با تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایمان صمیمی‌ شویم بخش چهارم: صفحه نمایش

سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
مطالعه 16 دقیقه
صفحه‌نمایش در گجت‌های امروزی نقش بسیار مهمی را در کارآیی و استفاده از محصول ایفا می‌کند. وجود سخت افزار قدرتمند شاید در بسیاری موارد کارساز باشد،‌ اما تماشای ویدیوها یا اجرای بازی‌های سه بعدی بدون وجود صفحه نمایشی که بتواند آن‌ها را به بهترین نحو درمقابل چشمان کاربران بیاورد، بی فایده خواهد بود. با همین مقدمه، قصد داریم بخش چهارم از مقالات را برای صمیمی‌تر شدن با گجت‌هایمان به این موضوع اختصاص دهیم. در این بخش از مقاله،‌ ضمن آشنایی با مبانی و مهم‌ترین مشخصات در صفحه‌های نمایش موبایل، به بررسی انواع محبوبترین صفحه‌نمایش‌ها و تکنولوژی‌های به کار رفته در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های امروزی می‌پردازیم.
تبلیغات

چه معیارهایی را برای انتخاب صفحه‌نمایش باید در نظر داشته باشیم؟

قبل از آغاز بحث اصلی مقاله و آشنا کردن شما با انواع صفحه‌های نمایش در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایتان قصد داریم که با مقدمه‌ای کوتاه با اصلاحات مهم و کاربردی در صفحه‌های نمایش آشنا شویم. این اصطلاحات نقش مهمی را در انتخاب معیارهای شما برای تشخیص قدرت صفحه‌های نمایش ایفا می‌کنند.

  • Luminance: شدت روشنایی نور که توانایی صفحه‌نمایش در استفاده کامل در محیط‌های خارجی همچون نور مستقیم آفتاب را مشخص می‌کند.
  • Contrast Ratio: قدرت صفحه‌نمایش در تفکیک رنگ‌ها که در نمایش صحیح تصاویر تأثیر دارد و با عمق رنگ مشکی و شدت نور سفید ارتباط مستقیم دارد.
  • Color Depth: عمق رنگ‌، به مجموع رنگ‌هایی که صفحه‌نمایش امکان نمایش آن‌ها را دارد گفته می‌شود.
  • Screen Size: اندازه صفحه‌نمایش که به صورت قطری محاسبه می‌شود.
  • Resolution: به حداکثر تعداد پیکسل‌های درون صفحه‌نمایش گفته می‌شود.
  • Pixel Density: تراکم پیکسل‌ها که در وضوح صفحه‌نمایش نقش کلیدی بر عهده دارد.
  • Viewing Angels: زاویه دید، حداکثر زاویه‌ای که تصویر در صفحه‌نمایش به خوبی و بدون افت کیفیت محسوس قابل مشاهده است، گفته می‌شود.
  • Sharpness: تیزی که در نمایش گوشه‌ها و تفکیک اجزای تأثیر نقش دارد و بیشتر بودن آن خواندن متون را آسان‌تر می‌کند.
  • Aspect Ratio: نسبت طول و عرض تصویر

Luminance: شدت روشنایی صفحه‌نمایش، با توجه به میزان نور ساطع شده از آن مشخص می‌گردد و با واحد cd/m² یا شمع بر متر مربع سنجیده می‌شود. هرچه این عدد بزرگتر باشد، صفحه‌نمایش روشن‌تر و درنتیجه از وضوح بالاتر مخصوصا در محیط‌های پرنور برخوردار است.

شدت روشنایی تصویر در توانایی صفحه‌نمایش در استفاده کامل در محیط‌های خارجی همچون نور مستقیم آفتاب، تأثیر گذار است و باعث می‌شود که در این شرایط تصاویر بهتر دیده شوند. صرف نظر از محاسبات فنی، حداقل لومیانس 300cd/m² برای نمایش واضح لازم است.

Contrast Ratio: تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین تصویری که یک صفحه‌نمایش می‌تواند نشان بدهد را نسبت کنتراست می‌گویند. یک بیان دیگر این است که نسبت رنگ سفید به رنگ سیاه، همان نسبت کنتراست است. به‌عنوان مثال فرض کنید یک صفحه‌نمایش، صفحه‌ای از رنگ سفید را با روشنایی 45 فوت-لامبرت نمایش می‌دهد و اگر همین صفحه به رنگ سیاه باشد، روشنایی آن 0.01 فوت-لامبرت است، توجه کنید که فوت-لامبرت واحد سنجش روشنایی در سیستم آمریکایی است. در این صورت نسبت کنتراست این صفحه‌نمایش 1 به 4500 یا اصطلاحاً 1:4500 است. (شدت روشنایی نور سفید تقسیم بر شدت روشنایی نور مشکلی یعنی 45 تقسیم بر 0.01) .

Color Depth: به تعداد رنگ‌هایی که صفحه‌نمایش قادر به نمایش آن‌ها است گفته می‌شود. برای یک گوشی هوشمند استاندارد، تعداد رنگ‌هایی که به نمایش در می‌اید باید 65,536 باشد (16 بیت)‌. این رقم در گوشی هوشمند‌های رده‌بالا ۱۶.۷ میلیون رنگ (۲۴ بیت) است.

Sharpness: تیزی که در نمایش گوشه‌ها و تفکیک اجزای تصویر نقش دارد و بیشتر بودن آن خواندن متون را آسان‌تر می‌کند. صفحه‌نمایش‌های با تیزی بیشتر برای وبگردی، خواندن کتاب‌های الکترونیکی و ... نسبت به دیگر صفحه‌نمایش‌ها بسیار مناسب‌تر هستند.

Sharpness

Screen Size: اندازه صفحه‌نمایش که به‌طور کلی براساس کارآیی شما معین می‌شود. صفحه‌نمایش‌های بزرگ در استفاده خواندن، تماشای فیلم و بازی مناسب‌تر هستند ولی انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و باتری شما را زودتر به انتها می‌رسانند و به‌علاوه ممکن است که در حمل و نقل کاربر را دچار مشکل کنند. این روزها، صفحه‌نمایش‌ها به بزرگ‌تر و بزرگ‌تر شدن رو آورده‌اند و با حضور Galaxy Note، خانواده جدیدی به نام فبلت‌ها (فون + تبلت) ایجاد شده است و جمعیت این خانواده رو به افزایش است. در عوض صفحه‌نمایش‌های کوچک نیز در استفاده‌های روزانه به علت کوچک بودن چندان دلچسب نیستند ولی در زمینه حمل دستگاه مشکلی ایجاد نمی‌نمایند. اندازه صفحه‌نمایش‌ها نیز به صورت قطری از گوشه تا گوشه اندازه گیری می‌شود. صفحه‌نمایش‌های کوچکتر از ۳ اینچ، صفحه‌نمایش کوچک، صفحه‌نمایش بین ۳ تا ۴ اینچ متوسط و بزرگتر از ۴ را صفحه‌نمایش بزرگ دسته‌بندی می‌نمایند.

Resolution: به تعداد پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش گفته می‌شود و در واقع به‌عنوان راه‌حلی برای توضیح کیفیت صفحه‌نمایش استفاده می‌گردد. رزولوشن به صورت عددی که از مجموع پیکسل‌ها به صورت افقی و عمودی به دست می‌آید بیان می‌شود و برای بیان مقدار جزئیات در صفحه‌نمایش از آن استفاده می‌گردد.

Screen Display res

به صورت تئوری، هرچه رزولوشن صفحه‌نمایش بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر است. همچنین با افزایش اندازه صفحه‌نمایش، شما به رزولوشن بیشتری نیاز دارید تا تصاویرتان واضح، تیز یا همان شارپ (جدایی بخش‌های گوشه از یکدیگر) باقی بماند.

انواع رزولوشن:

  • QVGA: quarter VGA: 240×320 pixels
  • HVGA: half VGA: 320×480 pixels
  • WVGA: wide VGA: 480×800 pixels
  • FWVGA: full wide VGA :480×854 pixels
  • nHD: one-ninth high definition:360×640 pixels
  • qHD: one-quarter high definition :540×960 pixels
  • 720p: 720p Resolution screens :720×1280 pixels
  • 1080p: 1080p Resolution screens :1920 x 1080 pixels

720P یا 1080P: کدام یک بهتر است؟

همان‌طورکه در بخش قبلی گفته شد به رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل استاندارد 1080P یا Full HD و به رزولوشن 720 در 1280 پیکسل استاندارد 720P یا HD می‌گویند. همان‌طورکه در بخش دوربین به موضوع ۷۲۰ و ۱۰۸۰ پرداختیم، وجود رزولوشن بالاتر در صفحه‌نمایش تنها به سایز آن بستگی دارد. در صفحه‌نمایش‌های تلفن‌های هوشمند فعلی که کوچکتر از ۷ اینچ هستند، هیچکدام برتری ویژه‌ای را برای شما به ارمغان نمی‌آورند! تشخیص تفاوت بین Full HD یا HD با چشم غیر مسلح در این ابعاد امکان‌پذیر نیست. چراکه پیکسل‌ها با وجود استاندارد ۷۲۰ در صفحه‌نمایش‌های کوچکتر از ۷ اینچ، قابل دیده شدن نیستند.

PPI: یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کیفیت صفحه‌های نمایش، چگالی پیکسل‌هاست که با واحد ppi یا پیکسل در اینچ بیان می‌شود. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، صفحه‌نمایش بهتر و کیفیت نمایش جزئیات تصاویر بالاتر می‌رود. همچنین خواندن متون در صفحه‌نمایش‌های دارای PPI مناسب، بسیار آسان‌تر و بهتر است.

Screen Difrent PPI

صفحه‌نمایش‌های دارای تراکم کمتر از 200 پیکسل در اینچ صفحه‌نمایش‌های دارای رزولوشن پایین و کیفیت پایین هستند، صفحه‌نمایش‌های دارای 200 تا 300ppi دارای رزولوشن متوسط و کیفیت متوسط و 300ppi به بالا در رده صفحه‌های نمایش با کیفیت جای می‌گیرند. البته این نکته نیز که چشم انسان قادر به تشخیص تفاوت بین PPi بالاتر از حد استاندارد نیست را نیز نباید فراموش نمود

در مقایسه دو صفحه‌نمایش با سایز یکسان، صفحه‌نمایش دارای PPi بیشتر از کیفیت بالاتری در نمایش جزئیات برخوردار است.

Viewing Angels: این خصوصیت در صفحه‌نمایش‌ها باعث می‌شود تا در هر زاویه‌ای شاهد رنگ‌های طبیعی و بدون تغییر باشیم. در واقع تصاویر در صفحه‌نمایش‌هایی با زاویه دید وسیع،‌ در زوایای مختلف به صورت تقریباً یکسان و بدون افت کیفیت نسبت به دید مستقیم به نظر می‌رسند.

Screen Viewing Angle

Aspect Ratio: بدون شک شما هم در هنگام استفاده از تلویزیون، اصطلاح نسبت تصویر را شنیده‌اید. این اصطلاح نسبت طول و عرض تصویر را بیان می‌کند. تا اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی، نسبت تلویزیون‌ها ۴:۳ بود ولی امروزه نسبت ۱۶:۹ برای فیلم‌ها، صفحه‌نمایش‌ها و تلویزیون‌ها رایج شده است.

screen Aspect

اکثر تلفن‌های هوشمند امروزی از نسبت ۱۶:۹ بهره می‌برند که باعث می‌شود ویدئو‌ها در آن‌ها در تمامی صفحه‌نمایش پخش شود. البته بعضی دستگاه‌ها همانند آیفون، تا قبل از آیفون ۵ که دارای صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی هستند، برای نمایش نسبت ۳:۲ تولیده شده‌اند و پخش ویدئو‌ها و فیلم‌ها در این نوع صفحه‌های نمایش با قرار دادن نوار مشکی در دو طرف صفحه، امکان‌پذیر می‌گردد.

صفحه‌نمایش‌های لمسی خازنی و مقاومتی: آشنایی مقدماتی با انواع صفحه‌های لمسی

صفحه‌های لمسی خازنی:

صفحه‌نمایش‌های لمسی خازنی که امروزه به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند،‌ از سرعت بیشتر و پاسخگویی سریعتری‌ به نسبت صفحه‌نمایش‌های مقاومتی بهره می‌برند و به همراه خود، ‌قابلیت‌هایی همچون چند-لمسی را نیز به کاربر ارائه می‌دهند. در این صفحه‌نمایش‌ها، با لمس انگشت یا قسمت‌های مشابه بدن، مقداری انرژی حرارتی منتقل می‌شود و محل دریافت این انرژی توسط بخش نرم‌افزاری مورد محاسبه قرار گرفته و عملیات مورد نظر کاربر انجام می‌گردد.

صفحه‌های لمسی مقاومتی:

این تکنولوژی با قرار دادن دو لایه بسیار باریک فلز در زیر شیشه محافظ صفحه‌نمایش تولید می‌شود و محل برخورد انگشت با کمک قسمتی که این دو لایه روی هم فشرده می‌شوند محاسبه می‌گردد. بدین ترتیب این نوع از صفحه لمسی‌ها برای دریافت دستورها کاربر نیاز به وارد شدن فشار هستند که این موضوع قدرت پاسخگویی در آن‌ها را کاهش می‌یابد و تجربه‌ای با کیفیت کمتر نسبت به صفحه‌نمایش‌های خازنی به وجود می‌آورد. صفحه‌های لمسی مقاومتی مدت‌ها است که در تبلت و تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و به همراه اکثر محصولاتی که به این نوع از صفحه‌های لمسی مجهز شده بودند، یک قلم نیز ارائه می‌شد.

انواع صفحه‌نمایش در تلفن‌های هوشمند

حالا که با فاکتورهای مهم در رابطه با صفحه‌های نمایش آشنا شدیم، بهتر است که با انوع صفحه‌های نمایش و تکنولوژی‌های مربوط به آن‌ها نیز کمی آشنایی پیدا نماییم. در این بخش به بازار پر رونق صفحه‌های نمایش سری خواهیم زد و به معرفی برجسته‌ترین صفحه‌نمایش‌ها در گجت‌های امروزی خواهیم پرداخت.

TFT LCD :

این نوع از صفحه‌ نمایش به علت قیمت کمتر از محبوبیت بسیاری در بین سازندگان برخوردارند و در طیف وسیعی از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های امروزی همچون برخی از محصولات خانواده اکسپریا سونی به کار رفته‌اند.

به‌طور کلی، نکته اصلی در رابطه با کیفیت انواع صفحه‌نمایش‌های LCD‌، آن است که نتیجه نهایی به روند تولید آن‌ها بستگی دارد. در واقع همه صفحه‌نمایش‌های LCD از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند. برای مثال کیفیت صفحه‌نمایش TFT به کار رفته در Xperia Z‌ شرکت سونی، قابل قیاس با صفحه‌نمایش‌های معمولی به کار رفته در تلفن‌های میان‌رده یا ارزان‌قیمت‌تر بازار که آن‌ها نیز از نوع TFT هستند نیست!

در بین دستگاه‌های ارزان‌قیمت، این صفحه‌نمایش‌ها از رنگ‌های کدر و دید زاویه‌ای کمتری بهره می‌برند. در واقع شما در صورت تماشای صفحه‌نمایش به صورت مایل قادر به مشاهده صحیح محتویات آن نخواهید بود. همچنین رنگ کمتر و کنتراست پایین‌تر تماشای فیلم یا خواندن متن‌ها را اندکی دچار مشکل می‌کند. در طرف مقابل،‌ صفحه‌نمایش‌های گران‌قیمت‌تر خانواده LCD، از روشنایی بالاتر، رنگ‌های واقعی‌تر و وضوح در تمامی زوایا بهره‌مند هستند. در کل صفحه‌های نمایش TFT LCD در مقایسه با IPS LCD ها که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت از نظر دقت نمایش رنگ‌ها و همچنین زاویه دید در سطح پایین‌تری قرار دارند. صفحه‌های نمایش TFT عموما از پنل نوع TN بهره می‌برند. برای آشنایی با پنل‌های TN و IPS و تفاوت‌های آن‌ها به این مقاله مراجعه کنید.

  • نکات مثبت: تولید ارزان، محبوبیت بسیار در بین تولیدکنندگان
  • نکات منفی: روشنایی و وضوح در صفحه‌نمایش ارزان‌قیمت این نوع، نسبت به دیگر صفحه‌نمایش‌ها پایین‌تر است.

NOVA

از خانواده صفحه‌نمایش‌های LCD که به صورت اختصاصی توسط LG تولید می‌شود و با تولید روشنایی بسیار مصرف انرژی اندکی دارد. این صفحه‌نمایش اولین بار با Optimus Black به دنیای گوشی‌های هوشمند قدم گذاشت.

AMOLED:

OLEDکه مخفف کلمه Organic Light Emitting Diode است به دسته ای از LED ها گفته می‌شوند که به صورت Organic یا مجموعه‌ای در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. این OLED ها نیاز به نور پس زمینه نداشته و خود صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند. OLED ها در نمایشگرهای تلویزیون ، مانیتور کامپیوتر ، سایر وسایل قابل حمل و سبک همچون موبایل و تبلت ، ساعت و ... استفاده می‌شوند. ازآنجاکه نمایشگر های OLED نیازی به نور پس زمینه ندارد، می‌توانند رنگ مشکلی عمیقی ایجاد کنند. این نمایشگر ها همچنین باریک تر و سبک تر از پنل‌های کریستال مایع (LCD) یا LED backlight ها باشند. نمایشگر های OLED کنتراست بیشتری نسبت به LED Backlight و LCD خواهند داشت.

این نوع از صفحه‌نمایش‌ها که جزو خانواده OLEDها به شمار می‌رود بر خلاف LCDها نیاز به منبع نور در پشت صفحه‌نمایش ندارند. بلکه پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش خودشان نور تولید می‌نمایند. این موضوع سبب کاهش ضخامت پنل به همراه روشنایی و کیفیت بیشتر و مهم‌تر از همه کاهش مصرف انرژی در صفحه‌نمایش می‌شود.

این مدل صفحه‌نمایش دارای رنگ‌های بیشتر و مصرف انرژی کمی هستند و تصاویر به نمایش در آمده در آن‌ها، از تیزی و وضوح بالایی برخوردار است. البته ایراد عمده آن‌ها نیز عملکرد ضعیف در نور مستقیم آفتاب و نمایش رنگ‌ها بصورت اشباع شده و غیر واقعی است. اما AMOLEDها دارای زاویه دید بسیار خوبی هستند و عمق رنگ مشکی و متقابلا کنتراست تصویر در آن‌ها بسیار خوب است.

  • مزایا: کیفیت، وضوح و روشنایی بالا، کنتراست بالا، زاویه دید وسیع و مصرف انرژی پایین
  • نکات منفی: عملکرد ضعیف در نور مستفیم آفتاب، نمایش غیردقیق رنگ‌ها

Super AMOLED:

صفحه‌نمایش‌های این خانواده توسط غول دنیای تکنولوژی سامسونگ تولید و روانه بازار شد. با افزودن پنل لمسی خازنی بر بالای شیشه محافظ، این صفحه‌نمایش رنگ‌های زنده‌تری را به نمایش می‌گذارد و همچنین در نور آفتاب عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد.

samsung-super-amoled

نمایشگرهای Super AMOLED سامسونگ از روش خاصی برای چیدن ساب-پیکسل ها استفاده می‌کند که matrix Pentile نام‌گذاری شده است. در نمایشگرهای معمولی TFT که دارای طراحی RGB matrix یا همان (Real-Stripe) هستند هر پیکسل دارای سه ساب پیکسل (ساب پیکسل های قرمز، سبز و آبی) است اما در Super AMOLED دو ساب پیکسل وجود دارد و ساب پیکسل سبز حذف شده و ساب پیکسل سبز بصورت اشتراکی با دو ساب پیکسل قرمز و آبی کار می‌کند. در تصویر پایین تفاوت بین نحوه چیدمان پیکسل ها در روش Pentile Matrix و Real Stripe قابل مشاهده است. (Pentile در تصویر سمت راست)

pentile

این نوع چیدمان سبا پیکسل‌ها باعث سایه در پیکسل‌های دیگر می‌شود و در نهایت روی کیفیت نهایی تصویر تأثیر منفی می‌گذارد. البته وقتی تراکم پیکسل‌ها بالا رود مشکل به چشم نمی‌آید اما همین موضوع باعث شد تا سامسونگ نسبت به تولید پنل‌های S AMOLED Plus با چیدمان ساب پیکسل‌های RGB روی آورد.

  • مزایا: همه موارد نسبت به AMOLED بهبود یافته است
  • معایب: همچنان در زیر نور آفتاب مستقیم کارآیی قابل قبولی ندارد،‌ اما به نسبت صفحه‌نمایش‌ AMOLED از کیفیت بالاتری برخوردار هستند، دقت نمایش رنگ‌ها در آن‌ها بهتر شده است اما هنوز نسبت به IPS LCDها از دقت پایین‌تری برخوردار هستند و رنگ‌ها را بصورت اشباع شده نمایش می‌دهند.

Super AMOLED Plus

این صفحه‌نمایش‌ها، علاوه بر قابلیت‌های قبلی،‌ از روش ساماندهی زیرپیکسل‌های جدیدی که به خانواده LCD شباهت داشت استفاده می‌نمایند. این روش جدید، علاوه بر تیزی بیشتر، وضوح بیشتری را در نمایش به کاربران می‌دهد.

super-Amoled-Plus

Super AMOLED Plus در واقع نسخه ارتقاء یافته Super AMOLED سامسونگ است. این نمایشگرها دارای 50 درصد ساب-پیکسل (Sub-Pixel) بیشتر هستند و در واقع از همان ماتریس RGB به جای PenTile استفاده می‌کند. این نمایشگرها نسبت به نسل پیش Super AMOLED، باریکتر و روشن‌تر شده‌اند و بازده آن‌ها نیز 18 درصد بهتر شده است.

Super AMOLED vs Normal LCD

نمایشگرهای Super AMOLED Plus اولین بار در نمایشگاه CES 2011 و با تلفن های Infuse 4G با صفحه‌نمایش 4.5 اینچی و Galaxy S2 با نمایشگر 4.3 اینچی معرفی شد. سامسونگ این صفحه‌های نمایش را آنقدر بهبود بخشید تا بالاخره یک صفحه‌نمایش با تراکم بالا و بسیار با کیفیت را برای گلکسی اس 4 ارائه کند این صفحه‌نمایش از چیدمان بسیار خاصی از ساب پیکسل‌ها به شکل الماس بهره می‌برد که پیش از این به‌طور مفصل در مقاله «پیکسل‌های الماسی: بررسی چیدمان خاص ساب-پیکسل‌ها در گلکسی S4» به آن پرداختیم.

  • مزایا: تولید رنگ‌هایی با کیفیت بالا، زاویه دید بهتر
  • معایب: بازهم نمایش نامناسب در نور آفتاب

SUPER LCD

نوع دیگری از صفحه‌نمایش‌های LCD که از کنتراست بالا و رنگ‌های گرم به نسبت صفحه‌نمایش‌های LCD قدیمی بهره می‌برد. این صفحه‌نمایش‌ها از خانواده IPS LCDها هستند و مصرف انرژی در آن‌ها بهینه شده است.

super-LCD

از جمله، محبوبترین دستگاه‌هایی که از این نوع صفحه‌نمایش استفاده می‌کنند می‌توان به تلفن‌های محبوبی همچون One شرکت HTC اشاره کرد. صفحه‌نمایش به کار رفته در این دستگاه، SuperLCD 3 است.

پنل IPS اولین بار توسط هیتاچی در سال 1996 معرفی شد. این پنل ها زاویه دید بسیار خوبی دارند و برخلاف پنل‌های TN بیننده در زاوایی مختلف تصویر یکسانی را مشاهده می‌کند. در پنل‌های IPS برخلاف پنل‌های TN مولکول های کریستال بصورت موازی در پنل حرکت می‌کنند اما در پنل‌های TN مولکول های کریستال بصورت عمودی حرکت می‌کنند این نوع حرکت در پنل‌های IPS باعث پراکندگی کمتر نور شده و درنتیجه باعث زاویه دید وسیع و نمایش رنگ‌ها طبیعی تر می‌شود. توضیحات بیشتر...

  • مزایا: تولید با قیمت پایین‌تر به نسبت AMOLED، کارآیی بهتر در نور آفتاب به نسبت AMOLED
  • معایب: در بعضی مدل‌های این نوع صفحه‌نمایش انرژی بالاتری نسبت به OLEDها مصرف می‌شود، با وجود زاویه دید بسیار خوب IPS LCDها اما هنوز زاویه دید آن‌ها به خوبی OLEDها نیست.

Super IPS LCD

صفحه‌نمایش‌های این خانواده از رنگ‌های حقیقی و در عین حال اشباع شده هستند. اصلی‌ترین ویژگی که این صفحه‌نمایش را از دیگر صفحه‌نمایش‌های LCD جدا می‌سازد، زاویه دید آن‌ها است. این خصوصیت در صفحه‌نمایش‌های Super IPS باعث می‌شود تا در هر زاویه‌ای شاهد رنگ‌های طبیعی و بدون تغییر باشیم. این ویژگی باعث می‌شود تا تصویر در زوایای مختلف به صورت کاملاً یکسان و بدون افت کیفیت نسبت به دید مستقیم به چشم ما بیاید. از جمله دیگر خواص این صفحه‌نمایش‌ها کنتراست بالا و میزان روشنایی خوب‌ آن‌ها می‌توان اشاره نمود.

Retina:

صفحه‌نمایش‌های تجاری که توسط اپل وارد دنیای گوشی‌های هوشمند شدند. این صفحه‌نمایش به علت تراکم پیکسل بسیار بالا محبوب است. تراکم پیکسل‌ها در این نوع به قدری زیاد است که هیچ پیکسلی با چشم غیر مسلح به چشم نمی‌آید. صفحه‌نمایش Retina اپل جزو شاخه IPS LCDها به شمار می‌روند و از تراکم بسیار بالایی برخوردار هستند.

reitina

این صفحه‌نمایش‌ها از قیمت بالا و کیفیت بالایی در تولید بهره می‌برند و تاکنون در چندین محصول اپل از جمله آیپدهای نسل 3 و 4 و آیفون 4 و 5 مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

Gorilla Glass

گوریلا که این رزوها نام آن را به وفور می‌شنویم، نوعی شیشه مخصوص است که درمقابل ضربه مقاومت بسیار بالایی دارد و صفحه‌نمایش را دربرابر آسیب‌های ناشی از ضربه، خط خوردگی محافظت می‌کند. این روزها کمپانی‌های بسیاری همچون سونی، نوکیا، سامسونگ و موتورولا از این نوع شیشه برای محافظت از صفحه‌نمایش تلفن‌ هوشمند خود استفاده می‌نمایند.

تکنولوژی‌های به کار رفته در صفحه‌های نمایش:

برخی از تولیدکنندگان موبایل،‌ همچون نوکیا و سونی برای دست یابی به برتری و ایجاد تمایز در محصولات برتر خود، دست به ابداعات دیگری در رابطه با صفحه‌نمایش‌ها زده‌‌اند که در این بخش از مقاله، به معرفی دو تا از معروفترین این تکنولوژی‌ها می‌پردازیم.

Mobile BRAVIA Engine

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

برند براویا که مخفف Best Resolution Audio Visual Integrated Architecture تکنولوژی معروف اختصاصی سونی است که مدتی‌ست به دنیای موبایل قدم گذاشته است. براویا در واقع یک موتور پردازش تصویر است که پیش از ارسال اطلاعات مربوط به تصویر به صفحه‌نمایش روی آن‌ها پردازش‌های خاصی را در جهت ایجاد کنتراست بیشتر و تولید رنگ‌های طبیعی‌تر، انجام می‌دهد تا صفحه‌نمایش‌های دارای این تکنولوژی را متمایز کند.

PureMotion HD+:

pureMotion-HD

تکنولوژی PureMotion HD+ که در پرچم‌دار قبلی نوکیا، یعنی لومیا ۹۲۰ مورد استفاده قرار گرفته بود، از جمله تکنولوژی‌هایی‌ست که در دستگاه‌های نوکیا قرار می‌گیرد. از جمله خواص این تکنولوژی‌، رفرش ریت بسیار بالای آن است که هنگامی که با سرعت بالا در حال جابجایی بین برنامه‌ها، تصاویر و وب‌سایت‌ها هستید، همه چیز را سر جای خود شفاف و واضح نگاه می‌دارد. این تکنولوژی همچنین قدرت لمس صفحه‌نمایش را افزایش می‌دهد به‌طوری‌که حتی با دستکش نیز می‌توانید از صفحه‌نمایش لمسی خود بهره ببرید. توضیحات کامل در مورد PureMotion را در مقاله « شرح تخصصی تکنولوژی PureMotion HD+‬ بکار رفته در لومیا 920 » مطالعه کنید.

سخن نهایی: چه صفحه نمایشی را انتخاب کنیم؟

همان‌طورکه در آغاز مقاله نیز به این موضوع پرداخته شد، صفحه‌نمایش‌ها نقش عمده‌ای را در کاربرد و لذت استفاده از تبلت یا گوشی هوشمند شما بازی می‌کنند. انتخاب صفحه‌نمایش مناسب موضوع بسیار مهمی‌ست که نه‌تنها در استفاده‌های معمول، بلکه در کاربردهای مهم‌تر نیز نقش دارد. از همین رو در انتخاب صفحه‌نمایش سعی کنید که علاوه بر انتخاب رزولوشن و اندازه مناسب صفحه‌نمایش، به موارد استفاده خود نیز دقت کنید. صفحه‌نمایش‌های دارای شدت روشنایی بالاتر، در زیر آفتاب بهتر دیده می‌شوند و صفحه‌نمایش‌های بزرگتر برای تماشای ویدیوها و اجرای بازی‌های HD مناسب‌ترند. صفحه‌نمایش‌های دارای PPI بالاتر، برای خواندن متون، وبگردی عملکرد خوبی از خود به جای می‌گذارند. بهترین حالت‌ هم استفاده از صفحه نمایشی‌ست که همه‌ این موارد را در خود جای داده باشد.

تا حد امکان سعی کنید که موضوعات غیر قابل لمس و تبلیغاتی همچون تفاوت بین رزولوشن رزولوشن 1080p و 720p را در صفحه‌نمایش‌های کمتر از ۷ اینچ، انتخاب شما را تحت تأثیر قرار ندهد. این موضوع در رابطه با میزان PPI نیز صدق می‌کند، چراکه پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش‌هایی با چگالی پیکسل بیشتر از 300PPi قابل تشخیص نیستند. از طرفی هر دو صفحه‌نمایش AMOLED Plus و IPS LCDها کیفیت قابل قبولی را ارائه می‌کنند، اما LCDها معمولاً رنگ سفید را بهتر از AMOLEDها نمایش می‌دهند و در عوض AMOLEDها نیز عمق رنگ مشکی بالاتری دارند. AMOLEDها رنگ‌ها را زنده تر و کمی اشباع شده نشان می‌دهند که برای بسیار خوشایند و جذاب است، اما در عوض IPS LCDها رنگ‌ها را دقیق‌تر و طبیعی‌تر نشان می‌دهند.

در کنار این موارد، به اندازه صفحه‌نمایش نیز دقت کنید، گوشه‌های صفحه‌نمایش را باید به‌راحتی لمس کرد. این موضوع را می‌توانید با امتحان دستگاه و مقایسه آن با اندازه دست خود معین کنید.

امیدواریم که با رعایت این نکات،‌ انتخاب صفحه‌نمایش مناسب برای خودتان را با اطمینان بیشتری دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات