واگذاری سایت خودروسازی بن رو به رنو، نهایی شد

شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
در برنامه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تا سال ۱۴۰۰، دو پروژه خودرویی با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومانی با پانچ بلژیک و ۶۶۰ میلیون‌ یورویی با رنو فرانسه اجرا می‌شود.
تبلیغات

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته (جمعه) به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رفت تا طی نشستی با مدیران این سازمان در جریان گزارش برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ایدرو طی چهار سال آینده قرار گیرد.

بازدید محمد شریعتمداری از ایدرو در حالی صورت گرفت که قرار بود پنج‌شنبه‌ی دو هفته قبل انجام شود. اما باتوجه‌ به این‌که فرصت مناسب جهت این نشست ایجاد نشد، این بازدید به روز پنج‌شنبه‌ی هفته گذشته موکول شد که در نهایت باز هم به دلیل نبود شرایط و زمان مناسب، روز گذشته شریعتمداری به ایدرو رفت.

منصور معظمی

به این ترتیب رئیس هیئت‌عامل ایدرو و معاون وزیر صنعت، در این دیدار اعلام کرد:

ایدرو طی چهار سال آینده ۵۴ پروژه با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان را در برنامه کاری خود دارد که به‌ دنبال آن برای ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

منصور معظمی با بیان این‌که از پروژه‌های در دست اجرا ۲۲ طرح در حوزه صنایع نوین است، اظهار کرد:

همچنین ۹ پروژه در حوزه نفت و گاز و انرژی، ۷ پروژه در صنایع حمل‌ونقل و ۱۶ طرح در سایر صنایع است که عمدتا به سرمایه‌گذاری در بخش مناطق محروم اختصاص دارد.

در این نشست هرکدام از معاونین ایدرو طرح‌ها و پروژه‌های معاونت‌های مرتبط را تشریح کردند که در این راستا، معاون توسعه صنایع حمل‌ونقل ایدرو نیز به اظهار نظر پرداخت. بهزاد اعتمادی در بخشی از اظهارات خود مرتبط با صنعت خودرو، با اشاره به قرارداد رنو به‌عنوان یکی از پروژه‌های در دست اجرای ایدرو، تأکید کرد:

این قرارداد شامل سه شرط یا بند اصلی است که یکی از این شروط همان بحث سرمایه‌گذاری بیش‌ از ۶۰۰ میلیون‌ یورویی است که به ازای آن ایدرو باید سایت بن‌رو را واگذار می‌کرد.

لازم به ذکر است در این رابطه، ایدرو از سال گذشته و پس‌از نهایی‌ شدن واگذاری سایت بن‌رو به رنو به‌عنوان یکی از بندهای مهم قرارداد با این خودروساز فرانسوی، به‌ دنبال اجرایی شدن مفاد قرارداد خود با رنو است.

punch gearbox engine

طبق برنامه چهارساله ایدرو تا سال ۱۴۰۰، یکی از پروژه‌های این سازمان در حوزه خودرو، شامل قرارداد ساخت گیربکس اتوماتیک خودرو توسط شرکت قوای محرکه پانچ (سازنده‌ی پیشرانه و جعبه‌دنده در کشور بلژیک) در ابهر زنجان است. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومانی و با ظرفیت اسمی تولید ۱۵۸ هزار دستگاه در سال، منجر به اشتغال ۸۵ نفر به‌طور مستقیم خواهد شد.

گفته می‌شود سهم بخش خصوصی در این قرارداد ۸۰ درصد و سهم ایدرو ۲۰ درصد لحاظ شده است و در مرحله ثبت شرکت قرار دارد. همچنین بزرگ‌ترین پروژه این سازمان در بخش خودرو، مشارکت با شرکت رنو فرانسه برای توسعه ظرفیت خودروسازی در کشور، با ۶۶۰ میلیون‌ یورو سرمایه‌گذاری است.این پروژه منجربه ایجاد اشتغال برای ۳۵۰۰ نفر خواهد شد و ظرفیت اسمی تولید در آن ۱۵۰ هزار دستگاه در سال برای فاز اول است. ۸۰ درصد سهم این پروژه در اختیار بخش خصوصی و ۲۰ درصد سهم در اختیار ایدرو است.

به گفته رئیس هیئت‌عامل ایدرو در نشست مشترک با وزیر صنعت، برای اجرای پروژه‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیاز به حمایت بیشتر دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تخصیص منابع است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات