پنل پشت و نمایشگر ریلمی 11 پرو پلاس

بررسی ریلمی 11 پرو پلاس؛ خاص بودن کافی نیست

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 27 دقیقه
ریلمی ۱۱ پرو پلاس روی کاغذ یک میان‌رده‌ی پریمیوم به‌نظر می‌رسد، اما آیا در واقعیت نیز می‌تواند بالاتر از رقبا بایستد؟
تبلیغات

ریلمی یکی از برندهای نام آشنای صنعت موبایل است که طی چندسال اخیر به شکل جدی انتظارات و نیاز کاربران را از گوشی‌های هوشمند را رصد کرده و وارد عرصه رقابت با نامداران دنیای اسمارت‌فون‌ها به‌خصوص در رده گوشی‌های میان‌رده و همچنین پرچمداران اقتصادی شده است.

ریلمی مانند ردمی شیائومی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از برند Oppo فعالیت می‌کند و درست همانند هم‌وطن خود، استراتژی مشابهی را در خصوص این برند یعنی ارائه قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد انتظار قشر وسیعی از جامعه کاربری گوشی‌های هوشمند به‌خصوص جوانان با برچسب قیمتی پایین‌تر اتخاذ کرده است تا بتواند در بازار پررونق گوشی‌های هوشمند به‌خصوص رده‌ای که بیشتر نمایندگان سامسونگ و شیائومی در آن جولان می‌دهند سهمی داشته باشد و به‌نظر می‌رسد که در این مسیر تا حد زیادی موفق شده است؛ زیرا آنگونه که ارقام و اعداد از آمار فروش گوشی‌های هوشمند سخن می‌گویند، سهم گوشی‌های برند ریلمی از سهم فروش محصولات شرکت مادر خود در بازارهای در حال توسعه در حال پیشی گرفتن است.

چندی پیش نیز برخی از گوشی‌های این برند از جمله ریلمی 11 پرو پلاس به‌طور رسمی در ایران معرفی شدند. ریلمی 11 پرو پلاس از اعضای میان‌رده گوشی‌های این شرکت و بهترین گوشی ریلمی به‌حساب می‌آید که‌ به‌ صورت رسمی فروش آن در ایران آغاز شده است. این گوشی دربرابر مدل‌هایی چون گلکسی A34 سامسونگ و ردمی نوت 12 پرو پلاس شیائومی قرار می‌گیرد.

اما سؤال اینجا است که این گوشی به‌واسطه چه ویژگی‌های متمایزکننده‌ای می‌خواهد ارزش خرید خود با برچسب قیمتی ۱۶ میلیون تومانی را در برابر رقبا توجیه کند؟ آیا این گوشی به‌گونه‌ای ظاهر خواهد شد تا بتواند نظر مخاطبان گوشی‌های شیائومی و سامسونگ در ایران را به‌سوی خود جلب کند؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که در بررسی این گوشی به پاسخ آن‌ها خواهیم رسید؛ پس زومیت را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

طراحی و کیفیت ساخت ریلمی 11 پرو پلاس

شاید بتوان از طراحی ریلمی ۱۱ پرو پلاس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها نسبت‌ به رقبا یاد کرد، چراکه این گوشی از یک طراحی منحنی‌شکل در لبه‌های پنل پشت و جلو بهره می‌گیرد تا گوشی‌ را پریمیوم‌تر جلوه داده و حس استفاده از گوشی در دست را به پرچمداران نزدیک‌تر کند. البته منحنی بودن گوشی به‌تنهایی چیزی نیست که بتوان آن‌ را برتری به حساب آورد به‌خصوص‌ که بسیاری از سازندگان در گوشی‌های پرچمدار به‌دلیل مشکلات متعدد از جمله آسیب‌پذیری بیشتر صفحه‌نمایش در برابر ضربات و لمس‌های ناخواسته یا عطایش را به‌ لقایش بخشیده‌اند یا سعی در تعدیل آن دارند.

نمایشگر ریلمی 11 پرو پلاس
پنل چرمی پشت ریلمی 11 پرو پلاس

لبه‌های خمیده؛ زیبا ولی دردسرساز!

اما ریلمی بی‌پروایانه از پنل با خمیدگی ۶۰ درجه در قسمت لبه‌ها درست به‌مثابه‌ی پرچمداران چندسال گذشته‌ی شیائومی و سامسونگ استفاده کرده تا حداقل از نظر زیبایی‌شناسی توجه کاربرانی را که از طراحی تکراری و یکسان گوشی‌های میان‌رده خسته شده‌اند، جلب کند.

استفاده از این نوع پنل باعث شده تا این گوشی کمترین حاشیه و بیشترین نسبت نمایشگر به‌بدنه (حدود ۹۰ درصد) را در مقایسه‌ با رقبایش داشته و همچنین فریم نیز در لبه‌ها باریک‌تر باشد تا به‌نوعی حس خوش‌دست بودن گوشی را تداعی کند. وزن ۱۸۳ گرمی ریلمی 11 پرو پلاس (۱۸۹ گرمی در نسخه چرمی) نیز به‌ نسبت بسیاری از گوشی‌های بازار وزن کمی محسوب می‌شود و تا حد زیادی از نگرانی‌ها بابت لغزیدن گوشی در دست می‌کاهد.

ماژول دوربین ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس در رنگ‌های مشکی، سبز و سفید عرضه می‌شود و رنگ‌های سبز و سفید آن از قاب پشتی با پوششی از چرم مصنوعی با بافتی ظریف استفاده می‌کنند که روی آن‌ها نوارهایی همرنگ با فریم بدنه دیده می‌شود. نسخه‌ی مشکی، بدنه‌ی پلاستیکی با بافتی شن‌مانند دارد که درخششی را با حرکت دادن گوشی زیر نور از خود ساطع می‌کند و خوشبختانه اثر انگشت را به‌ خود جذب نمی‌کند.

ناگفته نماند که تمامی نسخه‌ها از فریم پلاستیکی بهره می‌برند. به‌طور کلی حس در دست گرفتن گوشی در تمامی نسخه‌های پلاستیکی و چرمی مثبت ارزیابی می‌شود و به‌نظر می‌رسد که نسخه‌ی چرمی نیز دوام خوبی در بلندمدت داشته و به‌سرعت کثیف نشود.

کار با ریلمی 11 پرو پلاس

بزرگ‌نمایی ماژول دوربین به چه بهایی؟

ریلمی 11 پرو پلاس از ماژول دایره‌ای‌شکل و بزرگی برای جای‌ دادن لنز‌های دوربین در پشت استفاده می‌کند که تقریباً یک‌سوم از پنل پشتی را به‌خود اختصاص داده است و شاید برای بسیاری از کاربران ناخوشایند باشد اما هنگام قرارگیری گوشی در سطوح به‌دلیل جای‌گرفتن این ماژول در قسمت میانی، مشکلی از جهت لق خوردن به‌وجود نمی‌آید.

در لبه‌ی پایینی دستگاه، درگاه USB 2.0 Type-C، حفره‌های اسپیکر و میکروفن و سینی سیم‌کارت دیده می‌شود و از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون خبری نیست. در لبه‌ی سمت راست نیز دکمه‌های صدا و پاور و در لبه‌ی بالایی، حفره میکروفون و اسپیکر دوم قرار گرفته است.

درگاه و اسپیکر ریلمی 11 پرو پلاس
بخش بالای فریم ریلمی 11 پرو پلاس

حسگر اثر انگشت نیز از نوع اپتیکال بوده و زیر صفحه‌نمایش قرار رفته است. عملکرد حسگر معمولی است و در مقایسه با رقبا اندکی کندتر عمل می‌کند. به‌خصوص اگر صفحه‌نمایش همیشه روشن فعال نباشد، گاهی اوقات اثر انگشت به‌درستی شناسایی نمی‌شود و باید صفحه را روشن کنید. در بخش Realme Labs نیز می‌توان از عملکرد این حسگر برای سنجش ضربان قلب نیز استفاده کرد. این گوشی همچنین فاقد گواهی IP بوده و بنابراین حتی در مورد مقاومت این گوشی در برابر پاشش آب نیز تردید داریم.

صفحه نمایش و اسپیکر ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس از صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی OLED با وضوح ۲۴۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۴ پیکسل‌براینچ بهره می‌برد. نرخ نوسازی نمایشگر حداکثر ۱۲۰ هرتز بوده و کاربر از طریق تنظیمات می‌تواند رفتار صفحه‌نمایش و حساسیت بر نوع محتوا برای تغییر نرخ نوسازی را شخصی‌سازی کند.

گزینه‌ی Auto Select نرخ نوسازی را به‌صورت تطبیقی بین ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز اما با مکانیزم عجیبی تغییر می‌دهد، چراکه در بسیاری از برنامه‌های نصب‌شده توسط کاربر رفرش‌ریت به ۶۰ هرتز محدود می‌شود اما از طرفی با به‌روز نشدن صفحه، رفرش‌ریت همچنان روی ۱۲۰ هرتز باقی می‌ماند. با انتخاب گزینه‌ی High می‌توان این محدودیت را برطرف کرد، اما همچنان رفرش‌ریت بسته‌ به محتوا تغییر می‌کند.

برای مثال هنگام تماشای فیلم به ۶۰ هرتز و هنگام ناوبری در برخی نواحی رابط کاربری به ۹۰ هرتز تغییر می‌کند و در نهایت گزینه‌ی Standard که رفرش‌ریت را به‌طور کلی روی ۶۰ هرتز قفل می‌کند. بنابراین گزینه‌ی High را می‌توان کارآمدتر از گزینه‌ی Auto Select دانست.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی ۱۱ پرو پلاس از پنل ۱۰ بیتی با امکان نمایش یک میلیارد رنگ استفاده می‌کند که از استاندارد +HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند. بیشینه روشنایی این گوشی طی اندازه‌گیری‌های زومیت در حالت دستی و خودکار (زیر نور خورشید) به‌ترتیب ۵۳۵ و ۹۳۰ نیت به‌دست آمد که تقریباً با اعداد اعلامی سازنده تطابق دارد اما در مقایسه با اکثر گوشی‌ها عدد کمی محسوب می‌شود.

صفحه‌نمایش از نظر روشنایی ضعیف، از نظر دقت و پوشش فضای رنگی عالی

حداقل روشنایی نیز ۱٫۸ نیت به‌دست آمد که رقم خوبی برای استفاده از گوشی در محیط‌های تاریک محسوب می‌شود. برای نمایش رنگ در صفحه‌نمایش این گوشی دو پروفایل Natural و Vivid در سطح استاندارد و Cinematic و Brilliant در سطح پیشرفته در نظر گرفته شده است که به‌ترتیب در فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 تعریف شده‌اند.

عملکرد نمایشگر ریلمی 11 پرو پلاس دربرابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

ریلمی 11 پرو پلاس

۱٫۸

۵۳۵

۹۳۰

۱۰۰ درصد

(Cinematic)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Brilliant)

۴٫۲

ردمی نوت 12 پرو پلاس

۲٫۳۵

۵۹۶

۱۲۵۱

۹۸٫۶ درصد

(Standard)

۱٫۷

۹۹٫۹ درصد

(Saturated)

۳٫۸

گلکسی A34

۱٫۹

۶۰۷

۱۳۳۲

۹۹٫۷ درصد

(Natural)

۲٫۵

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۱

گلکسی A54

۱٫۸۷

۵۹۲

۱۳۱۷

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۵

پوکو F5

۲٫۳

۶۰۱

۱۲۴۳

۱۰۰ درصد

(Standard)

۱٫۵

۱۰۰ درصد

(Saturated)

--

شیائومی ۱۳ لایت

۲٫۰

۶۰۰

۱۱۴۵

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۳٫۱

ناتینگ فون 1

۲٫۴

۵۶۷

۸۳۰

۹۷٫۴ درصد

(Standard)

۱٫۱

۸۸٫۶ درصد

(Alive)

۱٫۵

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

اگر بگوییم میان‌رده‌ی ریلمی یکی از بهترین نمایشگرها را از نظر دقت رنگ و پوشش فضای رنگی را دارد بیراه نگفته‌ایم. به‌صورت پیش‌فرض با انتخاب پروفایل‌ Natural و Vivid، فضاهای رنگی sRGB و Vivid به‌طور کامل تحت پوشش قرار می‌گیرند و میانگین خطای رنگی کمتری را نسبت‌ به بسیاری از گوشی‌ها ثبت می‌کنند. پروفایل Natural رنگ‌ها را کاملاً خنثی و Vivid رنگ‌ها را تغلیط‌شده و چشم‌نوازتر با اندکی تمایل به سردی نمایش می‌دهد.

تماشای ویدیو با ریلمی 11 پرو پلاس

اگر بخواهید می‌توانید پا را فراتر گذاشته و با انتخاب پروفایل‌های Cinematic و Brilliant تجربه‌‌ بصری منحصربه‌فردتری را داشته باشید. با انتخاب پروفایل Brilliant نه‌تنها DCI-P3 به‌طور صددرصدی بلکه فضای رنگی Adobe RGB به‌میزان ۹۶ درصد تحت پوشش قرار می‌گیرد. همچنین پروفایل Cinematic با میزان خطای ۱٫۲ درصد در فضای گسترده‌تر DCI-P3 دقیق‌ترین و خنثی‌ترین حالت رنگ‌ها را نمایش داده و این نشان می‌دهد که کالیبراسیون رنگی نمایشگر ریلمی 11 پرو پلاس نه‌تنها از نظر سخت‌افزاری بلکه از نظر نرم‌افزاری به‌ بهترین شکل انجام شده است.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی ۱۱ پرو پلاس از اسپیکرهای استریو برای پخش صدا استفاده می‌کند. اسپیکر اصلی در بخش پایین فریم قرار دارد. اسپیکر ثانویه نیز به‌صورت هیبریدی پیاده‌سازی شده است و علاوه‌بر ایفای نقش به‌عنوان اسپیکر مکالمه، با شیارهایی در قسمت بالای فریم صدا را نیز پخش خواهد کرد.

صدایی که از دو اسپیکر به‌گوش می‌رسد، تقریباً بالانس است اما اسپیکر اصلی صدای بیشتری تولید کرده و بیس‌ها را نیز کوبنده‌تر پخش می‌کند. بلندی صدای مجموعه‌ی اسپیکر را قابل قبول ارزیابی می‌کنیم و در زمان پخش فیلم یا بازی کردن، می‌توانید حتی بدون نیاز به هدفون نیز از صدای پخش شده، لذت ببرید. میان‌رده ریلمی همچنین از موتو ویبره خطی موسوم به O-Haptics با حساسیت بالا بهره می‌برد که تجربه هپتیک خوب و باکیفیتی را ارائه داده و می‌تواند با ریتم صدای زنگ و اعلان نیز همگام شود.

نرم افزار و رابط کاربری ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی ۱۱ پرو پلاس به‌صورت پیش‌فرض اندروید ۱۳ با پوسته‌ی Realme UI 4.0 را اجرا می‌کند. Relame UI درواقع پوسته‌ای مشتق‌شده از سیستم‌عامل ColorOS تحت مالکیت شرکت Oppo است و از کدهای مشترکی بهره می‌گیرد به همین جهت شباهت‌های بسیار زیادی با رابط کاربری مذکور دارد. اگر با گوشی‌های وان‌پلاس کار کرده باشید، تجربه‌ی کاربری گوشی‌های ریلمی به رابط کاربری گوشی‌های وان‌پلاس که همان ColorOS باشد، نزدیک است.

Realme UI: تقریبا همان ColorOS

با ورود رسمی گوشی‌های ریلمی در ایران، هم‌اکنون گوشی‌های این شرکت از جمله ریلمی ۱۱ پرو پلاس، زبان فارسی را به‌صورت کامل در منو و کیبورد پشتیبانی می‌کنند و مشکلی از این بابت وجود ندارد. Realme UI تجربه‌ای تقریباً نزدیک به MIUI شیائومی از جهت امکانات و شخصی‌سازی‌ها دارد و از این بابت نیز کمبودی را در بخش‌های مختلف رابط کاربری حس نخواهید کرد.

رابط کاربری Realme UI

لانچر از امکانات شخصی‌سازی کاملی برخوردار است و افزون‌بر شخصی‌سازی کامل آیکون‌ها از نظر پالت رنگی، اندازه، فونت، نماد و... می‌توان اندازه پوشه‌ها را بزرگ‌تر کرد تا بدون باز کردن آن‌ها بتوان اپلیکیشن‌ها را مستقیم از داخل آن‌ها اجرا کرد. همچنین قابلیتی نوآورانه وجود دارد که می‌توان با سوایپ از گوشه‌ها به‌سمت بالا همه میان‌برهای اپلیکیشن‌ها را در یک نقطه برای راحتی باز کردن آن‌ها با یک‌ دست متمرکز کرد.

در لانچر بخشی تحت‌عنوان Shelf وجود دارد که چیزی شبیه‌ به بخش Today View در SpringBoard گوشی‌های آیفون است که می‌توانید به‌کمک آن به‌ویجت‌های اپلیکیشن‌ها در یک صفحه دسترسی داشته باشید. فراخوانی آن‌ نیز با سوایپ از بالا به‌ پایین در صفحه اصلی انجام می‌شود. جابه‌جایی بین منوها و چندوظیفگی به‌نرمی و بدون تأخیر انجام می‌شود و حین کار با گوشی با باگ و مشکل خاصی برنخوردیم. رابط کاربری چندان اپلیکیشن‌های Bloatware زیادی ندارد. البته میان‌بری تحت‌عنوان Hot Apps و Hot Games در صفحه اصلی دیده می‌شود که با باز کردن آن‌ها، برنامه‌های پیشنهادی استور اختصاصی ریلمی را نشان می‌دهد که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را حذف کرد.

رابط کاربری  ریلمی 11 پرو پلاس

اما مسئله‌ی اصلی ما با رابط کاربری، مشاهده تبلیغات در برخی بخش‌ها از جمله زیر پوشه‌ها در قسمتی تحت‌عنوان Recommended بود که باز هم برنامه‌های پیشنهادی نمایش داده می‌شوند و حتی با خاموش‌کردن گزینه‌ی Get Recommendations در تنظیمات همچنان این موضوع برطرف نمی‌شود. همانند MIUI رابط کاربری Realme UI از برنامه تماس و پیامک گوگل استفاده می‌کند که این موضوع ممکن است اندکی یکپارچگی بصری رابط کاربری را تحت شعاع قرار دهد اما درمجموع، رابط کاربری عملکرد پایدار و سریعی دارد.

تبلیغات داخل رابط کاربری ریلمی 11 پرو پلاس

و درنهایت در مورد وضعیت پشتیبانی نرم‌افزاری می‌توان گفت که با توجه‌ به اتخاد سیاست‌های جدید توسط سامسونگ و شیائومی برای ارائه آپدیت اندروید و به‌روزرسانی‌های امنیتی تا چهار سال و حتی بیشتر، گوشی ریلمی از این نظر با ارائه تنها دو سال آپدیت اندروید و سه‌ سال آپدیت امنیتی کاملاً به‌حاشیه رانده می‌شود.

سخت افزار، تجربه بازی و باتری ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس برای پردازش‌های محاسباتی و گرافیکی به تراشه‌ی Dimensity 7050 مدیاتک مجهز شده است. این تراشه درواقع به‌نوعی نسخه‌ی ریبرندشده‌ی Dimensity 1080 محسوب می‌شود و از نظر فنی هیچ تفاوتی با تراشه‌ی مذکور ندارد. این تراشه با فرایند ساخت ۶ نانومتری N6 شرکت TSMC تولید می‌شود و هشت هسته‌ی پردازشی را در قالب دو کلاستر به‌عنوان CPU به‌کار می‌گیرد:

  • کلاستر قدرتمند شامل دو هسته‌ی Cortex A78 با فرکانس ۲٫۶ گیگاهرتز
  • کلاستر کم‌مصرف شامل شش هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز

بدین ترتیب تراشه‌ی مذکور روی کاغذ از نظر عملکردی نباید تفاوتی در قیاس با Dimensity 1080 از خود نشان دهد. حتی ماژول گرافیکی مورداستفاده همان ماژول چهارهسته‌ای Mali-G68 MC4 است. Dimensity 7050 از Wi-Fi 6، بلوتوث ۵ و شبکه 5G زیر ۶ گیگاهرتز روی دو سیم‌کارت نیز پشتیبانی می‌کند.

خوشبختانه از نسخه‌های با فضای ذخیره‌سازی و رم کم خبری نیست

ریلمی 11 پرو پلاس با تولید در نسخه‌های ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و حتی یک‌ترابایت فضای ذخیره‌سازی حق انتخاب بیشتری را نسبت‌ به رقبا در اختیار کاربر می‌گذارد. برای ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی نیز دو نسخه‌ی با ۸ و ۱۲ گیگابایت رم وجود دارد.

گشتن در وبسایت زومیت با ریلمی 11 پرو پلاس

بدین ترتیب میان‌رده‌ی ریلمی از نظر تنوع و حق انتخاب بین نسخه‌های مختلف شرایط بهتری را نسبت به‌رقبایی چون گلکسی A34 و ردمی نوت 12 پرو پلاس با ارائه نهایتاً ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی فراهم می‌کند. ماژول رم به‌کاررفته در این گوشی از نوع LPDDR4X و حافظه ذخیره‌سازی از نوع 3.1 UFS است. ضمناً این گوشی از امکان ارتقای فضای ذخیره‌سازی با استفاده از microSD پشتیبانی نمی‌کند.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی ریلمی 11 پرو پلاس دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

ریلمی 11 پرو پلاس

۱۸۷۸٫۸۹

۱۷۷۴٫۱۶

۲۴۰٫۳۴

۲۳۸٫۶۴

ردمی نوت 12 پرو پلاس

۹۷۶٫۳

۹۰۸٫۲

۲۴۶٫۴

۲۴۳٫۹

گلکسی A34

۸۶۰٫۸

۴۸۹٫۴۳

۱۹۳٫۰

۲۰۹٫۵۸

گلکسی A54

۵۲۸٫۱۵

۴۶۳٫۳۷

۲۵۱٫۷۲

۱۰۳٫۷۶

پوکو F5

۱۹۱۰٫۳

۱۴۲۷٫۷

۳۷۷٫۴

۴۴۴٫۴

شیائومی ۱۳ لایت

۹۸۳٫۶

۸۷۳٫۲

۲۹۷٫۷

۳۱۶٫۳

ناتینگ فون 1

۱۵۴۰٫۷۶

۱۳۴۷٫۶۹

۲۳۲٫۳۵

۲۰۷٫۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

عملکرد حافظه ذخیره‌سازی میان‌رده ریلمی در مقایسه‌ با رقبایش مثال‌زدنی است. البته این امر به‌لطف به‌علت استفاده از ماژول پرسرعت‌تر محقق شده است؛ چراکه رقبا عمدتاً از ماژول‌های UFS 2.1 یا نهایتاً 2.2 بهره گرفته‌اند. در نرخ خواندن ترتیبی می‌بینیم که این گوشی تا دوبرابر در نرخ خواندن ترتیبی و تا بیش‌ از چهاربرابر در نرخ نوشتن ترتیبی سریع‌تر از رقبا ظاهر شده است اما در نظر داشته باشید که در این بازه‌ی قیمتی می‌توان به سراغ گوشی پوکو F5 نیز رفت که نتایج تقریباً مشابهی را ثبت می‌کند.

ماژول دوربین ریلمی 11 پرو پلاس

از آنجا که هر دو تراشه 7050 و 1080 از نطر فنی کاملاً یکسان هستند، ریلمی ۱۱ پرو پلاس در بنچمارک‌ها عملکردی تقریباً مشابه با دستگاه‌های مجهز به Dimensity 1080 از خود به‌نمایش می‌گذارد. البته اختلافات ناچیزی بین امتیازهای ثبت‌شده در بنچمارک‌های گوشی‌های مذکور دیده می‌شود که بیشتر از تفاوت‌های آن‌ها در سیستم‌عامل و نرم‌افزار نشئت می‌گیرد.

اما به‌طور کلی در بحث عملکرد، مقایسه این گوشی با همتاهایش چندان مدنظر نیست، چراکه با برچسب قیمتی کنونی می‌توان به سراغ گزینه‌هایی چون پوکو F5 رفت که از تراشه‌های بسیار قدرتمندتر بهره می‌برند. ازاین‌رو تفاوت این دو گوشی در بخش عملکرد بسیار چشمگیر بوده و جایگاه ریلمی 11 پرو پلاس را کاملاً زیر سؤال خواهد برد.

عملکرد ریلمی 11 پرو پلاس در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

ریلمی 11 پرو پلاس

Mediatek Dimensity 7050

۷۲٫۳

۲۳۷۷

۹۶۱

۲۴۴۳

۱۶

۱۰

ردمی نوت 12 پرو پلاس

Mediatek

Dimensity 1080

۷۸٫۲

۲۳۰۸

۹۷۰

۲۴۰۴

۱۵

۱۰

گلکسی A34

Mediatek Dimensity 1080

۶۸٫۲

۲۴۰۴

۱۰۲۶

۲۵۱۷

۱۶

۱۰

گلکسی A54

Exynos 1380

۵۸٫۵۱

۳۰۱۸

۱۰۰۶

۲۸۴۳

۱۹

۱۳

پوکو F5

Snapdragon 7+ Gen 2

۷۵٫۸

۳۳۶۳

۱۶۰۴

۴۲۷۸

۴۸

۳۶

شیائومی ۱۳ لایت

Snapdragon 7 Gen 1

۶۲٫۱

۲۰۲۲

۹۳۵

۲۶۰۰

۲۲

۱۶

ناتینگ فون ۱

Snapdragon 778G Plus

۶۶٫۹

--

--

--

۲۳

۱۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با استناد به بنچمارک‌ها به این موضوع پی می‌بریم که پوکو F5 حداقل از نظر قدرت خام پردازشی، ریلمی 11 پرو پلاس را با اختلاف ۶۷ درصدی در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و ۷۵ درصدی در چند هسته‌ای پشت سر می‌گذارد و بازدهی گرافیکی تراشه‌ی آن نیز در بازی‌ها تا دوبرابر و با خارج کردن پارامتر صفحه‌نمایش از معادلات آزمون تا نزدیک به سه‌برابر بالاتر است، اما اختلاف عملکرد دو گوشی در کاربری روزمره به‌خصوص هنگام وبگردی چندان به‌چشم نمی‌آید.

بازی کردن روی ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی 11 پرو پلاس عملکرد بسیار پایداری را در هنگام اجرای بازی از خود نشان می‌دهد. برای مثال زمانی که به‌مدت ۲۰ دقیقه بازی سنگین و پرجزئیات گنشین ایمپکت را به‌اجرا درآوردیم، نرخ فریم با تنظیمات گرافیکی میانه بین ۳۵ تا ۴۰ فریم‌برثانیه نوسان داشت و در طول اجرای بازی نیز به‌هیچ عنوان با افت فریم شدید یا ناپایداری مواجه نشدیم. حتی گوشی با تغییر تنظیمات گرافیکی به حداکثر کیفیت با چالش خاصی مواجه نشد و اجرای بازی با نرخ فریم بین ۳۰ تا ۳۵ صورت گرفت. همچنین دمای دستگاه در طول بازی از ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز فراتر نرفت.

شارژر ۱۰۰ وات ریلمی 11 پرو پلاس
منوی باتری ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی ۱۱ پرو پلاس از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد که می‌تواند با استفاده از آداپتور ۱۰۰ واتی درون جعبه ظرف کمتر از نیم‌ساعت از صفر تا صددرصد شارژ شود. ریلمی 11 پرو پلاس از نظر شارژدهی و عمر باتری توانست بعد‌از مدت‌ها رکورد جدیدی در تست‌های باتری زومیت به‌ثبت برساند.

عمر باتری گلکسی A34 دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

ریلمی 11 پرو پلاس

۶٫۷ اینچ

۲۴۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۵:۰۰

۱۴:۵۲

ردمی نوت 12 پرو پلاس

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۵۰

۱۰:۳۵

گلکسی A34

۶٫۶ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۱:۰۰

۱۳:۲۲

گلکسی A54

۶٫۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۳:۴۶

۱۲:۲۶

پوکو F5

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۲:۵۵

شیائومی ۱۳ لایت

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۶:۴۷

۱۰:۲۱

ناتینگ فون 1

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۲۵:۰۶

۱۵:۴۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در تست اول که به‌وسیله نرم‌افزار PCMark صورت می‌گیرد، گوشی ریلمی توانست نزدیک به ۱۵ ساعت در استفاده‌های روزمره دوام بیاورد و در تست دوم که مربوط به پخش ویدیو می‌شود، با قراردادن روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، قطع اتصالات بی‌سیم و سپس پخش ویدئوی معیار زومیت، زمان ۲۵ ساعت را به‌ثبت برساند. این اعداد در مقایسه با بسیاری از گوشی‌های میان‌رده امیدوارکننده به‌نظر می‌رسند اما همچنان نسل اول ناتیگ فون که با قیمتی کمتر قابل خرید است از این نظر برتر از همه ظاهر می‌شود.

دوربین ریلمی 11 پرو پلاس

ریلمی از ترکیب دوربین سه‌تایی برای عکس‌برداری استفاده می‌کند و سه ماژول واید + اولتراواید + ماکرو را در اختیار قرار می‌دهد. تفاوت اصلی بین مدل پرو پلاس با مدل پرو را باید در همین بخش دوربین جست‌وجو کنیم. ریلمی برای مدل بالارده‌تر سری ۱۱، عکاسی از ماه و زوم In-Sensor چهاربرابری را وعده داده بود که قرار است عملکردی مشابه بزرگ‌نمایی اپتیکال با لنز تله‌فوتو را شبیه‌سازی کند.

عکاسی با ریلمی 11 پرو پلاس

دوربین اصلی از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی ISOCELL HP3 سامسونگ در پس لنز عریض با گشودگی دیافراگم f/1.7 استفاده می‌کند و علاوه‌بر فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)، به لرزشگیر اپتیکال نیز مجهز شده است. در حالت پیش‌فرض یعنی با انتخاب گزینه‌ی Photo در نرم‌افزار دوربین، عکس‌ها با ابعاد ۱۲ مگاپیکسل به‌ثبت می‌رسند، اما با انتخاب گزینه‌ی Hi-Res، می‌توان عکس‌ها را در ابعاد ۵۰ یا ۲۰۰ مگاپیکسلی به‌ثبت رساند.

برای اینکه ببینیم عکاسی در سه حالت ۱۲، ۵۰ و ۲۰۰ مگاپیکسلی چه خروجی‌ای را در اختیارمان قرار می‌دهد، از برش هم‌سطح عکس‌ها استفاده می‌کنیم. با نگاهی به عکس‌های اصلی متوجه می‌شویم که در شرایط نوری مناسب و زمانی که نور کافی در محیط وجود داشته باشد، عکاسی ۲۰۰ مگاپیکسلی نتیجه‌ی جالبی به دست نمی‌دهد. درواقع به‌خاطر اینکه از تمام ظرفیت حسگر برای جذب نور استفاده می‌شود، گستره‌ی دینامیکی عکس تحت تأثیر قرار می‌گیرد و عکس به‌اصطلاح Overexpose خواهد شد.

عکس از ساختمانی در جردن در یک روز آفتابی
عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی
عکس از ساختمانی در جردن در یک روز آفتابی
عکس ۵۰ مگاپیکسلی
عکس از ساختمانی در جردن در یک روز آفتابی
عکس ۱۲ مگاپیکسلی
برش عکس ساختمان

با دقت به برش هم‌سطح عکس‌ها، متوجه خواهیم شد که در عکس ۱۲ مگاپیکسلی و به‌منظور حذف نویز، بافت‌ها سافت‌تر شده‌اند و چیز زیادی از جزئیات دیوار ساختمان دستگیرمان نمی‌شود. وضعیت در عکس‌های ۵۰ و بعد از آن ۲۰۰ مگاپیکسلی بهبود پیدا می‌کند و هرچند وجود نویز محسوس‌تر است،‌ اما می‌توانیم جزئيات بیشتری را در عکس‌ها ببینیم.

فارغ از بحث مقایسه‌ای، عکسی که در حالت پیش‌فرض (ابعاد ۱۲ مگاپیکسل) با دوربین اصلی به‌ ثبت رسیده است، گستره‌ی دینامیکی قابل قبولی دارد و رنگ‌ها نیز در آن تا حد خوبی نزدیک به واقعیت هستند.

سنسور سامسونگ زوم ۲ و ۴ برابری lossless را در اختیار قرار می‌دهد؛ به‌این‌معنی که می‌تواند با تکیه بر زوم نرم‌افزاری و کراپ از روی عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی، عملکرد یک دوربین تله‌فوتو را شبیه‌سازی کند. در ادامه عکس‌های زوم In-Sensor دو و چهار برابری را مشاهده می‌کنید. از آنجا که عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی جزئيات قابل قبولی در اختیار قرار می‌دهد، بنابراین کراپ عکس‌ها نیز کیفیت قابل قبولی دارند.

نمای نزدیک از ساختمانی در نزدیکی دفتر زومیت
زوم دو برابری
نمای نزدیک از ساختمانی در نزدیکی دفتر زومیت
زوم چهار برابری

دوربین اولتراواید ریلمی ۱۱ پرو پلاس از حسگر ۸ مگاپیکسلی IMX 355 سونی به‌همراه لنز ۱۶ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند. خبری از فوکوس خودکار برای دوربین اولتراواید نیست، اما خوشبختانه از حالت عکاسی شب پشتیبانی می‌کند. عکس دوربین اولتراواید در نور روز، گستره‌ی دینامیکی قابل قبولی دارد اما نمی‌توان جزئيات چندانی از دل آن استخراج کرد.

نمایی از ساختمانی در کوچه ارمغان جردن
عکس اولتراواید
برش عکس از ساختمانی در حوالی دفتر زومیت
برش عکس اولتراواید

دوربین ماکرو نیز با حسگر ۲ مگاپیکسلی و لنز با فوکوس ثابت ۴ سانتی‌متری سایر دوربین‌ها را همراهی می‌کند تا بتوانید از فاصله‌ی نزدیک از سوژه‌های مدنظرتان عکاسی کنید. البته که انتظار چندانی از دوربین ماکرو نداریم و به‌نظر می‌رسد صرفاً برای خالی نبودن عریضه در اختیارمان گذاشته شده است. نمونه‌ی عکس‌های دوربین ماکرو را در ادامه مشاهده می‌کنید.

اکشن فیگور تن تن
عکس ماکرو
گل یاس خشک از نزدیک
عکس ماکرو

برای عکاسی در شب علاوه‌بر دوربین اصلی، می‌توانید از دوربین اولتراواید هم استفاده کنید تا زاویه‌ی دید بیشتری تحویل بگیرید. مورد قابل ذکر در عکس‌های شب ریلمی ۱۱ پرو پلاس، نویز بسیار زیاد (متأثر از بالا بودن عدد ISO) و جزئیات بسیار کم است که باعث می‌شوند عکس نهایی تعریف چندانی نداشته باشد. این موضوع در در عکس نایت مد دوربین اولتراواید با شدت بیشتری مشاهده می‌شود.

نکته‌ی دیگری که در عکس‌های شب جلب توجه می‌کند، روشن شدن بیش از حد هوا بر اثر بالا بردن عجیب‌وغریب پارامتر ISO است، به‌طوری که خودمان هم برای لحظاتی شک کردیم که آیا واقعاً این عکس‌ها را در تاریکی شب به‌ثبت رسانده‌ایم یا در هوای گرگ و میش غروب!

ساختمان‌های جردن در هوای گرگ و میش شب
دوربین اولتراواید - حالت شب
ساختمان‌های جردن در هوای گرگ و میش شب
دوربین اصلی - حالت شب
ساختمان‌های جردن در هوای گرگ و میش شب
زوم دو برابری - حالت شب

به دوربین سلفی می‌رسیم که برای تکمیل کردن مجموعه‌ی دوربین‌های ریلمی ۱۱ پرو پلاس، در یک پانچ‌هول جمع‌وجور در قسمت بالای نمایشگر جا خوش کرده است. دوربین سلفی از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی IMX 615 سونی با پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری و لنز f/2.45 استفاده می‌کند. برای اینکه بتوانید محدوده‌ی بیشتری را در عکس‌های سلفی‌تان بگنجانید، علاوه‌بر عکاسی با زوم 1X (کراپ‌شده)، حالت 0.8X (حالت پیش‌فرض) نیز در اختیارتان خواهد بود.

عکس سلفی پرتره هادی و بهزاد در دفتر زومیت
سلفی پرتره
عکس سلفی بهزاد و هادی در دفتر زومیت
سلفی

گالری عکس‌های ریلمی ۱۱ پرو پلاس

تابلوهای انگیزشی دفتر زومیت
تابلوهای انگیزشی دفتر زومیت
تابلوهای انگیزشی دفتر زومیت
گلدان‌های دفتر زومیت
عکس پرتره بهزاد در دفتر زومیت
عکس پرتره بهزاد در دفتر زومیت
گلدان‌های روی تراس
گلدان‌های تحریریه زومیت

جمع‌بندی

ریلمی 11 پرو پلاس از بسیاری جهات گوشی خوب و معقولی ظاهر می‌شود. داشتن ویژگی‌هایی چون صفحه نمایش با کیفیت، طراحی نسبتاً خوش‌دست و سبک، ارائه عملکرد و پایداری موردانتظار و عمر باتری طولانی از جمله نقاط قوت این گوشی هستند اما صادقانه بخواهیم بگوییم این گوشی واقعاً در حدی نیست که برای آن ۱۶ میلیون تومان هزینه کنید. پاسخ هم واضح و روشن است، وجود گزینه‌ای چون پوکو F5 با برچسب قیمتی مشابه حتی فکر کردن به‌ خرید این گوشی را هم از سر بیرون می‌کند.

حتی با اندکی افزایش بودجه می‌توان به‌سراغ شیائومی 13T رفت که پکیج تقریباً کاملی را از هر آنچه از یک گوشی هوشمند خوب انتظار می‌رود ارائه می‌دهد. اگر هم انتظاری بیش‌ از این از یک گوشی ندارید می‌توانید با صرف هزینه‌ی بسیار کمتری به‌سراغ گلکسی A34 یا ردمی نوت 12 پرو پلاس بروید.

پنل پشت ریلمی 11 پرو پلاس

بنابراین در پاسخ به سؤال ابتدای بررسی می‌توان گفت که گوشی ریلمی ویژگی چندان متمایزکننده‌ای که بتواند کاربران گوشی‌های سامسونگ و شیائومی را به‌سمت آن سوق دهد ندارد، مگر آنکه یا مجذوب طراحی متفاوت آن شده باشید یا اینکه قصد داشته باشید تا تجربه‌ای جدید در استفاده از گوشی‌هایی به‌جز دو برند چینی و کره‌ای مشهور را آغاز کنید. درواقع قیمت‌گذاری نادرست ریلمی 11 پرو پلاس به‌نظر می‌رسد که سرنوشتی به‌جز شکست را برای این گوشی رقم نخواهد زد.

تصاحب کردن رده‌ای که بیشتر نمایندگان سامسونگ و شیائومی مجال رقابت با گوشی‌های دیگر را نمی‌دهند، کاری بس دشوار است. ریلمی سعی دارد با پر کردن برخی از خلأها، جایی در میان این دو برند پرفروش برای خود دست و پا کند اما در خصوص قیمت‌گذاری، دست خود را بسیار بالا می‌گیرد. با توجه به اینکه میان‌رده‌های ریلمی پتانسیل‌های بالایی دارند و تردیدی نداریم که قیمت کمتر می‌تواند به‌ اختصاص دادن بخش اعظمی از سهم فروش گوشی‌های میان‌رده منجر شود، باید دید که آیا این شرکت رویکرد معقولانه‌تری را در بحث قیمت گوشی های خود در آینده در پیش خواهد گرفت یا بر ادامه‌ی این مسیر اصرار خواهد ورزید؟

نکات مثبت

  • صفحه‌نمایش دقیق و با کیفیت
  • عمر باتری بالا
  • عملکرد پایدار پردازنده
  • وزن سبک

نکات منفی

  • قیمت غیررقابتی و بالا
  • پشتیبانی نرم‌افزاری ضعیف‌تر از رقبا
  • عملکرد پایین‌تر از حد انتظار دوربین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات