ایلان ماسک نگران است که هوش مصنوعی در نهایت منجر به ایجاد ترمیناتورهای واقعی شود!

یک‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
به نظر می‌رسد ایلان ماسک نسبت به نوآوری‌ها و ورود به زمینه‌های جدید در بخش‌های کلیدی فناوری اندکی نگران است. ایلان ماسک کسی است که در کمپانی تسلا تلاش دارد جنبش استفاده از خودروهای الکتریکی را پیشرفت دهد، در Space X در صدد بازاختراع حمل و نقل فضایی است و در SolarCity نیز می‌خواهد ایالات متحده را به قطب مرکزی انرژی خورشیدی بدل کند.
تبلیغات

 با وجود این تلاش شدید برای پیشرفت دادن فناوری در حوزه‌های کلیدی، هنوز یک مساله موجب نگرانی ایلان ماسک است. این نگرانی چیزی نیست جز عطش سیری ناپذیر بشر برای بهبود و تقویت مداوم هوش مصنوعی و هوشمندتر ساختن آن در راستای افزایش قابلیت‌ها و توانایی‌هایش.

ایلان ماسک که دیروز در CNBC حاضر شده بود چنین توضیح داد که خود او سرمایه‌گذاری‌های بزرگی بر روی چندین کمپانی فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی انجام داده که البته نه به هدف بازدهی مالی نهایی، بلکه بیشتر برای بدست آوردن مزیت رقابتی و نقطه‌ی برتری در تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌های نوین نسبت به این امر اقدام کرده است. او به میزبان خود، کلی اونس گفت:

من واقعا مایلم همیشه یک چشم خود را بر روی آنچه در زمینه‌ی هوش مصنوعی رخ می‌دهد نگه دارم. من حدس می‌زنم که پتانسیل یک پیامد خطرناک در این حیطه وجود دارد.

وقتی که اونس از او خواست که تفکرات خود در این خصوص را با تفصیل بیشتری بیان کند، ماسک در پاسخ به مجموعه‌ی کلاسیک سال 1984 جیمز کامرون یعنی مجموعه‌ی ترمیناتور بعنوان یک نوع از سناریو که بشریت باید از آن پیشگیری کند اشاره کرد:

منظورم این است که فیلم‌هایی هم در این زمینه ساخته شده است... برای نمونه ترمیناتور یکی از آن‌هاست. تصور نمی‌کنم که در فیلم ترمیناتور [بشر] هوش مصنوعی را برای ایجاد ترمیناتورها ساخته باشد؛ آن‌ها انتظارش را نداشتند، بلکه ترمیناتورها به نوعی پیامد ناخواسته‌ی این تکنولوژی بودند. این مساله چیزی مثل جریان Monty Python است. هیچ‌کس انتظار تفتیش عقاید اسپانیایی را نداشت... می‌دانید؟ اما مجبوریم محتاط باشیم.

ماسک بطور مشخص در طی این پرسش و پاسخ در حالت کاملا جدی قرار نداشت اما پیغام او که محققان باید در مسیر خود برای تحقق هوش مصنوعی احتیاط مضاعف به خرج دهند کاملا هوشمندانه به نظر می‌رسد.

پیامدهای ترسناکی می‌تواند وجود داشته باشد و ما به همین دلیل باید اطمینان حاصل کنیم که نتایج نهایی مطلوب باشند، نه بد. اونس در اشاره‌ای به برنامه‌های سفر به مریخ Space X پیشنهاد کرد که در چنین شرایطی که ربات‌ها کنترل زمین را بدست گیرند می‌توانیم به سادگی به مریخ فرار کنیم... اما ماسک چندان موافق نبود و در پاسخ گفت که چنین هوشی به سادگی می‌تواند ما را تا آنجا هم تعقیب کند.

نظر شما در خصوص تحقیقات و آینده‌ی هوش مصنوعی چیست؟ مسلما محققان این زمینه از علم با مسئولیت بزرگی روبرو هستند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات