چری تیگو 7 جدید؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای چینی بازار ایران، به‌زودی با مدل جدید در کشورمان عرضه خواهد شد. تیگو 7 نسل دوم، بدنه و کابین کاملا متفاوت، همراه پیشرانه و جعبه‌دنده مشابه نمونه فعلی ارائه خواهد کرد.
تبلیغات

چری یکی از موفق‌ترین صادرکنندگان خودرو در چین محسوب می‌شود. این شرکت، در شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) کشور چین فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد و هم‌اکنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ۶۰۰ هزار دستگاه در سال به خود اختصاص داده است. چری علاوه بر تولیدات خود، برای شرکت‌های مطرح دنیا مثل جگوار و لندرور، خودرو مونتاژ می‌کند و در مجموع نزدیک به یک‌چهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر می‌شود. محصولات چری علاوه بر کشور میزبان و ایران، در روسیه، ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه می‌شوند. از سویی دیگر، هرچند برندهای چینی متعددی در بازار استرالیا فعالیت می‌کنند، خبری از کراس‌اورهای چری در این کشور نیست.

فراموش نکنیم که خودروهای برند MVM هم زیرمجموعه شرکت چری هستند و در کشور چین و دیگر نمایندگی‌های این برند، با همان نام چری فروخته می‌شوند. شاسی‌بلندهای این شرکت با نام تیگو، از نظر کیفیت فنی و جذابیت طراحی، در گروه خودروهای برتر کشور چین هستند و مثل بسیاری از تولیدات شرکت جیلی و برند امگرند، برای رسیدن به استانداردهای جهانی، به‌روزرسانی شده‌اند.

تیگو 7 در سال ۱۳۹۶ وارد ایران شد و با قیمت بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، در کلاس قیمتی سوزوکی گرند قرار داشت. این کراس‌اور با چهره‌ی مدرن، کیفیت مطلوب کابین و پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ که قدرت قابل قبول و مصرف سوخت بهینه فراهم می‌کرد، به سرعت ذهنیت مردم ایران راجع به خودروهای چینی را تغییر داد. طی سال‌های گذشته، خریداران تیگو 7 با مشکل جدی از نظر فنی رو‌به‌رو نشده‌ و عموما از خرید خود رضایت داشته‌اند. مدیران خودرو طی هفته‌های آتی، نسل جدید تیگو 7 (Tiggo 7 Pro) را در ایران رونمایی خواهد کرد؛ درحالی‌که ثبت نام مدل فعلی تیگو 7 هم در پیش‌فروش‌های اخیر، متوقف شده است تا شرایط برای معرفی محصول جدید آماده شود.

طراحی بدنه و کابین

در نمای رو‌به‌رو، به زحمت می‌توان شباهتی بین نسل اول و دوم تیگو 7 دید. ترکیب چراغ‌های اصلی و جلوپنجره، تداعی‌کننده هیوندای سانتافه ۲۰۲۰ و محصولات لوکس DS فرانسه هستند؛ اما در مجموع، طراحی مستقل و نزدیک به کلاس جهانی ارائه می‌کنند. روشنایی اصلی، با هالوژن‌های داخلی و گوشه‌های تیز، حالتی سراسر تهاجمی دارند. سبک مشبک نقطه‌ای در جلوپنجره شش‌ظلعی، ضمن حالت مدرن برای تیگو 7، هماهنگ با دیگر اجزا به‌نظر می‌رسد. حجم‌دهی متناسب در سپر جلو و مه‌شکن‌های LED در طرفین هم، کراس‌اور جدید چری را فراتر از خودروهای اقتصادی تولید چین، نشان می‌دهد.

در نمای جانبی تیگو 7 جدید، حالت مکعبی و لوکس، تقویت شده است. ستون‌های با رنگ تیره مخفی شده‌اند و بخش انتهای بدنه و نزدیک به شیشه پشت هم، کاملا سیاه‌رنگ خواهد بود تا شباهت‌هایی به شاسی‌بلندهای مدرن لندرور داشته باشد. ظاهرا رینگ‌های ۱۸ اینچ اسپرت ۵‌پر با پایه‌های باریک، تنها ادوات الهام‌گرفته از نسل اول تیگو 7 برای مدل جدید هستند. حجم‌دهی بدنه در محدوده‌ی گلگیرها و درهای ورودی کابین، با زیاده‌روی در خطوط برجسته اجرا شده است تا تیگو 7، مدرن و پهن‌پیکر جلوه کند.

Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید

نمای پشت تیگو 7 مدل ۲۰۲۰، چراغ‌های پیوسته با LED، اگزوزهای دوگانه، آنتن کوسه‌ای و سپر اسپرت با ادوات نقره‌ای دارد. در مجموع، طراحی جدیدترین محصول چری با کمترین نکات منفی همراه است و ایرادات جزئی، مثل کشیدگی بیش از حد درپوش صندوق یا حجم نسبتا زیاد پلاستیک سیاه‌رنگ در رکاب و سپر عقب را پوشش می‌دهد. ابعاد این کراس‌اور شامل طول ۴,۴۷۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۳۷ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۶۷۰ میلی‌متر با فاصله محورهای ۲,۶۷۰ میلی‌متر است که تفاوت چندانی با مدل فعلی ندارد.

در فضای داخلی، تیگو 7 جدید گرفتار سبک طراحی مرسوم در خودروهای مدرن چینی است و الهام‌گرفته از محصولات بی‌ام‌و ارائه می‌شود. داشبورد باریک، همراه ادوات چرم و فلز براق کروم، نمایشگر تبلت‌شکل ایستاده در وسط، کلیدهای کوچک فلزی و چیدمان مینیمال (کمینه‌گرا)، مهم‌ترین مشخصه‌های این سبک هستند که البته در نسل دوم تیگو 7 به وضوح دیده می‌شوند.

Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید
Chery Tiggo 7 چری تیگو 7 جدید

مشابه نسل اول، مدل جدید هم صندلی‌های چرم با طراحی اسپرت و متناسب با ارگونومی بدن فراهم می‌کند. ترکیب رنگ‌ صندلی‌ها و داشبورد و تودری‌ها، می‌تواند قرمز و سیاه یا سفید و سیاه یا تمام مشکی باشد. تیگو 7 از معدود خودروهای چینی است که شارژر بی‌سیم، پنل تمام رنگی پشت فرمان و صفحه لمسی مخصوص مدیریت تهویه مطبوع و امکانات رفاهی در کنسول میانی دارد.

پیشرانه و شرایط فنی

هنوز اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی تیگو 7 جدید توسط مدیران خودرو ارائه نشده است؛ اما تا حد زیادی می‌توان اطمینان داشت موتور و جعبه‌دنده مشابه نسخه فعلی باشد. با این شرایط، موتور ۱/۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر، همراه جعبه‌دنده ۶ سرعته دبل کلاچ، روی تیگو 7 باقی خواهد ماند تا سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتربرساعت فراهم شود. میانگین مصرف سوخت این مدل، حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین، خودروسازی چری، به‌تازگی جعبه‌دنده CVT جدیدی به تولیدات خود اضافه کرده‌ که ممکن است روی تیگو 7 آینده نصب شود.

امکانات ایمنی و رفاهی

در تصاویر موجود از نسل جدید تیگو 7، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچ دیده می‌شود. همچنین، دو نوع پنل عقربه‌ای با کامپیوتر سفر (مشابه نسل اول تیگو 7) یا صفحه تمام رنگی دیجیتال در مدل‌های مختلف نسل دوم وجود خواهد داشت. امکانات جانبی، مثل گرم‌کن داخل صندلی، صندوق برقی با قابلیت بازشدن بدون دست، تنظیمات برقی برای صندلی سرنشیان جلو و سقف پانورامیک نیز مخصوص نسخه‌های سفارشی خواهند بود.

مهم‌ترین امکانات ایمنی تیگو 7 جدید عبارت‌اند از:

  • چهار کیسه هوا
  • قفل مرکزی
  • ایموبیلایزر
  • قفل از راه دور
  • استارت / استاپ دکمه‌ای
  • سیستم ورود بدون کلید
  • رادار پارکینگ
  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • کنترل کشش
  • مدیریت الکترونیکی تعادل (ESP)
  • ترمز دستی برقی
  • حفظ خودرو در شیب (Hill Start Assist)

قیمت نهایی و مقایسه با رقبا

در بازار روسیه، قیمت تیگو 7 نسل دوم از ۱۳ هزار دلار شروع می‌شود و با جعبه‌دنده خودکار و امکانات اضافی به ۲۲ هزار دلار می‌رسد. با این اوصاف، ضمن توجه به نرخ ۳۰ هزار تومانی دلار آزاد و هزینه خرید نسل فعلی تیگو 7، می‌توان اطمینان داشت مدل جدید با قیمتی حدود یک میلیارد تومان پیش‌فروش شود.

مشابه سال‌های قبل، تنها رقیب تیگو 7 در بازار داخلی، نمونه‌های کم‌کار و نزدیک به صفر کیلومتر سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ ایران‌خودرو است که البته ۱/۲ میلیارد تومان قیمت دارد. مدل‌های دست دوم کیا اسپورتیج یا هیوندای توسان با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر و عمر نزدیک به ۵ سال هم، قیمت مشابه چری تیگو 7 صفر کیلومتر دارند. این شرایط، ضمن افزایش نرخ دلار و هجوم مردم برای خرید انواع خودرو با هدف حفظ ارزش دارایی‌های نقدی، تقاضا بسیار بالا برای تیگو 7 نسل دوم را تضمین می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات