فاکسکان کارخانه ۸.۸ میلیارد دلاری خود در چین را می‌فروشد

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
براساس گزارش‌های موجود، شرکت تایوانی فاکسکان قصد دارد کارخانه‌ی تولید نمایشگرهای LCD خود را در چین به‌فروش برساند.
تبلیغات

به گزارش رویترز، شرکت تایوانی فاکسکان (Foxconn) به‌دنبال فروش کارخانه جدید تولید پنل نمایشگر خود در چین است؛ کارخانه‌‌ای به‌ارزش ۸.۸ میلیارد دلار. گفته می‌شود دلیل این حرکت، کاهش تقاضا برای این نوع محصولات در بحبوحه‌ی جنگ تجاری میان چین و آمریکا است.

طبق گزارش دو فرد مطلع از این موضوع، فاکسکان که با نام هون‌های پریسیژن اینداستری نیز شناخته می‌شود، درحال مذاکره با چندین بانک است تا برای کارخانه‌ی تولید نمایشگرهای LCD خود که در شهر گوانگ‌ژو چین درحال ساخت است، خریدار پیدا کنند.

فاکسکان در زمان حساسی به‌ فکر فروش کارخانه خود افتاده که سرمایه‌گذاری‌های کلانی در کشور چین و همچنین تعداد زیادی از شرکت‌های آمریکایی از جمله اپل انجام داده است‌ و درمیان جنگ تجاری دنباله‌دار مابین واشنگتن و پکن، باید مسیری دشوار را طی کند. تایوانی با فروش کارخانه‌شان در چین، بزرگ‌ترین خروج سرمایه‌ی خود از این کشور را رقم خواهند زد.

براساس گزارش منابع مطلع، مذاکرات فاکسکان در مراحل اولیه قرار دارد و آن‌ها هنوز قیمتی برای کارخانه خود تعیین نکرده‌اند؛ کارخانه‌ای که تأسیسات Gen-10.5 نامیده می‌شود و در زمینه‌ی تولید نمایشگرهای LCD بزرگ تخصص دارد. این منابع اضافه کردند که هیچ تضمینی برای فروش این تأسیسات وجود ندارد.

Foxconn

یکی از منابع با اشاره به کاهش تقاضای جهانی برای نمایشگرهای بزرگ LCD بیان کرد:

این معامله فروش آسانی نخواهد بود و مقداری طول می‌کشد.

فاکسکان طی بیانیه‌ای به رویترز نوشت: «فاکسکان به‌دلیل سیاست‌هایش، به شایعات و گمانه‌زنی‌های بازار پاسخ نمی‌دهد.» منابع مذکور به‌دلیل محرمانه‌بودن این گفت‌وگوها، تقاضا دارند که ناشناس بمانند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با اقدامات خود جنگ تجاری با چین را تشدید کرده و اخیرا با اعلام اعمال تعرفه ۱۰ درصدی روی ۳۰۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی از اول سپتامبر، در بازار مالی جهان تشنج ایجاد کرده است.

جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده، به‌طور گسترده، زنجیره‌ی تأمین جهانی فناوری را با اختلال مواجه کرده و شرکت‌هایی همچون فاکسکان را به تجدیدنظر در فعالیت‌های خود واداشته است.

به‌گفته‌ی یکی از منابع آشنا با تفکرات مدیران فاکسکان، عوامل یادشده به‌همراه کاهش تقاضا برای تلویزیون‌ها و مانیتورهای دارای صفحه‌نمایش بزرگ، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا مدیران فاکسکان را به جست‌وجو برای خریدار کارخانه تولید نمایشگرهای LCD شرکت تایوانی وادار کنند. سوالاتی نیز راجع‌به لزوم اجرای پروژه گوانگ‌ژو توسط فاکسکان مطرح شده است.

باوجود اینکه کارخانه‌های موجود هنوز با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند، چرا فاکسکان باید کارخانه‌ی دیگری را نیز تأسیس کند؟

منبع دوم اظهار داشت که کارخانه‌ی جدید تا اوایل اکتبر به مرحله‌ی تولید وارد نخواهد شد که همین عامل، به‌دلیل ایجاد ریسک‌های اضافی نسبت‌به یک کارخانه‌ی درحال تولید، جذابیت آن را برای خریداران کاهش می‌دهد.

فاکسکان / FOXCONN

خبرگزاری Nikkei چند ماه گذشته گزارش داد که شرکت تایوانی بسیاری از تولیدات خود را در گوانگ‌ژو تا حداقل ۶ ماه به‌تأخیر می‌اندازد؛ اما فاکسکان اعلام کرد که پروژه طبق برنامه‌ریزی معمول پیش خواهد رفت. رسانه‌های چینی گزارش داده بودند که تأسیس کارخانه فاکسکان در گوانگ‌ژو، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در جنوب چین شناخته می‌شود. شرکت تایوانی در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که انتظار دارد کارخانه‌ی گوانگ‌ژو تا سال ۲۰۱۹ عملکرد خود را آغاز کند تا تقاضای افزایش‌یافته برای تلویزیون‌ها و نمایشگرهای دارای صفحه‌نمایش بزرگ در آسیا را مرتفع کند. هدف فاکسکان از این اقدام، مبارزه با شرکت چینی صاحب‌نام تولید نمایشگر، به‌نام BOE Technology Group بود.

پروژه‌ی یادشده عمدتا توسط فرمانداری گوانگ‌ژو و شرکت ژاپنی تولید نمایشگر ساکای اجرا شد. گفتنی است که شرکت ساکای تحت مالکیت شرکت شارپ و تری گو، بنیان‌گذار فاکسکان قرار دارد.

شرکت ژاپنی تولید نمایشگر، روز سه‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد برای تولید نمایشگرهای تخت و دستگاه‌های الکترونیکی، کارخانه‌ای را در ویتنام تأسیس کند تا از تعرفه‌های جدید دولت آمریکا بر کالاهای وارداتی چینی در امان بماند.

صنعت تولید نمایشگر در سراسر جهان با عرضه‌ی بیش از حد کالا و نوسان درآمد دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ چراکه فروش تلویزیون‌ها و گوشی‌های هوشمند درحال کاهش است و تشدید مناقشه‌ی تجاری می‌تواند به افزایش قیمت کالا و کاهش تقاضای مشتریان منجر شود.

شرکت شارپ روز سه‌شنبه، کاهشی دورقمی در سود سه‌ماهه‌ی دوم خود گزارش داد و آن را به کمبود تقاضای شرکت‌های فناوری نسبت داد.

هنگامی که درباره‌ی سرنوشت پروژه ۱۰ میلیارد دلاری فاکسکان در ایالت ویسکانسین آمریکا شبهاتی وجود داشت، شرکت تایوانی فاکسکان در ماه آوریل اعلام کرد که به ساخت کارخانه تولید نمایشگر و تأسیسات پژوهشی فناوری در ویسکانسین آمریکا متعهد خواهد ماند. ترامپ کارخانه‌ی فاکسکان در ویسکانسین را به‌عنوان شاهدی بر احیای تولید در آمریکا توسط دولت خود خوانده بود؛ اما فاکسکان اکنون به‌دلیل شکست در تولید شغل در ایالت ویسکانسین زیر ذره‌بین قرار دارد. شرکت تایوانی چند ماه گذشته به رویترز اعلام کرده بود که قصد دارد در برنامه‌ی تولید پنل‌های پیشرفته LCD در ویسکانسین آمریکا تجدیدنظر کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات