تماشا کنید: کشف گورهای دست جمعی در زیرزمین یک فروشگاه در پاریس

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
مطالعه 3 دقیقه
به تازگی باستان شناسان بیشتر از ۲۰۰ جسد را در زیرزمین یک سوپر مارکت در پاریس کشف کرده‌اند. منشاء این اسکلت‌ها احتمالاً به بیمارستان نزدیک این محل در قرون وسطی باز می‌گردد. هنوز دلیل مرگ این افراد ناشناخته مانده است.
تبلیغات

کشف این گور دست جمعی در زیر بافت قدیمی شهر پاریس می‌تواند به روشن شدن حقایقی در مورد چگونگی زندگی‌ مردم آن زمان، بحران‌ها، بیماری‌های همه‌گیر یا شناخت قحطی منجر شود.

انبار سوپر مارکت

basement-view

در طول یک عملیات بازسازی معمول در فروشگاه Monoprix Reaumeur Sebastopol در محله‌ی Monoprix Reaumeur Sebastopol در پاریس، هنگام کاهش ارتفاع کفی زیرزمین کارگران با این اسکلت‌های باستانی مواجه می‌شوند.

بیمارستان باستانی

اسکلت‌ها به آرامی از کف اتاق دوم بیرون می‌آیند

این گور باستانی احتمالاً به بخشی از گورستان بیمارستان ترینیتی تعلق داشته است، بیمارستانی که توسط دو اشراف زاده‌ی آلمانی تاسیس و در سال ۱۲۰۲ میلادی افتتاح شد. در سال ۱۳۵۳ گورستانی در نزدیکی آن ساخته می‌شود که در طول ۶۰۰ سال آینده به محلی برای کفن و دفن و برپایی مراسم تدفین تبدیل شده می‌شود.

مرگ سیاه

پای یک اسکلت بر روی بدن اسکلت دیگر قرار گرفته است

بیمارستان ترینیتی دوره‌ی هولناکی از تاریخ اروپا را تجربه کرده است، زمانی که مرگ سیاه توسط طاعون و وبا جان حدود ۷۵ میلیون نفر را می‌گیرد. بیشتر محققان معتقدند این بیماری توسط جوندگان زیرزمینی مانند موش‌ها و از آسیای میانه به اروپا منتقل شده است؛ همانطور که می‌دانید انسان در برابر اپیدمی‌های فرامنطقه‌ای مقاومت کمی دارد و این بیماری‌ها می‌توانند به مرگ میر گسترده و طولانی مدت منجر شوند.

گورهای دسته‌جمعی

اتاقی که اسکلت‌ها در آن کشف شدند

روی هم رفته تیم کاوشگران توانستند هشت گور دسته‌جمعی در این محل کشف کنند. در هفت گور از این هشت گور بین پنج تا بیست اسکلت یافت شد در صورتی که در گور هشتم حدود ۱۵۰ نفر دفن شده بودند.

مرگ و میری هولناک

مرد و زن و کودک، همه کنار هم و در یک گور دسته جمعی

اجساد به صورت منظم در حداقل دو ردیف کنار هم در هر گودال چیده شده بودند. همچنین بسیاری از اسکلت‌ها فراتر از منطقه‌ی دفن پیدا شدند. در این گورهای دست جمعی مردان، زنان و کودکان همگی در کنار هم آرمیده بودند.

علل ناشناخته

اسکلت‌های اتاق پنجم تنگاتنگ هم چیده شده‌اند

تا کنون تیم تحقیقاتی موفق به کشف نشانه‌ی آشکاری از آسیب و یا بیماری خاصی در این اسکلت‌ها نشده است اما با این حال تحقیقات ادامه خواهد یافت. آزمایش‌هایی مثل ایزوتوپ رادیواکتیو کربن قدمت صاحبان این گورها را مشخص خواهد کرد.

چه رازهایی برملا خواهند شد

cellars-4-5

با ترکیب اطلاعات به دست آمده از متون باستانی و نقشه‌های جغرافیای باستان، محققان امیدوارند علت این مرگ و میر بزرگ را کشف کنند. همچنین این کشف اطلاعات مفیدی در خصوص چگونگی به خاک سپاری مردگان هنگام اپیدمی‌های مرگبار مانند قحطی و بیماری در قرون وسطی در اختیار محققان قرار خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات