شاید خودروهای کلاسیکی که قبل از جنگ جهانی دوم عرضه شدند به اندازهی سوپراسپرتهای پرقدرت برای نسل امروز، جذابیت نداشته باشند، ولی رودستر مورد نظر ما واقعاً یکی از کمیابترین، باازشترین و البته دوستداشتنیترین خودروهای کلاسیک تاریخ است. شرکت Gooding & Company که برگزارکنندهی حراجیهای خودرو در کالیفرنیا است، قصد دارد تا در ماه آینده، اولین نمونه از مدل کلاسیک بوگاتی تایپ 55 رودستر را آمادهی فروش کند.
بر اساس پیشبینیهای کارشناسان این شرکت، بوگاتی تایپ 55 که در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال جاری به حراج گذاشته میشود، قیمتی بین ۴ تا ۵ میلیون دلار خواهد خورد؛ البته همانطور که مشخص است، احتمال افزایش قیمت نهایی، بسیار محتمل است.
بوگاتی تایپ 55 کاملاً ارزش این قیمت را دارد چرا که یکی از خواستنیترین خودروهای کلاسیک اسپرت قبل از جنگ جهانی دوم محسوب میشود. شاسی این کلاسیک زیبا، همانند بوگاتی تایپ 45 و مدل مسابقهای گرندپری تایپ 47 است که در کنار پیشرانهی هشت سیلندر خطی سوپرشارژ به حجم ۲.۳ لیتر، حداکثر قدرت ۱۳۰ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ دور بر دقیقه فراهم میکند.
تایپ 55 رودستر در بخش قوای فنی اصلاً توان رقابت با مدلهای اسپرت امروزی را ندارد، اما باید در نظر داشته باشیم که این محصول، در سال ۱۹۳۱ عرضه شده است. این خودروی 86 ساله، اولین نسخهی تایپ 55 از ۵۵ دستگاه تولیدی است که به طرح گرندپری درپوش موتور (کاپوت دو طرفه) و دریچههای هوای کوتاهتر مزین شده است.
تایپ 55 رودستر برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس سال ۱۹۳۱ رونمایی و سپس به یکی از خانوادههای متمول فرانسه تحویل داده شد. پس از این، تایپ 55 رودستر بیش از ۴۰ سال در اختیار دکتر پیتر ویلیامسون، یکی از طرفداران و کلکسیونرهای مشهور محصولات بوگاتی قرار داشت.
با اینکه این اسپرت کلاسیک فرانسوی بهطور کامل بازسازی شده است، اما شاسی و پیشرانهی آن کاملاً دستنخورده محسوب میشود. مالکلیت خودروهای قدیمی جذابیت خاص خودش را دارد، ولی وقتی این خودرو یک بوگاتی کلاسیک باشد، احتمالاً باید بیشتر از ۵ میلیون دلار برای آن خرج کرد.
نظرات