گوشی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40 در دست

بررسی موتورولا اج ۴۰؛ اندروید خالص در کالبدی دوست‌داشتنی

پنج‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 22 دقیقه
موتورولا اج ۴۰ با طراحی دلربا، صفحه‌نمایش چشم‌نواز و تجربه‌ی خوشایند اندروید خالص، انتخابی وسوسه‌برانگیز در محدوده‌ی زیر ۲۰ میلیون تومان است.
تبلیغات

موتورولا در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا با عرضه‌ی گوشی‌های کارآمد به‌ویژه در دسته‌های میان‌رده و اقتصادی، جایگاه خود را در بازار موبایل تثبیت کند؛ کاری که با وجود برندهای بزرگی مانند شیائومی، سامسونگ، پوکو و هواوی کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. اج ۴۰، یکی از میان‌رده‌های اخیر موتورولا، در همین استراتژی می‌گنجد و باید با دستگاه‌های محبوبی همچون شیائومی ۱۳ لایت یا حتی گلکسی A54 رقابت کند.

تماشا در یوتیوب

گوشی موتورولا اج ۴۰ از سوی شرکت هما تلکام برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

بی‌شک نخستین ویژگی موتورولا Edge 40 که نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کند، ظاهر بسیار زیبای آن است. طراحی دلربای اج ۴۰، این گوشی را از انبوه میان‌رده‌های بازار متمایز می‌سازد. ما رنگ سبز موتورولا اج ۴۰ را برای بررسی در اختیار داریم که بدنه‌ای از جنس چرم مصنوعی دارد، این بافت چرمی در بدنه‌ی مدل‌های مشکی و قرمز هم دیده می‌شود؛ اما طراحان موتورولا در رنگ سرمه‌ای به‌سراغ پلاستیک مات رفته‌اند.

عکاسی با گوشی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

چرم مصنوعی به‌کاررفته در بدنه‌ی موتورولا اج ۴۰ حس بسیار خوشایندی دارد، این حس در کنار راحتی استفاده از گوشی به‌لطف وزن ۱۷۱ گرمی، ضخامت ۷٫۶ میلی‌متری‌ و خمیدگی کناره‌های بدنه، اج ۴۰ را به یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های حال حاضر بازار بدل می‌سازد. خمیدگی پنل پشتی با انحنای کمی به کناره‌های فریم آلومینیومی گوشی پیوند می‌خورد؛ موتورولا فریم دستگاه را نیز به رنگ بدنه درآورده است تا گوشی ظاهر یکنواخت‌تری به خود بگیرد.

کیفیت ساخت خوب در کنار ارگونومی جذاب و گواهی IP68

استفاده از آلومینیوم آن هم برای یک گوشی میان‌رده باعث می‌شود تا Edge 40 به‌راحتی بتواند خود را از رقبا متمایز کند و گوشی با‌کیفیت‌تری باشد. یکی از ویژگی‌های دیگر گوشی جدید موتورولا که به‌شخصه طرفدار آن هستم، طراحی فریم دوربین‌های آن است؛ چرا که لنز دوربین‌ها بیرون‌زدگی زیادی ندارد و فریم دوربین نیز کاملا یکپارچه با پنل پشتی طراحی شده و ظاهر محصول را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

لوگوی موتورولا روی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40
دوربین های پشتی گوشی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40
لوگو دالبی اتموس روی گوشی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40
پورت USB موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

بدنه‌ی اج ۴۰ در کنار زیبایی‌اش، مقاومت بسیار خوبی هم دارد؛ به‌طوری که موتورولا توانسته است تا گواهی IP68 را گوشی میان‌رده‌اش دریافت کند؛ بدین مفهوم که اج ۴۰ می‌تواند به‌مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری آب دوام بیاورد.

جذابیت‌های طراحی موتورولا اج ۴۰ تنها به نمای پشتی و فریم آلومینیومی‌اش ختم نمی‌شود؛ طراحان موتورولا در نمای جلویی دستگاه، از نمایشگری با لبه‌های خمیده و حاشیه‌های باریک استفاده کرده‌اند؛ مشخصه‌هایی که عموما به دنیای گوشی‌های پرچم‌دار تعلق دارد و دستگاه‌های اندکی از دسته‌ی میان‌رده را با آن‌ها می‌بینیم.

پخش ویدیو با موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در موتورولا اج ۴۰ به حدود ۹۱ درصد می‌رسد، عددی که حتی از گلکسی S23 اولترا سامسونگ نیز فراتر می‌رود. نمایشگر گوشی موتورولا از پنل OLED با ابعاد ۶٫۵۵ بهره می‌برد. این پنل از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی و ویدیوهایی با استاندارد HDR10+ پشتیبانی می‌کند و با رزولوشن FHD+، تراکم بسیار خوبِ ۴۰۲ پیکسل‌براینچ را برای نمایش شفاف و پروضوح تصاویر و متون ارائه می‌دهد.

موتورولا به‌لطف لبه‌های خمیده‌ی نمایشگر و کاهش ضخاما حاشیه‌های بالا و پایین پنل موفق شده است تا صفحه‌نمایشی بسیار دوست داشتنی را خلق کند. برای سنجش کیفیت پنل طبق معمول به سراغ نتایج تست‌ها و اندازه‌گیری‌های زومیت می‌رویم تا بهتر و دقیق‌تر بتوانیم این میان‌رده‌ی جدید را با رقبا مقایسه کنیم.

دوربین سلفی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40
حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

زمانی که وارد تنظیمات بخش نمایشگر شوید به دو گزینه‌ی Natural و Saturated دسترسی خواهید داشت که البته به‌صورت پیش فرض پروفایل Saturated فعال است. درصورتی که پروفایل Natural را انتخاب کنید صفحه‌نمایش می‌تواند ۹۸ درصد از فضای رنگی پایه (sRGB) را پوشش دهد. در حالت Natural دقت رنگ‌ها بسیار خوب ارزیابی می‌شود، تنها کمی تمایل به سمت سردی وجود دارد که چندان متوجه آن نخواهید شد.

عملکرد نمایشگر موتورولا اج ۴۰ دربرابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

موتورولا اج ۴۰

۳

۶۶۸

۱۴۷۵

۹۸ درصد

(Natural)

۱٫۶

۹۹٫۶ درصد

(Saturated)

۳٫۷

ریلمی 11 پرو پلاس

۱٫۸

۵۳۵

۹۳۰

۱۰۰ درصد

(Cinematic)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Brilliant)

۴٫۲

ردمی نوت 12 پرو پلاس

۲٫۳۵

۵۹۶

۱۲۵۱

۹۸٫۶ درصد

(Standard)

۱٫۷

۹۹٫۹ درصد

(Saturated)

۳٫۸

گلکسی A54

۱٫۸۷

۵۹۲

۱۳۱۷

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۵

پوکو F5

۲٫۳

۶۰۱

۱۲۴۳

۱۰۰ درصد

(Standard)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Saturated)

--

شیائومی ۱۳ لایت

۲٫۰

۶۰۰

۱۱۴۵

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۳٫۱

ناتینگ فون 1

۲٫۴

۵۶۷

۸۳۰

۹۷٫۴ درصد

(Standard)

۱٫۱

۸۸٫۶ درصد

(Alive)

۱٫۵

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

در حالت Saturated که از ابتدا فعال است، صفحه‌نمایش ۱۴۵ درصد از فضای رنگی sRGB، حدود ۱۰۰ درصد از فضای رنگی DCI-P3 و حدود ۹۵ درصد از فضای رنگ پیشرفته Adobe RGB را پوشش می‌دهد. طبق این تست‌ها یعنی نمایشگر موتورولا اج ۴۰ پوشش فضای رنگی بسیار خوبی دارد و هیچ ایرادی نمی‌توان به آن وارد کرد.

نمایشگر پوشش رنگی بسیار خوب و دقت رنگ مناسبی دارد

دقت رنگ‌ها در صورت انتخاب پروفایل رنگی Saturated در فضای رنگی sRGB متوسط است و رنگ‌ها تمایل نسبتا زیادی به سمت سردی دارند. دقت رنگ در فضای رنگی DCI-P3 و Adobe RGB بهتر می‌شود ولی همچنان شاهد سردی رنگ‌ها هستیم. به‌طور کلی زمانی که اعداد تست نمایشگر را در کنار بازه‌ی قیمتی موتورولا Edge 40 قرار دهیم می‌توانیم ادعا کنیم که پنل کیفیت بسیار خوب، پوشش رنگی بالا و دقت مناسبی دارد.

تنظیمات روشنایی صفحه نمایش موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

در ادامه صفحه‌نمایش اج ۴۰ را از نظر سطح روشنایی نیز مورد بررسی قرار دادیم. طبق تست‌های زومیت، روشنایی دستی تا حدود ۶۷۰ نیت افزایش پیدا می‌کند و درصورتی‌که به تماشای محتوای HDR بنشینید، عدد روشنایی می‌تواند تا حداکثر ۱۴۷۵ نیت بالا برود که عملکرد خوب و جذابی به‌حساب می‌آید و نماینده‌ی موتورولا را نسبت به بسیاری از رقبای هم‌قیمت جلوتر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر حداقل روشنایی صفحه‌نمایش نماینده‌ی موتورولا نیز برابر با ۳ نیت است که عددی معقول به حساب می‌آید و به شما کمک می‌کند تا در تاریکی مطلق و نور بسیار کم نیز بتوانید بدون فشار زیاد به چشم‌ها محتوای گوشی را تماشا کنید.

نرخ نوسازی گوشی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

فارغ از بحث دقت رنگ، پوشش فضای رنگی و حتی میزان روشنایی، نمایشگر موتورولا Edge 40 نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی دارد که باعث می‌شود حس‌و‌حال بسیار سریع و روانی حین کار کردن با پنل داشته باشید. نرخ نوسازی پنل در صورت انتخاب حال Auto بین ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ تغییر می‌کند و کمتر پیش می‌آید که به عدد ۱۴۴ هرتز برسد. ویژگی‌های مختلف صفحه‌نمایش میان‌رده‌ی جدید موتورولا باعث می‌شود تا به راحتی اکثر رقبا را پشت سر بگذارد.

نمایشگر موتورولا اج ۴۰ بسیاری از رقبای هم‌قیمت را پشت سر می‌گذارد

نمایشگر جذاب اج ۴۰ را اسپیکرهای کارآمدش تکمیل می‌کنند. میان‌رده‌ی موتورولا از اسپیکرهای استریو با ترکیب کانال اصلی در لبه‌ی پایینی فریم و اسپیکر مکالمه به‌عنوان کانال ثانویه در لبه‌ی بالایی نمایشگر بهره می‌برد. بلندی صدای اسپیکرهای بسیار خوب است و حتی از رقبایی همچون گلکسی A54 نیز فراتر می‌رود. گوشی از صدای فراگیر دالبی‌اتموس نیز پشتیبانی می‌کند و بیس‌های کوبنده‌تری را نیز ارائه می‌دهد.

موتورولا برخلاف بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر نظیر سامسونگ، شیائومی یا هواوی، رابط کاربری اختصاصی ندارد و گوشی‌های خود را با اندروید خالص روانه‌ی بازار می‌کند؛ البته باید در نظر داشته باشید که اندروید خالص گوشی‌های موتورولا مقداری با گوشی‌های خود گوگل تفاوت دارد؛ چراکه خود گوگل از پیکسل‌لانچر و تعدادی ویژگی‌های اختصاصی در گوشی‌های پیکسل استفاده می‌کند، از سوی دیگر موتورولا شخصی‌سازی‌های کوچکی را روی اندروید انجام داده و قابلیت‌هایی را اضافه کرده است.

اندروید ۱۳ در موتورولا اج ۴۰

بی‌شک حس‌وحال سیستم‌عامل هر گوشی یا رابط کاربری آن تا حد زیادی سلیقه‌ای است؛ با وجود این، کار کردن با برخی از گوشی‌ها حس و حال بسیار جذابی دارد و بدون شک موتورولا اج ۴۰ نیز جزو همین دسته به‌حساب می‌آید. نماینده‌ی موتورولا با اندروید ۱۳ راهی به‌فروش می‌رسد و محیط کاربری ساده و در عین حال دوست‌داشتنی دارد و جابه‌جایی بین بخش‌های مختلف نرم‌افزار آن به نرمی هرچه‌تمام صورت می‌گیرد.

موتورولا بخش عمده‌ای از قابلیت‌های شخصی‌سازی خود را در دل اپلیکیشنی موسوم به Moto App ارائه می‌دهد تا تجربه‌ی کلی سیستم‌عامل تا جای ممکن خالص بماند. در اپلیکیشن Moto می‌توانید تغییراتی مانند ژست‌های حرکتی، فونت‌ها یا پنجره‌های شناور را بیابید.

اپلیکیشن موتو روی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

موتورولا Edge 40، قابلیت‌های متعددی را دراختیارتان می‌گذارد؛ برای نمونه می‌توانید انتخاب کنید که هنگام دریافت اعلان‌ها بخش منحنی نمایشگر به چه شکلی دربیاید یا چگونه سریع‌تر بتوانید ویژگی Split screen را مورد استفاده قرار دهید. به قابلیت Ram boost دسترسی خواهید داشت و می‌توانید فضای اختصاصی خود را روی گوشی داشته باشید.

اندروید خالص با چاشنی موتورولا!

برای خود من کار کردن با موتورولا Edge 40 و رابط کاربری دوست‌داشتنی آن، بسیار لذت بخش بود و این موضوع را می‌توانم به عنوان یکی از برتری‌های نماینده‌ی موتورولا نسبت به برندهای دیگر به حساب بیاورم. پس اگر مثل من عاشق اندروید خالص هستید و ترجیح می‌دهید تجربه‌ی نزدیک‌تری به سیستم عامل اندروید داشته باشید، موتورولا اج ۴۰ برایتان جذاب خواهد بود.

شاید بتوان اصلی‌ترین ضعف نرم‌افزاری اج ۴۰ را پشتیبانی محدود موتورولا دانست. میان‌رده‌ی اج ۴۰ تا ۲ سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل را دریافت خواهد کرد؛ درحالی‌که رقبایی همچون سامسونگ و شیائومی تا ۴ سال به روزرسانی را برای گوشی‌های میان‌رده‌شان ارائه می‌دهند.

بازی با گوشی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

نوبتی هم باشد، نوبت بخش سخت افزار می‌رسد؛ جایی‌که طی چند سال اخیر نسبت به قبل مهم‌تر شده است؛ چراکه گوشی هوشمند در دنیای امروز وظیفه دارد بخش زیادی از کارهای روزانه را انجام دهد و حتی کنسول بازی همراه شما باشد و به همین جهت باید بتواند توان لازم را در اختیار کاربر قرار دهد. مهندسان موتورولا با درک نیاز کاربران به سراغ تراشه‌ای مناسبی از مدیاتک موسوم به Dimensity 8020 رفته‌اند.

اجرای بازی موبایل موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

تراشه‌ی دیمنسیتی ۸۰۲۰ با لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC تولید می‌شود، از ترکیب ۴ هسته‌ی ۲٫۶ گیگاهرتزی Cortex-A78 و ۴ هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی (CPU) استفاده می‌کند و برای پردازش‌های گرافیکی به پردازنده‌ی ۹ هسته‌ای Mali-G77 اتکا دارد.

موتورولا Edge 40 در دو نسخه‌ی ۱۲۸ | ۸ و ۲۵۶ | ۸ به‌فروش می‌رسد و امکان افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی نیز برای آن فراهم نیست. حافظه‌ی ذخیره‌سازی اج ۴۰ از نوع UFS 3.1 است و به همین جهت انتظار داریم سرعت خواندن و نوشتن مناسبی را شاهد باشیم. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، سرعت خواندن و نوشتن موتورولا اج ۴۰ از بسیاری از رقبا پیشی گرفته و با اختلاف اندک پشت سر پوکو F5 قرار می‌گیرد.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی موتورولا اج ۴۰ دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

موتورولا اج ۴۰

۱۸۷۳٫۹۹

۱۶۲۳٫۳۹

۲۳۷

۲۴۲٫۶۷

ریلمی 11 پرو پلاس

۱۸۷۸٫۸۹

۱۷۷۴٫۱۶

۲۴۰٫۳۴

۲۳۸٫۶۴

ردمی نوت 12 پرو پلاس

۹۷۶٫۳

۹۰۸٫۲

۲۴۶٫۴

۲۴۳٫۹

گلکسی A54

۵۲۸٫۱۵

۴۶۳٫۳۷

۲۵۱٫۷۲

۱۰۳٫۷۶

پوکو F5

۱۹۱۰٫۳

۱۴۲۷٫۷

۳۷۷٫۴

۴۴۴٫۴

شیائومی ۱۳ لایت

۹۸۳٫۶

۸۷۳٫۲

۲۹۷٫۷

۳۱۶٫۳

ناتینگ فون 1

۱۵۴۰٫۷۶

۱۳۴۷٫۶۹

۲۳۲٫۳۵

۲۰۷٫۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در استفاده‌ی روزمره موتورولا اج ۴۰ بسیار روان عمل می‌کند و گوشی به سرعت وارد برنامه‌های مختلف می‌شود. در محیط رابط کاربری کُندی خاصی دیده نمی‌شود و جابه‌جایی میان اپ‌ها با سرعت خوبی انجام می‌شود. برای درک بهتر قدرت سخت‌افزاری نماینده‌ی موتورولا و امکان مقایسه‌ی آن با گوشی‌های هم‌قیمت بهتر است به سراغ تست‌های انجام شده در زومیت برویم.

موتورولا اج ۴۰ عملکرد سخت افزاری خوب و بسیار پایداری دارد

در تست GeekBench 6 و قسمت CPU، موتورولا اج ۴۰ موفق شده است تا امتیاز ۱۱۲۴ را در پردازش تک هسته‌ای و امتیاز ۳۶۸۸ را در پردازش چند هسته‌ای به‌دست بیاورد؛ بنابراین میان‌رده‌ی موتورولا بسیار سریع‌تر از ریلمی ۱۱ پرو پلاس و گلکسی A54 عمل می‌کند؛ اما با اختلاف بالغ‌بر ۳۰ درصد از رقابت با پوکو F5 جا می‌ماند.

زومیت گردی با موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

اج ۴۰ در پردازش‌های گرافیکی نیز برتری خود را بر گوشی‌های ریلمی و سامسونگ حفظ می‌کند؛ اما در برابر پوکو F5 باز هم با فاصله‌ی ۴۴ درصدی از رقابت باز می‌ماند.

برای درک بهتر از قدرت موتورولا Edge 40 و مقایسه‌ی آن با رقبا ابتدا جدول زیر را مشاهده کنید تا کمی بیشتر در مورد سخت‌افزار این میان‌رده و عملکرد آن در بازی‌ها توضیح دهیم.

عملکرد موتورولا اج ۴۰ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

موتورولا اج ۴۰

Mediatek Dimensity 8020

۵۴

۴۶۹۶

۱۱۲۴

۳۶۸۸

۳۱

۲۰

ریلمی 11 پرو پلاس

Mediatek Dimensity 7050

۷۲٫۳

۲۳۷۷

۹۶۱

۲۴۴۳

۱۶

۱۰

ردمی نوت 12 پرو پلاس

Mediatek

Dimensity 1080

۷۸٫۲

۲۳۰۸

۹۷۰

۲۴۰۴

۱۵

۱۰

گلکسی A54

Exynos 1380

۵۸٫۵۱

۳۰۱۸

۱۰۰۶

۲۸۴۳

۱۹

۱۳

پوکو F5

Snapdragon 7+ Gen 2

۷۵٫۸

۳۳۶۳

۱۶۰۴

۴۲۷۸

۴۸

۳۶

شیائومی ۱۳ لایت

Snapdragon 7 Gen 1

۶۲٫۱

۲۰۲۲

۹۳۵

۲۶۰۰

۲۲

۱۶

ناتینگ فون ۱

Snapdragon 778G Plus

۶۶٫۹

--

--

--

۲۳

۱۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

موتورولا Edge 40 در زمینه‌ی پایداری عملکرد یکی از بهترین گوشی‌های بازار به‌حساب می‌آید؛ به‌طوری که توانست آزمون ۲۰ دقیقه‌ای و سنگین زومیت را با پایداری حدود ۹۹ درصدی پشت‌سر بگذارد. نماینده‌ی موتورولا طی پردازش‌های سنگین و چرخه‌های متعدد تست استرس، عملکرد خود را بدون افت حفظ کرد و دما نیز تا نهایت ۴۲ درجه بالا رفت.

موتورولا نماینده‌ی خود را با باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی روانه‌ی بازار کرده است، ظرفیتی که از نظر عددی کمتر از رقبا به حساب می‌آید و چینی‌ها احتمالا برای پایین نگه‌داشتن وزن و البته ضخامت گوشی، موفق نشده‌اند از ظرفیت مرسوم ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی استفاده کنند. این تصمیم برای اج ۴۰ گران تمام می‌شود و در تست باتری میان‌رده جدید موتورولا نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید عمل کند.

شارژدهی باتری پاشنه آشیل موتورولا اج 40 است

گوشی موتورولا Edge 40 در آزمون شبیه‌ساز کاربری‌های روزمره تنها ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام می‌آورد، در حالی‌که برخی از رقبا مانند پوکو F5 یا ریلمی ۱۱ پرو پلاس در همین آزمون به‌ترتیب حدود ۱۳ و ۱۵ ساعت را ثبت کرده‌اند. در آزمون پخش فیلم با ویدیوی HD معیار زومیت، اج ۴۰ تا ۲۰ ساعت به پخش ویدیو ادامه داد؛ درحالی‌که پوکو F5 و ریلمی ۱۱ پرو پلاس در همین آزمون حدود ۳۴ و ۲۵ ساعت شارژدهی کردند.

عمر باتری موتورولا اج ۴۰ دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

موتورولا اج ۴۰

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۴۰۰

۲۰

۸:۳۰

ریلمی 11 پرو پلاس

۶٫۷ اینچ

۲۴۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۵:۰۰

۱۴:۵۲

ردمی نوت 12 پرو پلاس

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۵۰

۱۰:۳۵

گلکسی A54

۶٫۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۳:۴۶

۱۲:۲۶

پوکو F5

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۲:۵۵

شیائومی ۱۳ لایت

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۷

۱۰:۲۱

ناتینگ فون 1

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۲۵:۰۶

۱۵:۴۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

طبق تست‌های باتری و تجربه‌ای که در زومیت از موتورولا Edge 40 به‌دست آوردم، می‌توانم بگویم که نماینده‌ی موتورولا شارژدهی معمولی دارد و اگر استفاده سنگینی داشته باشید، قبل از رسیدن شب و حدود ساعت ۶ مجبور می‌شوید با شارژ ۲۰ درصد آن را به برق متصل کنید؛ البته خوشبختانه در زمینه سرعت شارژ تا حد زیادی ضعف شارژدهی جبران می‌شود.

میان‌رده‌ی جدید موتورولا از شارژ سریع ۶۸ واتی پشتیبانی می‌کند و مهم‌تر این‌که آداپتور نیز درون جعبه‌ی دستگاه وجود دارد. فناوری شارژ سریع اج ۴۰ کمک می‌کند تا شما بتوانید تنها در ۱۵ دقیقه گوشی را تا حدود ۶۰ درصد و در مدت ۳۰ دقیقه تا حدود ۹۲ درصد شارژ کنید. برای رسیدن درصد شارژ به ۱۰۰ درصد نیز باید حدود ۴۰ دقیقه منتظر بمانید که عملکرد خوبی ارزیابی می‌شود.

شارژر ۶۸ واتی گوشی موتورولا اج ۴۰ | Motorola Edge 40

در دوره‌ای که اکثر گوشی‌های اقتصادی نیز حداقل سه دوربین دارند، موتورولا نماینده‌ی خود را تنها به دو دوربین واید و اولتراواید مجهز کرده و از دوربین تله‌فوتو، ماکرو یا دوربین عمق‌سنج خبری نیست؛ البته باید قبول کنیم که اکثر دوربین‌های ماکرو یا عمق‌سنج موجود در گوشی‌های اقتصادی عملا کارایی ندارند و بود و نبود آن‌ها تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند و شاید بتوان گفت داستان بیشتر به بحث تبلیغات و بازی ذهنی برمی‌گردد.

دوربین اصلی موتورولا Edge 40 از حسگر ۵۰ مگاپیکسلی مدل Omnivision OV50A با اندازه‌ی 1/1.55 اینچی و پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر در پس لنزی با گشودگی دیافراگم F/1.4 و لرزش‌گیر اپتیکال OIS قرار دارد. دوربین اصلی فوکوس خودکار تشخیص فاز چندجهتی پشتیبانی می‌کند. تصاویر دوربین اصلی به دلیل بهره‌گیری حسگر از فیلتر رنگی Quad-Bayer و تجمیع اطلاعات هر ۴ پیکسل مجاور، با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل ثبت می‌شوند.

دوربین اولتراواید هم حسگر ۱۳ مگاپیکسلی مدل SK Hynix HI1336 با ابعاد 1/3.0 اینچ و پیکسل ۱٫۱۲ میکرومتری دارد. دوربین اولتراواید از فوکوس خودکار نیز پشتیبانی می‌کند و به‌همین جهت می‌تواند عکس‌های نمای نزدیک یا همان ماکرو نیز به ثبت برساند.

همان‌طور که در نمونه‌های زیر دیده می‌شود، عکس‌های اج ۴۰ از نظر گستره‌ی دینامیکی وضعیت بی‌نقصی ندارد و وجود خورشید در سمت چپ تصویر، باعث شده است تا بخشی از جزئیات از بین برود. در نمونه‌های ثبت‌شده، سطح جزئیات مناسب ارزیابی می‌شود؛ ولی عالی نیست. با مقداری زوم کردن به‌روی عکس، متوجه سافت‌بودن جزئیات نمای ساختمان و وجود مقداری نویز می‌شوید.

دو گلدان در روبرو و تابش آفتاب از سمت چپ
عکس دوربین اصلی موتورولا اج ۴۰
ساختمان در روبرو و خورشید در سمت چپ تصویر
عکس دوربین اصلی موتورولا اج ۴۰
شاخ و برگ گلدان با پس‌زمینه قهوه‌ای
برش عکس دوربین اصلی موتورولا اج ۴۰
بافت ساختمان در حالت زوم شده به رنگ کرمی و قهوه‌ای
برش عکس دوربین اصلی موتورولا اج ۴۰

تصاویر ثبت‌شده با دوربین اصلی از نظر کنتراست وضعیت خوبی دارند و اکثر مشکلات زمانی مشخص می‌شود که به‌روی سوژه‌ها مقداری زوم کنید. به‌سراغ عکس‌های اولتراواید برویم؛ جایی که در کناره‌های عکس شاهد افت سطح جزئیات هستیم و سوژه‌ها سافت به‌نظر می‌رسند. نمونه‌های زیر از نظر گستره‌ی دینامیکی هم بی‌نقص نیستند و سطح نویز بالاتری را نسبت به دوربین اصلی شاهد هستیم.

دو کلدان در وسط و تابش نور از بین نرده‌ها به روی گلدان‌ها
نمونه عکس‌ فوق عریض
ساختمان در وسط و درختان و خورشید در سمت چپ
نمونه عکس‌ فوق عریض

با وجود کم و کاستی‌های موجود در نمونه‌‌عکس‌های اولتراواید، اما باز هم کیفیت کلی تصاویر را مناسب می‌دانم و سطح جزئیات در میانه‌‌ی عکس با توجه به ماهیت دوربین اولتراواید خوب است.

در ادامه‌ی بررسی دوربین موتورولا اج ۴۰ به سراغ پرتره‌های ثبت‌شده با این میان‌رده برویم؛ جایی که سوژه با جزئیات کافی ثبت می‌شود و دقت برش هم مناسب است.

مجری زومیت در وسط و پشت میز کار
پرتره در حالت زوم
مجری زومیت در وسط و پشت میز کار
پرتره

تصاویر پرتره بدون مشکل هم نیستند و پس‌زمینه به‌قدر کفایت مات نمی‌شود تا عمق کافی را به‌وجود بیاورد. در نمونه‌ی پرتره‌ای که در حالت زوم به ثبت رسیده، میزان ماتی پس‌زمینه بیشتر شده و پرتره حالت بهتری به‌خود گرفته است؛ اما در نهایت به‌نظر می‌رسد پردازش تصویر کم و کاستی‌هایی دارد.

موتورولا Edge 40 دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با اندازه‌ی پیکسل ۰٫۷ میکرومتری دارد. این حسگر در پس لنزی با گشودگی دیافراگم F/2.4 قرار گرفته است و می‌تواند عکس‌هایی با جزئیات خوب و دقت رنگ مناسب به ثبت برساند؛ البته سلفی ثبت‌شده در حالت پرتره دقیقا مشکل گفته شده در بخش قبلی را دارد و عمق عکس به‌حد کافی زیاد نیست و پس‌زمینه به‌قدر کافی مات نمی‌شود.

سلفی از هادی با لباس سبز
سلفی
سلفی از هادی با لباس سبز
سلفی پرتره

با فرا رسیدن شب و تاریک‌شدن محیط، دوربین گوشی‌های هوشمند با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند، مخصوصا زمانی که با بخش میانی بازار سروکار داشته باشیم. دوربین اصلی موتورولا اج ۴۰ در شب عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد و تا حد خوبی می‌تواند منابع نوری را به‌صورت بالانس‌شده به‌ثبت برساند. از نظر جزئیات، نمونه‌های ثبت‌شده در شب مناسب ارزیابی می‌شوند و وضوح عکس‌ها نیز در سطحی رضایت‌بخش قرار می‌گیرد.

ساختمان در وسط و نور کم محیط
عکس دوربین اصلی در شب
ساختمان در وسط و نور کم محیط
عکس فوق عریض در شب

عکس اولتراواید ثبت‌شده در شب نسبت به دوربین اصلی سردتر است و به‌وضوح می‌توانید گرم‌تر بودن سوژه‌ها در نمونه‌ی سمت راست را مشاهده کنید. دوربین اولتراواید در شب عکس‌هایی با جزئیات متوسط تولید می‌کند و نویز نیز در نمونه‌ها دیده می‌شود که البته تا‌ حدی طبیعی به‌نظر می‌رسد و اتفاق عجیبی نیست.

در ادامه هم نگاهی به گالری تصاویر موتورولا اج ۴۰ خواهیم داشت. قبل از اتمام بررسی دوربین موتورولا اج ۴۰ باید یادآور شوم که دوربین اولتراواید این گوشی به‌لطف برخورداری از فوکوس خودکار می‌تواند عکس‌های نمای نزدیک هم به‌ثبت برساند و این نمونه‌ها عموما کیفیت بسیار خوبی در مقایسه با برخی رقبای هم‌قیمت دارند.

بافت تنه درخت
نمونه ماکرو
دفتر زومیت با مبلی زرد در وسط و گلدان در سمت راست
دوربین اصلی در محیط داخلی
گلدان در لبه بالکم و تابش نور خورشید
دوربین اصلی
گلدان در وسط با پس‌زمینه سبز رنگ
دوربین اصلی در شب و محیط داخلی
گلدان در میانه عکس
دوربین اصلی در محیط داخل

موتورولا با ترکیبی از سخت‌افزار معقول، طراحی دلربا و تجربه‌ی دلنشین اندروید خالص سعی داشت تا اج ۴۰ را به‌عنوان میان‌رده‌ای جذاب روانه‌ی بازار کند و بخش بیشتری از بازار گوشی‌های هوشمند را به‌دست بیاورد. این سازنده‌ی باسابقه، در رسیدن به فرمول موفقیت نیز تا حد خوبی موفق عمل کرده است؛ به‌طوری که طراحی ارگونومیک و خوش‌رنگ‌ولعاب گوشی در کنار صفحه‌نمایش کم‌نقص و تجربه‌ی اندروید خالص، احتمالا افراد زیادی را به خرید اج ۴۰ وسوسه کند.

صفحه نمایش همیشه روشن موتورولا اج ۴۰

موتورولا Edge 40 گوشی بی‌نقصی هم نیست؛ پاره‌ای از رقبای هم‌قیمت این گوشی، دوربین کارآمدتری دارند، عمر باتری بیشتری به کاربر ارائه می‌دهند و از سوی سازنده‌شان نیز به‌مدت بیشتری پشتیبانی می‌شوند؛ بنابراین چنانچه استفاده‌ی طولانی‌مدت گوشی برایتان حائز اهمیت باشد، باید سراغ محصولات دیگری بروید؛ به‌‌ویژه اگر قیمت گران‌تر دستگاه را با محصولی همچون گلکسی A54 یا حتی قدرت سخت‌افزاری‌اش را با محصول هم‌قیمت و قدرتمندتری همچون پوکو F5 مقایسه کنیم.

به‌شخصه از گوشی اج ۴۰ به عنوان تجربه‌‌ای دوست‌داشتنی یاد می‌کنم؛ چراکه رابط کاربری زیبا و چشم‌نواز آن در کنار مشخصات خوبش باعث شد تا نظر من به محصول جدید موتورولا جذب شود.

نکات مثبت

  • طراحی جذاب و ارگونومی خوب
  • اندروید خالص و تجربه‌ی کاربری چشم‌نواز
  • نمایشگر باکیفیت و پرنور با حاشیه‌های باریک
  • کیفیت ساخت بالا و پشتیبانی از گواهی IP68
  • شارژ سریع ۶۸ واتی و وجود آداپتور درون جعبه

نکات منفی

  • شارژدهی متوسط باتری
  • پشتیبانی نرم‌افزاری ۲ ساله
  • وجود رقبایی با دوربین کارآمدتر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات