Nvidia یا AMD؟ کدام‌یک بازار سه ماهه پایانی سال را تحت کنترل خود می‌گیرند؟

یک‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۸
مطالعه 4 دقیقه
آتش نبرد دو غول دنیای PC، یعنی AMD و Nvidia این روزها در حال به اوج رسیدن است. هر دو این تولیدکنندگان کارت گرافیک، با معرفی مطرح‌ترین محصولات خود در پی جلب مخاطبین بازار هستند. با ما همراه باشید تا بر استراتژی این دو شرکت در چند مدت اخیر نگاهی بیندازیم.
تبلیغات

 AMD با دست گذاشتن بر بازار کارت‌های گرافیک، دو ماشین ابرقدرتمند خود که با معماری Hawaii طراحی شده‌اند را به بازار معرفی کرد. این مدل‌ها به نام‌های  Radeon R9 290X با قیمت 549 دلار  و مدل ارزان‌قیمت‌تر  Radeon R9 290 با 399 دلار قیمت، بازار خوره‌های بازی‌های کامپیوتری و کاربران نیازمند به پردازشگر گرافیکی قدرتمند را هدف گرفته‌اند. در نگاه اول قیمت این دو کارت گرافیک، هر یک برابر با قیمت کل یک سیستم متوسط محسوب می‌شود، اما زمانی که 6.2 میلیارد ترانزیستور در مساحتی در حدود 432mm² جای داده شود، طبیعتا نه تنها قیمت، بلکه سر و صدا و مصرف آن نیز فراتر از کل یک سیستم معمولی‌خواهد شد.

مقاله‌های مرتبط:

    در طرف دیگر Nvidia نیز دست روی دست نگذاشت و مدتی بعد، قیمت بالای GTX 780 را از 650 دلار به 499 دلار کاهش داد و بدین ترتیب جان‌تازه‌ای در رقیب اصلی محصولات AMD دمید.بعد از آن نوبت به GeForce GTX 780 Ti رسید تا بیاید و تا حدودی بر مدل‌های سری 290‌ شرکت AMD‌ چیره شود. برتری GTX 780 Ti در بنچمارک‌ها، هر چند آنقدرها هم محسوس نیست، اما خنک‌تر بودن و کم سر و صداتر بودن محصولات جدید Nvidia‌ را می‌توان مولفه مثبت این شرکت نسبت به رقیب دیرینه‌اش قملداد نمود.

    small 780-ti-angle-2

    موضوعی که در رابطه با پرچمداران دو شرکت AMD‌ و Nvidia‌ خودنمایی می‌کند، آن است که سر و صدای زیاد محصولات  گران قیمت این شرکت‌ها همچون موجی است که بر آن سوار می‌شوند و از آن به عنوان طعمه برای ایجاد ذهنیت مثبت در ذهن کاربران استفاده می‌کنند. در واقع، شکی نیست که تولید اندک این مدل‌ها، باعث می‌گردد انبار هیچ کدام از این دو غول مطرح، مملو از این پرچمداران گران قیمت نباشد و خودستایی و بزرگنمایی این شرکت‌ها در رابطه با پرچمدارانی که به اصطلاح قدرتمندترین  و سریع‌ترین محصول بازار محسوب می‌شوند، تنها تبلیغاتی است که سود ویژه‌ای برای کاربران همراه ندارد. به علاوه، تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های این کارت‌های گرافیک، موضوع خارق‌العاده و جدیدی به همراه ندارد و بر پایه همان تکنولوژی‌های گذشته عرضه می‌شود و بدین ترتیب به زودی از سر زبان‌ها می‌افتد. 

    موضوعی که در این بین مهم است، نحوه برنامه ریزی متفاوت این دو شرکت در رابطه با بازار محصولات PC،  برای روبرو شدن  با سه ماهه پایانی سال میلادی است. اگر نگاهی به درآمدهای Nvidia در چند مدت اخیر بیندازید، با رشد فروش بخش PC‌ این شرکت مواجه می‌شوید، ولی در بخش موبایل این شرکت، با کنار گذاشتن تگرا 3 برای باز شدن راه تگرا 4، افت 49 درصدی را شاهد هستیم. Patrick Moorhead آنالیزور موسسه Patrick Moorhead معتقد است که به لطف Kepler سه ماهه بعدی فرصت بسیار خوبی برای Nvidia در بازار PC خواهد بود و در طرف دیگر نسل چهارم پردازشگرهای Tegra نیز وزنه سنگینی است که می‌تواند جایگاه رقابت را بر AMD تنگ نماید. اما سوال اینجا مطرح می‌شود که با وجود محصولات مطرح دیگری همچون  محصولات کوالکوم، سامسونگ و اینتل، پردازشگرهای Nvidia تا چه حد شانس و توان رقابت در این بازار شلوغ را دارند؟

     در طرف دیگر، AMD قلب کنسول جدید سونی و مایکروسافت را به تسخیر خود در آورده است و به زودی و با شروع تعطیلات قدرت خود را به رخ کاربران دو کنسول خواهد کشید. سلاح AMD در کسب پیروزی این شرکت در بدست آوردن سهم تولیدات کنسول‌های بازی، APUهای هشت هسته‌ای مدل  Jaguar به همراه پردازشگرهای گرافیکی GCN می‌باشد.

    PS4

    در انتهای کلام،  بد نیست اگر جمع بندی از عملکرد دو مهره عظیم الجثه و مطرح این بازی داشته باشیم. مهره اول، Nvidia است که می‌خواهد  بازار گرافیک‌های PC‌ را از طرفی و  بازار داغ تراشه‌های کم مصرف موبایل را از طرف دیگر تحت اختیار خود قرار دهد. AMD نیز خود را با کنسول‌های نسل بعدی مشغول ساخته و به دنبال رقابت با انویدیا در کسب جایگاهی بهتر در بازار PC‌ است.  AMD‌ در حال حاضر با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند، اما با شروع تولید کنسول‌ها از سه ماهه گذشته، به نظر می‌رسد روزهای روشنی در انتظار این شرکت باشد. در سمت دیگر بعید به نظر می‌رسد که Nvidia بتواند بار دیگر قدم محکمی به سوی بازار موبایل و تراشه‌های کم مصرف بردارد و  طوفانی را در این بازار به وجود آورد. البته وجود پشتوانه‌هایی همچون محصولات اندرویدی و دستگاه‌های Windows RT مایکروسافت می‌تواند شرایط و بازار بهتری را برای انویدیا رقم بزند. با توجه به شرایط حاکم در سه ماهه چهارم، به نظر می‌رسد برنده بازی سود بیشتر در سه ماهه اول سال میلادی آینده، AMD‌ باشد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات