تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت چه تاثیری بر بازار اندروید دارد؟

سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
خرید نوکیا توسط مایکروسافت، دقیقا چه تاثیری بر بازار گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید دارد؟
تبلیغات

حتما شما هم از شنیدن خبر خریده شدن کمپانی معظم نوکیا توسط غول نرم‌افزاری جهان، مایکروسافت، شوکه شده‌اید. امروز صبح مایکروسافت اعلام کرد که کمپانی فنلاندی نوکیا را با قیمت 7.2 میلیارد دلار خریداری نموده است. این تازه اول کار است و قطعا خبرهای بیشتری از این معامله بزرگ در روزهای آتی منتشر خواهند شد. اما، در این مقاله قصد داریم این موضوع را مورد کند و کاو قرار دهیم که این خرید، دقیقا چه تاثیری بر بازار گوشی‌ هوشمند اندرویدی دارد؟

اگر بخواهیم با استناد به آمار و ارقام صحبت کنیم، نوکیا با اختلاف زیاد، پرچمدار تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند مبتنی بر ویندوزفون است. حتی در تبلیغات ویندوزفون که گاها توسط مایکروسافت پخش می‌شوند، سعی شده است تا از گوشی‌های ساخت نوکیا استفاده شود. بدون شک نوکیا بزرگترین تولید کننده گوشی‌های ویندوزفونی در جهان است. اما در مقایسه با اندروید، این آمار و ارقام چندان هم زیاد و قابل توجه نیستند.

اگر بخواهیم اقدام اخیر مایکروسافت را در بازار اندروید شبیه سازی کنیم، باید روزی را تصور کنیم که گوگل، بخش موبایل سامسونگ که بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید است را خریداری کرده باشد! شاید هم بخش موبایل کمپانی‌های ال‌جی یا سونی.

پر واضح است که مبلغی که مایکروسافت برای خرید نوکیا کنار گذاشته است، بسیار کمتر از مبلغی است که این شرکت برای خرید سرویس اسکایپ خرج کرد. اما این اقدام ردموندی‌ها باعث می‌شود تا آن‌ها کنترل بازار ویندوزفون، چه در زمینه نرم افزار و چه در زمینه سخت افزار را به طور کامل در دست داشته باشند.

با وجود آن‌که تولید کنندگان برتر گوشی‌های هوشمند در جهان، اکثر تمرکز خود را بر روی تولید دستگاه‌های مبتنی بر اندروید قرار داده‌اند، اما هر از گاهی یک یا چند گوشی ویندوزفونی را نیز به بازار عرضه می‌کنند. صرف نظر از این‌که مایکروسافت اعلام نموده که فروش گواهینامه ویندوزفون به این شرکت‌ها کما فی السابق ادامه خواهد داشت، اما با خریده شدن نوکیا توسط مایکروسافت، به نظر نمی‌رسد که شرکت‌ها تمایلی به ساخت محصولات ویندوزفونی در آینده داشته باشند و این موضوع باعث خواهد شد تا جنب و جوش در بازار اندروید بیشتر از گذشت شود. ممکن است این موضوع برای کاربران منتج به دست‌آوردی بزرگ شود اما نباید فراموش کرد که شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند هیچ‌گاه سعی نمی‌کنند تا تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار دهند. حال با کنار کشیدن نوکیا از عرصه تولید این گونه محصولات، کمپانی‌های بزرگی مانند سامسونگ، اچ تی سی و هواوی تنها یک گزینه پیش روی خود دارند، اندروید. شاید دلیل اصلی این‌که سامسونگ در حال کار کردن بر روی سیستم عامل تایزن، و اچ تی سی مشغول ساخت سیستم عامل مخصوص خود هستند نیز همین موضوع باشد.

از نقطه نظر گوگل، تغییری بزرگی در بازار اندروید رخ نخواهد داد. زیرا بر طبق آمار، روزانه بر تعداد کاربرانی که گوشی‌های اندرویدی خریداری می‌کنند افزوده می‌شود و این رشد همواره صعودی بوده است.

هنگامی که پای سیستم عامل مخصوص موبایل در میان است، دو کمپانی گوگل و مایکروسافت هرگز رفقای خوبی برای هم نخواهند بود و این موضوع با این خرید جدید، جدی تر از گذشته نیز خواهد شد.

از این به بعد، احتمالا تمامی تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان چشم خود را به روی ویندوزفون خواهند بست و مایکروسافت همانند وقتی که تولید تبلت‌های سرفیس را به طور کامل تحت کنترل خود داشت، بازار گوشی‌های هوشمند ویندوزفونی را نیز تحت سلطه خود در خواهد آورد و با این حساب سعی می‌کند تا سیستم عامل خود را هر چه بیشتر و بهتر با سخت‌افزار مناسب ساخت نوکیا، یکپارچه نماید.

نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات