لوتوس اگزیج تایپ 49 و تایپ 79 رونمایی شدند

یک‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دو نسخه‌ی ویژه از مدل لوتوس اگزیج با کد تایپ 49 و 79، طراح بدنه‌ی یادآور خودروهای فرمول یک کلاسیک و پیشرانه‌ی V6 رونمایی شد.
تبلیغات

برای گرامی‌داشت موفقیت‌های برند بریتانیایی لوتوس در مسابقات فرمول یک دوران گذشته و به‌مناسبت سالگرد ۷۰ سال تأسیس این شرکت، دو مدل ویژه از کوپه‌ی اسپرت اگزیج (Exige) با کدهای تایپ 49 و 79 در جریان جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۸ رونمایی شدند. این دو مدل با نام‌های مشابه خودروهای فرمول یک لوتوس، رنگ و طرح بدنه‌ی کلاسیک محصولات لوتوس را هم دریافت کرده‌اند. لوتوس اگزیج تایپ 49 به‌یاد پیروزی مدل فرمول یک تایپ 49 که ۵۰ سال پیش با رانندگی گراهام هیل عنوان قهرمانی جهان تیمی و راننده را کسب کرد با رنگ قرمز و طلایی طراحی شده است. مدل دوم اگزیج تایپ 79 بوده که با الهام از خودروی فرمول یک تایپ 79 لوتوس برنده‌ی مسابقات ۴۰ سال گذشته با رانندگی ماریو آندرتی تولید شده است. رونمایی این دو مدل با ۷۰ سالگی تأسیس برند لوتوس همراه شده است.

Lotus Exige type 49 & 79 / لوتوس اگزیج

سال ۱۹۴۸ بود که کالین چپمن با طراحی و تولید اولین خودروی مسابقه‌ای خود در یک گاراژ کوچک، برند لوتوس را بنیان نهاد. چپمن یکی از مهم‌ترین افراد صنعت خودروسازی بود که آیرودینامیک را به مسابقات فرمول یک وارد کرد. برند لوتوس به‌صورت رسمی از سال ۱۹۵۲ با مدیریت و هدایت چپمن بنیان‌نهاده شد و با‌ تولید خودروهای مسابقه‌ای و جاده‌ای سبک وزن، شهرت جهانی پیدا کرد. هر دو مدل جدید رونمایی شده در گودوود (Goodwood) بر اساس اگزیج کاپ 430 که اخیراً سریع‌ترین زمان را در پیست تست لوتوس ثبت کرده، ساخته شده‌اند. پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری سوپرشارژ با قدرت ۴۲۴ اسب بخار (دور موتور ۷۰۰۰ دور بر دقیقه) و گشتاور ۴۴۰ نیوتن‌متر (از دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه)، قلب تپنده‌ی اگزیج تایپ 49 و 79 است. با وزن ۱۰۵۶ کیلوگرم و نیروی آیرودینامیک رو به پایین (داونفورس) تا ۲۲۰ کیلوگرم، هر دو مدل اگزیج جدید با نهایت سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۳.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

Lotus Exige type 49 & 79 / لوتوس اگزیج
Lotus Exige type 49 & 79 / لوتوس اگزیج
Lotus Exige type 49 & 79 / لوتوس اگزیج
Lotus Exige type 49 & 79 / لوتوس اگزیج
Lotus Exige type 49 & 79 / لوتوس اگزیج

اپسپلیترهای فیبرکربن، دریچه‌های بزرگ هوا در جلو و رکاب‌ها، سقف کامل، صندوقع عقب سبک‌وزن، باله‌ی ثابت عقب و دیفیوزر عقب در دو نسخه‌ی جدید اگزیج جلب توجه می‌کنند. رینگ‌های طلایی فوق سبک در کنار کالیپرهای ترمز به‌رنگ قرمز، نمای این دو کوپه‌ی اسپرت انگلیسی را جذاب‌تر کرده‌ است.

فنگ  کنگ‌فنگ، مدیرعامل لوتوس در جریا رونمایی این دو مدل ویژه گفت:

لوتوس یک برند بریتانیایی افسانه‌ای است که سهم این برند در مسابقات اتومبیل‌رانی و ساخت خودروهای اسپرت همیشه غیرقابل انکار بوده است. رونمایی از مدل‌های جدید اگزیج در جشنواره سرعت گودوود واقعاً نمایشی تاریخی است؛ به‌خصوص هنگامی که خودروهای قدیمی و الهام‌بخش این دو مدل هم در این جشنواره وجود دارند. این دو خودروی جدید علاوه بر گرامی‌داشت محصولات گذشته‌ی این شرکت، نمایانگر آینده‌ و پای‌بندی به اصول همیشگی این برند؛ تولید بهترین خودروهای اسپرت لوکس است.

اطلاعاتی در مورد قیمت این دو مدل ویژه داده نشده است اما باتوجه به تولید محدود بودن آن‌ها، باید انتظار قیمت پایه‌ی بیش اگزیج کاپ استاندارد معادل ز ۱۱۹ هزار و ۷۶۰ پوند (حدود ۱۶۰ هزار دلار) را داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات