بهتر از دیگر پیکسل‌های هم‌خانواده‌اش به نظر می‌رسد و باید نشان بدترین عملکرد باتری را هم از این بابت به پیکسل ۸ پرو اهدا کنیم؛ اما اگر به رکوردهای ثبت‌شده با ناتینگ‌فون ۲ نگاهی داشته باشید، مشاهده خواهید کرد که نماینده‌ی ناتینگ با اندکی ظرفیت باتری بالاتر، عملکرد بسیار بهتری در بخش باتری از خود نشان می‌دهد.

منوی باتری پیکسل 8a

سرعت شارژ ۱۸ واتی، نقطه‌ی تاریک کارنامه‌ی پیکسل 8a خواهد بود. در دنیایی که گوشی‌های بسیار ارزان‌قیمت از شارژ ۶۷ واتی پشتیبانی می‌کنند و از سرعت‌های ۲۰۰ وات و بیشتر هم رونمایی شده است، چنین سرعتی برای نماینده‌ی گوگل با هیچ منطقی توجیه‌پذیر نیست؛ به‌ویژه که از شارژر همراه گوشی هم خبری نیست.

در نهایت نباید بخش نرم‌افزاری پیکسل 8a را از یاد ببریم. این گوشی قرار است هفت‌سال به‌روزرسانی‌های اندروید را از سوی خود گوگل دریافت کند که در دنیای گوشی‌های اندرویدی عددی خیره‌کننده به‌حساب می‌آید؛ به‌ویژه برای محصولی میان‌رده، آن هم در شرایطی که رقبای چینی و کره‌ای‌اش در بهترین حالت ۳ تا ۴ سال به نسخه‌ی جدیدتر اندروید به‌روز می‌شوند. چنین مزیتی در کنار این حقیقت که گوشی‌های پیکسل اولین دستگاه‌هایی هستند که به‌روزرسانی‌های جدید را دریافت می‌کنند، به خودی خود می‌تواند مؤثرترین عامل برای جذب کاربران باشد.

مزایای نرم‌افزاری پیکسل 8a به به‌روزرسانی‌های بلندمدت خلاصه نمی‌شوند. این گوشی تقریبا از همه‌ی قابلیت‌های پرسروصدای مبتنی‌بر هوش مصنوعی گوشی‌های دیگر خانواده هم استفاده می‌کند؛ برای مثال می‌توانید در بخش عکاسی از قابلیت Best Take استفاده کنید که به وسیله‌ی آن، گوشی چندین عکس پیاپی از سوژه‌ها ثبت می‌کند و می‌توانید عکسی را انتخاب کنید که جزئیات‌ آن به بهترین شکل ثبت شده است یا جزئیات سوژه‌ها را تغییر دهید.

منوی تنظیمات پیکسل 8a
اندروید ۱۴ روی پیکسل 8a
قابلیت AI Wallpaper در پیکسل 8a
تنظیمات اندروید در پیکسل 8a

فرض کنید عکسی خانوادگی گرفته‌اید که چهره‌ی همه به جز یک نفر که چشم‌هایش در تصویر بسته‌است در آن به خوبی ثبت شده‌اند. با قابلیت Best Take می‌توانید از گوشی بخواهید بین فریم‌های پی‌درپی ثبت‌شده، موردی را انتخاب کنید که در آن چشم‌های فرد مورد نظر حالت بهتری دارد و فقط همان چهره را در عکس تغییر دهید.

هفت‌سال پشتیبانی؛ چیزی که تا به حال فقط از اپل دیده بودیم

ویرایشگر جادویی تصاویر یا Magic Editor، یکی دیگر از قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی پیکسل 8a به‌حساب می‌آید. با استفاده از این ویژگی می‌توانید علاوه‌بر انجام روتوش‌های رایج، تغییرات بسیار گسترده‌تری مانند تغییر رنگ آسمان، حذف‌کردن آیتم‌های اضافه (از جمله افراد ناخواسته یا اشیای دیگر) از پس‌زمینه‌ی عکس و حتی تغییر کادر و جابه‌جایی سوژه در آن را انجام دهید.

به جز قابلیت‌های مرتبط با عکاسی، می‌توان به Audio Magic Eraser هم به عنوان یکی دیگر از قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی پیکسل 8a اشاره کرد. به کمک این قابلیت، در فایل‌های صوتی ضبط‌شده، گوشی می‌تواند صدای اصلی سوژه را تشخیص دهد و موارد مزاحمی مانند صدای باد، صدای ترافیک یا پرندگان و جانوران دیگر و در حالتی کلی‌تر نویز محیط را بدون از بین‌رفتن کیفیت صدای اصلی از فایل حذف کند.

صرف‌نظر از پشتیبانی هفت‌ساله و قابلیت‌های متعدد هوش مصنوعی، تجربه‌ی اندروید خالص، رابط کاربری چشم‌نواز و انیمیشن‌های نرم گوگل مانند باقی گوشی‌های این شرکت، جزو نقاط قوت نرم‌افزار پیکسل 8a به‌شمار می‌آید.

پیکسل 8a نمود دیگری از یک گوشی متفاوت به حساب می‌آید؛ جایی‌که یک غول نرم‌افزاری، با درس‌گرفتن از تجربیات گران‌بهای گذشته، سرانجام به فُرمی دست پیدا کرده است که می‌تواند فرمولی برای موفقیت تضمین‌شده در سال‌های پیش‌رو باشد.

طراحی چشم‌نواز و متفاوت و دوربینی بسیار عالی، در کنار تمرکز بر قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی و کمک‌گرفتن از مدل‌های زبانی پیشرفته گوگل مانند Gemini Nano و تیر خلاصی با عنوان آپدیت ۷ ساله، از پیکسل 8a دستگاهی ساخته است که کمتر کسی توان نه گفتن به آن را دارد.

شاید اگر بازار موبایل ایران به سیاهچاله‌ای برای کاربرانش تبدیل نمی‌شد و تعریف گوشی‌های میان‌رده، از دستگاه‌هایی با قیمت‌های محدوده‌ی ۵۰۰ دلار، به گوشی‌های ۲۵۰ دلاری تغییر نمی‌کرد، امروز پیکسل 8a یکی از پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین گوشی‌ها بین کاربران ایرانی بود.

در شرایط فعلی بازار ایران، پیکسل 8a با قیمت بیش‌از ۳۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که در این محدوده‌ی قیمتی می‌توان محصولی پرقدرت مثل شیائومی 13T پرو با رم و فضای ذخیره‌سازی بیشتر یا ناتینگ‌فون ۲ با طراحی منحصربه‌فرد را برگزید یا به سراغ دستگاهی کم‌وبیش معقول مانند گلکسی S23 FE با قیمت حدود ۲۵ میلیون تومان رفت.

پیکسل 8a گوگل
پنل جلو و پشت گوشی موبایل پیکسل 8a گوگل سبز روشن / Google Pixel 8a
پنل پشت و چینش دوربین گوشی موبایل پیکسل 8a گوگل سبز روشن / Google Pixel 8a
سمت چپ پنل پشت گوشی موبایل پیکسل 8a گوگل سبز روشن / Google Pixel 8a
لبه کناری گوشی موبایل پیکسل 8a گوگل سبز روشن / Google Pixel 8a
پنل جلو و صفحه نمایش گوشی موبایل پیکسل 8a گوگل آبی / Google Pixel 8a
6.1 اینچ
1080x2400 پیکسل
64/13 مگاپیکسل
سلفی 13 مگاپیکسل
8 گیگابایت رم
Google Tensor G3
4492 میلی‌آمپر ساعت
لیتیوم‌ پلیمری
نکات مثبت
  • طراحی منحصربه‌فرد و باکیفیت
  • هفت‌سال به‌روزرسانی اندروید
  • تجربه نرم‌افزاری کم‌نقص
  • دوربین کارآمدتر از رقبا
  • اسپیکرهای باکیفیت
نکات منفی
  • قیمت نه‌چندان معقول
  • عملکرد ضعیف‌تر از رقبا
  • حاشیه‌های عریض نمایشگر
  • داغ‌شدن در استفاده‌های سنگین
  • وجود رقبایی با نمایشگر باکیفیت‌تر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات