تویوتا از نرم افزار آزمون مجازی تصادف خودروها بهره می برد

سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تست واقعی تصادف خودرو قبل از تولید آن، بسیار پرهزینه تمام می‌شود. از این رو خودروسازان سعی می‌کنند تا با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای ایمنی خودروی خود را مورد ارزیابی قرار دهند. تویوتا به تازگی قابلیتی جدید در نرم افزار شبیه‌سازی تصادف راه اندازی کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تویوتا قدم بعدی را برای شبیه‌سازی فرآیند تصادف را در پیش گرفته است و آن هم گسترش اعضای خانواده آدمک‌ها در تست تصادف مجازی است. نرم افزار تست تصادف که به نام مدل‌سازی کلی انسان برای ایمنی (THUMS) شناخته می‌شود، شدت جراحات بدن انسان را نیز در حین تصادف اندازه گیری می‌کند.

THUMS می‌توانند میزان آسیب‌دیدگی به بدن را پیش‌بینی کنند؛ این نرم افزار یک ابزار مناسب جهت توسعه وسایل حفاظت از سرنشینان مانند ایربگ و طراحی ایمن سازه خودرو است.

تست تصادف تویوتا

آدمک‌های جدید می‌توانند نقش کودک در سنین مختلف را بازی کنند؛ مانند کودک سه ساله با ۹۴ سانتی متر قد، کودک شش ساله با ۱۱۸ سانتی متر قد و کودک ده ساله با ۱۲۸ سانتی متر قد. این آدمک‌ها در کنار آدمک‌های بزرگ‌سال و میان‌سال و همچنین آدمک‌های کوچک جثه برای شبیه‌سازی زنان قرار می‌گیرد. درست مانند آدمک‌های بزرگ‌سال، آدمک‌های خردسال نیز دارای دو نسخه سرنشین و عابر پیاده است.

شبیه‌سازی آدمک کودک با همکاری دانشگاه ایالتی وین (Wayne State University)، دانشگاه میشیگان (University of Michgan) و مرکز تحقیقات ایمنی تویوتا در میشیگان انجام شده است.

تست تصادف تویوتا

در حالی که این نرم افزار به وسیله تویوتا ساخته و توسعه داده شده است، نسخه قابل فروش آن از اواخر سال جاری میلادی در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد. نسخه یک THUMS در سال ۲۰۰۱ رونمایی شد که سازه صورت و استخوان به شبیه سازی آدمک در نسخه دوم این نرم افزار در سال ۲۰۰۳ اضافه شد. در سال ۲۰۰۸ نسخه سوم آن بیرون آمد که شبیه‌سازی مغز انسان اضافه شده بود. نسخه‌ی چهارم این نرم افزار نیز با اضافه شدن دیگر ارگان‌های مهم و حیاتی بدن در امتداد اضافه شدن مغز تکمیل گردید.

سال گذشته نسخه‌ی پنجم نرم افزار THUMS شبیه‌سازی موقعیت احساسی (bracing positions) سرنشینان درست قبل از برخورد اضافه شده است (مانند گرفتن دست‌ها در مقابل صورت توسط سرنشینان هنگام تصادف). تویوتا از نرم افزار THUMS به منظور تحلیل میزان تحمل سرنشینان و عابرین پیاده حین برخورد استفاده می‌کند و قدم بعدی تحقیقات تویوتا ارتقاء تکنولوژی ایمنی خودروهای خود است.

تست تصادف تویوتا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات