پورشه تایکان توربو S، رکورد بوگاتی ویرون در پیست تاپ‌ گیر را شکست

یک‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در هفته‌های اخیر، پورشه تایکان جنجال زیادی برپا کرده است. این خودرو تمام‌برقی آلمانی موفق شده رکورد جدیدی در پیست تاپ‌گیر ثبت کند و از بسیاری از سوپراسپرت‌ها پیشی بگیرد.
تبلیغات

در محصولات پورشه، کد توربو صرفا به‌معنای استفاده از توربوشارژر نیست؛ بلکه سریع‌بودن مدل را هم تعریف می‌کند. حال این سؤال برای تایکان توربو S پیش می‌آید: چقدر سریع است؟

تایکان توربو S از نظر سریع‌بودن هیچ جای صحبتی باقی نمی‌گذارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتربرساعت در این خودرو الکتریکی ۲/۴ ثانیه است و مسافت ۴۰۰ متر را نیز در ۱۰/۵ ثانیه و با سرعت ۲۰۹ کیلومتر‌بر‌ساعت طی می‌کند؛ درنتیجه، از رقیب بی‌همتای خود، تسلا مدل S، سریع‌تر است.

پورشه تایکان توربو S

پورشه تایکان توربو S، تنها در سه ثانیه به حداکثر سرعت مجاز می‌رسد. بسیاری از خودرو‌های الکتریکی بعد از سرعت‌گیری‌های متعدد باید مدتی خنک شوند؛ اما تایکان توربو S با داشتن موتورهای برقی ولتاژبالا می‌تواند با نهایت توان سرعت‌گیری‌هایش را تکرار کند؛ بدون اینکه تغییری در عملکرد آن اتفاق بیفتد.

پورشه فوت کوزه‌گری خود را به‌کار برده است تا مطمئن شود خودرو الکتریکی دیگری به‌اندازه‌ی تایکان توربو S سر پیچ‌ها کارایی مطلوب را نداشته نباشد. این خودرو قابلیت فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب را دارد و در سرعت‌های بالا، چرخ‌های عقب خودرو هم‌جهت با چرخ‌های جلو می‌چرخد و به تغییر مسیر خودرو کمک می‌کند.

همچنین، این خودرو چهارچرخ متحرک از سیستم توزیع گشتاور و سامانه‌ی پایداری الکترومکانیکی نیز بهره می‌برد. این سامانه بار وارد بر میله‌های تعادل جلو و عقب خودرو را به‌طور خودکار تنظیم می‌کند و تکان‌های خودرو را سر پیچ‌ها یا در جاده‌های ناهموار به‌حداقل می‌رساند. تایکان توربو S هم‌وزن یک دستگاه رنجرور است. این تدابیر باعث شده خودرو اسپرت ۲،۴۰۰ کیلو‌گرمی پورشه به‌طرز باورنکردنی سرعت می‌گیرد و تغییر مسیر می‌دهد و پیچ‌ها را به‌سرعت پشت‌سر می‌گذارد.

لینک دانلود

پیش‌تر، از تایکان توربو S به‌‌دلیل طی مسافت نسبتا کم با شارژ باتری‌اش بسیار انتقاد می‌شد. طبق تخمین EPA، این خودرو الکتریکی با هربار شارژ کامل ۳۱۰ کیلومتر طی می‌کند؛ هرچند با آزمایش اخیر در پیست تاپ‌گیر، این خودرو با ثبت زمان شگفت‌انگیزی موجب شادمانی طرفداران پورشه شده است.

در این ویدئو، استیگ، راننده‌ی معروف تاپ‌گیر را مشاهده می‌کنیم که کار روزمره‌ی خود را انجام می‌دهد. همچنین، پورشه تایکان توربو S به‌چشم می‌خورد که به‌سمت پیچ‌ها شلیک‌ می‌شود و به‌دنبال آن، سرعت‌گیری می‌کند. این صحنه‌ بسیار جذاب است. از دیدن این ویدئو دو نکته نظرمان را جلب کرد:

  • نکته‌ی اول صدایی که موتور‌های الکتریکی این خودرو تولید می‌کنند. تایکان توربو S از دو موتور برقی بهره می‌برد که هریک به‌طورمجزا روی اکسل‌های جلو و عقب قرار گرفته‌اند که با تکنولوژی اوربوست پورشه، مجموعا ۷۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کنند. صدای عجیبی که از این موتور‌ها شنیده می‌شود، بیشتر شبیه خودرو‌های خیالی آینده است.
  • نکته‌ی دوم چابک‌بودن این خودرو است. استیگ دائما در حال فرمان‌دادن به تایکان است. هنگام ورود به پیچ و عبور از آن و حتی هنگام خروج، راننده سعی می‌کند خودرو از مسیر اصلی منحرف نشود. پیچ‌های اول بدون مشکل پشت‌سر گذاشته شد؛ اما شرایط با نزدیک‌شدن به انتهای مسیر هیجان‌انگیز‌تر می‌شود. این راننده‌ی معروف در دو پیچ باقی‌مانده به خودرو فشار آورد تا این تأخیر را جبران کند. در پایان نیز، سیستم تعلیق تایکان دربرابر ناهمواری‌های انتهای پیست آزمایش شد.
پورشه تایکان توربو S

تایکان توربو S، زمانی برابر با ۱ دقیقه و ۱۷/۶ ثانیه از خود به‌جای گذاشت. برای مقایسه، بهتر است بدانید یک ثانیه از بوگاتی ویرون سریع‌تر است. همچنین، به‌اندازه‌ی کونیگزگ CCX سریع است. سایر رکورد‌هایی که سوپراسپرت‌های قدرتمند در این پیست ثبت کرده‌اند، در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات