نگاه عمیق به لکسوس GX460 مدل ۲۰۱۸

نگاه عمیق به لکسوس GX460 مدل ۲۰۱۸

لکسوس GX460، مدل لوکس بر اساس تویوتا پرادو محسوب می‌شود. در ادامه به بررسی نقاط قوت و ضعف این خودرو در جدیدترین مدل می‌پردازیم.

لکسوس GX460 یک رده پایین‌تر از مدل LX است. این خودرو نسخه‌ی لوکس و قوی‌تر از تویوتا لندکروزر پرادو محسوب می‌شود. آخرین باری که تویوتا اقدام به به‌روزرسانی لکسوس GX460 کرد، مربوط به سال ۲۰۱۴ است که نسل جدید این خودرو را روانه‌ی بازار کرد. این خودرو شاسی‌بلند لوکس و بزرگ در جدید‌ترین مدل خود به جلو‌پنجره‌ی جدید مجهز شده که متفاوت با مدل‌های سال‌های قبل است. خودروهای شاسی‌بلند و SUV بیش از هر زمان دیگر مورد استقبال قرار می‌گیرند و طرفداران بسیار پیدا کرده‌اند؛ اما لکسوس GX460 همچنان به شیوه شاسی‌بلندهای قدیمی تولید می‌شود و جزو مدل‌های سنتی در این سگمنت به شمار می‌آید. 

از مشخصات این خودرو، باید به وزن زیاد، ابعاد بزرگ، پیشرانه‌ي هشت سیلندر پرمصرف و استفاده از شاسی و بدنه‌ی مستقل اشاره کرد. البته این موارد چندان منفی‌ به شمار نمی‌روند و این خودرو با داشتن قفل دیفرانسیل مرکزی، زاویه ورود و خروج از پیچ بسیار خوب و البته مجهز بودن به سیستم کمکی کنترل فرود از سراشیبی می‌تواند به‌عنوان یک اتوموبیل بسیار توانا در مسیرهای خارج جاده‌ای مورد استفاده قرار بگیرد و در کل می‌توان گفت که قابلیت‌های آفرود لکسوس GX460 فراتر از انتظار و بسیار خوب است. با این وجود نمی‌توان نبود فناوری‌های مدرن در این خودرو را نیز نادیده گرفت.

لکسوس GX460

قیمت

امتیاز: ۶.۵ از ۱۰

قیمت‌ پایه لکسوس GX460 در حال حاضر، ۵۱ هزار و ۸۵۵ دلار است که رقم مناسبی برای یک شاسی‌بلند دارای سه ردیف صندلی به شمار می‌آید. یکی از اصلی‌ترین رقبای این خودرو، اینفینیتی QX80 مدل ۲۰۱۸، در مدل پایه ۱۴ هزار دلار ارزان‌تر از لکسوس است. از سویی دیگر، اگر بخواهید لکسوس GX460 را با تمامی امکانات و آپشن‌ها سفارش دهید قیمت این خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. تیپ لاکچری لکسوس GX460 که فول‌ترین نسخه‌ی این خودرو به شمار می‌رود، دارای قیمت‌ ۶۳ هزار و ۵۳۰ دلار است.

طراحی خارجی

امتیاز: ۵ از ۱۰

لکسوس GX460 ابعاد بزرگی دارد و طراحی این خودرو تا حدودی جعبه‌ای و ساده است؛ ولی می‌توان المان‌های طراحی لکسوس را درنمای روبرو مشاهده کرد. اما در کل نمی‌توان طراحی لکسوس GX460 را خیلی چشمگیر یا فوق‌العاده دانست. در حقیقت طراحی این خودرو کمی ازمدافتاده و قدیمی جلو می‌کند. چرخ‌های خودرو دارای سایز بزرگی هستند که گلگیرهای بزرگ‌تری آن‌ها را احاطه کرده‌اند. لاستیک‌های این خودرو دارای سایز 256.60R18‌ هستند. البته این چرخ‌های بزرگ در کنار همین طراحی، زاویه ورود و خروج از شیب بسیار بزرگ‌تری برای این خودرو به ارمغان آورده‌اند که از این نظر یک نکته‌ی مثبت به شمار می‌آید.

طراحی داخلی

امتیاز: ۷ از ۱۰

با ورود به داخل کابین لکسوس GX460، مشاهده خواهید کرد که فضای ردیف‌های صندلی اول و دوم این خودرو به‌خصوص در بخش فضای پا و سر بسیار خوب و کاملا کافی است و در ضمن خودرو عرض مناسبی دارد و سرنشینان در اطراف شانه‌های خود فضای کافی را احساس خواهند کرد. ردیف سوم این خودرو کمی تنگ است و صندلی‌های این ردیفدارای ابعاد کوچک‌تری در مقایسه با سایر صندلی‌ها هستند و در کف خودرو قرار دارند که همین مورد سبب شده است فضای پای ردیف سوم چندان مناسب نباشد. اگر در مسافرت‌ها بیش از پنج سرنشین‌ را با خود به همراه دارید، بهتر است به سمت مدل بزرگ‌تر لکسوس، یعنی مدل LX بروید. اگر هر سه ردیف صندلی‌ها را باز کنید، تقریبا فضایی برای وسایل و بار باقی نمی‌ماند. بنابراین صندلی‌های ردیف سوم را تنها باید در هنگام لزوم باز کرد؛ چون تقریبا تمام فضای بار را به خود اختصاص خواهند داد.

لکسوس GX460

در صورتی که صندلی‌های ردیف سوم تا شده باشند، لکسوس GX460 دارای فضای صندوق خوبی است. البته ارتفاع این خودرو از سطح زمین بالاتر است و همین مورد بارگیری و برداشتن وسیله‌ها از صندوق عقب را آسان‌تر خواهد کرد. درب صندوق بار از نوعی است که به یک سمت باز می‌شود. نکته‌ی منفی این درب‌ها این است که رانندگان چپ دست چندان در استفاده از آن راحت نخواهند بود؛ اما در هر صورت درب‌ها دارای کیفیت خوبی هستند و به‌راحتی باز و بسته خواهند شد. یکی دیگر از نکات منفی این درب‌ها، این است که در کشورهایی که فرمان‌ آن‌ها در سمت چپ قرار دارد، باز کردن درب می‌تواند مسیر رفت و آمد به پیاده‌رو را اشغال کند. از دیگر نکات مثبتی که در لکسوس GX460 مشاهده می‌شود این است که شیشه‌ی عقب خودرو به‌تنهایی و جدا از صندوق بار باز می‌شود و این مورد زمانی کارآمد است که بخواهید اشیاء کوچک را از صندوق بردارید و دیگر نیازی نیست درب را به‌طور کامل باز کنید.

فناوری

امتیاز: ۳ از ۱۰

لکسوس GX460 در بخش فناوری و ارتباطی، کاملا قدیمی بودن خود را ثابت می‌کند. صفحه نمایش این خودرو دارای ابعاد ۸ اینچ است و کیفیت کاملا متوسطی دارد و نمی‌توان آن را در رده‌ی خودرو‌های به‌روز قرار داد. قابلیت‌ این صفحه نمایش تنها اتصال تلفن ‌همراه به‌صورت بلوتوث و موسیقی است. البته رادیو ماهواره‌ای نیز برای این خودرو موجود است و به‌صورت آپشن قابل نصب است و همچنین می‌توان سیستم رهیاب ماهواره‌ای را برای لکسوس GX460 سفارش داد. لکسوس GX460 می‌تواند با استفاده از سیستم Siri eyes free به تلفن‌های اپل اتصال پیدا کند؛ اما اپل کارپلی و اندروید اتو در این خودرو موجود نیستند. این خودرو دارای دو عدد پورت USB است که برای استفاده یک خانواده کافی نیست و نمی‌توانید تمامی گجت‌های خود را با استفاده از این دو پورت شارژ کنید. کامپیوتر سفری این خودرو دارای امکانات بسیار محدود و کاملا قدیمی و ازمدافتاده است. مدل‌ پایه‌ی این خودرو چیزی را که یک خودروی لوکس انتظار داریم ندارد و همچنین فاقد صندلی‌های جلو گرم‌شونده یا تهویه‌دار هستند و برای داشتن این آپشن باید ۶۴۰ دلار اضافه پرداخت کنید. خوشبختانه دوربین دید عقب به‌صورت استاندارد، جزو تجهیزات ایمنی است. تیپ پریمیوم این خودرو ۵۶ هزار و ۳۰۰ دلار و تیپ لاکچری ۶۳ هزار و ۵۳۰ دلار قیمت دارد که این دو مدل را می‌توان دو نسخه از این خودرو دانست که از نظر امکانات می‌توانند در حد و اندازه‌ی یک SUV لوکس ظاهر شوند.

لکسوس GX460

توانایی‌های حرکتی و هندلینگ

امتیاز: ۶.۸ از ۱۰

از نکات مثبت لکسوس GX460 می‌توان به پیشرانه‌ی قدرتمند آن اشاره کرد. این خودرو به یک پیشرانه‌ی V8 مجهز است که با حجم ۴.۶ لیتری می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی تولید کند. پیشرانه‌ی این خودرو از نوع تنف لکسوس GX460 تنفس طبیعی است و می‌تواند ۳۰۱ اسب بخار قدرت و ۴۴۶ نیوتون متر گشتاور تولید کند که با چنین مشخصاتی لکسوس GX460 را در زمان ۷.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. لکسوس GX460 با یک جعبه‌دنده‌ی شش دنده‌ی اتوماتیک قابل سفارش است؛ برای مقایسه بهتر است بدانید که اکثر رقبای این خودرو به جعبه‌دنده‌ي ۷ یا ۱۰ دنده‌ي اتوماتیک مجهز هستند و راندمان بهتری ارائه می‌کنند.  از نکات مثبت جعبه‌دنده‌ی شش سرعته لکسوس این است که هنگام شتابگیری به‌سرعت دنده معکوس می‌دهد و در کل عکس‌العمل خوبی دارد. از اصلی‌ترین مشخصات این خودرو، سواری بسیار نرم و عملکرد سبک فرمان است.

رانندگی با این خودرو بسیار راحت است و در مسیر‌های مستقیم هیچگونه مشکلی احساس نمی‌شود و نگرانی از این نظر  وجود ندارد. این خودرو به‌صورت استاندارد به آنتی‌رول‌بار هیدرولیک مجهز است که می‌تواند در مانورهای ناگهانی و در سرپیچ‌ها پایداری این شاسی‌بلند بزرگ‌ را حفظ کند. لکسوس GX460 به‌طور استاندارد به سیستم کمکی فرود از سراشیبی، دنده کمکی و سیستم تقسیم نیرو مجهز است. ارتفاع از سطح زمیناین خودرو ۸.۱ اینچ است و با چنین تفاسیری، لکسوس GX460 مشکل چندانی در مسیرهای خارج جاده‌ای نخواهد داشت.

امکانات ایمنی

امتیاز: ۲ از ۱۰

لکسوس GX460 در بخش ایمنی نمره خوبی کسب نمی‌کند و دلیل این امر، این است که بسیاری از فناوری‌های مدرن ایمنی فعال در این خودرو موجود نیستند و اکثر سیستم‌های ایمنی به‌صورت آپشن و با پرداخت هزینه روی آن نصب می‌شوند. باید بدانید که لکسوس GX460 هیچگونه سیستم ایمنی فعالی ندارد و سازنده تنها به دوربین دید عقب بسنده کرده است.

سیستم هشدار نقطه کور و هشدار خودروی پشت سر با پرداخت ۸۰۰ دلار اضافه روی این خودرو نصب می‌شود. البته تیپ لاکچری که بیش از ۶۳ هزار دلار قیمت دارد، به‌صورت استاندارد به این امکانات مجهز است. سنسورهای پارک جلو و عقب ۵۰۰ دلار قیمت دارند و باید جداگانه آن‌ها را سفارش داد. یک پکیج با نام Driver Support نیز می‌توان برای این خودرو سفارش داد که ۴ هزار و ۱۴۰ دلار قیمت دارد و شامل امکاناتی همچون چراغ‌های هوشمند، سیستم هشدار خروج از مسیر، دربین دید جلو، دوربین‌های دید جانبی، کروز کنترل هوشمند و سیستم هشدار تصادف است.

لکسوس GX460

هزینه نگهداری و مصرف سوخت

امتیاز: ۲.۷ از ۱۰

لکسوس GX460 در تست‌های انجام‌شده کاملا در رده خودروهای پرمصرف قرار می‌گیرد و باید بگوییم حتی در مقایسه با خودروهای پرمصرف، یکی از پرمصرف‌ترین‌ها است. میزان مصرف سوخت این خودرو در شهر، ۱۵.۶ لیتر در هر یکصد کیلومتر است و در جاده به ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. پس با این اعداد نمی‌توان لکسوس GX460 را یک خودروی کم‌مصرف با راندمان بالا دانست. این خودرو حتی در کنار سایر شاسی‌بلند‌های دارای سه ردیف صندلی نیز به‌عنوان یک خودروی پر مصرف طبقه‌بندی می‌شود. اصلی‌ترین رقیب این خودرو یعنی مدل چهارچرخ محرک اینفینیتی QX80 نیز دارای مصرف شهری ۱۸ لیتر در هر صد کیلومتر و مصرف جاده‌ای ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر است. البته متوسط مصرف سوخت لکسوس کمی‌ بهتر از اینفینیتی است؛ چون اینفینیتی به‌طور ترکیبی در هر صد کیلومتر ۱۶.۲ لیتر سوخت مصرف می‌کند و مصرف ترکیبی لکسوس ۱۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است.

در انتها باید اشاره کنیم که سازنده برای این خودرو سوخت باکیفیت و با اکتان بالا را توصیه کرده است و این موضوع می‌تواند موجب بالا رفتن هرچه بیشتر هزینه‌های نگهداری آن شود.

در ادامه می‌تواند گالری تصاویر لکسوس GX460 را مشاهده کنید.


منبع motor1

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید