چطور اینترنت آزاد ایرانسل ، همراه اول و رایتل را غیرفعال کنیم؟

یک‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اگر در استفاده از اینترنت همراه گوشی خود می‌خواهید از اعمال هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید، غیرفعال‌کردن اینترنت تعرفه آزاد به‌ شما پیشنهاد می‌شود.
تبلیغات

احتمالاً برای شما پیش آمده که متوجه اتمام بسته اینترنت موبایل خود نشده و به استفاده از اینترنت ادامه داده‌اید. در این حالت نحوه محاسبه مصرف اینترنت شما از یک تعرفه ثابت براساس نوع بسته به تعرفه‌ی آزاد تغییر می‌کند و به ازای هر کیلوبایت مصرف اینترنت، مبلغی برای شما منظور یا از اعتبار حساب‌تان کاسته می‌شود. اگر استفاده از اینترنت موبایل بدون بسته ادامه یابد یا اتمام بسته در وضعیتی اتفاق بیفتد که مشغول دانلود یا آپلود کردن باشید در این صورت متحمل هزینه‌ی بسیار بالا خواهید شد.

این اتفاق ممکن است به علت نمایش‌داده نشدن اعلان پیامک گوشی شما یا ارسال نشدن به‌موقع پیامک از سمت اپراتور یا حواس‌پرتی باشد. خوشبختانه دو اپراتور همراه اول و ایرانسل امکان غیرفعال کردن سرویس اینترنت درصورت نداشتن بسته یا بلافاصله پس‌ از اتمام بسته را دراختیار کاربران قرار می‌دهند. اگر از افرادی باشید که زیاد از بسته‌های اینترنت شبانه، مدت‌دار یا نامحدود استفاده می‌کنید بالقوه توصیه می‌شود که تعرفه‌ی مصرف آزاد اینترنت را غیرفعال کنید.

برای غیرفعال کردن اینترنت تعرفه آزاد هم می‌توانید ازطریق اپلیکیشن‌های موبایل اپراتورها و هم از کد‌های دستوری استفاده کنید که در این آموزش آن‌ها را شرح خواهیم داد.

غیرفعال کردن اینترنت تعرفه آزاد همراه اول

برای غیر فعال سازی اینترنت آزاد همراه اول، شماره‌گیر گوشی خود را باز کرده و کد #113*100* شماره‌گیری کنید. پس از این کار منتظر پیامک اطلاع‌رسانی و موفقیت‌آمیز بودن عملیات باشید.

در صورتی‌که در جایی احتیاج به استفاده از اینترنت به‌صورت موقت و بدون بسته را داشتید می‌توانید این طرح را دوباره فعال کنید. برای این کار کد #114*100* شماره‌گیری کرده و منتظر پیامک اطلاع‌رسانی و موفقیت‌آمیز بودن عملیات باشید.

غیرفعال کردن اینترنت تعرفه آزاد همراه اول

یک روش دیگر برای انجام این کار استفاده از اپلیکیشن همراه من است. در زمان‌هایی که می‌خواهید اینترنت آزاد را برای افراد دیگری که به سیم‌کارت آن‌ها دسترسی ندارید، از راه دور غیرفعال کنید این روش می‌تواند سودمند باشد.

برای این کار اپلیکیشن همراه من را باز کرده و روی بخش خدمات در پایین صفحه ضربه بزنید. تعرفه آزاد را انتخاب کرده و آن‌ را غیرفعال کنید.

غیرفعال کردن اینترنت تعرفه آزاد همراه اول

غیرفعال کردن اینترنت تعرفه آزاد ایرانسل

برای غیرفعال کردن تعرفه آزاد ایرانسل باید طرح کنترل مصرف آزاد را فعال کنید. توصیه می‌شود از اپلیکیشن ایرانسل من برای این کار استفاده کنید چراکه به‌نظر می‌رسد استفاده از کد دستوری برای این کار محدودیت ماهانه دارد یا ممکن است پیامک آن را دریافت نکنید. درحالی‌که غیرفعال‌کردن آن ازطریق اپلیکیشن تنها محدودیت روزانه دارد.

برای این کار برنامه ایرانسل من را باز کرده و روی لوگوی ایرانسل در بالا ضربه بزنید. سپس روی پرونده و در ادامه روی طرح کنترل مصرف آزاد ضربه بزنید.

غیرفعال کردن اینترنت تعرفه آزاد ایرانسل

در انتها فعال سازی کنترل مصرف آزاد را انتخاب کرده و تأیید کنید. سپس منتظر پیامک نتیجه فعال‌سازی بمانید.

غیرفعال کردن اینترنت تعرفه آزاد ایرانسل

بااین‌حال اگر به اپلیکیشن ایرانسل من دسترسی نداشتید، می‌توانید با استفاده از کد دستوری #1*3*2*3*555* برای فعال‌کردن طرح کنترل مصرف آزاد اقدام کنید. در صورتی‌که در جایی احتیاج به استفاده از اینترنت به‌صورت موقت و بدون بسته را داشتید با استفاده از کد #1*4*3*555* نیز این طرح را غیرفعال کنید.

چگونه از مصرف اینترنت آزاد در اپراتور رایتل جلوگیری کنیم؟

متأسفانه رایتل کد یا روش خاصی برای جلوگیری از مصرف آزاد اینترنت خود درنظر نگرفته است، اما با استفاده از روشی در گوشی‌های اندروید می‌توان تنظیماتی انجام داد که پس از اینکه حجم مصرفی به سقف تعیین‌شده بسته رسید، اینترنت گوشی به‌طور خودکار غیرفعال شود.

برای این کار لازم است به کمک این آموزش، ابتدا تاریخ خرید بسته اینترنت را با تاریخ شروع محاسبه حجم مصرفی گوشی خود هماهنگ کنید تا حجمی که توسط گوشی محاسبه می‌شود به حجمی که توسط اپراتور محاسبه و گزارش می‌شود نزدیک باشد.

پس از تنظیم روز محاسبه، باید اندازه سقف مصرف اینترنت را در گوشی خود تنظیم کنید تا درصورت رسیدن به آن، اینترنت به‌طور خودکار در گوشی شما غیرفعال شود. برای این کار:

  • در گوشی‌های سامسونگ:

تنظیمات گوشی را باز کرده و وارد بخش Connections شوید. در صفحه بعدی روی Data usage ضربه بزنید. سپس گزینه‌ی Billing cycle and data warning را انتخاب کنید. توجه کنید که برای ورود به این بخش باید اینترنت سیم‌کارت گوشی شما فعال باشد.

تنظیم تاریخ محاسبه مصرف اینترنت در سامسونگ

گزینه‌ی Set data limit را روشن کنید تا گزینه Data limit از حالت فریز خارج شود. سپس از همین قسمت سقف حجم بسته‌ را وارد کنید. می‌توانید واحد آن را از گیگابایت به مگابایت نیز تغییر دهید.

ایجاد محدودیت در مصرف اینترنت موبایل در گوشی های سامسونگ
  • در گوشی‌های شیائومی:

اپلیکیشن Security را باز کرده و در انتهای صفحه گزینه‌ی Data usage را انتخاب کنید. سپس با حرکت‌دادن مستطیل آبی‌رنگ، سیم‌کارت موردنظر را تعیین کرده و روی Set data usage limit ضربه بزنید.

تنظیم تاریخ محاسبه مصرف اینترنت در شیائومی

در صفحه‌ی بعد روی Monthly data limit را انتخاب کرده و سقف حجم بسته‌ را وارد کنید. می‌توانید واحد آن را از گیگابایت به مگابایت نیز تغییر دهید.

ایجاد محدودیت در مصرف اینترنت موبایل در گوشی های شیائومی

توجه داشته باشید حتماً مقدار سقف مصرف را اندکی کمتر از مقدار سقف اعلام‌شده توسط اپراتور وارد کنید؛ برای مثال اگر بسته‌ی دو گیگابایتی خریده‌اید، در این قسمت عدد ۱٫۹۵ یا کمتر را وارد کنید، چراکه باید احتمال بروز خطا در محاسبه داده مصرفی را درنظر گرفت.

همچنین این‌ روش را می‌توانید در مورد دو اپراتور دیگر و به‌جای غیرفعال کردن اینترنت تعرفه آزاد به‌کار بگیرید.

سوالات متداول زومیت

  • منظور از اینترنت تعرفه آزاد یا مصرف آزاد چیست؟

    به‌صورت کلی یک نرخ مشخص به‌ازای مصرف مقدار مشخصی از داده توسط اپراتورها تعیین و درصورت استفاده از اینترنت از اعتبار کسر یا در صورت‌ حساب ماهیانه منظور می‌گردد. در این حالت گفته می‌شود که اینترنت به‌صورت آزاد استفاده شده و به این معنی است که شما بسته‌ی فعالی ندارید. از این‌رو استفاده طولانی‌مدت یا زیاد از اینترنت در حالت آزاد یا فعال نبودن بسته هزینه‌های زیادی را به کاربران تحمیل می‌کند.

  • کد دستوری غیرفعال کردن مصرف آزاد اینترنت برای هر اپراتور چیست؟

    مشتریان همراه اول با شماره‌گیری #113*100* و ایرانسل با شماره‌گیری #1*3*2*3*555* می‌توانند اینترنت آزاد خود را غیرفعال کنند. مشتریان رایتل در حال حاضر کد دستوری خاصی ندارند و باید از روش دیگر که در این مقاله آماده است، اقدام به غیر فعال‌سازی بسته کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات