دلایل احتمالی کنارگیری بالمر از مایکروسافت

یک‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
جمعه خبر رسید که استیو بالمر، مردی که چند سالی است بر صندلی مدیریت مایکروسافت تکیه زده تا 12 ماه آینده شرکت را ترک خواهد کرد. این‌که این تصمیم را خود بالمر گرفته یا او را به سوی این کار سوق داده‌اند مشخص نیست، اما در این مطلب به 4 دلیل احتمالی اشاره‌ خواهیم کرد که در طی چند سال اخیر، مانند طنابی به دور بالمر پیچیده شده و او را پایین کشیده‌اند.
تبلیغات

سهام مایکروسافت سقوط کرده است

اولین و مهم‌ترین دلیل می‌تواند کاهش قیمت سهام شرکت تحت رهبری وی باشد. مایکروسافت در زمانی که بالمر سکان هدایت را در دست گرفت با ارزش‌تر از الان بود و مسلما یکی از وظایف اصلی مدیر عامل و تیم مدیران ارشدش، کمک به رشد بهای سهام شرکت یا حداقل ثابت نگه داشتن آن در یک وضعیت تثبیت شده و مناسب است. مایکروسافت در سال 2000 میلادی، یک شرکت 400 میلیارد دلاری بود اما حالا 286 میلیارد دلار ارزش دارد.

microsoft chart1

دیگر کسی میلی به خرید کامپیوترهای شخصی (PC) نشان نمی‌دهد

یکی از دلایل سقوط مایکروسافت در بازار بورس، نزول و رکود در تجارت اصلی این شرکت، یعنی ویندوز است. این سیستم عامل کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌ هر ساله بخش بزرگی از درآمد شرکت را تامین می‌کند. اما امروزه می‌بینیم که مردم هر روز اشتیاق کمتری به این محصولات نشان داده و در عوض، به سمت تلفن‌های هوشمند و تبلت هجوم می‌برند. البته مایکروسافت هم احتمالا می‌توانست خود را با این موج جدید همراه کند، اگر کمی زودتر دست به کار می‌شد. در نمودار زیر مشاهده می‌کنید که پس از عرضه آیپد، فروش کامپیوترهای شخصی با افتی غیر قابل انکار رو به رو شد.

microsoft chart2

بزرگ‌ترین جایگزین کامپیوترهای شخصی: تبلت

بخش بزرگی از جامعه کاربران نیمه حرفه‌ای و معمولی، در حال جایگزینی تبلت‌ با لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی‌شان هستند و شاید بتوان بزرگ‌ترین قاتل کامپیوترهای رومیزی را همین تبلت‌ها دانست. در نمودار زیر می‌بینید که به موازات رکود بازار PC با رشد منفی، بازار تبلت‌ها در حال اوج گرفتن است.

microsoft chart3

و این وضع تغییر نخواهد کرد

عرضه‌ی ویندوز آرتی توسط مایکروسافت در سال 2012، در واقع اعترافی بر این مدعا بود که شرایط عوض شده و باید بتوان خود را با آن وفق داد. اما باز هم زمان بندی نادرست و استراتژی غلط، باعث شد که بازار توسط اندروید و iOS قبضه شده و سهم مایکروسافت در بازار تبلت‌ها بسیار اندک باشد.

microsoft chart4

به نظر شما، مایکروسافت با چه راهکاری می‌تواند دوباره به دوران طلایی خود رسیده و با قدرت وارد میدان رقابت شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات