به مناسبت تولد 12 سالگی آیپاد کلاسیک

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
مطالعه 4 دقیقه
شاید زمانی که استیو جابز آیپاد کلاسیک را معرفی کرد، هیچ‌کس انتظار تحولی شگرف را نداشت که در پی ورود آن، در دنیای فناوری و موسیقی رخ داد. دیروز دوازدهمین سالگرد عرضه‌ی آیپاد کلاسیک به بازار بود. وسیله‌ای کوچک و در عین حال زیبا، که پنجره‌ای جدید را به دنیای ابزار‌های قابل حمل باز کرد. هرچند دیگر آیپاد کلاسیک تولید نمی‌شود، اما این وسیله هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.
تبلیغات

19 آبان ماه سال 1380 اپل فروش آیپاد‌ کلاسیک را رسما آغاز کرد، محصول جدیدی که استیو جابز آن را یکی از بزرگترین پیشرفت‌های حاصل در عرصه‌ی فناوری عنوان کرد که قابلیت ذخیره‌ی بیش از 1000 فایل صوتی را با کیفیت بالا و در قالب یک وسیله‌ی قابل حمل و سبک با وزنی برابر با 200 گرم داشته و به‌راحتی در جیب شما جا می‌گیرد.

چند هفته پیش از فروش رسمی آیپاد کلاسیک، استیوجابز، مدیرعامل متوفی اپل، آیپاد را اینگونه معرفی کرد:

با طراحی و تولید آیپاد، اپل نسل جدیدی از پخش‌کننده‌های فایل‌های صوتی را عرضه خواهد کرد که شما را قادر به ذخیره‌ی تمام آهنگ‌های مورد علاقه‌ی خود در یک وسیله‌ی کوچک و قابل حمل می‌کند که می‌توان به‌راحتی آن را در جیب خود قرار داد.

همچنین وی پیش‌بینی خارق‌العاده‌ای انجام داد:

با استفاده از آیپاد، روش گوش دادن به موسیقی برای همیشه تغییر خواهد کرد.

فیل‌شیلر، قائم‌مقام اپل در بازاریابی محصولات، در زمان معرفی آیپاد، این محصول را چنین توصیف کرد:

با طراحی بسیار زیبا و خار‌ق‌العاده‌ و همچنین کارکرد فوق‌العاده‌، آیپاد یکی از بهترین هدایایی است که می‌توان به کاربران مک در تعطیلات سال میلادی هدیه داد.

اپل رکورد فروش 125,000 آیپاد را در زمستان 2001 به ثبت رساند.

محصول جدید اپل با قیمتی برابر با 399 دلار به‌فروش می‌رسید که شامل یک حافظه‌ی 5 گیگابایتی بود. صفحه‌ی نمایش آیپاد با رزولوشن 160 در 128 پیکسل، یکی از بهترین صفحه نمایش‌ها در زمان خود بود. اپل با طراحی و ساخت سیم ارتباطی برای این محصول که فایروایر نام داشت، قدم دیگری در راه ایجاد تحول برداشته بود. همچنین آیپاد در کنار یک سی‌دی نرم‌افزار آیتونز 2، هدفون و همچنین آداپتور برق فایروایر به خریداران عرضه شد.

در ابتدای روز‌های عرضه‌ی آیپاد، کاربران پی‌سی‌ها و سایر پلتفرم‌های موجود، قادر به استفاده از آیپاد نبودند، چراکه اپل این امکان را در نظر نگرفته بود و کاربران برای استفاده از آیپاد باید از یک مک با سیستم‌عامل Mac OS 9.2 یا Mac OS X 10.1 بهره می‌بردند.

در سال 1383، اپل نسل سوم آبپاد خود را روانه ی بازار کرد که از یک رابط کاربری کاملا لمسی بهره می‌برد و قابلیت ارتباط از طریق فایروایر و USB در آن گنجانده شده بود. اقدام اول موجب تسهیل استفاده از آیپاد در PCها شد.

iPod3rd

تا شهریور ماه سال 1383 اپل به رکورد فروش یک میلیون آیپاد رسید. این آمار در شهریور ماه سال 1384 به 4.4 میلیون رسید که منجر به تاسیس بخشی در اپل با نام «بخش آیپاد» شد. تا ابتدای زمستان سال 1385، اپل 22.5 میلیون آیپاد به فروش رساند که آمار فروش 39.4 میلیونی را در سال مالی 2006 رقم زد.

آیپاد منجر به تولید آیفون شد

موفقیت بی‌نظیر آیپاد، این امکان را در اختیار اپل قرار داد تا با پایه‌گذاری فروشگاه آیتونز راه را برای تاسیس اپ‌استور هموار نموده و موجب ساخت بازی‌هایی برای آیپاد شود که اپل از طریق این فروشگاه آن‌ها را به فروش برساند.

طراحی و تولید میلیون‌ها آیپاد توسط اپل، موجب سرمایه‌گذاری اپل در ساخت فروشگاه‌ها و ورود به حوزه‌ی خرده‌فروشی شد، همچنین نیاز به فروش محتوای دیجیتال فروشگاه‌های آنلاینی را پدید آورده بود که در یک نمای کلی، بستری مناسب را برای ظهور یک محصول دیگر در اختیار اپل قرار داد. آیفون، دیگر محصول انقلابی اپل در بازار تلفن‌های همراه بود که با ورودش مفهوم تلفن‌های هوشمند را دگرگون ساخت.

آیفون در سال 1386 پا به عرصه‌‌ی وجود نهاد. اپل در سال عرضه‌ی آیفون، بیش از 100 میلیون آیپاد را به فروش رسانده بود و آیتونز نیز لقب یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی را به خود اختصاص داده بود چراکه شامل بیش از 5 میلیون موزیک، 350 برنامه ی تلویزیونی و بیش از 400 فیلم می‌شد. اپل در حدود 2.5 میلیون آهنگ، 50 میلیون برنامه‌ی تلویزیونی و 1.3 میلیون فیلم سینمایی را در این مدت به فروش رسانده بود که آن را بدل به محبوب‌ترین فروشگاه آنلاین کرده بود.

بازنشستگی آیپاد کلاسیک

در کنار آیفون، اپل نسخه‌ی جدیدی از آیپاد را به بازار عرضه کرده بود که جز در قابلیت برقراری ارتباط تلفنی، همه‌ی ویژگی‌های آیفون در آن گنجانده شده بود. آیپاد تاچ نام نسخه‌ی جدید آیپاد بود که قابلیت اجرای تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موجود برای آیفون در آن وجود داشت.

این روز‌ها با ارائه‌ی محصولات جدیدی توسط اپل همچون آیپد‌ و آیفون، فروش آیپاد کاهش فراوانی را شاهد بوده است. بطوریکه اپل امسال سنت ده ساله ی خود را ترک کرده و مراسمی را برای آیپاد‌های خود برگزار نکرد، همچنین تغییراتی نیز در سخت‌افزار این محصولات ایجاد نشد.

اپل به‌جای آیپاد، تمرکز خود را روی طراحی و تولید محصولات جدید قرار داده که شامل آیفون 5C، 5S و همچنین آیپدایر و آیپدمینی با صفحه‌ی نمایش رتینا است.

آیا شما نیز یکی از انواع آیپاد را در اختیار داشته یا دارید؟ تجربه‌ی کار خود را با ما و دوستانتن به اشتراک گذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات