دریافت واکسن آنفولانزا و ذات‌الریه خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پژوهش‌ها از ارتباط میان واکس آنفولانزا و ذات‌الریه با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر خبر می‌دهد. برای بررسی نتایج حاصله از این تحقیقات با همراه ما باشید.
تبلیغات

بر اساس تحقیقات جدیدی که در کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر انجام شد، واکسن‌های آنفولانزا و ذات‌الریه، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند. سه مطالعه ارائه‌شده در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر سال ۲۰۲۰ میلادی، نتایج زیر را نشان می‌دهد.

 افرادی که حداقل یک واکسن آنفولانزا دریافت کردند، ۱۷ درصد کمتر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر داشتند و افرادی که به‌طور پیوسته این واکسن را دریافت کرده بودند، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در آن‌ها ۱۳ درصد بیشتر از مقدار قبلی، کاهش پیدا کرده بود.

دریافت واکسن ذات‌الریه در افراد بین ۶۵ تا ۷۵ سال (بسته به ژن‌های افراد)، خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

افراد مبتلا به زوال عقل در معرض خطر بیشتری از مرگ (۶ برابر) به نسبت افراد فاقد ابتلا به زوال عقل (۳ برابر) هستند.

ماریا کارلیو، مسئول ارشد انجمن آلزایمر اظهار داشت:

 با وجود بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، واکسن‌ها در صدر بحث‌های بهداشت عمومی قرار دارند. بنابراین باید فواید آن‌ها را نه تنها در برابر محافظت در برابر عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی بلکه در بهبود پیامدهای سلامتی طولانی‌مدت هم بررسی کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد:

محافظت از سلامت و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر، ممکن است به همین سادگی باشد، بنابراین سعی کنید از روش‌های خودمراقبتی برای سلامت خود کمک بگیرید.

واکسن آنفولانزای فصلی ممکن است بروز بیماری آلزایمر را کاهش دهد

تحقیقات قبلی حاکی از آن است که واکسیناسیون‌ها می‌توانند یک عامل محافظت کننده در برابر کاهش شناختی باشند، اما هیچ مطالعه جامع و گسترده‌ای به‌طور خاص در مورد واکسن آنفولانزا و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر انجام نشده است. آلبرت آمران، دانشجوی پزشکی دانشکده پزشکی مک گاورن در مرکز علوم پزشکی دانشگاه تگزاس در هیوستون و تیم تحقیقاتی او به منظور برطرف کردن این شکاف، یک مجموعه داده بزرگ از سوابق بهداشت آمریکا را مورد بررسی قرار دادند.

آمران و گروه تحقیقاتی او دریافتند که دریافت واکسن آنفولانزا با شیوع پایین بیماری آلزایمر مرتبط است و در این میان بیمارانی که واکسن آنفولانزای بیشتری را دریافت می‌کردند، باز هم کمتر از این میزان در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار داشتند، بنابراین، افرادی که به‌طور پیوسته واکسن آنفولانزا دریافت می‌کردند، کمتر دچار ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شدند. خطر ابتلا به بیماری آلزایمر برای افراد بین ۷۵ تا ۸۴ سال، تقریبا ۶ درصد در ۱۶ سال است.

محققان دریافتند که هر چه اولین دریافت واکسن آلزایمر در افراد زودتر انجام شود، احتمال ابتلا به آلزایمر در آن‌ها بیشتر کاهش خواهد یافت. به‌عنوان مثال، افرادی که نخستین واکسن آنفولانزا را در سن ۶۰ سالگی دریافت کرده‌اند، به نسبت افرادی که اولین واکسن آنفولانزا را در سن ۷۰ سالگی دریافت کرده‌اند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

آمران گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد که استفاده منظم از واکسن آنفولانزا می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در افراد کاهش دهد، البته چگونگی عملکرد این فرآیند در بدن به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.»

واکسن ذات‌الریه ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد

تکرار واکسن‌های موجود، ممکن است یک روش امیدوارکننده برای پیشگیری از بیماری آلزایمر باشد. سوتلانا اوکراستوا، استادیار تحقیقات دانشگاه دوک در شهر دورهام و گروه تحقیقاتی او، ۵۱۴۶ فرد سالمند بالای ۶۵ سال را از نظر خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که در سن ۶۵ تا ۷۵ سالگی واکسن ذات‌الریه دریافت کردند، احتمال ابتلا به آلزایمر در آن‌ها ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد، البته میزان کاهش ابتلا به آلزایمر در افراد با ژن‌هایی که خطر آلزایمر را افزایش می‌دهند با دریافت واکسن به این میزان نبود.

اوکراستوا در ادامه گفت: «دریافت واکسن ذات‌الریه قبل از ۷۵ سالگی، بسته به نوع ژن فرد، احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش خواهد داد. این داده‌ها نشان می‌دهد که دریافت واکسن ذات‌الریه ممکن است برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر موثر باشد، به ویژه اگر فرد دارای ژن‌های خطرناک خاصی نباشد.»

عفونت، مرگ‌ومیر را در افراد مبتلا به زوال عقل افزایش می‌دهد

افرادی که دچار زوال عقل هستند، معمولا سایر شرایط سلامتی از جمله عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و سایر عفونت‌ها را تجربه می‌کنند. به‌همین خاطر تحقیقاتی مبنی بر ارتباط میان عفونت‌ها با بدتر شدن شرایط زندگی افراد و حتی زوال عقل در حال انجام است.

جانت جانبک، دانشجو دکتری از مرکز تحقیقات دمانیا دانمارک در Rigsh Hospitaletet دانشگاه کپنهاگ و تیم تحقیقاتی او از داده های مربوط به ثبت ملی سلامت برای بررسی میزان مرگ‌ومیر در افراد ساکن دانمارک که بالای ۶۵ سال داشتند، استفاده کردند. آنها دریافتند که افراد مبتلا به زوال عقل که به‌دلیل عفونت در بیمارستان بستری‌شده‌اند در مقایسه با افرادی که دچار زوال عقل و عفونت نیستند، بیش از ۶ برابر در معرض خطر مرگ قرار داشتند. این میزان در ۳۰ روز اول پس از مراجعه به بیمارستان، در بالاترین حد خود قرار داشت. محققان همچنین دریافتند که خطر مرگ‌ومیر در افراد مبتلا به زوال عقل تا ۱۰ سال وجود دارد.

جانبک بیان کرد:

ما در این مطالعه بررسی می‌کنیم که چرا عفونت‌ با افزایش مرگ‌ومیر در افراد مبتلا به زوال عقل مرتبط است، زیرا پی بردن به این موضوع به پیشرفت ما درباره ارتباط میان عفونت‌ها و افزایش مرگ‌ومیر در افراد مبتلا به زوال عقل کمک زیادی خواهد کرد.  

وی در ادامه گفت:

مطالعه ما نشان می‌دهد که مسئولان مراقبت‌های بهداشتی و همچنین بستگان افراد مبتلا به زوال عقل باید آگاهی افراد مبتلا به زوال عقل را افزایش دهند، تا آن‌ها مراقبت‌های پزشکی مورد نیاز خود را انجام دهند. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به زوال عقل نیاز به درمان تخصصی‌ دارند، حتی اگر مشکل آن‌ها به‌طور مستقیم به زوال عقل مربوط نباشد و از یک عفونت غیرمرتبط نشئت بگیرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات