گزارش مالی کوالکام در سه‌ماهه چهارم 2014 و از دست دادن پرچمدار یک مشتری بزرگ

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
مطالعه 6 دقیقه
کوالکام در حال از دست دادن جایگاه خود در یکی از مهم‌ترین اردوگاه‌های بازار گوشی‌های هوشمند است. کوالکام امروز نقشه‌ی راه سال 2015 خود را عمومی کرد و در همین حین اعلام کرد که انتظار دارد یکی از مشتریان بزرگ این شرکت، استفاده از اسنپدراگون 810 را در پرچمدار خود کنار بگذارد.
تبلیغات

 این خبر تنها چند روز پس از گزارش بلومبرگ مبنی بر تصمیم سامسونگ برای رها کردن اسنپدراگون 810 بدست آمده است. تصور می‌شود سامسونگ در پرچمدار گلکسی اس 6 که انتظار می‌رود در کنگره جهانی موبایل بارسلون معرفی شود، تنها از چیپ‌های اکسینوس ساخت خود برای تمامی بازارها بهره برده و استفاده از چیپ کوالکام را در پرچمدار خود کنار بگذارد. به گزارش بلومبرگ، این تصمیم سامسونگ بر اثر نتایج آزمایش‌های این کمپانی بر اسنپدراگون 810 اتخاذ شده که نمایانگر مشکل داغ شدن بیش از حد این چیپ بوده است. مشکل داغ شدن چیپ جدید کوالکام طی چند هفته‌ی گذشته در قالب شایعه‌های مختلف در جریان بوده است. اکنون گزارش جدید کوالکام، مدرک محکمی برای این ادعاست که در گلکسی اس 6 خبری از چیپ اسنپدراگون 810 نخواهد بود. البته هنوز مشخص نیست که با چیپ مودم این کمپانی نیز به گونه‌ی مشابهی برخورد خواهد شد یا این قطعه همچنان در محصول پرچمدار سامسونگ جای خواهد گرفت. سامسونگ در تلاش است همانگونه که در بازار حافظه‌های رم و نمایشگرها سهم بزرگی دارد، چیپ‌های پردازشی اختصاصی خود را نیز بعنوان رقیب مهمی در مقابل کوالکام قرار دهد. چیپ‌های اکسینوس این شرکت سال‌هاست که در حال توسعه و رفع عیب بوده و اکنون با توجه به مشکل احتمالی چیپ کوالکام با پرچمدار جدید سامسونگ، این فرصت برای کمپانی کره‌ای فراهم آمده تا ساخته‌ی دست خود را به شکل گسترده‌تری در معرض آزمایش قرار دهد. نتیجه‌ی این مسئله هرچه که باشد، موجب ایجاد رقابت بیشتر در بازار رو به یکنواختی دستگاه‌های هوشمند خواهد شد.

قیمت سهام کوالکام بعنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی چیپ‌های موبایل، تنها طی چند ساعت از اعلام این مساله با کاهش 8 درصدی، به رقم 65.22 دلار سقوط کرد که در 52 هفته‌ی گذشته بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که کوالکام با گزارش مالی سه‌ماهه‌ی نخست 2015 خود از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته و درآمد خوبی را نصیب سهامداران خود کرده است. این امر، نقش بزرگ دستگاه‌های سامسونگ در کسب و کار کوالکام را نمایان می‌سازد.

مقام اجرایی کوالکام طی جلسه‌ای که با تحلیلگران داشت به شدت از چیپ 810 این کمپانی دفاع کرد و گفت بجز موردی که توسط یک مشتری خاص (احتمالا اشاره به سامسونگ) مطرح شد، هیچ نگرانی و مساله‌ای در طراحی این چیپ وجود نداشته است. وی در ادامه اعلام کرد که اسنپدراگون 810 در بیش از 60 دستگاه که بزودی معرفی و روانه‌ی بازار خواهند شد حضور خواهد داشت. این چیپ هم‌اکنون توسط LG G Flex 2 و Xiaomi Mi Note Pro مورد استفاده قرار گرفته است. ال‌جی نیز در واکنش به خبری مبنی بر بهینه‌سازی اختصاصی چیپ 810 کوالکام برای پرچمدار سامسونگ ضمن موضع‌گیری در این خصوص، اعلام کرده بود که از کوالکام شکایت خواهد کرد. استیون مولنکوف، مدیرعامل کوالکام طی این جلسه گفت:

این دستگاه به همان شکلی کار می‌کند که ما از آن انتظار داشتیم و طراحی‌های صورت گرفته نیز گواهی بر این مدعاست. اگر به تمامی طراحی‌های صورت گرفته [بر مبنای این چیپ] که بیش از 60 مورد است نگاه کنید، اصولا اسنپدراگون 810 در تمامی آن‌ها که به اکوسیستم‌های متنوعی نیز مربوط هستند موفق عمل کرده است. بنابراین ما بسیار از عملکرد این چیپ رضایت داریم.

مولنکوف همچنین اعلام کرد که کوالکام تصمیم دارد برای اسنپدراگون بعدی، بجای بهره گرفتن از لیسانس طراحی ARM، به استفاده از پردازنده‌های سفارشی Krait خود بازگردد تا در خصوص ارائه‌ی عملکرد متفاوت از رقبا اطمینان حاصل شود. کوالکام در ساخت اسنپدراگون 810 از طراحی ARM استفاده کرد تا از ورود به موقع و سریع این چیپ با فناوری پردازش 64 بیتی به بازار اطمینان یابد.

کوالکام طی سال گذشته، مسیر دشوار و ناهمواری را طی کرده و زنجیره‌ای از خبرهای منفی همواره بر دوش نتایج فصلی این شرکت و سهام آن سنگینی کرده است. این شرکت در کشور چین با یک تحقیقات ضدانحصاری بلند مدت روبرو شد و در هفته‌ی گذشته نیز اعلام کرد که ممکن است بخشی از کسب و کار خود را از سوی سامسونگ یعنی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند در دنیا از دست بدهد. کوالکام افزون بر این، در شرایطی قرار گرفته که اکنون پس از تصاحب بازار بالا رده، مجبور است با چالش‌های ایجاد شده از سوی رقبای تازه نفسی نظیر اینتل، مدیاتک و مارول روبرو شده و با آن‌ها به رقابت بپردازد.

با وجود این دشواری‌ها، کوالکام همچنان موقعیت قدرتمند خود را در بازار چیپ‌های موبایل حفظ کرده تا سلطه‌ی این کمپانی به سادگی متزلزل نشود. چیپ‌های این شرکت تقریبا در تمامی پرچمدارهای اصلی بازار از جمله آیفون 6 اپل و گلکسی نوت 4 سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته است. به استناد موسسه گارتنر، تکنولوژی پیشرفته ساخت پردازنده‌های موبایل این شرکت که وظایف پردازشی را به بهترین نحو به اجرا می‌رساند و چیپ‌های رادیویی آن که دستگاه‌ها را به شبکه‌های بی‌سیم متصل می‌کند موجب شده کوالکام کنترل 40 درصد از چیپ‌های بازار موبایل را در سال 2013 در اختیار خود داشته باشد؛ آماری که از مجموع سهم 8 تولیدکننده‌ی بعدی بالاتر است.

کوالکام در کنار از دست دادن یک مشتری بزرگ، سیاست‌های قیمت‌گذاری رقابتی در چین را نیز بعنوان یک بد شانسی در نظر می‌گیرد که موجب شده چیپ‌های مودم این شرکت، بخش بیشتری از فروش کلی کوالکام را به خود اختصاص داده و سهم چیپ‌های گران‌قیمت مجتمع این کمپانی با کاهش روبرو شود. چیپ‌های مجتمع کوالکام، شامل واحد پردازش مرکزی، واحد پردازش گرافیکی و نیز مودم ارتباط رادیویی است. قیمت‌های رقابتی ارائه شده از سوی تولیدکنندگان چینی و لزوم رقابت با آن‌ها، موجب اینگونه تصمیم‌گیری‌ها از سوی تولیدکنندگان برتر بازار شده که یکی از مهم‌ترین نمونه‌های آن کمپانی اپل است. اپل تنها از مودم ساخت کوالکام استفاده می‌کند و طراحی چیپ اصلی را خود بر عهده گرفته است.

اکنون کوالکام به انتظار نشسته تا شاهد کاهش 7 تا 13 درصدی سود هر سهم در سال 2015 باشد. چشم‌انداز درآمدی کوالکام نیز با کاهش 800 میلیونی، به 26 تا 28 میلیارد دلار رسیده است. کوالکام در مراسم روز پنجشنبه‌ی خود خبر از درآمد خالص 2 میلیارد دلاری برای سه‌ماهه‌ی نهایی 2014 داد که به معنای رقم 1.17 دلار در ازای هر سهم است. رقم مربوط به مدت زمان مشابه سال پیش از آن، 1.9 میلیارد یا 1.09 دلار در ازای هر سهم بود که نمایانگر رشد جزئی درآمد این کمپانی است. سود هر سهم کوالکام با حذف تعدادی از آیتم‌های خاص، از 1.26 دلار به 1.34 دلار افزایش یافته و درآمد کلی این شرکت نیز با رشد 7 درصدی، رقم 7.1 میلیارد دلار را بدست می‌دهد.

تحلیلگران عقیده دارند پس از تعدیل سود، با رقم 1.25 دلار در ازای هر سهم برای کوالکام روبرو خواهیم شد و رقم فروش نیز به 6.94 میلیارد دلار خواهد رسید. بخش تجهیزات و خدمات کوالکام که در بر گیرنده‌ی فروش چیپست‌ها نیز هست، از رشد 12 درصدی درآمدهای خود و رسیدن به رقم 5.2 میلیارد دلار خبر داده است. در حالی که درآمدهای ناشی از اعطای حق امتیاز، با کاهش 4 درصدی به 1.9 میلیارد دلار رسیده است.

کسب و کار سرشار از سود اعطای حق امتیاز کوالکام، در کشور چین از نوامبر 2013 تحت یک بازرسی ضدانحصاری قرار گرفته است. کشور چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کوالکام به شمار می‌رود که این مساله مشکلات عدیده‌ای را برای این شرکت بوجود آورده است. این بازرسی می‌تواند منجر به هزینه‌ی سنگینی برای کوالکام شده و ممکن است این کمپانی را مجبور به کاهش قیمت امتیازات خود کند. با این حال، بسیاری از تحلیلگران وال‌استریت حالت‌های احتمالی بسیاری برای این شرکت پیش‌بینی کرده‌اند؛ بنابراین بهتر است بدترین سناریوی ممکن را ملاک قرار ندهیم.

کوالکام اعلام کرده که این شرکت موفق شده یک نزاع حقوقی که اخیرا درگیر آن شده را با طرف چینی خود حل و فصل کند و پیشرفت‌هایی نیز در پرونده‌ی ضدانحصاری این کمپانی رخ داده است. نهادهای تنظیم‌کننده‌ی ایالات متحده و اروپا نیز به دقت اقدامات کسب و کار کوالکام را زیر نظر دارند؛ اما بیشترین تمرکز در حال حاضر بر مساله‌ی حقوقی چین قرار دارد که می‌تواند اثرات بزرگی بر کوالکام داشته باشد.

دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ تصور می‌کنید روی برگرداندن سامسونگ از کوالکام موجب مشکلات جدی برای این سازنده‌ی چیپ‌های پردازشی خواهد شد؟ یا با در نظر گرفتن سهم عمده‌ی بازار که در اختیار این شرکت قرار دارد، روال پیشرفت سابق را در پیش خواهد گرفت؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات