۳۱ قطار مترو تهران به میزان ۸۵ درصد بومی‌سازی شدند

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
 ویروس کرونا در ایران / ماسک زدن مردم در مترو در شیوع کرونا
براساس تفاهم‌نامه‌ی همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شهرداری تهران، بومی‌سازی ۸۵ درصدی ۳۱ رام قطار ملی مترو تهران آغاز شد. هر رام شامل یک قطار ۷ واگنه است.
تبلیغات

به‌گزارش خبرگزاری مهر، مراسم ارائه‌ی دستاوردهای پروژه‌ی طراحی و ساخت قطار ملی مترو با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجتالاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، امام‌جمعه موقت تهران، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، پیروز حناچی، شهردار تهران و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران برگزار شد. در این مراسم، تفاهم‌نامه‌ی ساخت ۳۱ رام قطار ملی مترو تهران و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران و قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو امضا شد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، به تحقق این پروژه‌ی ملی به‌کمک محصولات ایران‌ساخت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت:

پروژه‌ی سیستم رانش ملی که به بیش از ۸۵ درصد بومی‌سازی دست یافتیم، از این نظر اهمیت دارد و افتخار‌آفرین است که توانمندی طراحی در داخل کشور به‌دست آمد. بیش از ۱۸ شرکت دانش‌بنیان و ۴ مجموعه‌ی بزرگ کشور با تعداد فراوان نیروی انسانی دانش‌آموخته و خلاق در این پروژه نقش‌آفرینی کردند تا کشور به توانمندی طراحی، که اهمیتی راهبردی دارد دست پیدا کنند.در عرصه‌ی تولید باید به این نکته توجه کنیم که روح تولید دانش‌بنیان در توانمندی طراحی تحقق می‌یابد و اینکه به ۸۵ درصد توانمندی طراحی و تولید دست یافته‌ایم و خروج ارز با کمک محصولات ایران‌ساخت به ۱۵ درصد کاهش یافته است، نشان از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در طراحی و نوآوری است.در حوزه‌ی تولید موتورهای دوچرخ و برقی‌سازی خودرو، شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موفقی فعالیت می‌کنند که تأییدیه‌های لازم را دریافت کرده‌اند. در تعامل با شهرداری تهران و مشهد، برخی از این توانمندی‌ها به حوزه‌ی حمل‌و‌نقل شهری راه یافته است. تحقق این امر نیازمند تسهیلاتی برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به این حوزه است که برای الزام استفاده از خودروهای الکتریکی یا دیگر فناوری‌ها با عزم جدی دستگاه‌ها ممکن است.

اختصاص بودجه‌ی ۲ هزار میلیاردی برای ساخت قطار ملی مترو

 محمدباقر نوبخت در مراسم ارائه‌ی دستاوردهای پروژه‌ی طراحی و ساخت قطار ملی مترو، به افزایش همکاری دولت برای توسعه زیرساخت‌های مدیریت شهری اشاره کرد و گفت:

سال ۱۳۹۹ بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بودجه به این کار اختصاص دادیم و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت. دکتر ستاری در حوزه‌ی توسعه‌ی علمی و فناوری مدیریت شهری کمک و همراه هستند تا زیرساخت‌های فناورانه این کار در کشور فراهم شود.این پروژه‌ها هم در بُعد ملی مهم است و هم جوابی دندان‌شکن به دشمنان ایران است که با وجود همه‌ی تحریم‌ها و دشمنی‌ها، ایران همچنان پابرجا و چرخ توسعه کشور از حرکت نایستاده است. حمایت‌های دولت از مدیریت شهری با قوت و قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت.سیستم رانش قطار مترو با توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌گیری حداکثری بومی شده و سهم دانش فنی از ۳۰ به ۸۵ درصد افزایش یافته است. طراحی بدنه‌ی فلزی قطار مترو با توانمندی فنی در حال انجام است و با استفاده از تجهیزات ایران‌ساخت از جنس کربن استیل تولید می‌شود.

 تیر سال گذشته، تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه و صندوق نوآوری و شکوفایی برای ساخت یک رام قطار متروی تهران با ۸۵ درصد قطعات داخلی و دانش بنیان امضا شد. یک رام قطار ملی شامل یک قطار ۷ واگنه است که بدنه‌ی قطار، دکوراسیون داخلی، سیستم بوژی، راهرو بین‌واگنی، ترمزها، اطلاع‌رسانی هوشمند، تهویه‌ی مطبوع، در و سیستم رانش آن را شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی کرده و ساخته‌اند. پس از ساخت یک رام قطار ملی، ۳۱ رام قطار ملی براساس الگوی ساخت این نمونه کاملا بازسازی خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات