برنامه تسلا برای تصاحب ۲.۶ میلیارد دلاری سولارسیتی

دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
صبح امروز شرکت تسلا، برنامه‌ی خود برای تصاحب شرکت سولارسیتی (SolarCity) را اعلام کرد. ارزش این معامله ۲.۶ میلیارد دلار خواهد بود. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

شرکت تسلا امروز برنامه‌های خود را برای تصاحب شرکت فعال در حوزه‌ی انرژی سولارسیتی اعلام کرد. این دو کمپانی امیدوار هستند که ادغام آن‌ها منجر به وسعت یافتن کارکرد باتری‌ها و انرژی خورشیدی شرکت‌های مذکور شود. تسلا شرکت حاصل از این ادغام را «تنها شرکت انرژی پایدار و با ادغام عمودی دنیا» توصیف می‌کند. تسلا می‌گوید تصاحب سولارسیتی این شرکت را قادر به ساخت محصولات مسکونی کاملا یکپارچه، تجاری و در مقیاس شبکه‌ای برای تولید، ذخیره‌سازی و توزیع انرژی خورشیدی می‌کند.

شرکت خودروسازی تسلا در ابتدا پیشنهاد تصاحب SolarCity را در ماه ژوئن و در قالب برنامه‌ی ۱۰ ساله‌ی “Secret Master Plan” ایلان ماسک، ارائه داد. این نقشه‌ی راه بلندمدت، نمای کلی گسترده و جاه‌طلبانه‌ی آینده‌ی کمپانی را به نمایش می‌گذارد و شامل برنامه‌‌هایی برای ایجاد سقف‌های خورشیدی جذاب با باتری‌های یکپارچه و گسترش خطوط تولید وسایل نقلیه‌ی الکتریکی تسلا برای پوشش سیستم‌های حمل و نقل عمومی و خودروهای سنگین است.

 صبح امروز تسلا در پستی که در بلاگ این شرکت منتشر شد، ابراز امیدواری کرده است که در یک معامله‌ تمام سهام سولارسیتی به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار که طی آن سهام‌داران به ازای هر سهم سولارسیتی، ۰.۱۱ سهم از سهام شرکت تسلا را دریافت خواهند کرد (با در نظر گرفتن ارزش ۲۵.۳۷ دلاری برای هر سهم سولارسیتی)، را خریداری خواهد کرد. این معامله هنوز تکمیل نشده است چرا که یک بند ۴۵ روزه‌ی “go-shop” در متن توافق‌نامه وجود دارد که به شرکت سولارسیتی امکان بررسی و قبول پیشنهادات دیگر را تا تاریخ ۱۴ سپتامبر سال جاری میلادی می‌دهد. با این وجود تسلا اطمینان دارد که در سه‌ماه‌ی پایانی سال جاری، معامله تکمیل خواهد شد.

یکی از موانع احتمالی در مقابل این تصاحب، تاثیر شخص ایلان ماسک بوده است. این کارآفرین، مدیر اجرایی تسلا است، اما به طور همزمان رئیس هیئت مدیره‌ی SolarCity بوده و بزرگترین سهامدار هر دو شرکت محسوب می‌شود (لیندون رایو، مدیر عامل سولارسیتی، پسرخاله‌ی ماسک است). به این ترتیب، بنا به گزارش رویترز، ماسک، رایو و تعدادی از مدیران تسلا و سولارسیتی، در رابطه با رای‌گیری در خصوص نتیجه‌ی این معامله، از خود رفع صلاحیت کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات