جیلبریک چیست؛ هرآنچه که باید بدانید

شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تصویر قفل روی صفحه آیفون
اگر گوشی آيفون خود را جیلبریک کنیم چه اتفاقی برای آن می‌افتد؟ در این مقاله مزایا و معایب انجام این کار را بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

در قلمرو گوشی‌های هوشمند، آیفون به‌عنوان دستگاهی شناخته می‌شود که به‌دلیل طراحی زیبا، رابط بصری و اقدامات امنیتی قوی خود مشهور است. با این حال، در زیر نمای بیرونی صیقلی، زیربنایی قرار دارد که می‌توان آن را از طریق فرایندی به نام جیلبریک سفارشی کرد و تا حدودی ارتقا داد.

جیلبریک در اصل شامل دسترسی‌های بیشتر به آیفون می‌شود و به شما امکان کنترل بدون محدودیت بر سیستم‌عامل و فایل‌های سیستمی آن را می‌دهد. این بدان معنا است که می‌توانید برنامه‌های شخص ثالثی را که از طریق اپ استور رسمی در دسترس نیستند نصب کنید، ظاهر و احساس دستگاه خود را سفارشی کنید و حتی محدودیت‌های شرکت مخابراتی را باز کنید که البته قابلیت آخر آنچنان در ایران کاربردی نیست.

جیلبریک کردن دستگاه باعث باطل شدن گارانتی آن می‌شود و از جمله کارهایی است که افراد آن را با مسئوایت خودشان انجام می‌دهند؛ بنابراین زومیت هیچ مسئولیتی در قبال بریک شدن یا خراب شدن گوشی بر اثر اقدامات نادرست نخواهد داشت.

جیلبریک چیست؟

اگر بخواهیم با مثالی جیلبریک را ساده‌تر توضیح دهیم، چنین فرایندی مانند روت کردن گوشی های اندروید است که به کاربران اجازه می‌دهد تا به برخی از قابلیت‌هایی که شرکت سازنده کار با آن‌ها را محدود کرده، دسترسی پیدا کنید.

اپل همیشه محدودیت‌های نرم‌افزاری زیادی را در رابط کاربری گوشی‌هایش اعمال می‌کند که با جیلبریک کردن، محدودیت‌های یادشده تا حد زیادی از بین می‌روند و دست کاربران در زمینه دسترسی به فایل‌های سیستمی بسیار آزادتر می‌شود. جیلبریک بیشتر در گوشی‌های آیفون انجام می‌شود اما می‌توان آن را در دستگاه‌های اندروید و سایر پلتفرم‌های موبایل نیز انجام داد.

آیفون جیلبریک شده
جیلبریک کردن آیفون و سفارشی‌سازی منوی آن

بایدها و نبایدهای جیلبریک کردن آیفون

قبل از اینکه تصمیم بگیرید و برای جیلبریک کردن آیفون خود اقدامی انجام دهید، بهتر است به نکاتی که در ادامه خواهیم پرداخت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • تحقیقات خود را انجام دهید و مطمئن شوید که خطرات موجود قبل از جیلبریک کردن آیفون را درک کرده‌اید.
  • فقط در صورتی که با استفاده از ترمینال و سایر ابزارهای خط فرمان راحت هستید، آیفون خود را جیلبریک کنید.
  • حتماً قبل از جیلبریک کردن آیفون از اطلاعات آن نسخه پشتیبان تهیه کنید؛ زیرا گاهی پیش می‌آید که مجبور شوید گوشی را فکتوری ریست کنید که در این صورت تمام اطلاعات شما از بین خواهد رفت.
  • از ابزارهایی استفاده کنید که قبلاً امتحان خود را پس داده‌اند و سعی نکنید در انتخاب نرم‌افزاری اولین نفر باشید، زیرا چنین انتخابی ریسک بسیار زیادی دارد.
  • از آنجا که قیمت گوشی آیفون در ایران بسیار زیاد است، سعی کنید عملیات جیلبریک کردن را روی گوشی‌های جدید امتحان نکنید و آن را به مدل‌های پایین‌تر از آیفون ۱۱ اختصاص دهید تا در صورت بروز مشکل، ضرر زیادی را متحمل نشوید.
  • در آخر نیز سعی نکنید از جیلبریک کردن گوشی خود در جهت کارهای غیرقانونی یا غیراخلاقی استفاده کنید که در این صورت عواقب آن کاملاً برعهده خودتان خواهد بود.

آیا جیلبریک کردن آیفون واقعاً ضروری است؟

سیستم‌عامل iOS در حال‌ حاضر بسیار کاربرپسند و قابل‌ تنظیم است و برنامه‌ها و ویژگی‌های زیادی از طریق اپ استور در دسترس کاربران قرار دارد؛ بنابراین جیلبریک کردن آیفون علاوه‌بر اینکه برای بسیاری از افراد ضروری نیست، بلکه کاری بیهوده تلقی می‌شود.

با این حال برخی افراد نیز هستند که در زمینه تعمیرات گوشی فعالیت می‌کنند یا کنجکاو هستند که گوشی خود را بیشتر از حالت عادی شخصی‌سازی کنند. جیلبریک کردن به آن‌ها کنترل بیشتری روی آیفون می‌دهد و همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا گوشی را به گونه‌ای سفارشی کنند که بدون جیلبریک امکان‌پذیر نیست.

آموزش جیلبریک بدون سیستم مک و کامپیوتر

جیلبریک کردن آیفون به آسانی روت کردن گوشی‌های اندروید نیست و چند لایه امنیتی اضافه دارد که باید از آن‌ها بگذرید. علاوه‌بر روش‌هایی که با استفاده از سیستم برای جیلبریک کردن آیفون وجود دارد، اپلیکیشن‌هایی نیز هستند که این کار را تنها ازطریق گوشی برایتان انجام می‌دهند. در ادامه ۲ نرم‌افزار کاربردی جیلبریک iOS‌های ۱۴ تا ۱۶ را معرفی و به‌صورت خلاصه بررسی خواهیم کرد.

Zeon Jailbreak Tool

وقتی صحبت از جیلبریک کردن آیفون یا آیپد به میان می‌آید، بدون شک Zeon یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید به آن اعتماد کنید. این برنامه با استفاده از استخراج‌گر‌های داخلی جیلبریک کردن دستگاه‌های مختلف iOS را آسان می‌کند.

نرم‌افزار Zeon Jailbreak Tool

Zeon همچنین به شما امکان می‌دهد تا ترفندهای مختلف، برنامه‌های شخص ثالث، تم‌ها، بازی‌ها و بسیاری موارد دیگر را بدون هیچ مشکلی روی دستگاه خود نصب کنید. تا زمانی که به دستورالعمل‌های اولیه آن توجه کنید، می‌توانید با استفاده از این نرم‌افزار دستگاه‌های دارای سیستم‌عامل iOS با نسخه‌های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ را جیلبریک کنید. یکی از مزیت‌های Zeon نیاز نداشتن به دانش فنی خاصی است، به‌طوری که تقریباً تمام افراد می‌توانند با آن کار کنند.

TiJong Xuni Jailbreak

TiJong Xuni یکی از جدیدترین ابزارهای جیلبریک موجود در بازار است. هنگامی که برای اولین بار منتشر شد، این ابزار برای جیلبریک کردن iOS 15 به iOS 15.6 مورد استفاده قرار گرفت، اما اکنون، بسیاری از توسعه‌دهندگان از آن برای جیلبریک iOS 16 نیز بدون هیچ مشکلی استفاده می‌کنند.

نرم‌افزار TiJong Xuni Jailbreak

با جیلبریک کردن گوشی با TiJong Xuni، می‌توانید SnowDock ،Wetr، و سایر برنامه‌های بهینه‌سازی را نصب کنید، لانچرهای iOS را دریافت کنید، برخی از سیستم‌عامل‌های کامپیوتری را روی گوشی نصب کنید، بازی‌های آنلاین انجام دهید و بسیاری موارد دیگر؛ بنابراین اگر به‌دنبال روش مناسبی برای جیلبریک iOS 16 هستید، نرم‌افزار مذکور یکی از آن‌ها است.

مزایا و معایب جیلبریک کردن

تا اینجای مقاله باید حدوداً متوجه مزایا و معایب جیلبریک کردن شده باشید اما در این بخش به‌طور دقیق‌تر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایا

  • گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتر
  • امکان نصب برنامه‌هایی که در اپ استور موجود نیستند
  • امکان نصب ترفندهایی که می‌توانند عملکرد آیفون شما را بهبود ببخشند
  • امکان حذف برنامه‌های پیش‌فرضی که استفاده نمی‌کنید
  • امکان باز کردن قفل آیفون برای استفاده از اپراتورهای مخابراتی دیگر (در ایران کاربردی ندارد)

معایب

  • افزایش خطرات امنیتی
  • امکان بریک شدن گوشی آیفون شما
  • مشکلات احتمالی ناپایداری و سازگاری
  • باطل شدن گارانتی
  • مشکل در به‌روزرسانی به نسخه‌های جدید iOS

نتیجه‌گیری

جیلبریک کردن قابلیت قدرتمندی است که می‌توان از آن برای شخصی‌سازی آیفون و باز کردن قفل ویژگی‌های گوشی استفاده کرد. با این حال، قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا دستگاه خود را جیلبریک کنید یا نه، باید خطرات و مزایای آن را بسنجید. اگر ریسک خطرات احتمالی را نمی‌پذیرید و برای کار یا تحصیل به آیفون خود متکی هستید، شاید بهتر باشد آن را بدون جیلبریک رها کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات