آیا هم اکنون iOS فراگیرترین پلتفرم بازی در جهان است؟

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۳
مطالعه 5 دقیقه
به نظر شما این عبارت صحیح است؟ «هیچ پلتفرمی در دنیا به اندازه‌ی iOS گیمر ندارد.»
تبلیغات

زمانی را به یاد آورید که در دوران ابتدایی پیشرفت دنیای دیجیتال، کنسول‌های بازی به خانه انسان‌ها راه یافتند. شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا، وارد یک جنگ تمام عیار شدند. نوآوری‌ها یکی پس از دیگری به دنیای بازی کودکان و حتی بسیاری از پدران و مادران رخنه کرد و بدین ترتیب عرصه بازی‌های کودکانه از جمع دوستانه و خانوادگی و در کوچه پس کوچه‌ها به خانه‌ها و به پای تلویزیون کشیده شد.

بدین ترتیب انسان‌ها وارد فاز جدیدی از ارتباط با دنیای ماشین‌های کامپیوتری شدند و آن هنگام که بسیاری از داشتن کامپیوتر محروم بودند، یک جعبه پلاستیکی سبک و ساده آن‌ها را با بازی‌های کامپیوتری آشنا کرد. با وجود نام‌های بزرگی همانند سونی، مایکروسافت و نینتندو، هم اکنون پلت‌فرم iOS بیشترین طرفدار بازی در جهان را به سمت خود کشانده است. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری از آمار تهیه شده توسط Asymco را در ادامه مقاله مشاهده کنید.

بنا بر نظر مشاوره‌ای که از Asymco داشتیم، اکنون دیگر جنگ کنسول‌ها فقط یک برنده دارد و آن هم اپل است. بنا بر گزارش Asymco، با اینکه مایکروسافت و سونی نام‌های بزرگی در عرصه کنسول‌های بازی هستند و نینتندو نیز مشتاقان زیادی را به دنبال خود می‌کشد، تاج سلطنت بر روی لوگوی سیب گاز زده جا خوش کرده است. محصولات مبتنی بر iOS فراگیری و عمومیت بیشتری نسبت به رقبا در دنیای بازی کسب کرده‌اند.

برای بررسی نتایج و آمارها بهتر است به یک نکته مهم که ممکن است باعث سوء تفاهم شود اشاره کنم. Asymcoکه یک شرکت تحلیلگر آماری رومانیایی- امریکایی است و بیشتر بر روی صنعت کامپیوتر و موبایل و به‌ خصوص محصولات اپل تمرکز دارد، برای تخمین میزان فراگیری پلتفرم‌های بازی تنها به شمارش تعداد محصولات iOS فروخته شده و دیگر کنسول‌ بازی روی نیاورده است.

به هر حال ممکن است بسیاری از کاربران iOS که محصولات آیپد، آیپاد و آیفون اپل را در دست دارند، از این وسیله برای بازی استفاده نکنند، که این امر در بسیاری از کاربران آیفون مشهود است. در واقع این شرکت از آمار تعداد حساب‌های کاربری ثبت شده در Game Center اپل بهره برده است. اکثر بازی‌های iOS به ثبت در مرکز بازی نیاز دارند (که قدری آزار دهنده است). بنابراین تعداد ثبت حساب‌ها می‌تواند آمار درستی از تعداد افرادی باشد که با وسیله مبتنی بر iOS خود بازی می‌کنند.

بنا بر آمار این شرکت، ۱۳۰ میلیون نفر از پلتفرم iOS برای انجام بازی سود می‌برند. باید به این آمار در مقایسه با ۶۷ میلیون کاربر Xbox 360، خریداران ۶۵ میلیونی پلی استیشن ۳ و ۹۶ میلیون مشتاق صاحب Wii، توجه عمیقی داشت.

برای یک نتیجه‌گیری و درک بهتر از موضوع بهتر است گذری به هفت سال گذشته این بازار پر رونق داشته باشیم. کسی در این موضوع شکی ندارد که با ورود پلی استیشن ۲ و در آن سال‌های اوج برند سونی، هیچ رقیبی حتی اجازه نفس کشیدن نداشت. این کنسول همانند یک غول نزدیک به ۵ برابر بیشتر از بقیه فروش کرد که این میزان فروش را مدیون درک درستش از بازار و سیستم پردازشی قدرتمندش بود.

از زمان نمایشگاه E3 سال ۲۰۰۵، مایکروسافت با توان بیشتری، سونی را به مبارزه طلبید. در حقیقت مایکروسافت در آن زمان به درک صحیح‌تری از بازار رسید و با سخت افزار قدرتمند، ویژگی‌های چند رسانه‌ای قوی و غیر قابل اجتناب به بخش مهمی از زندگی جوانان تبدیل شد. در همین سال‌ها بود که نینتندو گذشته افتخار آمیزش را به یاری طلبید و به کمک سیستم استاندارد تعریف شده گرافیکی خود، کنترلر عجیب و غریب و ویژگی‌های فوق العاده آنلاین، گوی سبقت را در فروش از مابقی رقبا ربود.

در همین یکی دو سال سازندگان تلاش کردند تا رموز موفقیت Wii را به‌کار گیرند. کینکت مایکروسافت به طور کامل دلالت کننده این عقیده است که مایکروسافت یکی از دلایل اصلی موفقیت Wii را کنترلر حرکتی جذاب این شرکت دانسته است. سونی نیز همچنان در این خیالات بود که Wii فقط یک رویای کوتاه مدت و گذرایی برای کودکان بوده و در نهایت، نتیجه را همیشه وفاداری کاربران به برندهای بزرگ مشخص می‌کند و همین وفاداری رقبای زودگذر را از میدان خارج خواهد کرد. به مرور هر چه میزان فروش کنسول نینتندو به رقم‌های پایین‌تری از قبل می‌رسید، سونی به سرعت بر لغزش‌های خود غلبه کرده و توانست قسمتی از مشتریان وفادار خود را دوباره به چرخه خود بازگرداند.

قبل از آنکه اپل بخواهد آمار دقیقی از تعداد کسانی که در Game-Center این شرکت ثبت‌نام کرده‌اند ارایه دهد، تولید کنندگان کنسول‌ها به این نتیجه رسیده بودند که به واقع رقیب سرسختی ظهور کرده است. PlayStation Mini با قیمت مناسب، اندازه کوچک و امکان دانلود بازی، اولین عکس‌العمل سونی به پیدایش ‌پلتفرم iOS بود. نینتندو که دیگر توان کافی برای یک رقابت واقعی با اپل را در جهان بازی‌‌ها نداشت، به ناچار مجبور به الگو برداری از استراتژی موفق اپل در ایجاد فروشگاه نرم‌افزاری شد. آمازون نیز با احداث فروشگاه مخصوص خود برای سیستم عامل اندروید بر نوآوری اپل و موفقیت خیره‌کننده آن صحه گذاشت.

در اوایل آن جنگ تمام عیار میان کنسول‌های بازی، حرف اول و آخر را قدرت سخت افزاری می‌زد. به مرور فاکتورهایی چون خوش‌دست بودن کنسول و کنترلرهای آن نیز مسیر موفقیت یک کنسول بازی را به سمت خود کشاند و هم اکنون قابلیت حمل مناسب و راحتی در دست گرفتن وسیله بازی به رمز نفوذ در دنیای بازی‌ها تبدیل شده است. در انتها باید یادآور شویم که تعداد زیاد و خیره کننده کاربران مرکز بازی اپل به معنای از میدان به در شدن دیگر رقبا نیست، چرا که به عنوان مثال این تعداد زیاد در مرکز بازی اپل هنوز به کل فروش دو کنسول بازی قابل حمل نینتندو، یعنی Nintendo DS و Nintendo Game Boy نرسیده است. محصولاتی که ما در کودکی همیشه و در هر جا به همراه داشتیم و از آن زمان یاد گرفتیم که در انتها ماریو پیروز است.

نظر شما در مورد کنسول‌های بازی و آینده آنها چیست؟ آیا به نظر شما تبلت و تلفن هوشمند می‌توانند کنسول‌های بازی را برای همیشه محو کنند؟

در آخر

ضمن عرض تسلیت و طلب آرامش و صبر برای بازماندگان زلزله استان‌های شمال غربی کشور، آرزو دارم که روزی تکنولوژی و دانش انسان‌ها به حد و مرزی برسد که این بلایای طبیعی نتواند جان انسان‌ها علی‌الخصوص هموطنان عزیزمان را بدین شکل غم‌انگیز مصادره کند. هر چند که به قول یکی از کارشناسان، در کشور زلزله خیزی مثل ایران این یک بلای طبیعی نیست بلکه بلایی است که ما ایرانی‌ها بر سر خود آورده‌ایم چرا که زلزله‌ای با این قدرت متوسط نباید این تعداد کشته و مجروح بر جای گذارد. هنوز ما در تنگنای سرپناه مانده‌ایم و غافل از آن که مقاوم سازی و ساخت مسکن با استانداردهای ساختمانی همین روزها به یاری‌مان می‌شتابند.

صحنه‌ها آنقدر ناراحت کننده و غم انگیز بودند که مجالی را برای بغض فرو خفته‌ام نمی‌گذارد و آن را تبدیل به اشک و آهی جانسوز می‌کند. کارگردان سرشناس جهان، تنها مرد اسکاری ایران، آقای فرهادی چه خوب حسش را بیان می‌کند :شاید همدردی‌ها در برابر این داغ همیشه باقی‌، ناچیزند، همین احساس همدلی و در کنار شما بودن بسی با ارزش است و غنیمت‌، من نیز سوگوار رنج شما هستم و صبوری و آرامشتان را آرزومندم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات