طرح انقلابی برای پیشرانه های مجهز به توربوشارژر

پنج‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌تازگی یک طرح انقلابی برای پیشرانه‌های مجهز به توربوشارژر ارائه شده است که می‌تواند دنیای اتومبیل‌سازی را دگرگون کند.
تبلیغات

در ده سال گذشته دنیای موتورهای احتراق داخلی شاهد تغییرات بسیاری بوده که بخش اعظم آن، مربوط به ظهور توربوشارژرها است. در گذشته تنها در دو حالت از توربوشارژر استفاده می‌شد. در حالت اول، رسیدن به بالاترین عملکرد هدف اصلی بود (مانند خودروهای مسابقه‌ای) و حالت دوم برای افزایش قدرت تولیدی پیشرانه‌های دیزلی، با حفظ گشتاور موجود بود. اما امروزه از ابرخودروها گرفته تا سدان‌های میان‌رده و حتی خودروهای کوچک و بسیار جمع‌وجور، به توربوشارژر مجهز شده‌اند و به‌نظر می‌رسد این روند، حداقل تا زمانی‌که خودروهای الکتریکی پیشرفته‌تر شوند، ادامه می‌یابد.

اخیرا وب‌سایت کار اند درایور (Car and Driver) مقاله بسیار جالبی از طرحی انقلابی در تکنولوژی توربوشارژرها منتشر کرده است. همه ما با سیستم توربوشارژر یگانه و دوگانه آشنا هستیم و به‌تازگی با توربوشارژر چهارگانه بوگاتی شیرون ۱۶۰۰ اسب بخاری نیز آشنا شده‌ایم. می‌دانیم که توربوشارژرهای بیشتر، از یک‌سو به معنی قدرت بیشتر و از سوی دیگر به معنی کاهش زمان تأخیر راه‌اندازی توربوشارژرها است. در طرح جدید ارائه‌شده، برای هر سیلندر یک توربوشارژر در نظر گرفته شده است که این امر سبب می‌شود علاوه بر افزایش قدرت پیشرانه، زمان تأخیر به صفر برسد. اندازه توربوشارژرها در این طرح، تا حد زیادی کاهش می‌یابد و سبب می‌شود با صرف انرژی کم‌تر، با سرعت بیشتری به چرخش درآیند. در این طرح پیشنهادی، توربوشارژرها با فاصله بسیار کمی از سر سیلندرها نصب می‌شوند که این امر سبب می‌شود هوای ورودی و گازهای خروجی فاصله کمی طی کنند.

توربوشارژ برای هر سیلندر

اگرچه قصد نداریم به تشریح کامل و جزئی این طرح بپردازیم، اما ایده این طرح بسیار جذاب به‌ نظر می‌رسد. در صورت عملی شدن این مدل، احتمالا هزینه تمام‌شده بسیار گزاف خواهد بود؛ چراکه تعداد توربوشارژرها و اجزای وابسته‌شان به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. با اجرای این طرح گرمای بیشتری تولید خواهد شد و در نتیجه سیستم خنک‌کاری پیشرانه نیز با چالش مواجه می‌شود و باید دید از چه طریقی می‌توان گرمای اضافه را کنترل نمود.

احتمالا این طرح عملکرد خوبی خواهد داشت و می‌تواند آینده صنعت اتومبیل‌سازی را دگرگون کند؛ اما با وجود کشورها و شهرهایی که استفاده از موتورهای احتراق داخلی را تا بیست سال آینده ممنوع کرده‌اند، شاید برای اجرای این ایده خیلی دیر شده باشد.

نظر شما درباره این ایده چیست؟ آیا این طرح می‌تواند آینده صنعت خودروسازی باشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات