تمایل بیشتر دارندگان خودروهای لوکس به استفاده از فناوری خودران

پنج‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
طبق یک مطالعه‌ی جدید، احساس شما راجع به خودروهای خودران آینده بستگی به خودروی حال حاضر شما دارد.
تبلیغات

اخیرا مطالعه‌ای در رابطه با تمایل افراد به استفاده از فناوری خودران انجام شده است. این مطالعه توسط شرکت تحقیقاتی ماریتز MaritzCX) CX) صورت گرفته است. این شرکت در تابستان سال جاری از ۱۲۳۵۳ نفر از دارندگان خودروهای مختلف در رابطه با احساس‌ خود نسبت به فناوری خودران سوال کرده است که در زیر چندین مورد از مهم‌ترین یافته‌های این مطالعه آورده شده است:

  • ۹۴ درصد، از آمدن خودروهای خودران خبر داشتند که خبر خوشحال کننده‌ای بود.
  • نزدیک به ۴۸ درصد تمایلی به خرید خودروهای خودران نداشتند که این موضوع با توجه به نتایج یک آمارگیری مشابه دیگر دور از انتظار نبود.
  • دارندگان خودروهای جیپ و رم (Ram) تمایل کمتری به استفاده از خودروهای خودران داشتند. این که این عدم تمایل ربطی به موضوع هک‌شدن سیستم یوکانکت (Uconnect) فیات کرایسلر دارد یا خیر، هنوز واضح نیست.
  • مطلب قابل‌توجه این است که دارندگان خودروهای لوکس و تجملی (به خصوص دارندگان مرسدس‌بنز و اینفینیتی) تمایل بیشتری به استفاده از خودروهای خودران داشتند. از میان این گروه، ۲۷ درصد گفتند که خیلی زیاد راغب به خرید این خودروها نیستند. (آیا این موضوع ارتباطی با ویدیوی تبلیغاتی راجع به ویژگی‌های فناوری نیمه‌خودران سری E مرسدس دارد؟)
  • دارندگان خودروهای لوکس اسپرت، نظر دیگری داشتند. پس از دارندگان خودروهای جیپ و رم، دارندگان خودروهای پورشه و بی‌ام‌و بیشترین عدم تمایل را به فناوری خودران داشتند، اما حتی در این گروه‌ها، تعداد موافقان و مخالفان تقریبا نصف-نصف بود. ۵۷ درصد مالکان پورشه و ۵۶ درصد مالکان ب‌ام‌و تمایلی به فناوری خودران نداشتند و حدود ۴۰ درصد مابقی یا نظری نداشتند یا علاقه‌ی خود را به این فناوری ابراز کردند.

وقتی از نگرانی‌ آن‌ها راجع به فناوری خودران سوال شد، پاسخ‌های زیر دریافت شد:

  • از کارافتادگی تجهیزات
  • توانایی خودروی خودران برای حرکت ایمن در ترافیک سنگین
  • توانایی خودروی خودران برای جلوگیری از برخورد با عابر پیاده
  • هک شدن
  • قابلیت اطمینان

از آن‌جایی که مطالعات شرکت ماریتز CX چندان تعجب برانگیز نبود اما بر روی چندین نکته تاکید می‌کرد. برای مثال:

  • اولین پذیرفتگان خودروهای خودران احتمالا دارندگان خودروهای لوکس کنونی باشند که با فناوری‌هایی همچون کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خطوط و سایر ویژگی‌های خودران در خودروهای کنونی‌شان آشنا هستند.
  • نکته‌ی مهم برای سازندگان خودروهای خودران این نیست که موجب کاهش استرس رانندگی‌ شوند یا به دارنده‌ی آن اجازه‌ی انجام کارهای دیگر در پشت فرمان دهد، بلکه هدف آن افزایش سطح ایمنی رانندگی است. این موضوع می‌تواند علت تمایل بیشتر دارندگان خودروهای لوکس نسبت به خودروهای عملکردی را به استفاده از فناوری خودران توجیه کند. به طور کلی گروه اول تمایل دارند که با آرامش و بدون سر و صدا و ایمن به مقصد برسند، در حالی‌که گروه دوم همواره به استقبال چالش و قدرت و سرعت می‌روند.

در صورت صحت موارد گفته شده، فناوری خودران همان مسیری را طی خواهد کرد که دیگر ویژگی‌های ایمنی مانند سامانه‌ی جلوگیری از برخورد و ترمز خودکار طی کرده اند. دارندگان خودروهای لوکس کنونی، اولین دارندگان خودروهای خودران خواهند بود و پس از آن‌که جامعه با این فناوری کنار آمد و همچنین از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بود، آن‌گاه به تولید انبوه خواهند رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات