چطور هوش مصنوعی می‌تواند نینتندو سوییچ جدید را یک شبه متحول کند

سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
مطالعه 5 دقیقه
نینتندو سوییچ / Nintendo Switch در دست
قابلیت DLSS که در کارت‌های گرافیک سری RTX انویدیا حضور دارد، می‌تواند به سلاح مخفی نینتندو سوییچ برای متحول کردن گرافیک بازی‌های این کنسول محبوب اما با محدویت‌های گرافیکی تبدیل شود.
تبلیغات

احتمالا این روزها سرواژه‌ی DLSS زیاد در مجامع گیمینگ و اخبار تکنولوژی به گوش‌تان خورده باشد. همان‌طور که ممکن است بدانید، DLSS به نوعی به گرافیک انویدیا مربوط است و طبق گزارش بلومبرگ، احتمالا در کنسول جدید نینتندو سوییچ که قرار است اواخر امسال عرضه شود، حضور خواهد داشت. اما داستان DLSS واقعا چیست و چرا این‌قدر اهمیت دارد؟

DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling به مفهوم نمونه‌برداری تصاویر با کمک یادگیری عمیق در واحد هوش مصنوعی است. این قابلیت که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ توسط انویدیا معرفی شد و نسخه‌ی ارتقایافته‌ی آن (DLSS 2.0) در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، در واقع روشی است که به کمک آن، کارت‌های گرافیکی RTX می‌توانند به‌طور هوشمندانه‌تر با رزولوشن پایین‌تر اجرا شوند و بعد به کمک هسته‌های اختصاصی هوش مصنوعی، کیفیت تصاویر را با صرف هزینه‌های کمتر، افزایش دهند. این قابلیت تنها در مورد برخی بازی‌های پی‌سی عمل می‌کند که در حال حاضر بیش از ۲۰ عنوان بازی از جمله سایبرپانک ۲۰۷۷، فورتنایت و کنترل را شامل می‌شود.

به گزارش Verge، این تکنیک روی پی‌سی افزایش عملکرد چشم‌گیری از خود نشان داده است. DLSS به‌خصوص با ظهور تکنولوژی رهگیری پرتو (Ray Tracing)، به گیمرها امکان داده تا جدیدترین جلوه‌های بصری در نمایشگرهایی با رزولوشن بالا را بدون صرف هزینه‌ای گزاف برای خرید کارت گرافیک حرفه‌ای، تجربه کنند.

DLSS روی کامپیوترهایی با کارت گرافیک مقرون‌به‌صرفه از جمله RTX 3060 یا نسل قبلی سری RTX 20 قابل اجرا است. برای دستگاهی مانند نینتندو سوییچ که فضای کافی برای کارت گرافیک قدرتمند ندارد، وجود DLSS می‌تواند اتفاق بسیار با ارزشی باشد.

نینتندو سوییچ

کنسول کنونی سوییچ از نسخه‌ی کوچک شده‌ی Tegra X1 (سیستم‌ روی تراشه‌ی انویدیا) که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد، استفاده می‌‎کند. اکثر بازی‌های سوییچ در حالت اتصال به داک و تلویزیون با رزولوشن 1080p و در حالت استفاده به‌صورت دستی، با رزولوشن 720p اجرا می‌شوند.

سازندگان بازی برای سوییچ با ترفندهایی برای اجرای قابل‌قبول بازی‌های‌شان روی این کنسول دستی آشنایی دارند. برای مثال، کمپانی بازی‌سازی Panic Button هنگام ساخت Doom و Doom Eternal برای سوییچ از ترفندهای بصری مانند رزولوشن دینامیک، موشن بلر و کیفیت پایین بافت استفاده کرد تا نقاط ضعف سوییچ در مقابل با کنسول‌های دیگر پوشانده شود و این عناوین بتوانند در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه حتی در نمایشگر 720p سوییچ اجرا شوند.

DLSS می‌تواند گرافیگ بازی در رزولوشن پایین را به‌شدت افزایش دهد

البته عناوین دیگر برای نزدیک شدن به این رزولوشن با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای مثال بازی Wolfenstein: Youngblood به طول معمول در حالت دستی سوییچ با رزولوشن ۵۴۰p اجرا می‌شود و حتی The Legend of Zelda: Breath of the Wild که از عناوین خود نینتندو است، با افت سرعت قابل توجهی همراه است.

برای همین است که شایعات جدید مبنی بر استفاده‌ی سوییچ از قابلیت DLSS بسیاری از گیمرهای کنسول نینتندو را هیجان‌زده کرده است. اگرچه مشخص نیست آیا انویدیا واقعا قصد دارد تنها با هدف دستیابی به DLSS، تراشه‌ی گرافیکی مدل RTX را به همراه پردازنده‌های هوش مصنوعی هسته‌ی Tensor داخل سوییچ بگنجاند، اما چنین اقدامی باعث خواهد شد نسل بعدی بازی‌های سوییچ (و شاید حتی بازی‌های کنونی) چه در حالت داک و چه در حالت دستی به لحاظ گرافیکی و اجرا، عملکرد به مراتب بهتری داشته باشند.

البته هر عنوان نینتندو سوییچ مانند بازی‌های پی‌سی باید برای پشتیبانی از DLSS پچ جداگانه دریافت کند. این احتمال بعید نیز وجود دارد که نینتندو و انویدیا برای سازگار کردن تمام بازی‌های سوییچ با قابلیت DLSS با یکدیگر همکاری کنند.

نینتندو سوییچ

نسخه‌ی DLSS 2.0 که در حال حاضر آخرین نسخه‌ی این قابلیت روی پی‌سی است، توانسته است عملکرد هسته‌های RTX را در برابر نسخه‌ی اصلی افزایش دهد. ویدئویی در کانال یوتیوب Moore's Law is Dead ادعا کرده ورژن ارتقایافته‌ی DLSS 3.0 برای کارت‌های گرافیکی که با آخرین معماری امپر انویدیا طراحی شده‌اند، در دست ساخت است.

گفته می‌شود DLSS 3.0 به‌طور خودکار بهبودی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای هر عنوان بازی که از آنتی الایزینگ موقتی (که از دندانه‌دار شدن لبه‌های تصویر به‌خصوص وقتی دوربین در حرکت است، جلوگیری می‌کند) پشتیبانی می‌کند، به همراه خواهد داشت و نه فقط برای بازی‌هایی که پچ پشتیبانی DLSS را دریافت کرده باشند. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، کار نینتندو برای اضافه کردن قابلیت‌های DLSS به بازی‌هایش بسیار آسان‌تر خواهد شد.

برای آنکه بهتر درک کنید قابلیت DLSS چه کمک قابل‌توجهی به کنسول بعدی سوییچ خواهد کرد،‌ ویدئویی را که Digital Foundry از اجرای بازی Control با قابلیت 2.0 DLSS در رزولوشن‌های مختلف تهیه کرده است، تماشا کنید. در بخشی از این ویدئو که در زیر آمده، می‌بینید که چطور تکنیک DLSS می‌تواند گرافیک بازی در رزولوشن 540p را به اندازه‌ی رزولوشن 1080p با تنظیمات اولترا بهبود بخشد.

رزولوشن پایین ارتقایافته با 2.0 DLSS (سمت چپ) در مقابل رزولوشن اصلی. تماشای ویدیوی کامل در یوتیوب

از زمان عرضه‌ی نسخه‌ی اول نینتندو سوییچ، کاربران بیشتری به سمت استفاده از تلویزیون‌های 4K رفته‌اند. در نتیجه منطقی است اگر نینتندو بخواهد از سخت‌افزاری استفاده کند که گرافیک بازی‌ها را متناسب با این مدل نمایشگرها ارتقا دهد.

البته باید در نظر داشت هر تصمیمی که نینتندو برای نسل بعدی سوییچ بگیرد، این کنسول در نهایت همچنان از پردازنده‌ی موبایل استفاده می‌کند و با محدودیت‌هایی روبه‌رو است که کنسول‌های قدرتمندی چون ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ با آن مواجه نیستند. در هر صورت کاربران سوییچ امیدوار هستند این تصمیم هرچه هست، به افزایش کیفیت گرافیکی و عملکرد بازی‌های این کنسول محبوب بیانجامد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات