مرسدس بنز طرح بزرگ خود را برای معرفی تولید خودرو کربن خنثی (carbon-neutral) به پیش میبرد و تلاش میکند راهکاری کارآمد برای تولید ۵۰۰ هزار بسته باتری در سال برای طیف گستردهای از خودروهای الکتریکی پیدا کند. اگرچه کارشناسان این کار را فرایندی انرژیبر قلمداد میکنند، مرسدس بنز بر تصمیم خود اصرار میورزد.
کربن خنثی درحقیقت به میزان دیاکسیدکربن خالص منتشرشده در اتمسفر هنگام سوزاندن مواد گفته میشود. سوزاندن این مواد میتواند میزان گاز کربن منتشرشده ازطریق دیاکسیدکربن ذخیرهشده در طول چرخهی زندگی آنها را جبران کند. بهعبارتدیگر، چنین موادی «کربن خنثی» یا «کربن صفر» هستند و درمجموع بار کربن تولیدی را کاهش میدهند.
اُلا کالنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز، در کنفرانس ویدئویی شبانهی خود با رسانههای بینالمللی گفت:
کالنیوس دربارهی مدلهای آینده خودرو برقی و پلاگین هیبریدی و هیبریدی سنتی گفت:
مرسدس بنز در مسیر آمادهسازی و عرضهی حداقل ۱۰ مدل شاسیبلند و ون و خودرو الکتریکی به فناوری باتری برای افزایش تعداد مدلهای هیبریدی و پلاگین هیبریدی نیاز دارد. مرسدس بنز کارخانهی تولید باتری بسیار مدرنی در کامنز، نزدیک مرز آلمان با لهستان در شرق این کشور و کارخانهی دیگری در چین تأسیس کرده است. سایر کارخانههای مرسدس بنز در اروپا و آمریکا در حال ساخت هستند.
یورگ بورزر، مسئول تولید مرسدس بنز، میگوید هر بستهی باتری شامل ۳۸۴ سلول میشود که باید با دقت بسیار زیاد جوش لیزری داده شود. کارخانهی باتری مرسدس بنز در کامنز تاکنون بیش از نیممیلیون بسته باتری برای خودروهای هیبریدی و نیمهیبریدی و خودروهای کاملا برقی تولید کرده است و این شرکت میگوید بهزودی میزان تولید باتری را تنها در این کارخانه به ۵۰۰،۰۰۰ واحد در سال میرساند.
مرسدس بنز میگوید با وجود مصرف زیاد انرژی در فرایند ساخت بستهی باتری برای خودروهای برقی، تعداد کارخانههای کربن خنثی برنامهریزیشده در خارج از اروپا را گسترش میدهد که خط مونتاژ خودرو شاسیبلند برقی در ایالات متحده آمریکا را شامل میشود.
کالنیوس همچنین گفت:
مسئولان مرسدس بنز میگویند برای دستیابی به شیوههای تولید کربن خنثی با تأمینکنندگان قطعات همکاری میکند. چنین حرکتی بدون شک اعتبار زیستمحیطی خودروهای برقی آینده این شرکت ازجمله مدل پرچمدار مرسدس بنز EQS را نیز بهبود میبخشد.
کالنیوس همچنین گفت:
نظرات