معمای قتل‌های ۳۵ ساله پاریس با اعترافات قبل از خودکشی قاتل حل شد

یک‌شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
قاتل زنجیره‌ای که متهم ردیف اول پرونده‌ قتل‌‌های ۳۵ ساله پاریس بود، پیش از اینکه آزمایش‌‌های ژنتیکی او را به صحنه‌‌های جرم مرتبط بدانند، دست‌ به خودکشی زد.
تبلیغات

سرانجام قاتل زنجیره‌ای فرانسوی مشهور به «مرد آبله‌ای» پس از تحقیقات دنباله‌دار پلیس فرانسه شناسایی شد. فرانسوا وِرُوو ۵۹ ساله، مأمور سابق ژاندارمری و پلیس بازنشسته، در یادداشت خودکشی خود به قتل‌ها و تجاوزهای مختلفی اعتراف کرد. به‌گزارش اسکای‌نیوز، مأموران پلیس برای تأیید ادعای وروو نمونه‌ دی‌اِن‌ای‌ای که از جسد او گرفته بودند، با نمونه‌های یافت‌شده در صحنه‌های جرم مطابقت دادند.

بر‌‌اساس گزارش‌های رسیده از رسانه‌های فرانسوی، این قاتل زنجیره‌ای که تعداد زیادی قتل و تجاوز را در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در منطقه پاریس مرتکب شده بود، مأمور پلیس بوده است. گفته می‌شود وروو از کارت شناسایی و دستبندهای خود برای دستبندزدن و ربودن قربانیان استفاده می‌کرده است.

هویت این قاتل زنجیره‌ای برای ۳۵ سال فاش نشده بود. وروو در یادداشت خودکشی به قتل‌های خود اعتراف کرده بود. او یکی از ۷۵۰ کارمند ژاندارمری ملی فرانسه بود که ۲۹ سپتامبر (چهارشنبه هفته قبل) بازجویی شده بود. پلیس از مدت‌ها قبل به این نتیجه رسیده بود که مظنون به قتل احتمالا عضو یکی از نهادهای امنیتی بوده است.

قرار بود که وروو نمونه دی‌ان‌ای خود را به آزمایشگاه اداره پلیس تحویل دهد؛ ولی هیچ‌وقت به پلیس مراجعه نکرد. او بعدا مفقود شد و نهایتا جنازه‌اش در آپارتمان اجاره‌ای در مون‌پلیه (جنوب فرانسه) پیدا شد. رسانه‌های فرانسوی از قول کارآگاهان پرونده گزارش دادند که او یادداشت خودکشی را در آپارتمان خود به‌جای گذاشته است؛ اما هنوز محتوای نامه‌ی وروو به تأیید دادستان‌های فرانسوی نرسیده است. همچنین، قاتل در این یادداشت از ذکر جزئیات قربانیان و شیوه‌های قتل و مسائل دیگر خودداری کرده است.

فرانسوا وروو در یادداشت خودکشی خود اعتراف کرده که قاتل بدنام مشهور به «مرد آبله‌ای» خود اوست

قاتل در بخشی از یادداشت خود گفته است در برهه‌ای که مرتکب این جرایم هولناک شده، اسیر «وسوسه‌های گذشته» بوده و بعدها توانسته به اوضاع خود سروسامان بدهد. او گفته است که پس از سال ۱۹۹۷ دیگر مرتکب قتل دیگری نشده است.

دادستان‌ها تأیید کرده‌اند نمونه دی‌ان‌ای که از جسد وروو گرفته‌اند، او را به چند صحنه جرم مرتبط می‌کند. تصور می‌شود این قاتل زنجیره‌ای مرتکب چندین فقره تجاوز و قتل ازجمله قتل شنیع دختر ۱۱ ساله‌ای به نام سسیل بلوخ بوده است. سسیل در می ۱۹۸۶ به قصد مدرسه از آپارتمان محل زندگی‌اش خارج شد و دوباره زنده دیده نشد. بعدها جسد نیمه‌برهنه دختربچه روی قالی کهنه‌ای در زیرزمین آپارتمان محل زندگی‌اش پیدا شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که پیش از خفه و سلاخی‌شدن جنازه به سسیل تجاوز شده بود.

قاتل تکنیک‌های بازداشت و دستگیری نظامی‌پلیسی را به‌کار می‌برد

برخی از ساکنان آپارتمان در تحقیقات پلیس گفتند که در همان روز مفقودشدن سسیل مردی با صورتی آبله‌گون را در آسانسور آپارتمان دیده‌اند. لوک ریچارد، برادر بزرگ‌تر سسیل، در مصاحبه‌ای با روزنامه «سود اووست» چاپ بوردو گفته بود: «او به نظر خیلی از خودش مطمئن بود. او با من خیلی بی‌باک و مودب صحبت کرد و به من چیزی شبیه این گفت که روز خیلی خیلی خوبی داشته باشید.»

سال ۱۹۸۶، پلیس پوستر چهره‌نگاری او را در سطح شهر پاریس نصب کرد که براساس گفته‌های شاهدان ازجمله لوک ریچارد طراحی شده بود. در مشخصات پوستر او را به عنوان فردی حدودا ۲۵ ساله با قامتی ۱۸۲ سانتی‌متری و موهای قهوه‌ای روشن و صورتی آبله‌گون معرفی کرده بودند.

قاتل قبل از اینکه به نیروی پلیس عادی منتقل شود، در ژاندارمری خدمت می‌کرد

والدین سسیل هر دو بدون شناختن قاتل دخترشان از دنیا رفتند. فرانسوا وروو عامل قتل ژیل پولیتی ۳۸ ساله و ایرمگارد مولر ۲۱ ساله بود که هر دو باهم زندگی می‌کردند. این زنان پیش از قتل به‌طرز فجیعی شکنجه شده بودند. به‌نوشته روزنامه لَ‌پاریسین، قتل دختر ۱۹ ساله‌ای به نام کارین لروی نیز به وروو نسبت داده می‌شود. آزمایش‌های ژنتیکی‌ای که یک دهه پس از مرگ سسیل انجام گرفتند، آشکار کردند که قاتل او در تجاوزها و آزارهای جنسی دیگری نیز نقش داشته است.

فرانس ۲۴ نیز گزارش داده است که قاتل در سه مورد از حمله‌های خود به یک زن آلمانی ۲۶ ساله و دو دختر ۱۱ و ۱۴ ساله، خود را مأمور پلیس معرفی کرده است. مأموران پلیس در آن زمان فکر می‌کردند که این تنها حربه قاتل برای به‌دام‌انداختن بی‌سروصدای قربانیان بوده است. به‌هرحال، همین سرنخ بود که سرانجام ماموران پلیس را به وروو رساند. گمان می‌رود قتل‌های وروو بین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۴ انجام گرفته‌اند.

کارآگاهان پلیس درادامه تحقیقاتشان به این نتیجه رسیدند که مرد آبله‌ای احتمالا یکی از اعضای نهادهای امنیتی بوده که خودرویی سفید رنگ نیز داشته است. او در یک مورد ظاهرا کارت شناسایی پلیس خود را به دختر تنهایی نشان داده و خواسته بود او را سوار خودرو خود کند. همچنین، گفته می‌شود که قاتل در حمله‌های خود تکنیک‌های بازداشت و دستگیری نظامی‌پلیسی را به‌کار می‌برده است. جالب اینکه قتل‌های او نیز بنابه گزارش‌های مختلف در نزدیکی یکی از مراکز آموزش ژاندارمری انجام گرفته‌اند.

دیدیه سبان،‌ وکیل خانواده سسیل، پس از حل پرونده قتل‌های دل‌خراش پاریس رسما از اداره پلیس این شهر تشکر کرد. بااین‌حال، او در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار تأسف کرد و گفت: «حقیقتا دردناک است بدانید تبهکاری اسرارش را با خود به [گور] برده است.»

فرانسوا وروو ۵۹ ساله برای دوره‌ای در ژاندارمری خدمت کرده و بعدها به خدمت اداره پلیس درآمده است. ژاندارمری فرانسه یکی از دو نهاد انتظامی کشور فرانسه است که برخلاف پلیس ملی، بیشتر در شهرها و روستاهای کوچک و نواحی مرزی فعالیت می‌کند. وروو که مدت‌ها از بازنشستگی‌اش می‌گذشت، همسر و دو فرزند داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات