مایکروسافت نگران گسترش دامنه‌ی استفاده از کروم‌بوک‌های گوگل است

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
قبل از آغاز فصل خرید، مایکروسافت ماشین فرافکنی خود را روشن کرده و بار دیگر تبلیغات ضد گوگلی خود را با کمپین Scroogled آغاز کرده است. اما اینبار مایکروسافت لپ‌تاپ‌های کرو‌م‌بوک گوگل را هدف قرار داده است که بسیار ارزان قیمت بوده و در بردارنده‌ی سیستم‌عامل کروم هستند و مهم‌ترین کاربرد آن‌ها برای گشت‌و‌گذار در اینترنت است. چرا مایکروسافت از جانب کروم بوک‌ها احساس نگرانی می‌کنند؟ شاید پاسخ این سوال در پیشرفت پیوسته‌ی کروم‌بوک‌ها نهفته است.
تبلیغات

برای بسیاری از کاربران، سیستم‌عامل کروم گوگل به‌نظر نامناسب می‌آید، در واقع کروم‌بوک‌ها برای همه‌ی افراد مناسب نیست، بلکه این کروم‌بوک‌ها در حال تبدیل شدن به یکی از بهترین گزینه‌ها در میان لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت بازار است.

بسیاری از افراد این لپ‌تاپ‌ها را آنچنان ضعیف و ناکارآمد عنوان می‌کنند که از نظر آن ها ارزش امتحان کردن را نیز ندارند. چه کسی از این‌لپ‌تپ‌ها استفاده خواهد کرد که جز گشت‌و‌گذار در اینترنت کاربرد دیگری ندارند؟ چه‌کسی یکی از این‌لپ‌تاپ‌ها را خواهد خرید؟ بسیاری از مردم بر این باورند که کروم‌بوک‌ها قادر به انجام کارهای دیگری جز باز کردن صفحات اینترنت و اجرای اپلیکیشن‌های تحت وب نیستند و این دقیقا نظری است که مایکروسافت با استفاده از کمپین Scroogled سعی در اشاعه‌ی آن دارد.

مایکروسافت سعی دارد تا این باور را میان کاربران گسترش دهد که کروم بوک‌ها قادر نیستند در زمان عدم اتصال به اینترنت کار خاصی را انجام دهند. اما این برداشت کاملا اشتباه است. مطمئنا کروم بوک‌ها در زمان اتصال به اینترنت، کاربرد‌ها و امکانات فراوانی را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما به‌طور حتم انجام بازی‌هایی چون Angry Birds نیازی به اینترنت نداشته و در حالت آفلاین نیز می‌توان این بازی را انجام داد. هرچند مایکروسافت بازی‌های چون Angry Birds را فاقد امکانی برای بازی در حالت آفلاین عنوان می‌کند، اما گوگل بسیر خرسند خواهد شد اگر شما این بازی ها را دانلود کرده و بصورت آفلاین به انجام آن مشغول باشید.

بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود برای سیستم‌عامل کروم، دارای این قابلیت هستند، اما اگر آفلاین بودن یکی از مسائل مهم برای شما است، شاید بهتر است دقایقی را که در طول روز آفلاین هستید، محاسبه کنید؟ مگر آن‌که از نرم‌افزار‌هایی همچون فوتوشاپ و اتوکد استفاده کنید، چراکه لپ‌تاپ شما در بهترین حالت مرورگر شما را اجرا خواهد کرد.

مایکروسافت کروم‌بوک‌ها را فاقد قدرت و پیش‌نیاز لازم برای انجام بازی‌هایی چون Call of Duty و Age of Empires عنوان می‌کند که درست است. اما مطمئنا نمی‌توان بازی‌های نام‌برده را در لپ‌تاپ‌های ویندوزی زیر 250 دلار نیز بازی کرد، چراکه از لحاظ سخت‌افزاری این لپ‌تاپ‌های ویندوزی قدرت لازم برای اجرای بازی را ندارد. مطمئنا آفیس هیچ‌گاه برای سیستم‌عامل کروم ارائه نخواهد داد، اما می‌توان نسخه‌های تحت وب آفیس را براحتی با استفاده از مرورگر مورد استفاده قرار داد. کاربران کروم‌بوک قادر به استفاده از اسکایپ نخواهند بود، اما هنگ‌اوتز جایگزین خوبی برای این نرم‌افزار خواهد بود. نمی‌توان از آیتونز نیز استفاده کرد، اما می‌توان با استفاده از Spotify web apps جایگزین مناسبی برای آن یافت.

مطمئمنا گوگل و شرکای سخت‌افزاری آن، تولید کروم‌بوک‌ها را در ادامه خواهند داد، چراکه این محصولات کاربرد‌های خوبی در موارد آموزشی و همچنین بازار لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت دارد که گوگل آن را بدیل به یکی از اصلی‌ترین رقبا خواهد کرد.

انواع نسخه‌های سیستم‌عامل کروم بسیار محدود است، اما گوگل با به‌کارگیری مدیریت پنجره‌ها، قابلیت‌های بیشتری را در حالت آفلاین به سیستم‌عامل خود افزوده است. کروم‌بوک‌ها سه سال پیش برای اولین بار به بازار عرضه شدند و این لپ‌تاپ‌ها در آن زمان دقیقا از ضعف‌هایی که مایکروسافت در کمپین Scroogled ذکر کرده است، رنج می‌برد. این لپ‌تاپ هرچند امروز نیز دارای ضعف‌هایی است، اما نسبت به سه سال پیش پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته و هم‌اکنون در حال تبدیل به یکی از رقبا و تهدید کننده‌ی مایکروسافت است. سرعت پیشرفت اینترنت در مورد اپلیکیشن‌های تحت وب نیز، به این کروم بوک‌ها کمک می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات