بخش عمده‌ای از گوشی‌های هوشمند بازار ایالات متحده، ساخت چین است

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دولت ایالات متحده، تلاش زیادی برای کاهش حضور محصولات چینی در خاک خود دارد، اما اکنون ۷۰ درصد از گوشی‌‌های بازار مذکور، ساخت چین هستند.
تبلیغات

دولت‌های چین و ایالات متحده در سال‌های اخیر تنش‌های سیاسی و تجاری متعددی را در ارتباط با یکدیگر تحمل کرده‌اند. ازطرفی با نگاهی به بازار گوشی‌های هوشمند (که در برخی موارد تحت تأثیر تنش‌ها بود)، هیچ نشانه‌ای از تنش دیده نمی‌شود. آمار جدید Canalys ادعا می‌کند که دستگاه‌های ساخت چین، ۷۰ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند ایالات متحده را در دست گرفته‌اند. این آمار، مربوط به فصل دوم سال ۲۰۲۰ بوده که نسبت به فصل گذشته، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

آمار جدید Canalys، وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند را در ایالات متحده بررسی می‌کند که درکنار نکته‌ی مهم گوشی‌های چینی، اطلاعات مهم‌تری هم دارد. اپل در فصل دوم سال جاری با افزایش ۱۰ درصدی فروش نسبت به دوره‌ی مشابه سال گذشته، رشد مناسبی را نسبت به دیگر فروشنده‌ها تجربه کرد. برندهای دیگر هم فروش خوبی را در فصل گذشته تجربه کردند. موتورولا که اکنون تحت مالکیت لنوو اداره می‌شود، افزایش فروش هشت درصدی را در بهار امسال تجربه کرد. در میان برندهای فروشنده، فعالان نه‌چندان مشهوری همچون Unimax و Wiko هم با افزایش فروش روبه‌رو شدند.

همان‌طور که اکثر ما پیش‌بینی می‌کنیم، همه‌گیری ویروس کرونا در تغییر مسیر و رویکرد بازار گوشی‌های هوشمند بی‌تأثیر نبوده است. بسیاری از مشتریان گوشی هوشمند، به‌خاطر بحران‌های اقتصادی و بیکاری ناشی از کووید ۱۹ به‌دنبال محصولات ارزان‌تری بوده‌اند. به‌عنوان مثال، گوشی هوشمند ۳۹۹ دلاری آیفون SE جدید یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های اپل بود. همچنین در ایالات متحده برنامه‌ای به‌نام Lifeline اجرا می‌شود که خدمات مرتبط با موبایل را با تخفیف و یارانه به خانواده‌های کم‌بضاعت ارائه می‌کند. این برنامه، نقش مهمی در عرضه‌ی گوشی‌های اندرویدی ارزان به کاربران داشته است. به‌خاطر همین روندها، قیمت میانگین گوشی‌های فروخته‌شده در ایالات متحده با ۱۰ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۵۰۳ دلار رسید.

شرکت‌هایی که گوشی‌های هوشمند خود را در خارج از چین تولید می‌کنند، در فصل دوم سال ۲۰۲۰ با ثبات روند فروش در بازار ایالات متحده روبه‌رو شدند. سامسونگ تقریبا روندی افقی را در نمودار فروش تجربه کرد. کاهش فروش گوشی‌های پرچم‌دار کره‌ای‌ها همچون گلکسی S20 با افزایش فروش گوشی‌های اقتصادی مانند گلکسی A10 و A20 جبران شد. در میان فروشنده‌ها، ال‌جی کاهش فروش ۱۹ درصدی را در فصل دوم تجربه کرد. البته همه‌ی شرکت‌های چینی هم موفق نبودند و TCL افت فروش شدید ۴۳ درصدی داشت.

آمارهای اخیر پیرامون بازار گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده احتمالا به همین منوال ادامه پیدا نخواهند کرد. تنش‌ها میان ایالات متحده و چین روز‌به‌روز شدیدتر می‌شود و تقریبا تمامی تولیدکننده‌ها به‌جز سامسونگ و ال‌جی با عدم قطعیت بالایی در شرایط آینده‌ی خود روبه‌رو هستند. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که حتی پس از پایان بحران کرونا هم تولیدکننده‌های گوشی هوشمند، دوران خوشی را سپری نخواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات