بررسی فبلت HTC Desire 816

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰
مطالعه 20 دقیقه
اچ‌تی‌سی یک گوشی میان رده را با قیمت مناسب روانه بازار کرده که با هم در این بررسی، نگاهی به معایب و مزایای آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

فبلت‌ها بازار تازه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. بازاری که روز به روز، برندهای بیشتری نسبت به داغ‌کردن آن اقدام می‌کنند و طی چند ماه اخیر، زومیت نیز با چندین بررسی از این شاخه از موبایل‌ها، با شما همراه بوده است. حالا نوبت به HTC رسیده تا اولین فبلت میان‌رده خود را با تاخیر فراوان نسبت به دیگر رقبا به بازار بفرستد. برای بررسی با فبلت جدید اچ‌تی‌سی که با نام Desire 816 شناخته می‌شود، همراه شوید.

محصولات شرکت اچ‌تی‌سی را در حال حاضر می‌توان به دو رده کلی تقسیم بندی کرد. محصولات پرچمدار این شرکت که با نام تجاری One  شهرت بسیاری در بین کاربران دنیای موبایل یافته‌اند و در طرف دیگر، محصولات میان رده و حتی پایین رده که با نام Desire شناخته می‌شوند.

هر چند اچ‌تی‌سی تاکنون چند پرچمدار خود را در قامت و ابعاد بزرگ‌ فبلت‌ها روانه بازار کرده است، ولی این اولین تجربه این شرکت در تولید یک میان‌رده با این شمایل و مشخصات است. حال می‌خواهیم ببینیم که اچ‌تی‌سی، برندی که عمده شهرت خود را مدیون طراحی‌های خاص و دلربای پرچمدارهایش در کنار مشخصات فنی خیره کننده آن‌هاست، در تولید فبلت‌های میان رده خانواده Desire تا چه حد موفق بوده است؟ در واقع تایوانی‌ها، آیا می‌توانند با این فبلت در برابر رقبایی همچون سونی، هوآوی و ... قد علم کنند و در جذب کاربران این بازار پیروز و موفق باشند؟

گوشی اچ تی سی HTC Desire 816 توسط دفتر اچ‌تی‌سی در ایران در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی

ابعاد بزرگ فبلتِ جدید اچ‌تی‌سی، برای کاربرانی که به صفحه‌های بزرگ علاقمند هستند، در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسد. آن هم در صورتی که این  صفحه نمایش 5.5 اینچی در طراحی جذاب HTC که سال گذشته در بین محصولات میان رده و بالارده این شرکت خوش درخشید، ظاهر گردد. هر چند دو سالی از عمر این طراحی می‌گذرد و البته بسیاری بر این باورند که زمان آن فرا رسیده که تغییراتی در آن اعمال شود، ولی هنوز هم ظاهر Desire 816 جذاب و دلچسب است.

کاهش حاشیه‌های صفحه نمایش در محصولات تازهِ وارد بازارِ که توسط ال‌جی بدعت نهاده شده، سبب می‌شود که حاشیه‌های زیاد صفحه‌نمایش دیزلیر ۸۱۶ در نمای روبرو اندکی در ذوق بعضی از کاربران بزند. از طرفی اچ‌تی‌سی از دکمه‌های لمسی روی صفحه نمایش استفاده کرده و وقتی دستگاه روشن می‌شود حتی بخشی از نمایشگر نیز به دکمه‌ها اختصاص می‌یابد.

البته نظرها در این رابطه متفاوت است و به شخصه این موضوع را در طراحی محصول فعلی، چندان ایراد نمی‌بینم ولی در بین اعضاء تیم زومیت، برای مثال سیامک احدی این موضوع را برای یک فبلت که در سال 2014 به بازار آمده، ایراد تلقی می‌کند و معتقد است حاشیه‌های ضخیم هم بر زیبایی ظاهری و هم بر ارگونومی آن تاثیر نامطلوبی دارد.

بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی وان ام 9 (One M9) اچ تی سی
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی وان ام 9 (One M9) اچ تی سی
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی وان ام 9 (One M9) اچ تی سی
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی فبلت HTC Desire 816
بررسی فبلت HTC Desire 816

در حاشیه مشکی پایینی، لوگوی HTC دیده می‌شود و در اطراف آن هیچ گونه دکمه فیزیکی گنجانده نشده است و دکمه‌ها به صورت لمسی در صفحه نمایش قرار گرفته‌اند. در مرکز این حاشیه‌ها، صفحه نمایش خوش رنگ و لعاب دیزایر 816 خودنمایی می‌کنند.

در بالا و پایین این حاشیه‌ها  نیز دو قاب مستطیلی با گوشه‌های منحنی قرار دارند. در مرکز هر یک از این قاب‌ها که بالا و پایین دستگاه را تشکیل می‌دهند، بلندگوها جا خوش کرده‌اند. بلندگوی ‌Ear Phone‌ برای تماس‌های تلفنی به همراه دوربین 5 مگاپیکسل برای سلفی‌بازها در قسمت بالا گنجانده شده است. اسپیکرهای Desire 816 همچون M8 در قسمت بالا و پایین صفحه نمایش جای گرفته‌اند با این تفاوت که این بار برخلاف HTC One M8، خبری از ظرافت برای ایجاد حفره‌های اسپیکر در بالا و پایین صفحه نمایش نیست و حفره‌ها در ابعادی بزرگ‌تر و دقت پایین‌تری ایجاد شده‌اند.

در گوشه سمت چپ و بالای قسمت پشتی، دوربین دستگاه دیده می‌شود و در پایین آن نیز فلاش LED وجود دارد. لوگوی HTC نیز با رنگ خاکستری بر روی بدنه پشتی دستگاه حک شده است. در لبه راست دستگاه، درگاه‌های سیم‌کارت، میکرو SD در یک بخش جداگانه جای داده شده‌اند که توسط درب مخصوص بسته نگاه داشته شده است. در سمت چپ تلفن، دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و دکمه خاموش/روشن دیده می‌شود. در بالای دستگاه، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و در پایین دستگاه نیز درگاه ورودی میکرو USB وجود دارند.

بررسی فبلت HTC Desire 816

مشخصات فنی

  •  صفحه‌نمایش 5.5 اینچ با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و تراکم 267 پیکسل در اینچ
  • حافظه رم 1.5 گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی ۸ گیگابایت به همراه درگاه میکرو SD تا ۱۲۸ گیگابایت
  • دوربین ۱۳ مگاپیکسل با فلاش LED و فوکوس اتوماتیک
  • سیستم‌عامل اندروید 4.4.2
  • پردازنده Snapdragon 400 مدل MSM8928 با چهار هسته ۱.6 گیگاهرتز مبتنی بر معماری Cortex A7 و گرافیک Adreno 305
  • باتری ۲٫۶۰۰ میلی آمپر ساعت
  • بلوتوث ۴، رادیوی FM، وای فای دو بانده 802.11 b/g/n و NFC
  • ابعاد 156.6 در 78.7 در 7.9 میلی‌متر
  • وزن 165 گرم
  • قیمت: حدودا ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

تلفن HTC Desire 816 با قیمت ۱٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان در بازار کشور عرضه شده است. این قیمت برای یک تلفن میان رده کم نیست، هزینه‌ای که شاید با آن بتوان تلفن با سخت‌افزار قوی‌تر تهیه کرد. جنس بدنه قسمت روبرویی و کناره‌ها به طور کلی با قاب پشتی دستگاه تفاوت دارد. در قسمت روبرویی و کناره‌ها، از نوعی پلاستیک مات، مستحکم و مرغوب استفاده شده است، ولی در قسمت عقبی، از نوعی پلاستیک براق استفاده شده که حس خوبی را به کاربر منتقل نمی‌کند ولی مقاومت آن قابل قبول است. مهم‌ترین ایراد وارده به این بدنه، مشکل اساسی آن در جذب اثر انگشت است.

تنها یک بار در دست گرفتن آن کافی است تا خودتان متوجه این موضوع شوید. مشکلی که با پاک کردن متوالی دستگاه، تا حدودی قابل برطرف کردن است ولی به طور کامل قابل رفع و رجوع نیست. به طور کلی می‌توان کیفیت ساخت این دستگاه را با توجه به میان رده بودنش قابل قبول توصیف کرد به جز این که در پشت آن همیشه لکه و اثر انگشت را مشاهده خواهید کرد!

از نظر ابعادی نیز، طول این فبلت  156.6 میلی‌متر، عرض آن 78.7 میلی‌متر و ضخامتش نیز 7.9 میلی‌متر است. این مشخصات در مقایسه با  فبلت‌های هم‌رده چندان عجیب نیست ولی طول دستگاه با توجه به حاشیه‌های صفحه نمایش و نوع طراحی دستگاه در مقایسه با تلفن‌های هوشمند دیگر، بزرگ‌تر است. 

تلفن

 ابعاد (mm)

ضخامت (mm)

 وزن (g)

HTC Desire 816

156.6 در 78.7   

7.9

165

Xperia T2 Ultra

165.2  در83.8

 7.7

171

G Pro Lite

162.6 در 82

9.0

182

Galaxy Mega 5.8

150.2 در 76.9

9.4

161

صفحه نمایش

یکی دیگر از بخش‌های مهمی که می‌تواند تجربه کار با  تلفن‌های هوشمند را به صورت سرنوشت‌سازی تغییر دهد، کیفیت صفحه نمایش است. خوشبختانه، صفحه نمایش دیزایر 816 کیفیت تصویر قابل قبولی ارائه می‌کند و از آن می‌توان به عنوان نکات مثبت این محصول یاد کرد.  تنها نکته منفی قابل اشاره در این صفحه نمایش، شدت روشنایی اندک آن است که سبب می‌شود در زیر نور آفتاب چندان واضح و قابل رویت نباشد و در حین استفاده در نور معمولی نیز ترجیح‌ دهیم تا میزان روشنایی را در حالت بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد قرار دهیم.

بررسی فبلت HTC Desire 816

 رزولوشن صفحه 5.5 اینچی این تلفن که از نوع Super LCD 2 است، دارای رزولوشن 720p (معادل با 1280 در 720 پیکسل) است و تراکم آن نیز 267 پیکسل در هر اینچ محاسبه شده است. با توجه به اندازه صفحه نمایش، این تراکم پیکسلی مشکلی در استفاده شما به وجود نمی‌آورد و می‌توانید بدون مشکل به وبگردی یا خواندن کتاب در آن بپردازید. همچنین زاویه دید دستگاه هم در حد معقولی قرار دارد و در زوایه‌های اندک مشکلی در نمایش تصاویر مشاهده نشد.

در این صفحه نمایش کنتراست تصویر قابل قبول است و به خصوص رنگ سفید در آن دقیق و طبیعی نمایش داده می‌شود. دقت نمایش رنگ‌ها نیز به لطف استفاده از پنل IPS LCD نمره قبولی را می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود تا فبلت اچ‌تی‌سی به ابزاری مناسب برای امور مرتبط با محتوا به شمار رود. هرچند تراکم پیکسل‌ها در این صفحه نمایش به اندازه تلفن‌های 1080p نیست اما باز هم استفاده از آن برای مطالعه متون قابل قبول است. همانطور که از پنل‌های IPS LCD انتظار می‌رود، زاویه دید نمایشگر بسیار خوب است و از زوایای نزدیک به ۱۷۰ درجه نیز می‌توان تصویر را با کیفیت قابل قبولی مشاهده کرد. هرچند در این حالت کمی از کنتراست و روشنایی صفحه کاسته می‌شود.

در کل، صفحه نمایش به کار رفته در دیزایر 816 عالی نیست، ولی مشخصات آن در حد استاندارد محسوب می‌شود و از آنجایی که با یک میان‌رده روبرو هستیم می‌توان از آن به عنوان نکته مثبت این محصول یاد کرد تا تجربه قابل قبولی را از تماشای فیلم‌ یا اجرای بازی و حتی مطالعه متون و وب‌گردی در اختیار کاربر قرار دهد.

رابط کاربری

رابط کاربری اچ‌تی‌سی یکی از بهترین‌ها در دنیای اندرویدی است. این رابط کاربری که از آن با عنوان Sense یاد می‌شود، امکانات بسیاری را برای کاربران همیشه آنلاین که می‌خواهند آخرین خبرهای دنیا را رصد کنند در خود جای داده است و به همراه ظاهر جذاب و قابلیت‌های متنوع، نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کند.

در این نسخه از رابط کاربری که بر روی اندروید کیت‌کت نصب شده، تغییرات ویژه‌ای را نسبت به محصولات پرچمدار این شرکت نمی‌بینیم. به این ترتیب همه چیز برای کاربرانی که از لذت استفاده از پرچمداران بی‌بهره بودند، مهیا است. رابط کاربری سنس اچ‌تی‌سی آنقدر نرم و روان است که حتی در یک میان رده مانند Desire 816 که از پردازنده قوی بهره نمی‌برد نیز شما را مجذوب سرعت و زیبایی خود می‌کند. طراحی تخت و استفاده از رنگ‌های متنوع و مخصوص در هر بخش از رابط کاربری در کنار استفاده از افکت‌های ساده اما جالب در تمامی بخش‌ها از جمله اپلیکیشن‌های اختصاصی، سبب شده تا رابط کاربری اچ‌تی‌سی سنس را به طور کلی به عنوان جذاب‌ترین‌های دنیای اندروید در این زمینه بدانیم.

بررسی فبلت HTC Desire 816

اچ‌تی‌سی به همراه سنس ۵ در تلفن HTC One سال گذشته، از نرم‌افزار اختصاصی BlinkFeed رونمایی کرد؛ نرم‌افزاری که شبیه به فلیپ‌برد عمل می‌کند و دسترسی به اخبار شاخه‌های مختلف در کنار رویدادهای شبکه‌‌های اجتماعی کاربر را یکجا فراهم می‌کند. حالا در نسخه جدید این نرم‌افزار امکانات تازه‌ای اضافه شده است که از آن جمله می‌توان به امکان جستجو برای یک موضوع خاص و اضافه‌کردن آن به لیست اخبار این نرم‌افزار اشاره کرد. به عنوان مثال اگر شما به دنبال مشاهده اخبار اقتصادی در یک زمینه خاص باشید، نرم‌افزار بلینک‌فید تمام تلاش خود را می‌کند تا کلیه اخبار مرتبط با آن شاخه را برای شما گردآوری کرده و به نمایش درآورد. بلینک‌فید بخشی از صفحه‌اصلی رابط‌کاربری Sense 6 به شمار می‌رود و برای فعال‌کردن آن کافی است صفحه اول خانگی را به سمت چپ اسکرول کنیم.

اچ‌تی‌سی ابتکارات ویژه‌ای را در اپلیکیشن‌های اختصاصی خود به کار برده است؛ برای مثال، اپلیکیشن گالری تصاویر هایلایت یا کل تصاویری که توسط شما انتخاب شده‌ را با افکت‌های جذابی در بالای هر آلبوم به همراه یک موسیقی به نمایش در می‌آورد. هر چند این قابلیت‌ها جدید نیستند و در پرچمداران بوده و جزئی از رابط کاربری Sense‌ محسوب می‌شوند، ولی بسیار جذاب هستند.  همچنین ادیتور عکس قدرتمندی نیز در این اپلیکیشن گنجانده شده که با توجه به سایز 5.5 اینچی اپلیکیشن دلچسبی برای ادیت تصاویر به شمار می‌رود.

اپلیکیشن موزیک نیز امکانات جالب توجهی دارد و از رابط کاربری زیبایی همچون بخش‌های دیگر دستگاه بهره می‌برد. از جمله امکانات این اپلیکیشن می‌توان به دانلود اطلاعات موزیک‌های موجود، همچون آلبوم‌-آرت‌ها و ... اشاره کرد. همچنین امکان پخش و استریم موزیک‌هایتان بر روی دستگاه‌های دیگری که از این قابلیت پشتیبانی کنند وجود دارد.

فبلت اچ‌تی‌سی همچنین در رابط کاربری خود اپلیکیشن‌های اختصاصی دیگری را نیز از پرچمداران به ارث برده است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. برای مثال اپلیکیشنی با نام Kid Mode برای کنترل بچه‌ها و محدودیت استفاده از آن‌ها توسط والدین تعبیه شده که با کمک رابط کاربری مخصوص خود، به بزرگترها این اجازه را می‌دهد که در هنگامی که دستگاه را به کودکان خردسالشان می‌دهند، محدودیت‌هایی را برای آن‌ها ایجاد کرده و در عوض بازی‌های کودکانه‌ای که در این اپلیکیشن قرار گرفته آن‌ها را سرگرم کنند.

اپلیکیشن دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، Scribble نام دارد که در واقع یک دفترچه یادداشت مالتی مدیا است و در آن می‌توانید با کمک قالب‌های آماده، یادداشت‌های مهم خود را نگهداری کنید تا بعدا هر زمان که به آن‌ها نیاز داشتید به راحتی در دسترس‌تان باشند.

بررسی فبلت HTC Desire 816

یکی از نکات مهم برای افرادی که از تلفن‌هوشمند خود برای کارهای اداری استفاده می‌کنند، اپلیکیشنی برای اجرا و ساخت فایل‌های مربوط به مجموعه Office است. اچ‌تی‌سی در این رابطه و در خلا یک نرم افزار رسمی از سوی مایکروسافت برای این موضوع، POLARIS Office 5 را برای این کار برگزیده و نسخه‌ای از آن را به صورت رایگان بر روی دستگاه شما نصب نموده است. البته این اپلیکیشن امکان ساخت یا مشاهده فایل‌های ورد، اکسل و پاورپوینت را فراهم می‌آورد.

اپلیکیشن جالب دیگری که اچ‌تی‌سی به کاربرانش ارائه می‌کند، اپلیکیشن CAR است که در واقع یک داشبورد همراه برای زمان رانندگی است. در این اپلیکیشن با رابط کاربری ساده، همه چیزهایی که در حین رانندگی ممکن است مورد نیازتان باشد، برایتان به نمایش در می‌آید. این نیازها از ویجت آب و هوا گرفته تا پخش کننده موزیک، شماره‌گیر، مخاطبین، نقشه و راهنمای مسیر صوتی را شامل می‌شود. همچنین با رفتن به بخش راهنمای مسیر، می‌توانید با کمک اپلیکیشن نقشه گوگل، نزدیک‌ترین پمپ بنزین، آخرین مکان‌های مراجعه شده و حتی آخرین قرار ملاقات‌های خود بر روی تقویم را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید امکانات و اپلیکیشن‌های دلخواه خود را به این برنامه اضافه کنید تا در حین رانندگی به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اپلیکیشن ZOE که برای اشتراک‌گذاری تعبیه شده است همچنان در حالت Coming Soon قرار دارد و فعلا نمی‌توانید از امکانات آن بهره‌مند شوید.

اچ‌تی‌سی همچنین 65 گیگابایت فضای گوگل درایو را به مدت دو سال به خریدران این محصول هدیه می‌‌دهد.

 دوربین

یکی از بخش‌هایی که نه می‌توان آن را نکته مثبت تلقی کرد و نه می‌توان بر آن زیاد از حد خرده گرفت، دوربین است. دوربین دیزایر 816 در محیط‌های داخلی کیفیت قابل قبولی ندارد و تصاویر معمولا با نویز همراه بوده و کیفیت رنگ‌ها نیز در آن قابل قیاس با تصویر واقعی نیستند. در واقع، رنگ‌ها در تصویر نهایی، اشباع شده و غیرطبیعی ذخیره می‌شوند. جزئیات تصویر نیز در عکس‌های گرفته شده با دوربین Desire 816 با دقت کمی ضبط می‌شوند. سنسور 13 مگاپیکسلی تنها برای بزرگ‌تر کردن اندازه تصویر در آن به کار می‌رود. البته در نور آفتاب قضیه اندکی فرق می‌کند و تصاویر ثبت شده با دوربین کیفیت قابل قبولی دارند. به طور کلی نمی‌توان بر روی تصاویر ثبت شده با این دوربین چندان حساب کرد.

دوربین جلو هم معمولی است و برای ضبط تصاویر سلفی بد نیست.

خوشبختانه اپلیکیشن دوربین امکانات متنوعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که می‌تواند در بهبود عملکرد دوربین موثر باشد. در واقع به کمک تنظیمات متفاوتی که در اپلیکیشن دوربین برای تنظیم ایزو، دریچه دیافراگم و ... تعبیه شده‌اند، اگر اندکی با عکاسی آشنا باشید، می‌توانید عکس‌های بهتری را در مقایسه با حالت خودکار بدست آورید. در کنار این‌ها، افکت‌ها و حالت‌های متفاوت عکاسی نیز در اپلیکیشن دوربین قرار دارد و از آن‌ها می‌توانید در حین عکاسی یا بعد از آن و در ادیتور پیش فرض موجود در گالری بهره‌مند شوید.

کارآیی و بنچمارک

در بخش‌های پایانی بررسی خود، سری به بنچمارک‌ها زدیم تا متوجه شویم که کارآیی و قدرت سخت‌افزاری تراشه Snapdragon 400 به کار رفته در این محصول نسبت به رقبا چگونه است. این پردازنده دارای ۴ هسته‌ی ۱.۶ گیگاهرتزی مبتنی بر معماری Cortex-A7 آرم است که با گرافیک Adreno 305 و 1.5 گیگابایت حافظه رم مجتمع شده است. نتایج بنچمارک‌های گرفته شده برای این دستگاه را در زیر مشاهده می‌کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

HTC Desire 816

19,625

21,417

100.761

289.869

13,145

5,910

1,290

666

18,822

523

Xperia M2 Dual

16,687

17,169

88.246

257.506

8,448

5,713

2,022

541

15,468

288

LG L90 Dual

13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165

5٫231

981

504

12٫731

450

LG L70 Dual

11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401

4٫286

1٫004

490

6,823

330

Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE

29,370

35,075

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi

28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,361

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

-

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

-

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 

94.9/142.3

4254

-

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

-

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

-

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

-

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

-

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

-

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

-

2,062

18,730

 

همچنین ما برای آزمایش اینکه این دستگاه می‌تواند، گزینه‌ی خوبی برای گیمرها باشد یا خیر نیز، چند بازی با سطوح متفاوت معمولی، متوسط و با گرافیک HD را بر روی دستگاه نصب کرده تا قدرت پردازشی آن در هنگام بازی کردن را زیر ذره بین قرار دهیم. بر همین اساس، دیزایر 816 بازی معمولی را به راحتی و بدون کوچکترین لگ اجرا کرد. در بازی‌های متوسط نیز لگ چندانی مشاهده نشده و در بازی قوی، مقداری شاهد تاخیر و داغی دستگاه بعد از مدتی بازی‌کردن بوده‌ایم.

عموما در میان‌رده‌های بازار شاهد لگ و تاخیر هستیم اما Desire 816 از این قاعده مستثنی است. به لطف رابط کاربری سبک، اچ‌تی‌سی، عملکرد کلی دستگاه روان و سریع است. حرکت در منوها به نرمی صورت می‌گیرد و اپلیکیشن‌ها به سرعت اجرا می‌شوند. در واقع عملکرد کلی این ابزار را که تابعی از سخت‌افزار نسبتا قدرتمند و نرم‌افزار سبک آن است، می‌توان با پرچمداران مقایسه کرد.

آزمایش AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant 2

 در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برایند امتیاز این سه بخش اصلی است.

BaseMark OS II

 بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چنده هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

 3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

عمر باتری

دیزایر ۸۱۶ به یک باتری ۲۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. اما آیا این باتری از پس صفحه نمایش ۵.۵ اینچ و پردازنده ۴ هسته‌ای فبلت اچ‌تی‌سی بر می‌آید؟ طبق معمول همیشه زومیت برای آزمایش باتری، در حالی که نور صفحه روی 50 درصد تنظیم شده بود و تمامی قابلیت‌های ارتباطی خاموش شده بود، با پخش یک فیلم 720p به صورت ممتد، باتری را آزمایش نمودیم و در این حالت دستگاه در ۸ ساعت و ۴۸ دقیقه در این آزمایش دوام آورد. 

همچنین در صورتی که اهل وبگردی باشید، حتما عمر باتری تلفن در هنگام وبگردی و اجرای اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی برای شما مهم است. این دستگاه چیزی در حدود ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه زیر بار وبگردی ممتد ما در زومیت دوام آورد. 

 ما در راستای هر چه دقیق‌تر شدن بررسی‌های خود، یک اپلیکیشن تست باتری به نام Battery Benchmark را نیز بر روی این دستگاه آزمایش نمودیم. این آزمایش بدین صورت عمل می‌کند که تمام اتصالات از جمله GPS، وای‌فای، دیتا و بلوتوث را به همراه پردازنده دستگاه به طور متوالی و با نظم خاصی زیر فشار می‌برد تا انرژی ذخیره شده در باتری از ۱۰۰٪ به صفر برسد. نتیجه این بنچمارک بر روی این تلفن ۱۱ ساعت و ۱۵ دقیقه (۴۰٫۱۴۲ ثانیه) بود.

جمع‌بندی

 یکی از مشکلات همیشگی میان‌رده‌ها، کاهش کیفیت یا کارآیی در برخی بخش‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت دستگاه است. مشکلی که تقریبا در غالب دستگاه‌های میان‌رده با قیمت‌های فعلی دیده می‌شود، ولی در این بین محصولات و برندهایی نیز وجود دارند که تعادل بهتری را می‌توانند برقرار کنند. در واقع، غالب میان‌رده‌هایی که از برندهای معتبر در بازار دیده می‌شوند، دارای نقایص متفاوتی هستند. برخی از آن‌ها کیفیت بدنه مناسبی ندارند،‌ برخی کیفیت دوربین خوبی ندارند یا برخی از آن‌ها در بخش صفحه نمایش دچار ضعف هستند. فبلت اچ‌تی‌سی نیز از نظر طراحی ضعف‌هایی را به همراه دارد که برخی از آن‌ها همچون حاشیه‌ها و طراحی قسمت روبرو قابل قبول است و برخی دیگر از آن‌ها همچون جنس بدنه پشتی و جذب اثر انگشت بحث برانگیز است.

در طرف دیگر، تجربه لذت بخش استفاده از امکانات Sense 6 که به جرات می‌توان از آن به عنوان یکی از روان‌ترین و جذاب‌ترین رابط‌های کاربری در بین برندهای مهم یاد نمود، می‌تواند کفه‌ی دیگر ترازو را به نفع اچ‌تی‌سی‌ دیزایر 816 بالا بیاورد.

به هر صورت انتخاب نهایی با شما است و این شما هستید که جنس بدنه‌ی نه چندان مطلوب و عدم پشتیبانی از قلم دیجیتال را در یک طرف و در طرف مقابل صفحه نمایش بزرگ و باکیفیت، رابط کاربری دلچسب و دوربین متوسط را قرار داده و ببینید کدام‌ یک از آن‌ها بیشتر شما را جذب تلفن ۵.۵ اینچی می‌کند.

نظرات خود را در باره‌ی Desire 816 با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش بزرگ
  • قدرت و کارایی قابل قبول
  • رابط کاربری زیبا، سریع و کارآمد HTC Sense
  • عمر باطری مناسب

نقاط ضعف

  • بدنه‌ی پلاستیکی و جذب اثر انگشت در نسخه مشکی رنگ
  • حاشیه نسبتا ضخیم دور نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات