۱۴ مهر: تولد ریچارد ددکیند، ریاضیدان بزرگ آلمانی

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۸۳ سال پیش در چنین روزی ریچارد ددکیند ریاضیدان بزرگ آلمانی متولد شد. دستاورد وی در خصوص اعداد حقیقی، تئوری اعداد جبری و جبر مجرد است.
تبلیغات

۱۸۳ سال پیش در چنین روزی یعنی ۶ اکتبر سال ۱۸۳۱ ریچارد ددکیند، ریاضیدان برجسته‌ی آلمانی در شهر بران‌سویک دیده به جهان گشود. ریچارد ددکیند بیشتر عمر خود را در این شهر سپری کرد و در همانجا نیز از دنیا رفت. در سال ۱۸۴۸ وارد کالج کارولینیوم و در ۱۸۵۰ وارد دانشگاه گوتینگن شد. در دانشگاه تئوری اعداد را نزد موریتز استرن فراگرفت و اصول و بنیاد ریاضیات را زیر نظر کارل فردریش گاوس فرا گرفت.

در آن زمان هنوز گاوس که یکی از بزرگترین ریاضیدانان جهان بود در دانشگاه گوتینگن تدریس می‌کرد و ریچارد جوان جزو آخرین شاگردان او به حساب می‌آمد. با این که گاوس دیگر کلاس‌های پیشرفته را به‌دلیل سن بالا قبول نمی‌کرد و تنها آموزش مسائل ابتدایی می‌پرداخت، اما ددکیند با علاقه‌ی فراوان در کلاس‌های این ریاضی‌دان برجسته شرکت می‌کرد.

گاوس در سال ۱۸۵۵ و در ۷۷ سالگی فوت کرد، اما در همان زمان کوتاه و در پایان عمر تاثیر خود را بر ریچارد ددکیند گذاشت. ریچارد یک نابغه در ریاضیات بود و خیلی سریع مراحل علمی را طی کرد. او در سال ۱۸۵۲ موفق شد تا دکترای خود را در رشته ریاضیات از دانشگاه گوتینگن دریافت کند. در آن دوران دانشگاه برلین مرکز علمی ریاضیات آلمان به حساب می‌آمد بر همین اساس ریچارد به دانشگاه برلین رفت تا در آنجا به تحقیق و تحصیل در ریاضیات بپردازد و بعد از ۲ سال مجددا به دانشگاه گوتینگن برگشت و به عنوان استاد مشغول تدریس شد. در سال ۱۸۵۸ ریچارد ددکیند شروع به تدریس در دانشگاه زوریخ کرد. ۴ سال بعد در ۱۸۶۲ کالج کارولینیوم تبدیل به یک دانشگاه شد و ریچارد ددکیند به شهر خود بازگشت و تا آخر عمر در آنجا باقی ماند.

در ۱۸۹۴ دکتر ددکیند بازنشست شد؛ اما به خاطر علاقه‌ای که به تدریس داشت به کار خود در دانشگاه ادامه داد و به انتشار مقالات علمی پرداخت. تددکیند تئوری‌های مهمی را در باره‌ی اعداد مطرح کرده است که هنوز هم در ریاضیات تدریس می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات