۱۴ مهر: ثبت اختراع فرآیند فتوکپی

جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۷۵ سال پیش در چنین روزی، حق اختراع فرآیند فتوکپی به نام چستر چارلسون ثبت شد. این حق اختراع بعدا توسط شرکت زیراکس کنونی خریداری شد.
تبلیغات

۷۵ سال پیش در چنین روزی (۶ اکتبر سال ۱۹۴۲)، چستر فلوید چارلسون پتنتی با نام «الکتروگرافی» به نام خود ثبت کرد که امروزه با اصطلاح فتوکپی شناخته می‌شود. چارلسون یک فیزیکدان آمریکایی بود که برای اولین بار، فرآیند تولید کپی خشک از اسناد را اختراع کرده بود. تا قبل از آن، فرآیند «میموگراف» برای کپی گرفتن استفاده می‌شد که محصول آن کاغذ خیس بود. اگرچه فرآیندی که چارلسون اختراع کرد، سنگین و زمان‌بر بود؛ اما مزیت اصلی آن، عدم استفاده از مواد شیمیایی مایع بود. در روش او، تصویربرداری و چاپ الکترواستاتیک با هم ترکیب شده بودند.

چارلسون ایده‌ی خود را به بسیاری از شرکت‌های بزرگ نشان داد و تنها شرکتی که آن را پذیرفت و امتیاز این اختراع را خریداری کرد، شرکت هالوید بود. آن‌ها در سال ۱۹۴۶ تمایل خود برای آزمایش این روش را نشان دادند و در نهایت امتیاز آن را خریداری کردند. شرکت هالوید برای این‌که این روش را متفاوت با تصویربرداری سنتی نشان دهد، نام آن را به «زیراگرافی» تغییر داد. این کلمه از ترکیب لغت‌های یونانی «زیراس» به معنای خشک و «گرافیا» به معنای نوشتن ایجاد شده است. در نهایت، درآمد شرکت هالوید از این فرآیند و تولید دستگاه‌های مدرن آن به حدی رسید که نام شرکت به زیراکس تغییر کرد. این شرکت در حال حاضر به درآمد سالانه ۱۱ میلیارد دلار رسیده است.

از دیگر اتفاقات مهم دنیای فناوری در این روز، تقسیم شدن شرکت باسابقه‌ی اچ‌پی در سال ۲۰۱۴ است. این شرکت در ۶ اکتبر سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که قصد دارد بخش‌های مجزایی برای خدمات سطح شرکتی و سطح مشتریان عادی تأسیس کند. آن‌ها هیولت پاکارد اینترپرایز را برای پروژه‌ها و محصولات شرکتی و اچ‌پی را برای محصولات سطح کاربران عادی و پرینترها تأسیس کردند. لوگوی اصلی این شرکت در حال حاضر به اچ‌پی تعلق دارد.

در همین روز و در سال ۱۹۱۴، پتنتی برای ثبت حق اختراع دستگاه دریافت‌کننده‌ی امواج بی‌سیم به نام ادوین اچ آرمسترانگ ثبت شد که بعدا به اختراع رادیو انجامید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات